Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har forholdsvis grei kontroll på økonomien, regninger, lån, sparing har første pri, så sløser jeg resten bort på caffe latte, kino, klær, shopping osv.... Jeg får lønn nå den 25, og drar på ferie i september. jeg fikk derfor en ide i går og se hvor lite jeg faktisk kan klare meg med, rett og slett være gjerrig frem til jeg drar på ferie og forhåpentligvis da få litt ekstra å rutte med. Noen som har noen gode tips til meg? Hvor "lite" kan jeg klare meg på? Etter at alle regninger er betalt så klart. Blir primært penger til mat jeg trenger i løpet av en dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd er å sette opp budsjett! Sett av en sum per uke som du skal bruke på det du TRENGER. TRekk fra litt og nøy deg med det. Ikke fall for fristelsen med å ta fra pengene du har satt bort til ferien. Tenk deg så hærlig du kan ha det i ferien med noen ekstra kroner du med god samvittihet kan sløse bort!

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så et innlegg på NRK om en stadig økende gruppe av mennesker som lever av det andre kaster...

Du kan jo kaste deg på den bølgen og se hvor mye du sparer på det. :)

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article253449.ece

Poenget er at jeg ikke ser vitsen med å klare seg på "så lite som mulig", for du kan klare deg uten å bruke en eneste krone, men til hvilken pris?

Mine råd til deg ut over det å sette opp budsjett (og følge det), er å være bevisst på at du ikke skal sløse.

Kast ikke mat, lag mye mat selv (bruk ikke halvfabrikata).

Ved å være bevisst bør du klare å ha et matbudsjett på godt under 2000 kr mnd.

Bak eget brød. Det er billigere, metter mer, og varer lenger. :)

Til middag: sats på supper, stuinger/gryter, lapskaus med ferske grønnsaker (finn sesongens grønnsaker, de er billigst)... Det metter godt for lite penger, drøy suppen med erter eller linser.

Bruk ris eller pasta i stedet for poteter, for nypotetene er dyre nå. Bruk restene til lunsj neste dag.

Kylling kjøper du billigst på Rema...

Gjest Gjest_kristian_*
Skrevet
Jeg så et innlegg på NRK om en stadig økende gruppe av mennesker som lever av det andre kaster...

Du kan jo kaste deg på den bølgen og se hvor mye du sparer på det. :)

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article253449.ece

Poenget er at jeg ikke ser vitsen med å klare seg på "så lite som mulig", for du kan klare deg uten å bruke en eneste krone, men til hvilken pris?

Mine råd til deg ut over det å sette opp budsjett (og følge det), er å være bevisst på at du ikke skal sløse.

Kast ikke mat, lag mye mat selv (bruk ikke halvfabrikata).

Ved å være bevisst bør du klare å ha et matbudsjett på godt under 2000 kr mnd.

Bak eget brød. Det er billigere, metter mer, og varer lenger. :)

Til middag: sats på supper, stuinger/gryter, lapskaus med ferske grønnsaker (finn sesongens grønnsaker, de er billigst)... Det metter godt for lite penger, drøy suppen med erter eller linser.

Bruk ris eller pasta i stedet for poteter, for nypotetene er dyre nå. Bruk restene til lunsj neste dag.

Kylling kjøper du billigst på Rema...

Enig.

Mange gode tips.

Det er bare du som kan vite hvor mye du har og kan bruke, så sett opp et budsjett. Sett feriepengene på en annen konto (avtale trekk så du ikke merker de).

Havregrøt er billig og næringsrikt måltid som metter lenge.

Kyllingen på rema er dårlig, masse fett. Du får like billig kylling på P... og det er Prior. Lag lapskaus, store gryter med kjøttkaker ibrunsaus osv..

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke lag middag hver dag - det er billigere å lage én stor middag (jf stordrift) og så spise dette i flere dager, evt fryse ned sånn at du slipper å spise samme middag 3-4 dager på rad.

Ikke ta med deg bankkort på butikken. Ta med deg f.eks. en 200-lapp og si at den skal du kjøpe middag for og målet er en middag som skal gi 3-4 gode porsjoner og både mette og være næringsrik + kjøpe andre ting du trenger. Da må du kanskje gjøre noen prioriteringer du ellers ikke ville gjort, og vips så har du spart 50-100 kr.

Kjøp de billigste utgavene (dopapir, tannkrem, first price grønnsaker) - hver for seg blir det lite, men tilsammen blir det en del.

Ikke kjøp snacks, brus og usunn mat - unngå impulskjøp av slikt på butikken.. Da er det greit at du faktisk ikke har med deg penger til annet enn det du MÅ ha!

Gjest Gjest
Skrevet
Enig.

Mange gode tips.

Det er bare du som kan vite hvor mye du har og kan bruke, så sett opp et budsjett. Sett feriepengene på en annen konto (avtale trekk så du ikke merker de).

Havregrøt er billig og næringsrikt måltid som metter lenge.

Kyllingen på rema er dårlig, masse fett. Du får like billig kylling på P... og det er Prior. Lag lapskaus, store gryter med kjøttkaker ibrunsaus osv..

Har ikke den butikken i nærheten, så jeg var ikke klar over at de solgte prior til lav pris... men det er absolutt å foretrekke ja. :)

Når det gjelder kjøttkaker, må disse lages selv... og det går veldig greit å bruke brødrester i farsen som "bindemiddel"... det drøyer kjøttet også. :)

Det var slik de gamle husmødrene lagde kjøttkakene sine, de som fikk veldig mye ut av lite.

Skrevet

Her var mange gode tips!! :) En annen ting jeg kommer til å gjøre, er å gå gjennom kjøkkenskuffer og fryseskap.. har nok endel liggende som jeg har "glemt", særlig av tørrvarer o.l.

Syns særlig tipset om å ta med kontanter når man skal handle er en god ide... jeg sløser mye på å bruke kortet, er så lett å snappe med seg noe ekstra.

Her er en liten liste:

1. Sett opp et budsjett dag for dag.
  2. Gå gjennom skuffer og skap og få oversikt
  3. Lag handleliste og velg butikkens egne merker
  4. Lag store prosjoner og frys ned
  5. Ta ut kontanter og la kortet ligge hjemme

Skrevet

Du har fått mange gode tips allerede. Hadde bare lyst til å slenge med et til. Nå begynner det å bli modne bær. Ta deg en tur i skogen og plukk så mye du orker. Da får du gratis mosjon i tillegg til at du kan bruke bærene til dessert.

Gjest Marlo
Skrevet

Vi måtte spare penger för sommerferien, og bestemte oss for å leve så sparsommelig som overhode mulig.

Så fort vi fikk inn penger, så overförte vi det som trengtes til regningskontoen og resten inn på sparekontoen.

Så satte jeg opp en oversikt uke for uke hva vi absolutt trengte av ting og tang, og ikke minst menyer for hver uke.

Så tok jeg 500 kr hver uke fra sparekontoen til å handle inn hver fredag. Vi er to stykker og levde VELDIG godt på 500kr pr uke - kunne sikkert klart å bruke enda litt mindre penger også.

Vi klarte å ikke bruke noe ekstra penger, men hadde jo da mulighet til å overföre mer penger om det var absolutt nödvendig.

På 2 mnd hadde vi spart opp 25.000 kr.

Det skal sies at vi levde ekstremt sparsommelig da, og kjöpte absolutt ingenting annet enn mat og nödvendige toalettsaker.

Det gikk opp for meg hvor utrolig mye penger man sparer av å sette opp ukesmenyer, samt handle inn nödvendige toalettsaker og slikt kun en gang i mnd, så dette er noe vi har valgt å fortsette med selv nå etter ferien.

Vi brukte nesten alle pengene i ferien, og nå - 2 uker etter at vi har kommet hjem, så har vi 10.000kr på sparekontoen samt en god del penger "for mye" på regningskontoen så vi er sikre på at vi har til uforutsette regninger også.

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Opprett en konto i en annen bank enn den du bruker fast (mange banker gir deg anledning til å bli kunde pr. web - f.eks. BN-bank). Bestem deg for hvor mye du vil/kan føre over hver måned, evt. sett opp et fast trekk (kan ofte gjøres selv i nettbank). På denne måten vil ikke pengene være så lett tilgjengelig for deg og kan med større sannsynlighet få stå i ro lenger. Jeg har i hvert fall god erfaring med det.

Gjest Gjest
Skrevet

mange gode tips her:) det beste synes jeg igrunnen er å sette pengene på en konto du ikke ser/har umiddelbar tilgang til, da har du liksom ikke disse pengene og bruker ikke mer enn du har.

En litt kjipere ting med å leve sparsommelig en måned eller to er at du da gjerne utsetter å kjøpe ting du egentlig trenger, som nye linser, vaskemiddel, mascara osv, for så å måtte handle masse sånt på en gang ...

Skrevet

Jeg har ikke hatt bankkort siden januar. Har spart veldig masse penger på denne måten.

Har tatt ut penger en gang i uka (ca.) og har kjøpt det jeg har hatt lyst på.

Så la kortet ligge hjemme!

Skrevet (endret)
mange gode tips her:) det beste synes jeg igrunnen er å sette pengene på en konto du ikke ser/har umiddelbar tilgang til, da har du liksom ikke disse pengene og bruker ikke mer enn du har.

En litt kjipere ting med å leve sparsommelig en måned eller to er at du da gjerne utsetter å kjøpe ting du egentlig trenger, som nye linser, vaskemiddel, mascara osv, for så å måtte handle masse sånt på en gang ...

- jepps, dette har jeg tenkt på selv... men så kom jeg frem til at sånne ting må jeg kunne kjøpe, men jeg skal kutte ut alt det andre dillet jeg ofte kjøper når jeg skal handle sånne ting. om jeg stikkerp å butikken for å kun kjøpevaskemiddel, kommer jeg ofte hjem med endel annet småknask i tillegg. Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Klær bør jo være en smal sak å droppe innkjøp av i alle fall. Jeg har et tips som skyldes at jeg har et lite klesskap og altfor mye klær. Pakk vekk halvparten og rotér klærne du har i skapet! Da blir du så glad når du ser igjen gamle favoritter som du har glemt du hadde, at de blir som nye.

Ellers sparer man MYE penger på havregrøt til frokost, ja. Og dersom du er villig til å lage litt vegetarmat, er dette også billig kost. Særlig om du gidder å kjøpe tørkede bønner etc, som er svært billig og veldig næringsrikt, og rekker lenge.

Drikk vann i stedet for saft, brus etc. Kjøp evt en urtete (feks mynte)og lag iste i sommervarmen. En tepose til 1 liter vann, la teen trekke hele tiden mens den avkjøles, ca to timer.

Og dersom du må ha kaffe latte, er dette forholdsvis enkelt å lage selv:

- trakt sterk kaffe

- I mikrobølgeovn: Varm melk i en beholder som har lokk (feks gammelt syltetøyglass), men la lokket være av under oppvarming. Skru på lokket og rist melken til det skummer. hell i kaffen.

- På komfyren: Varm melk til den ryker, men ikke kok den. Visp deretter kraftig med en helt vanlig metallvisp, til det skummer, eller rist melken i glass som nevnt.

Evt kan du kjøpe deg en kaffevisper til 25 kr på IKEA.

Jeg syns det er vanskelig å leve billig dersom jeg ikke kan unne meg noe godt, så husk på å legge inn litt i budsjettet til snacks eller dessert også. Men bærplukking er sannelig ingen dum idé! Kanskje har du mulighet for epleslang også, og da er jo ikke eplekakene langt unna. Billig å bake er det også.

Skrevet

Og litt sånn på siden her....men jeg fortalte mine foreldre om mitt lille eksperiment i går, og de syntes det var en super ide :D såklart.. så de neste ukene skal jeg sykle til og fra jobb, og da må jeg sykle omtrent rett forbi dem, vanligvis kjører jeg og da svipper jeg rett på motorveien. men; nå skal jeg altså sykle forbi dem, så da blir det nok en middag i ny og ne :fnise: alle monner drar så klart!!

Skrevet

Mange gode tips her !!!

Jeg prøver noe àla det samme som deg. Og har satt meg følgende "regler" frem til ferien om 1 mnd:

Fører over penger 1 gang i uken til en brukskonto i en annen bank

Ingen kjøp av klær/sko

Kaffe latte kun på lørdager (da har jeg noe å glede meg til)

Være kreativ når det gjelder middag - har gått igjennom fryser, tørrvarer o.l. og trenger kun å handle småtterier i tillegg for å ha gode måltider

Vannflaske med hjemmefra istedenfor farris/imsdal i kiosken

-Burde vel strengt tatt også ta sykkelen fatt som du..... :sjenert:

Lykke til :-)

Skrevet

Vel, nå er det en uke siden jeg begynte mitt eksperiment :) Idag kom lønningen på konto, og jeg gleder meg faktisk til å fortsette! Skal få unna regninger, sparing osv. og så sette opp budsjett i helgen.

Uken så langt - har faktisk ikke brukt kort eller penger (ikke et eneste øre!!)en eneste gang siden forrige søndag!! syklet til jobb 4 av 5 dager (har med bilen i dag dog..) hatt med matpakke hjemmefra og funnet skjulte skatter i skap og skuffer til middag.. må si jeg er ganske fornøyd med meg selv og veldig gira på å fortsette. Ser at jeg har en forferdelig sløsekultur: når jeg har gjort mine plikter mtp lån, regninger og sparing, "belønner" jeg meg selv med å sløse bort resten.. uff!!!

Gjest hjemmehjelp
Skrevet

Gratulerer! Du har vært flink, og det er morsomt å høre innstillingen og erfaringene dine!

Selv har jeg også hatt div spareperioder, og jeg ble overrasket over hvor mye jeg hadde liggende i skap og fryser, så da jeg fikk laget middagsplan med ingredienser fra det jeg allerede hadde, så kjøpte jeg nesten ikke mat på en mnd! (Bare brød, melk, juice og litt pålegg) :) Det ble morsomt og utfordrende å rydde i kjøkkenskap og fryser og faktisk nyttegjøre meg av det jeg allerede hadde betalt for.

Forresten har jeg en venninne som kikker på datomerkingen på mat i Kiwibutikken. Hun får med seg masse mat nesten hver uke som går ut på dato den dagen eller dagen etter, for finner du det så får du det gratis. g så fryser hun ned det som er for mye. Det kan fint tines opp en annen dag og brukes uten fare for at maten er dårlig. Hun sier hun sparer flere tusen kroner månedlig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har ikke den butikken i nærheten, så jeg var ikke klar over at de solgte prior til lav pris... men det er absolutt å foretrekke ja. :)

Når det gjelder kjøttkaker, må disse lages selv... og det går veldig greit å bruke brødrester i farsen som "bindemiddel"... det drøyer kjøttet også. :)

Det var slik de gamle husmødrene lagde kjøttkakene sine, de som fikk veldig mye ut av lite.

Oppsmuldret tørt brød bruker ikke vi i kjøttdeigen for å få det billigere, men fordi kjøttkakene blir bedre: så der slår man faktisk to fluer i ett smekk: billigere og bedre. Man må dog spandere et egg i kjøttdeigen, men i en stor deig til mange middager, er vel ikke prisen på et egg allverden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...