Gå til innhold

14-åring serverte alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

En venninne av meg var i bryllup i sommer og kom sjokkert tilbake. De som serverte mat og alkohol (øl og vin) var tenåringer i alderen 14-16 år. Venninnen min var i perifer slekt med bruden, så hun følte ikke at hun hadde rett til å si noe. Dessuten ville hun jo ikke ødelegge bryllupsdagen.

Hun har spurt meg hva jeg ville gjort i en tilsvarende situasjon, og jeg er jammen ikke sikker. Jeg antar jeg ville gjort det samme som henne: Latt det gå. Hun observerte ikke at tenåringene drakk alkohol selv. Men vi mener begge at brudeparet gjorde en stor feil ved å la barn servere alkohol.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville meldt fra til barnevernet med en gang jeg hadde kommet hjem.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Lukket selskap der alle kjenner alle og ingen mindreårige blir servert? Forstår ikke problemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg ser heller ikke problemet når det er lukket selskap. Datteren min var vel ikke mer enn 15-16 da hun serverte i lukket selskap sammen med ei venninne. Tanken på at hun var "for ung" streifet meg ikke, men synes det var hyggelig og ansvarlig at hun stilte opp.

Skrevet

Jeg kan heller ikke se at dette skal være et problem, hverken juridisk, moralsk eller på annen måte.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke problemet jeg heller. Så lenge tenåringene bare serverte alkoholen, og ikke drakk den selv, så er det jo ikke noe galt.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg ser på en måte "problemet", men synes egentlig ikke det er noe å gjøre noe vesen av.

Skrevet

Jeg stod litt i "baren" i bryllupet til søsteren min når jeg kjedet meg. Jeg var da bare 15/16. Det var et lukket selskap også, jeg ser ikke problemet med det. Er nå 10 år siden, ikke noe skadelig har skjedd altså:)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville meldt fra til barnevernet med en gang jeg hadde kommet hjem.

Er det mulig...??

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det er noe å reagere på i det hele tatt.

Skrevet
Jeg kan ikke forstå at det er noe å reagere på i det hele tatt.

Ikke jeg heller.

Fra jeg var 8-9 år hjalp jeg til med servering under middager foreldrene mine holdt, og blant oppgavene var også å skjenke vin. Rent bortsett fra at gjestene muligens ble litt lei av at jeg til enhver tid hadde full kontroll på hvor mange glass vin de hadde drukket, og gjerne kommenterte det høylytt, kan jeg ikke se at det var noe å reagere på.

Jeg fikk forøvrig selv aldri servert alkohol hjemme før jeg fylte 18.

Skrevet
Ikke jeg heller.

Fra jeg var 8-9 år hjalp jeg til med servering under middager foreldrene mine holdt, og blant oppgavene var også å skjenke vin. Rent bortsett fra at gjestene muligens ble litt lei av at jeg til enhver tid hadde full kontroll på hvor mange glass vin de hadde drukket, og gjerne kommenterte det høylytt, kan jeg ikke se at det var noe å reagere på.

Jeg fikk forøvrig selv aldri servert alkohol hjemme før jeg fylte 18.

Er vi pietistiske her? Dette er eit stjerneeksempel på god alkoholkultur som barna bør lære seg. Noe som er heilt daglegdags ute i Europa og spessielt i Frankrike, blir her gjennstand for debatt? Hadde eit slikt brullaup funnet sted i det sørlige bibelbeltet, så er dem i grunnen unnskyldt, da jeg kjenner deres holdninger til alkohol fra innsida, og dels på kroppen. Vi ble skjerma for alt som het alkohol i huset, da våre foreldre var avholds. Men de som drakk seg fulle på fest, ja, det var vi som kom fra gudelige hjem. Sønner og døtrer av prester, lærere og misjonsfolk. Husker til og med vi drakk oss fulle på konfirmantleiren og det heile. Så, konklusjonen er følgende: Forbuden frukt smaker best!

Skrevet

Kan noen forklare meg problemet?

Skrevet

Og jeg syns ikke noe om det, og ville helt klart aldri i verden gjort noe sånt i mitt eget bryllup

Gjest Gjest
Skrevet

Juridisk tror jeg det er i grenseland, men ellers så ser jeg ikke noe problem med det.

Skrevet

Dette hadde ikke jeg reagert på, jeg henta øl i kjøleskapet til pappa mange ganger når jeg var yngre enn dette, så lenge det er familie og venner, ett privat selskap, så kan en da holde sjenkeloven unna..

Skrevet
Jeg ser på en måte "problemet", men synes egentlig ikke det er noe å gjøre noe vesen av.

Enig i denne. Skjønner problemet, men synes selv ikke at det er et problem.

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt ser problemet, jeg heller.

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet med dette.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke noe problem i at 14-åringer serverer alkohol i et bryllup. Hvis de hadde drukket alkoholen selv derimot, eller hadde blitt servert alkohol av noen voksne i bryllupet hadde det vært et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...