Gjest Gjest_Kirsti_* Skrevet 20. juli 2009 #1 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har en gutt på 2 år som er sent ute språkmessig. Han sier mange ord, men de fleste av dem er så og si uforståelige for andre enn oss i den nærmeste familie. Han har begynt å sette sammen 2 ord til "setninger" nå i det siste. Han var forrige måned til øre-nese-hals spesialist som ikke fant noe galt med hørsel. Han går ikkei barnehage. Skal starte denne høsten. Vil gjerne ha tips til hvordan vi kan stimulere språket så godt som mulig. Vi er veldig bevisste på å alltid gjenta det han sier korrekt etter han har sagt det. Og vi prøver å være flinke til å snakke mye om ting vi ser ute/ inne, peker på trær og fugler osv. Noen med andre tips? Eller med tips til bøker? Vi har bare en god pekebok, kanskje gå til innkjøp av noen flere.
Gjest Marlo Skrevet 20. juli 2009 #2 Skrevet 20. juli 2009 Sang og lek, fortelle eventyr og titte i pekeböker
CeeCee Skrevet 20. juli 2009 #3 Skrevet 20. juli 2009 Høres ut som om dere gjør mye riktig allerede, og det er flott dere er bevisste på at han har sen utvikling på det området. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med barnehagen allerede nå og fortelle om dette, og sette opp et møte med pedagogisk leder på avdelingen han skal begynne på. Sett opp møtet ca. en måned etter han har begynt. Da har de ansatte blitt litt kjent med gutten og fått observert han. I oppstartstiden er det veldig travelt og mye som skal ordnes på avdelingen og i barnehagen generelt. Derfor er det best å være så tidlig ute som mulig. På møtet kan dere diskutere hvilke tiltak som kan settes inn, og hvem som skal ha ansvar for hva. Det er viktig at dere samarbeider tett, og jobber med de samme tingene hjemme som de jobber med i barnehagen. Ellers vil jeg bare si at noen barn er bare seine. Når han plutselig begynner å snakke skikkelig vil han sikkert snakke som en foss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå