Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #1 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg ser på forumet at det er enkelte ord som ofte skrives feil. Er det fordi det er ord vi sjelden bruker eller fordi det er vanskelig å høre hva som er rett? Eksempler: Tunnel, dessverre, fascinerende, interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #2 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg ser på forumet at det er enkelte ord som ofte skrives feil. Er det fordi det er ord vi sjelden bruker eller fordi det er vanskelig å høre hva som er rett? Eksempler: Tunnel, dessverre, fascinerende, interessant. De ordene der er jo mye brukt, så det kan ikke være derfor. Kanskje det heller er det at man stadig sjeldnere ser ordene riktig stavet? Det blir en form for vranglære, folk lærer feilene av hverandre. Det samme gjelder uttale, jeg tror snart at 9 av 10 personer ikke klarer å uttale ordet "regissør" (resjissør, ikke ressisjør). I hvert fall virker det slik når man hører på journalister og filmfolk som burde kunne dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. juli 2009 #3 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg ser på forumet at det er enkelte ord som ofte skrives feil. Er det fordi det er ord vi sjelden bruker eller fordi det er vanskelig å høre hva som er rett? Eksempler: Tunnel, dessverre, fascinerende, interessant. Hvis du mener at tunnel er feilskrevet når det skrives som tunell, er det deg som tar feil. Begge stavemåtene er korrekt norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Euforia Skrevet 22. juli 2009 #4 Del Skrevet 22. juli 2009 Hvis du mener at tunnel er feilskrevet når det skrives som tunell, er det deg som tar feil. Begge stavemåtene er korrekt norsk. Æsj, er det mulig å skrive tunell nå? Så stygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2009 #5 Del Skrevet 22. juli 2009 Hvis du mener at tunnel er feilskrevet når det skrives som tunell, er det deg som tar feil. Begge stavemåtene er korrekt norsk. Eller så er det "tunnell" ts tenker på. Dette er ikke korrekt stavemåte, og likevel er det flittig brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. juli 2009 #6 Del Skrevet 22. juli 2009 Hvis du mener at tunnel er feilskrevet når det skrives som tunell, er det deg som tar feil. Begge stavemåtene er korrekt norsk. Hvis dette stemmer, er det nok et eksempel på at når et ord blir feilskrevet i lang nok tid av tilstrekkelig mange, blir det godtatt som riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. juli 2009 #7 Del Skrevet 22. juli 2009 Det ser ut som en del her inne har problemer med samsvarsbøyning. De føyer gjerne til en "t" i intetkjønnsord der det ikke skal være det. For eksempel norskt, komiskt, dårligt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 23. juli 2009 #8 Del Skrevet 23. juli 2009 Det hender jeg må tenke meg om to ganger når jeg skal skrive "forresten" og "abbonnement".. (Hmmm.. Ble det riktig nå?) De eneste ordene på norsk jeg sliter litt med! Aner ikke hvorfor, men det er jo slike ord hvor uttalen ikke nødvendigvis samsvarer med bruken av dobbel konsonant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juli 2009 #9 Del Skrevet 23. juli 2009 Det hender jeg må tenke meg om to ganger når jeg skal skrive "forresten" og "abbonnement".. (Hmmm.. Ble det riktig nå?) De eneste ordene på norsk jeg sliter litt med! Aner ikke hvorfor, men det er jo slike ord hvor uttalen ikke nødvendigvis samsvarer med bruken av dobbel konsonant. Abonnement skrives med bare én "b" . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 23. juli 2009 #10 Del Skrevet 23. juli 2009 Det ser ut som en del her inne har problemer med samsvarsbøyning. De føyer gjerne til en "t" i intetkjønnsord der det ikke skal være det. For eksempel norskt, komiskt, dårligt osv. Denne feilen har mange i sin dialekt, men det er ingen unnskyldning for ikke å skrive riktig. Selv sier jeg "et billigt skjerf", men ikke når jeg skriver sjølsagt. Når det gjelder skrivemåten av tunell/tunnel, så er begge måtene lov. Men det foresvever meg at man bruker dem i forskjellige betydninger. Altså at den første- med trykk på andre stavelse, er kunstig laget. Den brukes også mest iogmed at landet vårt er fullt av slike. Den andre skrivemåten, med trykk på første stavelse, har oppstått slik fra naturens side. Er ikke 100 % sikker på sannhetsgehalten i dette, men bare en tanke. Skyt meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss X Skrevet 23. juli 2009 #11 Del Skrevet 23. juli 2009 Du har nok rett, hjertesukka. På sørlandet snakker de sånn. Det er ikke sikkert alle som skriver sånn egentlig gjør det på grunn av dialekten, men fordi de ikke "vet bedre". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. juli 2009 #12 Del Skrevet 24. juli 2009 Hvis dette stemmer, er det nok et eksempel på at når et ord blir feilskrevet i lang nok tid av tilstrekkelig mange, blir det godtatt som riktig. Ja, det stemmer, bare gå inn på Språkrådet og velg søk i ordbøker, så finner du begge stavemåtene. Men du har rett i det du sier: Det var vel André Bjerke som i sin tid kom med hjertesukket at gjentas en feil ofte nok, blir den til slutt akseptert som korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 28. juli 2009 #13 Del Skrevet 28. juli 2009 Kan noen hoste opp dokumentasjon på at det er lov til å skrive tunell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #14 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg ser på forumet at det er enkelte ord som ofte skrives feil. Er det fordi det er ord vi sjelden bruker eller fordi det er vanskelig å høre hva som er rett? Eksempler: Tunnel, dessverre, fascinerende, interessant. Det er lov å skrive fasinerende... http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j fasinere ~e're v2 (fra lat. 'forhekse') vekke sterk interesse, fengsle sterkt bildet f-r meg / adj i pr pt: et f-nde menneske / en f-nde tanke Og til deg som ønsket dokumentasjon på at det er lov til å skrive både tunell og tunnel: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j tunnel el. tunel'l m1 gj eng. fra gfr, eg dim. av tonne 'tønne' 1 underjordisk, utgravd passasje i jord el. fjell jernbanet- / se lys i enden av t-en situasjonen er i ferd med å bedre seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 28. juli 2009 #15 Del Skrevet 28. juli 2009 (endret) Jeg kan gjerne tilstå at jeg har fått flere denne typen skrivefeil etter jeg startet å bruke KG hyppigere (jeg har sikkert grammatiske feil mtp at norsk ikke er morsmål, men for eksempel ordene som 'dessverre' og 'forresten' var noe jeg aldri måtte tenke over før, nå må jeg faktisk av og til tenke litt). Så jeg tror også at dersom man ser ordene feilstavet ofte nok, 'lærer' man dette, gjesten fra innlegg 2 er inne på noe der. Men synes det er veldig trist at hvis mange nok skriver feil, da blir de feilene akseptert etter hvert. Hele poenget med å skrive riktig blir jo borte hvis alt blir uansett akseptert etter hvert? Endret 28. juli 2009 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 28. juli 2009 #16 Del Skrevet 28. juli 2009 Og til deg som ønsket dokumentasjon på at det er lov til å skrive både tunell og tunnel: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Au! Jeg boikotter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 29. juli 2009 #17 Del Skrevet 29. juli 2009 Abonnement skrives med bare én "b" . Der kan du se! Takk skal du ha! *lage assosiasjons-huskeregel på dette* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 2. august 2009 #18 Del Skrevet 2. august 2009 Overraskende mange skriver nyskjerrig i stedet for nysgjerrig. Dessuten vet mange tydeligvis ikke at kjølvann og kjølevann er to forskjellige ting. I kjølevannet av.......? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #19 Del Skrevet 2. august 2009 I det siste har jeg sett en del folk som skriver "utholdmodig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå