Gå til innhold

Alltid sulten

Anbefalte innlegg

Gjest Sunburn
Skrevet

Jeg føler jeg alltid er sulten! Lurer på om jeg er helt "manisk" på mat, eller om jeg ikke får i meg nok? Jeg er 160 høy og veier 55 kg, verken for tynn eller for tykk... men må vel innrømme at jeg er littebitt opptatt av vekt og helst ikke vil opp..

en vanlig dag for meg kan se slik ut:

frokost: stor bolle med havregrøt m. rosiner og kanel, kanskje litt syltetøy

mellommåltid: hjemmelaget tykk smoothie med yoghurt og frukt/bær

lunch: to rundstykker med sunt pålegg, en del grønnsaker, drikker juice og te

mellommåltid: noen fullkornskjeks, en sjokolade, en frukt, e.l.

middag: fisk/fugl, m. feks fullkornspasta eller ris, grønnsaker og saus.

kvelds: knekkiser med pålegg, ofte smørost og epler på

Jeg føler at dette er nok mat for en dag, eller tar jeg helt feil? Hvorfor er jeg alltid sulten en time eller to etter jeg har spist? Og ja, jeg spiser meg så mett jeg klarer :) Synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det ser ut som nok mat, men kanskje du ikke får i deg de næringsstoffene du trenger? Kroppen er slik at hvis den ikke får de næringsstoffene den trenger vil den mase om mat helt frem til den får det. Men evt hvilke stoffer det kan jeg ikke svare deg på. Hva med å gå til lege å ta noen blodprøver for å finne ut om du mangler noe? :)

Gjest Sunburn
Skrevet (endret)

Ja, det tenker jo jeg også, at det er nok mat pr dag. Men kanskje jeg skal gjøre det da, ta en tur til legen å sjekke om jeg mangler noe, takk for tipset :)

Endret av Sunburn
Gjest MooCow
Skrevet

Du faar i deg veldig mye karbohydrater ser jeg. Du kan jo proeve aa faa i deg mer sunt fett og protein. Jeg hadde det samme problemet selv inntil jeg la om kostholdet. Naa spiser jeg mye groennsaker, egg, fisk, kjoett og noetter og jeg er ikke sulten hele tiden. :)

Skrevet

Du spiser jo nesten kun karbohydrater! Kutt kraftig ned på dette. Det er proteiner og fett som metter, så det er ikke rart du alltid er sulten.

Gjest Sunburn
Skrevet

Ok, men trodde det var karbo som mettet mest og lengst jeg?

Hva kan jeg spise til frokost og lunch om jeg ikke skal spise brød/havregrøt?

Mulig jeg har misforstått. Men det virker ofte som at folk som slanker seg velger å kutte ut karbo, så jeg trodde at karbo var bra mettende og ikke for oss som ikke slanker oss...?!

Ellers skjønner jeg ikke helt hva jeg kan gjøre annerledes, dere råder meg til å spise egg og fisk og kjøtt og nøtter, men jeg spiser faktisk alt dette :S

Ikke lett dette her, men takk for tips i allefall!

Skrevet

Lavkarbo er sunt for alle, uavhengig om man trenger å gå ned i vekt eller ei. Det holder deg mett, gir et mer balansert blodsukker og gjør det vanskeligere for kroppen å lagre fett.

Ut i fra menyen du skriver i det første innlegget, er det kun middagen som består av proteiner. Du må altså skyte inn mer proteiner og fett i resten av måltidene.

Gjest Sunburn
Skrevet

Okei, da ble jeg litt klokere. Takk. Grunnen til at jeg ikke vet noe om slikt er at jeg rett og slett alltid har spist det jeg har lyst på, uten å tenke spesielt mye over hva som er bra og hva som ikke er bra.

Men har du/dere noen eksempler på hva jeg kan spise til frokost/lunch som inneholder sunt fett og proteiner da? Utenom egg.... liker egg, men kan jo bli litt kjedelig å spise eggerøre hver dag ;)

Gjest MooCow
Skrevet

En vanlig dag for meg kan se slik ut:

Frokost: Hardkokt egg. (Jeg er inne i en litt sloev periode saa det blir sjelden tid til skikkelig frokost foer jobb :fnise: )

Frokost2: Salat med tomat, agurk, isbergsalat, hardkokt egg, skinke og avocado. (Jobben spanderer mat hver dag kl.10)

Lunsj: Tunfisk med majones, tomat, selleri.

Evt. mellommaaltid: Noetter eller et par skiver mandelbroed.

Middag: Grillet kyllingfilet, stekt loek og squash, salatgroennsaker.

Kvelds: Skinkesalat med majones.

Det var bare ett eksempel.

Det er utrolig mange groennsaker og tilberedningsmetoder aa velge mellom saa det blir slett ikke kjedelig. Jeg syns jeg spiser mer variert naa enn foer, og jeg blir heller ikke matlei lenger. :)

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet
Jeg føler jeg alltid er sulten! Lurer på om jeg er helt "manisk" på mat, eller om jeg ikke får i meg nok? Jeg er 160 høy og veier 55 kg, verken for tynn eller for tykk... men må vel innrømme at jeg er littebitt opptatt av vekt og helst ikke vil opp..

en vanlig dag for meg kan se slik ut:

frokost: stor bolle med havregrøt m. rosiner og kanel, kanskje litt syltetøy

mellommåltid: hjemmelaget tykk smoothie med yoghurt og frukt/bær

lunch: to rundstykker med sunt pålegg, en del grønnsaker, drikker juice og te

mellommåltid: noen fullkornskjeks, en sjokolade, en frukt, e.l.

middag: fisk/fugl, m. feks fullkornspasta eller ris, grønnsaker og saus.

kvelds: knekkiser med pålegg, ofte smørost og epler på

Jeg føler at dette er nok mat for en dag, eller tar jeg helt feil? Hvorfor er jeg alltid sulten en time eller to etter jeg har spist? Og ja, jeg spiser meg så mett jeg klarer :) Synspunkter på dette?

Jeg synes du spise kjemefint jeg. Du spise ofte og små måltider, samme som meg, og jeg og blir sulten ca. 2 timer etter forrige måltid. Forbrenningen din er veldig høy og jevn, og siden du spiser sunt, så krever kroppen tilskudd ofte. Når jeg blir sånn småsulten(for en blir ikke ulvesulten), så tar jeg en ekstra smoothie eller et par knekkebrød...eller kanskje en liten pose med frukt/nøtter.

Kanskje du skal bytte ut rundstykkene med 4 knekkebrød, da jeg ikke holder metthetsfølelsen særlig lenge på brød...anbefaler vitagod leverpostei med agurk på(det metter meg iallefall) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...