Skilpadde Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 For noen år siden gikk jeg ned 25 kilo på et halvt år, og selv om det krevde mye disiplin, så var det relativt lett. Desverre har noen av de kiloene begynt å snike seg tilbake, og jeg greier ikke stoppe det. Ihvertfall ti kilo har jeg gått opp siden den gang, og hver gang jeg prøver å gjøre en forandring så feiler jeg. Jeg finner ikke motivasjonen lengre, det å føle seg feit og misslykket har blitt noe jeg kan leve med, og slik ønsker jeg ikke å ha det! Jeg vil ikke komme på snart 100 kilo igjen for å greie sette ned foten, så jeg lurte på om dere har noen tips som kan få meg i gang? Og jeg vil også gjerne komme i kontakt med andre i lignende situasjoner, så vi kan pushe hverandre
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Motivasjonen min henter jeg av mannen min faktisk. Han trener 6 dager i uka og ser fantastisk ut. Da han møtte meg levde jeg på junk, eller så spiste jeg dårlig. Jeg røykte 25 sigaretter per dag, og drakk og festet 3-4 ganger i mnd. I dag trener jeg 5-6 dager i uken, har sluttet å røyke og fester kanskje 1 gang i mnd. hvor alkohol er involert. Tennene har blitt hvitere, huden renere og sunnere og kroppen har blitt fast og tonet. Bare det å se resultatene underveis motiverte meg til å fortsette. En har selvsagt dårlige dager der en ikke eier inspirasjon og der en gjerne bare vil proppe i seg dårlig mat og tenke skitt au, men OM det skulle skje en gang i blandt, så er det bare å starte på nytt neste dag. Ikke la noen dårlige dager ødelegge resten av ditt liv og din helse Ikke tenk på å "slanke" deg, men at du vil endre livsstil. Gjør du det så kommer belønningen i form av en sprekere og sunnere kropp og et gladere sinn
Gjest MooCow Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Ikke tenk på å "slanke" deg, men at du vil endre livsstil. Gjør du det så kommer belønningen i form av en sprekere og sunnere kropp og et gladere sinn Enig i det. Ikke tenk paa det som en slankekur, men en varig endring. Og ta det gradvis, ikke ha for mange maal paa en gang, det blir fort uoverkommelig og man faller tilbake til gamle vaner. Finn et kosthold du kan leve med, og en form for aktivitet/trening du faktisk liker. Selv har jeg aldri vaert overvektig, men jeg har ikke vaert saa flink til aa trene, og aldri klart aa faa til aa trene regelmessig. Det har vaert mye av og paa. Men naa har jeg trent styrketrening minst 2 ganger per uke de siste to maanedene, og jeg er hekta. Det er klart det er dager jeg ikke har lyst, men jeg tenker paa hvor bra jeg foeler meg etterpaa, og resultatene treningen gir meg gir meg lyst til aa fortsette.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #4 Skrevet 20. juli 2009 Jeg slanker meg ikke, men har lagt om mye av livsstilen de siste årene - først begynte jeg å lage sunnere mat, fikk mer og mer kunnskap om dette (ikke "sunn" som første prioritet, men hjemmelagd og gode råvarer - og god smak), etter hvert har jeg begynt å trene også. Motivasjonen for meg var i første omgang nysgjerrighet tror jeg, jeg fikk lyst til å lage noe fra bunnen. Også at jeg var lei av tingenes tilstand, at måltider ble tilberedt halvhjertet, fra pose og ikke smakte noe særlig. Jeg er kanskje heldig sånn, at jeg har et ønske om mer kunnskap og at jeg er løsningsorientert, uten at jeg blander inn for mye dårlig selvtillit, negative assosiasjoner rundt mat/kropp og andre hindre (men for all del, jeg gjør det på andre områder i livet, så forstår jo greia). Det å spise mat som er bedre for meg ga positiv feedback - bedre matopplevelser og mer overskudd, så det var lett å følge opp. I det siste har jeg også begynt å trene litt, det var vanskeligere for meg å finne motivasjon til det, men til slutt fant jeg noe som passet inn i helheten for meg, og som jeg ble nysgjerrig på. For meg er dette yoga, i tillegg går jeg - ideelt sett - mye turer, sykler o.l. Dette gir også mye positiv feedback når man først har kommet igang, så det er ikke så vanskelig å gjennomføre. Det vanskeligste var å begynne Jeg tror også det er dumt å ha slanking som det eneste eller viktigste målet, for da mister man nesten alltid motivasjonen når man har gått ned nok kilo. Eller man mister den før dersom vektnedgangen ikke går som man håpet. Eller man fortsetter å slanke seg mer enn man burde. Derfor kan det være verdt å ta jobben med å se på hvordan man selv tenker, hva man tenker om seg selv og hva man synes man er verdt. Det er vanskelig åfå til positive endringer så lenge en tenker at man selv er mislykket, fordi du da har lettere for å gjøre ting for å straffe deg selv (og så tenke "hva sa jeg"), enn å unne deg det som er best for deg. Og når jeg sier unne deg mener jeg ikke å unne seg to liter is hver dag eller noe sånt, men det du innerst inne vet at du har godt av. Derfor blir jeg også sint når samfunnet/folk bruker mye energi på å fordømme at noen er overvektige - det å bli fordømt og få skyldfølelse er IKKE god motivasjon, tvert i mot. Så er det sikkert ikke så lett å snu hele dette, men kanskje det hjelper å tenke på de tingene som er positive ved et sunnere/bedre kosthold og mer aktivitet? Om du liker å gå i skogen, så tenk på luktene og det du ser der, at du kan plukke sopp og bær eller se på blomster eller noe. Når det gjelder mat, så tenk på smakene i retter som du vet er godt sammensatt, ikke fokuser på at maten skal dekke et "hull" i deg (veldig ofte kompenserer vi på ulike måter - for lengsel som egentlig ikke dreier seg om mat i det hele tatt). For eksempel. Det å face de bakenforliggende årsakene KAN være viktig, men det gjelder å gjøre det til en integrert del av prosessen, ikke ta alt grumset før man begynner å gjøre endringer. Jeg leste nettopp om mindfulness hvor endel av "jobben" er å kalle demonene ved navn - altså de ulike negative egenskapene som skyldfølelse, sinne, frykt, "vil ha" (hehe, vanskelig for meg å oversette, wanting, grasping, desire) osv, for da får de mindre makt over deg og det blir lettere å se hva de er sammensatt av.
Gjest Gjest_Caroline_* Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 Trening og atter trening - det beste middelet for vektnedgang. Jeg har helt sluttet å slanke meg, men økt treningsmengden mer og mer. Trener 4-5 ganger i uken på treningssenter. I tillegg går jeg lang tur - 1,5 time veldig rask gange to ganger i uken + småturer med hunden hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå