Gjest Gjest_hei_* Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Er en av (mange?) som ikke har tid til å lage matpakke før jeg farer avgårde til jobb. På grunn av dette merker jeg ofte at jeg har en tendens til å velge "mikroovn-mat" som lunsj (eks. grøt fra fjordland). Nettopp fordi en 30 minutters lunsjpause ikke strekker til når man skal lage sunnere måltider.. Så, noen tips til hva jeg kan ha til lunsj som er sunt og ikke krever allverdens for å lage?
Twink Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Hva med salat? Det er jo ikke like raskt som mikromat, men tar allikevel ikke lang tid! Cherrytomater, riv opp salatblader, kutt opp agurk, avocado, bønner på boks, ferdig salatskinke, kylling, etc. Jeg har ofte kokt pasta og egg på søndag for et par dager fremover, og så koker jeg en ny ladning på tirsdag eller onsdag kveld. Grønnskaer kan også kuttes opp i forveien. Eller at du lager ekstra middag, fryser ned i porsjoner og så bare hiver en pakke fra fryseren i veska mens du løper ut om morgenen. Du kan jo også lage ordentlige sandwhiches med grovt brød, ferdig oppskjært pålegg pluss grønt som salat, avokado, tomater, løk, o.l. Tar igjen litt mer tid, men ikke så mye at det går utover lunchpausen din. Hadde ei jeg jobbet med som mente at dette tok alt for lang tid å lage, men å stå på subway å se på at de lagde det der, det hadde hun tid til...
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Har du tilgang til kjøleskap på jobben? Her er min lunsj: et par skjeer cottage cheese, et par skjeer biola naturell yoghurt, et par skjeer vaniljekesam. Oppi der har jeg oppi div. korn og nøtter. Kjøper inn litt forskjellig og blander i en stor boks. Har ikke alltid det samme, men som regel har jeg rugflak, speltflak, gresskarkjerner, linfrø, valnøtter, mandler, pinjekjerner, quinoaflak, tørkede bananskiver og solsikkefrø. Metter kjempebra og er faktisk ganske godt! Man kan jo selvsagt ta oppi hva man vil.
Kenneth199 Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Jeg er gjerne litt merkelig av meg når det kommer til kosthold. Pleier å bruke søndagen som matlaging dag. Hvor jeg lager mat for så si hele uka, fryser det ned i porsjoner som jeg veier, og tar med meg på jobben, hvor jeg så tiner det.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #5 Skrevet 20. juli 2009 I eksamensperioder pleier jeg bare ta med meg pålegg (ost, skinke, salat, tomat) hver morgen, som jeg har laget klar kvelden før - slik at jeg bare "rasker" det med meg. Knekkebrød har jeg på skolen. Du kan jo evt bruke brød, men det blir litt pes om du bruker smør på brødet. Det beste er å lage lunsjen kvelden før, da får du tenkt over hva du skal putte i deg dagen etterpå. Salater med magre dressinger er en flott lunsj om du bruker fullkornsris/-pasta o.l. i. (bønner, linser, cousous kan også brukes)
Gjest Frosk Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har en sånn matboks (laptop lunchbox) - har som regel med en eller annen form for salat, de fleste salater kan jo lages til kvelden før. Og så fyller jeg de andre rommene med frukt, nøtter, knekkebrød... Dagens: kikert- og couscoussalat, en neve ekstra cherrytomater, fruktsalat (nektarin, jordbær, druer) og litt nøtter.
Rosenrød Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har også en sånn matboks som det er linket til over. Genial!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå