Gå til innhold

Noen som har erfaring med operasjon av mandler på 2-3 åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mor
Skrevet

Vi har en datter som fyller 3 år om 3 uker.

Hun har hatt streptokokker mellom 14 og 16 ganger på to år og hun har nå endelig fått henvisning for å få operert vekk mandlene.

Hun skal opereres 18/8 og jeg må si at jeg gruer meg veldig.

Hun har fått time på Louisenberg sykehus og det hjelper jo at jeg hører at de er utrolig flinke på dette området.

Noen her som har erfaring med fjerning av mandler på 2-3 åring og kan svare meg på spørsmål som svirrer rundt i hodet mitt?

Hvordan gikk operasjonen?

Overnattet dere på sykehuset? Vi har fått beskjed om at hun skal være til dagen etter.

Hadde barnet veldig vondt i ettertid og hvor lenge?

Fikk barnet noe type smertestillende?

Hadde barnet problemer med å få sove pga vondt?

Hvordan gikk det med spising? Hun er ganske tynn i utgangspunktet, så jeg frykter at det blir vanskelig å få i henne mat etter operasjonen.

Hvor lenge var barnet hjemme fra barnehagen?

Takker så mye for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Smaragd
Skrevet

Hun har hatt streptokokker mellom 14 og 16 ganger på to år og hun har nå endelig fått henvisning for å få operert vekk mandlene.

Hun har fått time på Louisenberg sykehus og det hjelper jo at jeg hører at de er utrolig flinke på dette området.

Noen her som har erfaring med fjerning av mandler på 2-3 åring og kan svare meg på spørsmål som svirrer rundt i hodet mitt?

Overnattet dere på sykehuset? Vi har fått beskjed om at hun skal være til dagen etter.

Hvordan gikk det med spising? Hun er ganske tynn i utgangspunktet, så jeg frykter at det blir vanskelig å få i henne mat etter operasjonen.

Takker så mye for svar.

Hei.

Jeg kan svare på noe, men ikke alt, da mine to tantebarn tok mandlene og polyppene når de begge var rundt tre år :)

*De var hjemme fra barnehagen ca en uke. Man skal ikke herje i etterkant, og dette er vanskelig å unngå i barnehage

*begge de to spiste noenlunde bra etter første to dagene. gikk mye is for å lindre litt, og skivene tok man av skorpene på.

*operasjonene gikk helt fint på begge. husker ikke om de måtte sove over, men tror ikke det...?

*minstemann fikk et nytt liv i etterkant. sov plutselig hele nettene, sang hele dagen og ble plutselig kjempeglad i å tegne! Noe han ikke hadde vert intressert i tidligere. var som å knipse med fingrene, så forandret hele gutten seg :) (positivt altså, virket som om han var konstant trøtt tidligere, pga dårlig nattesøvn, og at det sikkert har vert tungt å synge vist der har vert tett i halsen)

*begge guttene fikk litt lysere stemmer i tiden etterpå. rart å snakke med dem på telefon :)

*min søster hadde kjøpt inn litt aktivitetsbøker og noen nye filmer, siden de skulle vere hjemme i nesten en uke. Det var veldig populært!

Hun beskriver den uka hjemme som"kose-uka" demmes :)

Håper jeg har hjelpt deg litt, og så håper jeg du får mange svar fra dem som var litt nærere innpå enn meg :)

Lykke til!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med barn som har fjernet mandlene, men jeg har hørt at det er lettere for barn enn voksne i etterkant. Is skal visst være fint å gi, fløteis har næring i seg. :)

Lovisenberg er et fantastisk sykehus, tok mandlene mine der selv.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei.

Jeg fjernet mandlene mine for 5 uker siden.

Jeg lå i sengen i to uker og spiste ikke på 1,5 uke. Kun solois, saft og brus.

Suppe klarte jeg etter 10 dager ca.

Jeg har hørt at barn takler dette mye bedre enn voksene. Og at de blir friske etter kort tid.

Jo eldre jo værre.

De jeg kjenner som har barn i samme situasjon sier at de kommer seg etter 4-5 dager, men at de må ta det med ro.

Ikke leke, mye tv og mye is :)

Lykke til. Dette kommer til å gå kjempe bra :)

Klem

Gjest Gjest
Skrevet

Min datter fjernet polypper da hun var tre år. Var gjort på dagen, ventet en stund i etterkant før vi ble sendt hjem samme dag og alt gikk fint.

Det jeg imidlertid ikke var forberedt på var min egen reaksjon da de ga henne narkosen mens jeg satt foran henne og holdt henne i hånda. Det å se henne "bli borte" av narkosen var en helt forferdelig følelse. Jeg fikk rett og slett panikk.

Det er ikke meningen å skremme deg. Det er jo heller ikke farlig, men jeg var bare ikke forberedt på hvordan det så ut. Det var ikke på Louisenberg.

Gjest bekymret mor
Skrevet

Tusen takk for de svar jeg til nå har fått:-) Setter pris på det og tar gjerne i mot flere.

Skrevet

Min veninnes sønn tok mandlene da han var tre år. De overnattet ikke på sykehuset, men var hjemme fra barnehagen i en uke. Energinivået hans gikk veldig opp og ned de første dagene, og de tilbragte mye tid på soffaen med film. Mot slutten av uken var han bare lei av å være inne og maste hele tiden om å få gå ut og leke. Jeg husker at hun gav noe medisin da jeg var på sykebesøk, men husker ikke hva dette var. Gutten har alltid hatt liten matlyst, og den gikk litt ned etter opperasjonen, men han klarte seg helt fint. Jeg husker at han hørtes ut som en smurf når han pratet :fnise:

Dette går nok kjempe bra, skal du se!

Gjest Gjest
Skrevet
Min datter fjernet polypper da hun var tre år. Var gjort på dagen, ventet en stund i etterkant før vi ble sendt hjem samme dag og alt gikk fint.

Å fjerne polypper er noe helt annet enn å fjerne mandlene. Det er gjort på vips, og narkosen barnet legges i, er ikke så dyp.

Skrevet

Takker så mye for svar.

Sønnen min fjernet mandler og polypper samtidig på sykehus da han var nesten 3 år. Operasjonen gikk veldig bra. Det verste for meg var da han ble lagt i narkose, det var ekkelt når han plutselig ble helt slapp...

Vi overnattet på sykehuset, ble skrevet ut midt på dagen dagen etter. Han fikk smertestillende gjennom veneflon på oppvåkningen og på barneavdelingen fikk han paracet stikkpiller. Det fikk han også et par dager etter at vi kom hjem.

Ikke noe problem med søvn.

Får ikke spise noe annet enn is første dagen. Resten av uken bare myk mat og ikke brus og juice. Jeg kjøpte inn supper, yoghurter, pasta, osv

Var hjemme fra barnehagen 1 uke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...