Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Jeg skal ta bort en flott på en hund, de er så ekle de flottene. Jeg prøver med papir (tørkepapir) vil ikke bruke pinsett da flotten er i øyekanten. Denne gangen har jeg ikke mulighet for å høre om noen andre kan ta flotten bort. Jeg har alltid hørt at en må fjerne flott når en oppdager de på dyr, men de er vel helt ufarlige for hunder og katter, eller?
Gjest Vampen Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg skal ta bort en flott på en hund, de er så ekle de flottene. Jeg prøver med papir (tørkepapir) vil ikke bruke pinsett da flotten er i øyekanten. Denne gangen har jeg ikke mulighet for å høre om noen andre kan ta flotten bort. Jeg har alltid hørt at en må fjerne flott når en oppdager de på dyr, men de er vel helt ufarlige for hunder og katter, eller? Nei, dyr kan også bli syk av flått. Borreliose hos dyr Hos husdyr er borreliose beskrevet hos hund, hest og katt. Infeksjonen blir oftest diagnostisert hos hund og hest. Kliniske tegn beskrevet hos husdyr innbefatter leddsmerter og bevegelsesproblemer, men man kan også se allmennpåkjenning med nedsatt matlyst, nedstemthet og feber. I tillegg kan det oppstå uregelmessig hjerterytme, forstyrrelser i tarmen og nyreskader. Studier utført i Norge i områder hvor skogflåtten er vanlig, har vist at 27 % av undersøkte hunder har antistoffer mot Borrelia-bakterien. Endret 19. juli 2009 av Vampen
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Huffda! Ja, da må jeg bare mote meg godt opp å få den fjernet. Å ikke gi meg før den er tatt bort.
Gjest Vampen Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 (endret) Huffda! Ja, da må jeg bare mote meg godt opp å få den fjernet. Å ikke gi meg før den er tatt bort. Ta deg en tur på apotek eller lignende i morgen. Der har de noe som ser ut som en penn, som er til fjerning av flått. Det kommer en liten løkke ut som du legger rundt flåtten og vrir rundt til den slipper. Den gjør det superenkelt å fjerne flått. Vi har denne: http://www.misotrading.co.uk/ Endret 19. juli 2009 av Vampen
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Å, takk! Da blir det nok ikke like ekelt å ta den bort. Men prøver alikevel i kveld, flotten har hvertfall vært der siden i går. Siden hunden sjelden har hodet helt i ro, vet jeg ikke om jeg tør å bruke slike hjelpemidel, vil jo kke ha pennen i øye på hunden. Trodde det bare var et rusk ved øye, men da jeg sjekket ordentlig i dag var det en flott. Husker ikke om jeg så noe der dagen før i går.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Hørtes veldig vanskelig ut å bruke papir for å fjerne flåten, da kan du jo umulig få tak rundt den. Du får bare stålsette deg og bruke fingrene denne gangen, selv om det er ekkelt.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har fjernet flått på min hund en gang uten problemer. Bare ta tak i den med fingrene å dra den rett ut. Sjekk at beina til flåtten fortsatt sitter på den så det ikke sitter noe igjen i huden på hunden. Er du usikker på dette så må du dra til en dyrlege. Jeg vet ikke men vil tro at flått er farlig for hunden så dette må du gjøre noe med så fort som mulig!!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #8 Skrevet 20. juli 2009 Å, takk! Da blir det nok ikke like ekelt å ta den bort. Men prøver alikevel i kveld, flotten har hvertfall vært der siden i går. Siden hunden sjelden har hodet helt i ro, vet jeg ikke om jeg tør å bruke slike hjelpemidel, vil jo kke ha pennen i øye på hunden. Trodde det bare var et rusk ved øye, men da jeg sjekket ordentlig i dag var det en flott. Husker ikke om jeg så noe der dagen før i går. Du må jo klare å holde hodet til hunden i ro.. Bare hold hodet til hunden mellom beina dine mens du står over den så skal du kunne klare det helt fint! Har du en liten hund så få noen til å holde den for deg. Det må nesten være det samme om dette er litt ubehagelig for hunden, det viktigste er å få fjernet flåtten!
GlaJenta88 Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har også akkurat oppdaget en flått (eller, jeg tror det er en flått, for jeg får ikke sett så godt) på pusen min. Jeg vil ikke bruke de vanlige pinsettene mine til den bruken, så jeg skal en tur på apoteket etterpå for å finne en slik flåttpinsett. Hvis de ikke har, så kjøper jeg en egen pinsett kun til dette formålet; Flåttfjerning. Men jeg har det samme problemet som deg, teit plassering. Her har hun fått den under haken, og jeg klarer ikke helt å holde henne samtidig som jeg må holde hodet. Derfor må jeg vente til sambo kommer hjem, sånn at han kan holde pus fast mens jeg får undersøkt litt nærmere. Å fjerne dem med pinsett er ikke det jeg synes er ekkelt med det hele, men det å brenne dem er ekkelt det. Så dét må nesten sambo belage seg på å gjøre, gitt! Lykke til med fjerningen!
LaBelle Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Å bruke papir høres ikke ut som en lur løsning. Hvis du ikke vil bruke pinsett eler flåttfjerner så bare bruk fingrene som andre foreslår. Hunder kan også få borrelia-bakterien så viktig å fjerne flotten ganske fort;) Følg med de neste dagene om det oppstår røde ringer rundt flåttbittet eller hvis hunden får feber eller liknende;)
Sauen Shaun Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 Flått kan være like farlig for dyr som for mennesker. Og de bør fjernes så fort som mulig (helst iløpet av de første 24 timene). Jeg holdt på å miste hunden min pga flått. Han måtte gå på penicillin i flere uker etterpå, og var ikke helt frisk igjen før det hadde gått nesten et år. Så ikke nøl med å oppsøke veterinær ved den minste mistanke om infeksjon hos dyret. Jeg hadde både hund og katter som var lite samarbeidsvillige når flått skulle fjernes. Og da var det enkleste å bruke fingrene. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll uten pinsett. Da kjenner jeg at jeg har skikkelig tak før jeg drar i flåtten, og sjansen for at noe blir sittende igjen i huden er mindre.
Gjest Marlo Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 Kan virkelig anbefale noe som heter O`Tom (tror jeg) Det er en grönn liten sak som ser ut som et lite brekkjern (fåes kjöpt hos dyrleger og i dyrebutikker). Mye enklere enn alle disse pinsettene, man bare trer den inn mellom hodet og kroppen på flåtten og vrir rundt - t.o.m. samboeren min klarer det
Noli Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 De grønne bruker vi også, og jeg vil også anbefale å kjøpe anti-flåttmiddel hos veterinæren. Vi bruker Frontline, og det hjelper veldig. Det er bare den ene katten vår som får flått, men hun hadde som regel 5-6 med seg hjem hver gang hun var ute, etter at vi begynte å bruke Frontline har hun ikke hatt en eneste en.
Aurora M. Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 Hvis flåtten er litt stor, er det best å bruke fingrene eller pinsett (best å få tak med fingrene faktisk), og dra den rett ut. Er den liten, river du lettere kroppen fra hodet på den, så da er det best å bruke flåttpinsett og vri noen ganger rundt så den slipper taket. Pusina mi har forresten fått Frontline for noen uker siden, og ingen flått etter det!
Malum Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hvorfor bruker du ikke flåttmiddel, ts? Så slipper du å fjerne eklingene. Bruk av flåttmiddel er et must her vi bor, i hvert fall. Halsbåndene er jeg ikke så begeistret for, men dråpene man får på resept er veldig effektive. Ikke en flått å se på hunden vår Endret 20. juli 2009 av Bodillen
Gjest Catwoman Skrevet 20. juli 2009 #16 Skrevet 20. juli 2009 Men jeg har det samme problemet som deg, teit plassering Plasseringen er som regel klønete på katter (og sikkert hunder og) for hvis den har bitt seg fast et litt mer enklere sted tar de den selv, så da ser du ikke noe til den
Gjest lille_kvinne Skrevet 20. juli 2009 #17 Skrevet 20. juli 2009 Hvorfor bruker du ikke flåttmiddel? Hvor lenge har du hatt hunden? Jeg klarer ikke la vær og riste på hodet av det her, for slike ting som dette er litt basic knowledge når det gjelder å ha hund.
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. juli 2009 #18 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hvorfor bruker du ikke flåttmiddel? Hvor lenge har du hatt hunden? Jeg klarer ikke la vær og riste på hodet av det her, for slike ting som dette er litt basic knowledge når det gjelder å ha hund. Det er ikke alle steder det er like mye flott. Her jeg bor er det ikke bruk for flåttmiddel til daglig. Aldri fått flott på tur hjemme. Men om vi reiser på hytta der det er mye flott, bruker vi alltid og ha på middel. Endret 20. juli 2009 av MåneSkygge
Sauen Shaun Skrevet 20. juli 2009 #19 Skrevet 20. juli 2009 Bare vær litt obs på at dråpene kan miste en del av effekten hvis dyrene blir veldig våte. Det var det som var problemet da hunden vår ble syk. Etter anbefaling fra veternær gikk vi over til flåtthalsbånd i jaktsesongen, siden hunden ofte blir veldig våt i den perioden. Vår og sommer brukte vi dråper på ham.
Gjest lille_kvinne Skrevet 20. juli 2009 #20 Skrevet 20. juli 2009 Det er ikke alle steder det er like mye flott. Her jeg bor er det ikke bruk for flåttmiddel til daglig. Aldri fått flott på tur hjemme. Men om vi reiser på hytta der det er mye flott, bruker vi alltid og ha på middel. Oops ser den. Det skulle selfølgelig være et spørsmål om hvorfor flåttmiddel ikke ble brukt. Og ristinga på hodet skulle være til resten av delen om hvordan man ikke kan vite at flått er farlig og må fjernes. Det siste trodde jeg var sånn alle dyreeiere fikk med seg. Går i flåtthalsbånd her også, på ved begynnelsen av sesongen, får fortsatt flått når vi er vekke i helgene på ekstremt flått utsatte steder, men er alikevel færre enn før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå