Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jeg er stemor til en 11-årig gutt. Han har veldig mye respekt overfor faren sin og gjør det han får beskjed om. Jeg syns til tider familien gir han veldig mye skryt for ting som jeg kanskje tar som en selvfølge, og jeg ser også at reglene ikke gjelder like sterkt når faren ikke er tilstedet. Så da lurer jeg litt på hva man egentlig kan kreve av en 11-åring?? Kan man f.eks kreve at de reglene faren setter også gjelder når faren ikke er der?? Kan man kreve at han ordner opp på rommet sitt uten å bli mast på hver dag, at han rydder opp etter å ha laget seg mat? At han ikke spiser frokost på rommet som han får beskjed om av sin far, selv om far ikke er tilstedet? At han gjør små ting i huset som å ta ut av oppvaskmaskinen osv?? Dette er kanskje flisespikkeri, men jeg aner ikke hva folk krever av sine barn i dag, samtidig som jeg syns det ble krevd mye mere av meg da jeg var liten f.eks
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Mulig jeg er veldig slapp i oppdragelsen, men mine sønner har ikke holdt det ryddig på rommet til enhver tid. Her har det vært skippertak-metoden iblant og det ser helt bomba ut på rommene deres til tider. Sånn er det faktisk hos alle jeg snakker med .. Ungene setter igjen glass og tallerkener i kjellerstuen og på rommene sine. Men de rydder når de synes det blir for gale selv .. Kjellerstuen tas ukentlig av han som fremdeles bor hjemme - alltid dagen før vaskehjelpen vår kommer.
kamela Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Fars regler må gjelde uavhengig av om far er tilstede eller ikke, og det er det far som bør presisere for han!
ViljaH Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Jeg synes absolutt at fars regler skal gjelde hele tiden, uavhengig av om far er tilstede eller ikke. Jeg ser derimot ikke hvorfor du synes det er galt at gutten får skryt når han gjør oppgavene sine? Positiv forsterkning kalles det. Det er jo fint for ham å oppleve at hans innsats settes pris på, og det vil gi ham lyst til å fortsette. Om du tar hans innsats som en selvfølge uten noensinne å takke for det, så vil jo ikke det akkurat inspirere ham til å fortsette eller utvide repertoaret. Endret 20. juli 2009 av ViljaH
Charlizie Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 For å bidra til at barnet får et godt selvbilde, er det to ting som har en sterk innvirkning. Det er bekreftelse og mestringserfaringer. Og da trengs det jo en del oppgaver for å få dette til! Synes det høres helt ok ut at han selv har ansvar for rommet sitt, hjelper til med oppvaskemaskinen, legger skittentøy der det skal, gå med søpla osv.. Ikke så lurt å skryte av barnet i hytt og pine, men gi heller spesifikk ros, og si hvorfor du roser barnet. Det øker sannsynligheten for at de kan gjenta suksessene!! Det er viktig at barnet får et realistisk selvbilde. Skryter vi uhemmet, får barn ofte en urealistisk selvoppfatning. Det er ikke gunstig for barnet. Å gi et barn plikter og ansvar i hjemmet kan også bidra til å skape et godt selvbilde. Enten far er hjemme eller ikke...... Regler er regler uansett!
Frk Johansen Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Hos oss kjører vi strengt på at mat inntas på kjøkkenet, unntak er lørdagskosen som kan tas foran tv'en i stua. Alle barna i alder fra 6 år og oppover rydder vekk tallerken og glass etter hvert måltid og setter det i maskinen. Rommene blir ryddet skikkelig før vaskehjelpen kommer, bortsett fra det kan det se ut som det vil der inne. Klær legger de på vask etter endt dag. Av og til får de oppgaver som å støvsuge, gå ut med søpla etc men det er lite av det. Fars regler gjelder uansett hans tilstedeværelse eller ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå