Gjest MissBella Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jeg trenger tips! Alt fra severdigheter, restauranter, shopping, utesteder ++++ Finnes det en turistbuss der? Hvor man hopper av og opp?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Stephansdomen Det høye tårnet med roterende kafé Den spanske rideskole Ellers har de fleste biblioteker reiseguider, om man er tidlig nok ute.
Gjest regine ii Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Innenstadt - altså gamlebyen hvor bl.a stephansdomen ligger, og handlegaten "Graben" + mye annet inkl en del kafeer/restauranter Hvis du vil se praktbygningene - ta trikken! Dvs. "D" som går i en ring rundt innenstadt. Anbefaler å starte ved "shottentor" og kjøre i retning operaen. Da får du med deg følgende: universitetet, Burgtheater, Rådhuset, Naturhistorisk og kulturhistorisk museum, Operaen, Hofburg. Hvis du går av ca ved operaen (strekningen etterpå er ikke så interessant - men kan likevel være verdt å ta hele runden) kan du gå rett inn i gamlebyen. Hofburg er interessant - de har bl.a. utstilling med omvisning (på flere språk) i boligen til Keiser Franz Josef og hans fru Sissi + andre utstillinger. Det er lenge siden jeg forsøkte meg på utelivet i Wien, men da var det et område som ble kalt "bermudadreieck" hvor det lå masse barer etc. Mener at det er i gamlebyen/ned mot Donau. Donauinsel er også et bra sted - her er det både bademuligheter og annet. Prater - fornøyelsesparken ligger vel strengt tatt ikke på øya, men rett ved. Shopping: maria hilferstrasse var iallfall den store, og er det nok fortsatt. Markedet på Karslplatz + museet der fra 1890-tallets slutt, husker ikke hva det heter, men har b.la. et berømt bilde av Gustav Klimt Schönbrunn - Habsburgernes sommerresidens, og nå åpent for publikum med omvisning. Her ligger også dyrepark som er et hyggelig utfluktsmål, og det er også badeanlegg rett i nærheten. Anbefaler også en reiseguide! det er så mye jeg har glemt..... uansett - wien er en fantastisk by!
Relativista Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Ta trikken til Schwarzspanierstraße. Spaser bort til det gamle sykehuset, hvor det nå er blitt universitetscampus. Ta med deg batteridreven vinkelsliper. Kutt av låsen på en av maange sykler tilgjengelige utenfor f.eks kunsthistorisches fakultät, eller musikwissenschaftliches. Sykle forbi Narrenturm og baksida av hjerneforskningsinstituttet / tannlegecampusen, så du havner i Sensengasse. Sving til høyre i Währingerstrasse, og sykle mot Schottentor, men når du kommer tilbake til Schwarzspanierstrasse, så bøyer du av ned i berggasse og sykler ned mot Donaukanal-Radweg. Følg denne til du kommer til en bro som tar deg over kanalen og over i praterstrasse. Følg denne til Praterstern, og fortsett videre fra Praterstern over Donauelva retning cineplexx, og sjekk ut den nye spaca delen av wien som likner på autobot city. Herifra sykler du bort til alte donau. Ferdig!! Hopp i vannet. Ikke glem å ta med melange og käseleberkäsesemmeln.
Gjest MissBella Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Takk! Noen som vet om det finnes en kirkegård hvor kjente folk er begravd? Mange kjente musikkere fra før i tiden som er fra østerrike. Tenkte det hadde vært litt kult!
Mermaid Blues Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Musikere og musikere...komponister kan jeg hjelpe deg med, hvertfall Mozart ligger i en umerket massegrav et eller annet sted på St. Marxkirkegården i Wien, det står et minnesmonument over ham der. På Zentralfriedhof ligger Brahms, Beethoven, Strauss, Schönberg og Schubert...*tror* også Salieri ligger ved samme kirkegård.
Gjest MissBella Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Musikere og musikere...komponister kan jeg hjelpe deg med, hvertfall Mozart ligger i en umerket massegrav et eller annet sted på St. Marxkirkegården i Wien, det står et minnesmonument over ham der. På Zentralfriedhof ligger Brahms, Beethoven, Strauss, Schönberg og Schubert...*tror* også Salieri ligger ved samme kirkegård. Takk, komponister var ordet jeg lette etter. Da fikk jeg svar på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå