Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Vi har en spent førsteklassing i huset, og innkjøp for skolestart er såvidt igang. Hvordan er det egentlig, får de bøker som det skal settes bokbind på i 1. klasse nå for tiden? Eller er det bare ferdige skrivehefter og ark? Hva får de av utstyr på skolen og hva bør være med i ranselen hjemmefra?
Nadine Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Om de bruker selvkomponerte arbeidshefter eller skolebøker varierer fra skole til skole - men de fleste har allikevel alltid bøker i noen fag De får ikke det helt store på skolene, kanskje en blyant og noe småtteri. Vent med innkjøpet til skolen starter, da vet du hva du trenger. Tar jo ikke lange tiden å kjøpe Dra med barnet i en bokbutikk og la hun eller han velge . Det som er sikkert at man trenger er hvertfall sekk og penal. Penalet kan gjerne fylles opp med en del farger og blyanter. Farger er alltid en mangelsak på skolene.. Og deling er det mange 1 klassinger som ikke helt skjønner. Kjøp heller ikke blyantene med mest dilldall på.. Det kan være ganske disraherende.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Vi har en spent førsteklassing i huset, og innkjøp for skolestart er såvidt igang. Hvordan er det egentlig, får de bøker som det skal settes bokbind på i 1. klasse nå for tiden? Eller er det bare ferdige skrivehefter og ark? Hva får de av utstyr på skolen og hva bør være med i ranselen hjemmefra? Sekk og matboks/drikkeflaske trenger førsteklassingen garantert. Dessuten vil du nok oppdage at det vil bli stilt krav/ønske om innesko. Penal bør dere vente med, det er ikke alle skolene som vil at elevene skal bruke egne penal i begynnelsen, fordi det kan være distraherende når elevene skal sjekke ut hverandres penal, låne fargeblyanter fra hverandre osv. Penal kan kjøpes inn, men det kan være greit å forberede eleven på at det muligens kun blir til hjemmebruk. Elevene får blyant og viskelær, mens farger er vanligvis på deling i klassen. En rull bokbind er kjekt å ha til kladdeboken/bøkene eleven kommer til å bruke. Nå vet jeg at det er endringer i 1.klasse fra i år, så det kan godt være at de får en mattebok også, i tillegg til kladdebok/bøkene.
Spoven Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 På skolen her får førsteklassingene både ransel og pennal med tykke, fine fargeblyanter, og blyant og viskelær. Jeg trodde det gjaldt alle skolene i Norge. Kanskje jeg tar feil? Sjekket nå ranselen til min førsteklassing, og det står Troms fylkeskommune på den, så det er kanskje bare i Troms de får utdelt sekk? Den er knall oransje, med en diger refleks på, så barna er godt synlige med den på ryggen. Da gutten min, som nå begynner i 8. klasse, begynte på skolen fikk han også en slik ransel. De deler ut disse når barna går på førskolen. Jeg ville sjekket med skolen, evt foreldre som har hatt førsteklassinger der tidligere, for å høre hva man trenger å gå til innkjøp av. Bokbind mener jeg de ikke trenger i 1.klasse, iallefall er det slik her, bøkene de bruker er lese/oppgavebøker i ett, som barna skriver i. Og som ikke går i arv fra klasse til klasse. Men det kan jo være barnet vil ha bokbind på sine bøker likevel. Og igjen - det kan jo være forskjell fra skole til skole.
Lovis Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Det varierer som sagt mye fra skole til skole hva som er ønsket at barnet har i 1. klasse. På vår skole får de utdelt blyant, viskelær, slik dobbel rød/blå blyant samt en liten pakke fargeblyanter hver. Alle har penal, men noen skoler vil ikke ha dobbeltpenal eller penal overhodet. Pga. økonomien har de ikke fått bøker i alle fag, men de har kladdebøker som oppgavene bli limt inn i. Men uansett er bokbind kjekt, for det sliter veldig på bøkene i løpet av et år. Men husk å kjøpe gjennomiktige bind, slik at barnet lett ser hvilken bok det er . De fleste kan jo ikke lese enda. Vår skole ønsker også at barna bruker hallsko i gymtimene, men de bruker ikke sko inne på skolen ellers. Alle barna har kopp med navnet sitt på som henger over vasken i klasserommet.
Gjest *Mim* Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Litt dumt at ikke skolen sender ut info om hva som trengs og hva de får før skolestart. Det er jo ganske så forskjellig rundt om i landet. Her trenger ikke førsteklassingene pennal (men det kan være kjekt å ha et hjemme), men de blir bedt om å ha med drikkekopp, bilder, innesko.
Gjest ts Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Oi, så mye forskjellig det er rundt om i landet. Dette er en Oslo-skole, og jeg har ikke hørt noe om at noen får utdelt sekk eller penal her. Sekk er allerede kjøpt inn. Var redd det skulle bli for lite utvalg når vi kommer til august. Nå står det innesko på innkjøpslisten (det har vi fått beskjed om), penal, drikkeflaske og matboks. Kommer nok også til å kjøpe en perm til løse ark, og antakelig noen kladdebøker og ekstra blyanter.
shiva Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 I Trondheim får alle skolesekk når de begynner i 1.klasse.
Kanutte Skrevet 21. juli 2009 #10 Skrevet 21. juli 2009 I Oslo får man ikke utdelt skolesekk. På veldig mange skoler har man felles farger, blyanter og viskelær i første klasse, men de aller fleste barna har egne pennal som de bruker når innimellom (det er i allefall min erfaring med de to skolene jeg har daglig kontakt med). Til min gutt som begynner i førsteklasse nå i august (på en Osloskole) kommer jeg til å kjøpe en god skolesekk og pennal. Som bokbind bruker vi gråpapir - det holder absolutt best og er enkelt å legge på bøkene.
Modic Skrevet 21. juli 2009 #11 Skrevet 21. juli 2009 Her vi bor får de utdelt blyant, viskelær og linjal. Punktum! Har aldri hørt om noen som har fått verken penal eller skolesekk, før jeg leste om det her på KG.
Gjest *Mim* Skrevet 21. juli 2009 #12 Skrevet 21. juli 2009 Fikk dere ikke info på førskoleuka? Ikke alle har førskoleuke.
Nala Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 Her får førsteklassingene utdelt skolesekk, de oransje. Tror de er fra Trygg trafikk. Disse fikk de allerede førskoledagene. Utover det fikk de ingenting, annet enn bøker så klart. Vi kjøpte derfor inn penal, matboks og drikkeflasker. Jenta vår brukt Crocs som innesko. Veldig greit. Vi hadde bokbind på et par av bøkene. Men behovet var ikke det helt store altså. De fleste bøkene er sånne som de skriver i.
Gjest ts Skrevet 21. juli 2009 #14 Skrevet 21. juli 2009 Fikk dere ikke info på førskoleuka? Det er ikke noe som heter "Førskoleuke" her i Oslo. Det er litt forskjellig opplegg fra sted til sted vet du. Jeg hadde antakelig ikke spurt her inne hvis jeg allerede satt fullt informert. Men takk for svar alle sammen. God sekk, penal og bokbind er innkjøpt.
liv Skrevet 21. juli 2009 #15 Skrevet 21. juli 2009 Grunnt il at jeg spurte var at jeg har jobbet som ped leder i barnehage i Oslo og hatt barn som har vært på førskole i begge bydelene. Synes det er rart at det ikke er noe foreldremøte før skole start. Det var det i de to bydelene jeg jobbet i.
Lovis Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 Her er det førskole i barnehagen. Barna går 1 dag i uka det siste året i barnehagen. Besøk på skolen er det også barnehagen som avtaler. Vi fikk et informasjonskriv fra skolen sammen med søknadskjema til sfo, ellers var det informasjonsmøte første skoledag.
Gjest ts igjen Skrevet 22. juli 2009 #17 Skrevet 22. juli 2009 Grunnt il at jeg spurte var at jeg har jobbet som ped leder i barnehage i Oslo og hatt barn som har vært på førskole i begge bydelene. Synes det er rart at det ikke er noe foreldremøte før skole start. Det var det i de to bydelene jeg jobbet i. Joda, det har vært både førskole hele siste året i barnehagen (dvs 1-2 timer i uken), og det har vært en presentasjonsdag på skolen i vår for foreldre og barn. Jeg synes ikke det er så rart at vi ikke har fått noe skriv eller informasjon om dette, jeg er glad for at skolen hadde fokus på helt andre ting den dagen. Skjønner ikke helt hva førskole-opplegget i barnehagen har med skolen å gjøre heller, forsåvidt, i denne sammenheng. Det var bare et enkelt spørsmål om hva som er vanlig å sende med i sekken i 1. klasse. Alt er innkjøpt og vi fortsetter ventingen på den store dagen.
liv Skrevet 22. juli 2009 #18 Skrevet 22. juli 2009 med førskole så mener jeg at det er på besøk på skolen og møter lærerene. Ikke den femårs gruppa som er i barnehagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå