Gjest Turi Skrevet 3. august 2003 #1 Skrevet 3. august 2003 Jeg får av og til skikkelig vondt nede i korsryggen - eller egentlig ute på ene siden (under "smilehullet", omdere forstår). Det kommer bare av og til, men smertene er intense nok til at jeg skriker til, så S-mann skvetter . Og så sitter det der en stund, vet ikke hvor lenge. Har fått dette stadig oftere den siste tiden - er nå i uke 20. Plages ellers med at jeg blir sliten i korsryggen, og oppover i ryggen mot slutten av dagen. Var kjempesliten i ryggen i går, og i dag sa det "pang" da jeg skulle opp fra solsengen, og nå er alt vondt. Er dette starten på bekkenløsning? Kan jeg gjøre noe for å stoppe det? Når det står på er alt vondt, ligge sitte stå og gå. Men mest om jeg må bøye meg, eller skal snu meg i sengen/sofaen... Må bruke armene til å "løfte" meg ut. ~Bekymret gravide-Sissan... :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2003 #2 Skrevet 3. august 2003 Ikke noe å bekymre seg for. Det er helt vanlig under svangerskapet å få smerter forskjellige steder faktisk. Noen verre enn andre. Hormoner som produseres i svangerskapet, særlig på slutten, oppbløter ledd- og båndapparatet som holder knoklene på plass. Dette fører til at leddforbindelsene i bekkenringen løsner. I og med at fødselskanalen er trang i forhold til barnets størrelse, er denne oppmykningen eller oppløsningen av bekkenet viktig for at barnet skal komme lettere ut under fødselen. Normalt går bekkenløsningen tilbake kort tid etter fødselen når hormon produksjonen opphører. Dersom du i tillegg til bekkenløsningen også får smerter, lider du av det vi kaller bekkenløsning. Smertene kan variere, noen får bare en lett grad av smerter som forsvinner straks etter fødselen, mens andre kan være sterkt plaget i flere måneder, ja faktisk en sjelden gang i årevis. http://www.helsenett.no/3/3_s30.html Jeg har blitt verre ettersom tiden har gått, og smerter fra korsryggen og nedover foten er normalt.
Gjest Turi Skrevet 4. august 2003 #3 Skrevet 4. august 2003 Jeg vet forsåvidt hva bekkenløsning er. Har lest alt jeg kommer over om temaet etter at vondten begynte. Det jeg lurer på nå, er om disse smertene jeg har vil holde seg der, eller om de er starten på en bekkenløsning som vil invalidisere meg tidlig i svangerskapet.... Jeg kan leve med det sånn som det er nå, men blir det mye sterkere, og over lengre perioder, kan jeg rett og slett ikke jobbe med det. Blir lit redd for det - har ikke lyst på lang sykemelding.
Gjest gjesta Skrevet 4. august 2003 #4 Skrevet 4. august 2003 Når jeg var ca 6 mnd på vei med minstemann fikk jeg en murring i ryggen. Etter en dag med støvsuging og husvask, fortsatte murringen nedover i den ene foten, foten "dovnet" også. Dette fortsatte en tid, jeg tok det opp med legen min som mente at dette var begynnende bekkenløsning. Jeg var ganske bra så lenge jeg tok det helt med ro, men med en gang jeg støvsugde eller var aktiv kom smerten, men kun på ene siden. Legen konkluderte med bekkenløsning, sykemeldte meg og henviste meg til fysioterapi. Jeg tok det med ro de siste månedene, en utrolig kjedelig tid, er vant til å være aktiv så det ble lange dager. Men jeg ble ikke verre og hadde nesten ingen plager etter fødselen, så det var absolutt verdt de kjedelige månedene. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2003 #5 Skrevet 4. august 2003 Det jeg lurer på nå, er om disse smertene jeg har vil holde seg der, eller om de er starten på en bekkenløsning som vil invalidisere meg tidlig i svangerskapet.... Det er et vanskelig spørsmål, fordi noen får litt bekkensmerter og blir ikke værre, mens andre blir verre og verre utover svangerskapet. Noen vil også ha så kraftige smerter at de forblir etter et endt svangerskap. Så du får vel vente å se an det litt. Men hvis du føler det plagsomt bør du få legen til å henvise deg til fysioterapi, eller svangerskapstrening. Det finnes en del svangerskapstreninger rundt omkring, som har som formål og forebygge og dempe bekkenløsning. De som har prøvd det annbefaler det.
mari Skrevet 11. august 2003 #6 Skrevet 11. august 2003 Bekensvømming skal forebygge og er i hvertfall veldig behagelig.... Jeg går selv til 3 forskjellige behandlinger; akupunktur, kinesiolog og bekkensvømming, skal også beggynne med kiropraktor denne eller neste uke. Jeg har hatt bekkenløsning i 2 år (siden jeg ble gravid med første) og har vært 100% sykemeldt hele dette svangerskapet, først pga. kvalme/fatigue og så pga bekkenet. Hvis du føler at du begynner å få vondt så la mannen din gjøre ALT Vi viste om at det kom til å bli ille i dette svangerskapet, så mannen min har gjordt alt hele veien, men det verste er å si til gutten vår på 20 mnd. at jeg ikke kan løfte han opp eller leke med han.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå