Gå til innhold

Katt på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Vår lille pus har nå vært borte i snart en uke.. :sjenert:

Han er en kastrert hannkatt, og har tatt seg noen turer før også.. Men nå syntes jeg virkelig det begynner å drøye her. Vi hadde håpet at han skulle kutte ut de lange turene nårvi kastrerte han, men det har han altså ikke gjort.. Det vil si, turene har blitt færre, men når han først legger ut på tur er de gjerne lange. Men så lenge som en uke har han aldri vært borte før.

Han er dessverre ikke merket, vi har ironisk nok hatt time til merking forrige uke, men da var jo pus borte.

Er det noen her som har erfaring med katter på langtur? Hvor lenge har de blitt borte? Hvor lenge er innenfor "normalen" og når kan vi begynne å få litt panikk?

Vi har lagt inn annonse på både nettkatten og mistet og funnet sidene til lokalavisa, og i tillegg har vi hengt opp lapper her hjemme. Vi vet sånn ca hvilken vei "løypa" hans går, så vi har også vært ute og sett og ropt. Problemet er bare at løypa hans ligger tett opp til en skog, og jeg tror han har det med å ta turen inn dit. Der er det ulendt og vanskelig å få oversikt, så det skal nok litt til for å finne han der.. Den berømte nåla i høystaken. Det er lite traffikert her, og bare to veier i den retningen han går.. Den ene er en blindvei, og det andre opp i skogen. Vi har sjekket grøftekantene rundt veiene, og han ligger heldigvis ikke der.

Har dere noen flere tips til hva vi kan gjøre? Det er ikke så mange naboer her, men vi snakker med de vi møter..

Slik jeg har forstått det er katter utprega vanedyr når det kommer til hvor de går. Jeg har pr dags dato aldri sett han gå i en annen retning, med mindre han følger etter meg. Han ser ut til å ha sine faste vei, det er den veien han går både når han legger ut på tur, og når han kommer hjem. Er det noen vits i å sette inn mye tid på å lete i andre retninger? Vi har hengt opp lapper i alle retninger, samt matbutikker i sentrum, men vi har konsentrert letingen til området rundt der han pleier å gå. Bør vi legge ut på leting andre veier også? De siste dagene har det regnet veldig mye, og det stresser meg også litt.. Det kan kanskje også ha noeå si på at turen har blitt så lang? At han har blitt overrasket av plaskregn og søkt tilflukt et sted?

Tar gjerne imot historier om katter som dukker opp igjen etter tur, for det begynner å bli litt trykket stemning her hjemme. Vi har 4 katter, men den som er borte nå er husets sjarmør og kosegris, så han er veldig savnet.. Håper inderlig han dukker opp snart. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har absolutt ingen trøst å gi deg desverre, men jeg synes jo det er for ille at du ikke skal få svar i det hele tatt! ;) Vår katt, for øvrig også en ung hankatt, forsvant også for ca. en måned siden og har desverre ikke vært sett siden. Da jeg lette som mest intensivt etter ham ba jeg om hjelp i denne tråden. Selv om jeg føler at vi har forsøkt "alt", har det altså ikke gitt resultater, men det betyr jo ikke at rådene er dårlige og at de kan være verdt å følge. Har du f.eks. sjekket med veterinærene i området og satt inn annonser i lokalavisen(e)?

Vår katt ble kastrert tidlig og tok seg aldri turer før han forsvant, så vi har vel egentlig gitt opp håpet om å noen få se ham igjen, men hvis du vil lese om gjenforeninger så anbefaler jeg Nettkatten. Der kan du også legge ut en etterlysning av katten din.

Håper pus dukker opp igjen! :catmilk:

Gjest Vampen
Skrevet
Jeg har absolutt ingen trøst å gi deg desverre, men jeg synes jo det er for ille at du ikke skal få svar i det hele tatt! ;) Vår katt, for øvrig også en ung hankatt, forsvant også for ca. en måned siden og har desverre ikke vært sett siden. Da jeg lette som mest intensivt etter ham ba jeg om hjelp i denne tråden. Selv om jeg føler at vi har forsøkt "alt", har det altså ikke gitt resultater, men det betyr jo ikke at rådene er dårlige og at de kan være verdt å følge. Har du f.eks. sjekket med veterinærene i området og satt inn annonser i lokalavisen(e)?

Vår katt ble kastrert tidlig og tok seg aldri turer før han forsvant, så vi har vel egentlig gitt opp håpet om å noen få se ham igjen, men hvis du vil lese om gjenforeninger så anbefaler jeg Nettkatten. Der kan du også legge ut en etterlysning av katten din.

Håper pus dukker opp igjen! :catmilk:

Tusen takk for svar, og tips om den andre tråden.:)

Han ligger allerede ute på nettkatten, og jeg har prøvd å psyke meg opp litt ved å lese gjenforeningshistoriene der.

Så trist å høre om katten din forresten.. Hvor lenge har den vært borte nå? Vi har flere katter, og en ble borte i vinter. På grunn av sykdom hadde vi ikke samme mulighet til leteaksjon som vi har hatt denne gangen. Ukene gikk, det ble mer og mer snø, og vi ble mer og mer bekymret. Etter 5-6 uker hadde vi vel gitt opp håpet. Så en dag så vi en lapp med katt funnet på nærbutikken, og der var jammen meg pus. Det viste seg at det var noen som bodd ikke altfor langt unna oss som hadde funnet han. De hadde sett han og begynt å gi han mat, og da drar jo ikke det matvraket av en katt hjem igjen.. Siden han ikke dro hjem trodde de han ikke hadde noe hjem, og tok han inn. De hadde til slutt hengt opp noen lapper, men siden vi ikke så de hadde noen andre ringt og tatt han med seg hjem. De trodde det var deres katt. Vi fikk nummeret til de, og fikk lov til å komme og se, og det viste seg å være vår katt som hadde blitt deres innekatt. Pus har vært hjemme siden, men det er jo ikke så rart han ikke kom hjem igjen iom at han først ble foret, tatt inn, flyttet et stykke bort og så holdt inne. :fnise: Dette er også et lite nabolag, så jeg ble veldig overrasket over at det tok så lang tid å finne han igjen.. Uansett, vi fant igjen vår etter 2 måneder, midt på vinteren. Så det er alltid en sjanse for at noen som prøver å hjelpe kan ha tatt den til seg. Katter kan rusle lenger enn man tror.. Alle våre kastrerte hannkatter har tatt seg lange turer. Den første katten vi hadde tok seg en tur på nesten 3 mil hver vei. Så jeg håper pusen dere dukker opp igjen.

Denne pusen har dessverre ikke dukket opp ennå.. Siden sist har vi også ringt Dyrebeskyttelsen, så de har bilde og en beskrivelse av han om de får en telefon om en katt som er funnet. Vi har ogsålagt annonsen ut på facebook, jeg tenker at det er en grei måte å sende å få ordet ut i området her. I dag tar vi av alle ting også en tur til ei klarsynt dame vi kjenner.. Hun fant igjen moren til denne katten når hun hadde vært borte i over ei uke, så det er verdt et forsøk. Hun kan vel i det minste kanskje gi et svar på om han lever eller ikke.. :sjenert: Og det tror jeg han gjør..

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har nettopp funnet igjen min hannkatt, etter 2,5 år, så det viser jo at man aldri skal gi opp håpet ihvertfall. :)

Min erfaring er at katter kan finne på å bli borte i inntil ett par måneder på sommeren, og likevel dukke opp av seg selv. Men det er best å få litt panikk med en gang, og henge opp lapper, legge ut på nett og snakke med naboer, jo kjappere man gjør dette, jo større er muligheten for at det virker.

Min katt fikk jeg forøvrig igjen pga at jeg snakket med noen som hadde sett han. Han er øremerket, men det hjelper lite, når han i løpet av disse årene har blitt så sky at ingen fikk håndtere han.

Håper katten din også dukker opp igjen han også. :)

Skrevet

Den siste der gjorde godt å lese. Vår katt har vært borte i snart to mnd, og jeg har vel etterhvert egentlig tenkt at den er tatt av større dyr, eller overkjørt, eller bortført eller... Kattesanden, matskål og koseting er satt bort. Jeg håper i det lengste, men innser at sansynligheten for at den dukker opp er liten. Men det er der enn så lenge - håpet. :)

Gjest Vampen
Skrevet

Da har vi akkurat vært hos den synske dama..:)

Hun er hellig overbevist om at han lever. Det var det visstnok ingen tvil om..

Hun mener, faktisk, at det er noen som har tatt han. :snurt: Noe som egentlig stemmer litt med den magefølelsen jeg og sambo har hatt.. Vi har fått beskjed om å oppsøke 2 konkrete hus, og en beskrivelse av vedkommende hun mener har "kattnappet" han, i dette tilfellet en ung jente. Og det bor faktisk en ung jente som passer beskrivelsen i et av de 2 konkrete husene vi har fått beskjed om å oppsøke.

Det som er så rart er at når jeg sitter og tenker meg om nå, så har vi faktisk lagt merke til at det er noen unge jenter som har drevet og iglet seg innpå han med jevne mellomrom de siste månedene.. Katten er veldig fin, spesielt utseende, og ganske liten, noe som gjør at han ser ut som en nydelig liten bamse. Vi bor rett ved siden av en lekeplass, og der er det en del unge folk på kveldstid. Katten blir veldig nervøs når fremmede prøver å komme innpå han, og tiden før han ble borte var han veldig stressa når han kom inn.. Så scenarioet hun la frem er faktisk ikke helt usansynlig. :sjenert: Det er heller ikke første gang en av kattene våre har blitt kattnappet, forrige gang kom hunnkatten hjem med en litt flau mor på slep som unnskyldte seg for at ungene hennes hadde tatt den og gjemt den på rommet.

Uansett, den synske dama mente at han kom til å komme hjem snart.. Enten fordi vi tok en tur og foreldrene ble klar over at det er en katt som allerede har et hjem, fordi den lager et lite helvete for å komem seg ut slik at de blir lei eller fordi de snart kom til å reise bort, og da kom de til å slippe han ut.. Og hun mente at han vil hjem, han var ikke fornøyd med situasjonen, og at han maser og styrer følt for å komme seg ut og hjem. Og er det en katt som kan mase, så er det denne.. Han driver oss til vanvidd med jevne mellomrom.

Mulig jeg begynner å bli paranoid nå, men jeg har også lagt merke til at lappene vi har hengt opp i nærheten av de husene hun tipset oss om har det med å forsvinne på mystisk vis..

Uansett, vi kommer til å ta en tur til de 2 husene, bare for å sjekke. Vi taper jo ikke noe på å banke på døra og spørre pent om de har sett katten vår.. Egentlig håper jeg at hun tar feil, og at han er på tur selv, for om noen rett og slett har vært så frekke at de har tatt han, så tror jeg nesten at jeg blir litt.. :kjefte: Om han bærer preg av å ha vært ute eller inne vil vi jo uansett se ganske greit, hvis og når han kommer hjem.. Men seriøst, er folk virkelig så frekke at de stjeler katter? :sjenert:

Gjest Vampen
Skrevet
Den siste der gjorde godt å lese. Vår katt har vært borte i snart to mnd, og jeg har vel etterhvert egentlig tenkt at den er tatt av større dyr, eller overkjørt, eller bortført eller... Kattesanden, matskål og koseting er satt bort. Jeg håper i det lengste, men innser at sansynligheten for at den dukker opp er liten. Men det er der enn så lenge - håpet. :)

Håper katten din kommer hjem.

Katter kan være borte lenge før de plutselig dukker opp.. Større dyr og biler er jo alltid en faktor, men det er også et problem at folk begynner å mate og ta til seg katter. De prøver jo å være snille,men det fører også til at katter som egentlig har et godt hjem ikke går hjem. Katter er ganske enkle sånn sett, får de mat de liker, så kan de slå seg ned en stund. Så er det noen katter som plutselig en dag husker at de har et annet hjem, og da står de på døra som om ingen ting har skjedd.. Vi hadde en katt som fulgte etter oss hjem en gang, og hadde vi begynt å mate han hadde han sansynligvis blitt hos oss. Heldigvis hadde vi sett en lapp med bilde av han, så han var tilbake hos eieren i løpet av et par timer. Da hadde han fulgt etter oss i nesten 3 km, og gått rett forbi hjemmet sitt, og vandret rett inn til oss og slo seg ned.. Han var veldig fornøyd når eieren kom, men det var ikke før de stod der at det så ut til han husket de. Før de kom var han veldig fornøyd med å sjekke ut huset vårt, kose og prøve å finne matskålene. Så jeg kan skjønne at folk tar feil og beholder katter som egentlig har en eier som sitter og savner de..

Man skulle ha hatt GPS på de små ullballene.. :lur:

Gjest Vampen
Skrevet
Jeg har nettopp funnet igjen min hannkatt, etter 2,5 år, så det viser jo at man aldri skal gi opp håpet ihvertfall. :)

Min erfaring er at katter kan finne på å bli borte i inntil ett par måneder på sommeren, og likevel dukke opp av seg selv. Men det er best å få litt panikk med en gang, og henge opp lapper, legge ut på nett og snakke med naboer, jo kjappere man gjør dette, jo større er muligheten for at det virker.

Min katt fikk jeg forøvrig igjen pga at jeg snakket med noen som hadde sett han. Han er øremerket, men det hjelper lite, når han i løpet av disse årene har blitt så sky at ingen fikk håndtere han.

Håper katten din også dukker opp igjen han også. :)

Wow, 2,5 år! Jaja, det er tydelig at vi kan håpe en del lenger..

Underlig hvordan disse små ullballene fungerer..

Gjest Glør
Skrevet
Men seriøst, er folk virkelig så frekke at de stjeler katter? :sjenert:

Det er visst det. Så på gjenforeningshistoriene på nettkatten, og der var det ei som ikke fikk igjen sin katt før hun lovte ut en ganske høy dusør, frem til det hadde hun som fant den tenkt å beholde den selv. Så dersom du tror det har hendt med din katt kan du forsøke med dusør du også.

Gjest Vampen
Skrevet
Det er visst det. Så på gjenforeningshistoriene på nettkatten, og der var det ei som ikke fikk igjen sin katt før hun lovte ut en ganske høy dusør, frem til det hadde hun som fant den tenkt å beholde den selv. Så dersom du tror det har hendt med din katt kan du forsøke med dusør du også.

Pus har akkurat kommet hjem.. Vi tok en tur ut, og når vi kom hjem stod han utenfor døra og mjauet av hjertets lyst. :rødme:

Meeeen, det er noe rart her..Katten har vært borte i ca 1 uke, mesteparten av den tiden har det striregnet.. Det regner ganske heftig nå også. Og katten er nesten helt tørr.. Det eneste er at han er litt våt på hodet og ryggen, men ikke mer enn at han kan ha løpt en kort vei hjem i regnet. Og enda mer besynderlig, han er ikke tynn, og ikke engang sulten. Det eneste er at han er skikkelig stressa. Han vil heslt sitte oppå oss hele tiden, han vil ikke engang spise om vi går ut av rommet. Som om han er redd for at vi skal bli borte om han slipper oss ut av syne..

Så jeg tør vedde alt jeg har på at dette er IKKE en katt som har vært ute på tur, dette er en katt som har vært inne hos noen. En times tur i dag hadde gjort han mer våt enn han er.. Det er ikke snakk om at han har vært ute i ei uke. Og har han søkt ly et sted, så burde han ha vært sulten tynn, og generelt preget av ei uke i naturen..noe han ikke er.

Så ja, jeg tror den synske dama har rett.. At noen frekke folk faktisk har kattnappet katta vår! :kjefte: Hva er det med folk? Det er sååååå mange katter som trenger et hjem, hvorfor i all verden skal de stjele en som allerede har det? :snurt:

Og ja, nå skal ha id merkes.. selvom det heller ikke hjelper stort mot kattnappere. :fnise:

Gjest Glør
Skrevet
Og ja, nå skal ha id merkes.. selvom det heller ikke hjelper stort mot kattnappere. :fnise:

Da kan du ihvertfall bevise at han er din i fremtiden, dersom det skulle komme så langt. Så flott at han er hjemme igjen. :)

Det at han stresser nå er forhåpentligvis ett tegn på at han har fått skrekken, og ikke vil være like tillitsfull ovenfor fremmede, så slipper du at det skjer igjen.

Gjest Vampen
Skrevet
Da kan du ihvertfall bevise at han er din i fremtiden, dersom det skulle komme så langt. Så flott at han er hjemme igjen. :)

Det at han stresser nå er forhåpentligvis ett tegn på at han har fått skrekken, og ikke vil være like tillitsfull ovenfor fremmede, så slipper du at det skjer igjen.

Ja, det er det jeg har tenkt på også.. Vi hadde jo en situasjon i vinter hvor noen trodde at vår katt var deres katt, så det er greit å ha "bevis".:) Den gangen løste det seg heldigvis greit, iom at deres var en hunn og vår en hann, og katten det var snakk om så avgjort hadde mer utstyr der bak enn en hunnkatt skal ha.. :fnise: Men det er uansett greit å være på den sikre siden. Vi har tenkt på å gjøre det lenge, men har utsatt det fordi katten virkelig avskyr å dra til dyrlegen og det har vært uvanlig mange turer til dyrlegen det siste halvåret.. Men nå kan han protestere så mye han vil, nå skal han merkes. :jepp:

Jeg er egentlig litt imponert over at de har klart å få tak i han, for han er veldig skeptisk overfor fremmede. Det er vel egentlig bare en håndfull mennesker som får kose med han, og han stikker fort om fremmedfolk blir for pågående. Kattnapperne har isåfall hatt uflaks, for av våre 4 katter er det den mest skye og skeptiske de har tatt til seg. Et par av de andre kunne nok lett overtales til å slå seg ned, ihvertfall midlertidig, om foret var godt nok. :fnise: Dette er nok den av kattene som er mest knyttet til oss, og har vanskeligst for å slå seg til ro om vi ikke er i nærheten. Så jeg skulle likt å vite hvordan de har fått tak i den. Han er fortsatt stressa, han finner liksom ikke roen og er veldig på vakt overfor lyder og bevegelser, og han vil ihvertfall IKKE ut, det lengste han strekker seg er å sitte på verandaen i andre etasje og speide utover. Så jeg vil tro han har blitt enda mer skeptisk etter dette.. Men men, jeg tror uansett ikke de som eventuelt har hatt han har vært slem med han. Han har tydeligvis fått både mat og pelsstell, så sånn sett har han ihvertfall ikke lidd overlast. Og det er vi glad for, også er det veldig godt å ha han hjemme i god behold..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...