Amalie_85 Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Jeg gir min sønn av og til prim for å få de viktige stoffene og jern. Men dette er jo veldig søtt og ser ikke for meg at det er noe som skal spises daglig. Han spiser hvitost innimellom, og noen ganger får han bare smør på brødskiva. Andre ganger får han skinkeost (på tube), er det noen som vet om dette egentlig er veldig usunt? Har jo tittet på innholdet men jeg kan så lite om sånt, men det er ikke e-stoffer hvertfall. Hva mer kan jeg gi på skiva? (ikke noe med eple, pære, ansjos, jordbær) Pappa`n har og en sønn fra før som liker veldig lite, ikke ost, men leverpostei, og vil jo helst ha nugatti hele tiden, men det er jo så sinnsykt mye sukker i det, noe forslag til noe annet som kanskje kan være fristende til sære barn?
Eve Luna Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Datteren min er 1,5 år og får makrell i tomat på brødskiven. Hun elsker det. Hun liker også veldig godt kaviar, men jeg har kuttet det ut for det er for salt, selv for meg som er voksen. Ellers så har vi prim og syltetøy på brødskiven. Banos også. Vi har prøvd med peanøtt smør og leverpostei, men hun vil ikke ha de.
Gjest imli Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Makrell i tomat har hele tida vært favoritten her, og det er i alle fall veldig sunt. Han spiser leverpostei også, og prim, samt litt smøreost. Tror ikke smøreost er det verste du kan gi. Muligens litt mye salt men helt OK tror jeg. Etter min erfaring er smørepålegg det enkleste å få dem til å spise. Det eneste ikke-smørepålegget min gutt spiser, er geitost. Alt annet (gulost, skinke, salami osv) vil han ikke ha - tror det er konsistensen, at det blir litt seigt og vanskelig å tygge av biter.
Kamikatze Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Nugatti max (den hvite) har i det minste mer nøtt og mindre sukker. Ost er ikke usunt, men faste er ofte bedre enn smøreoster. Hvitost istedenfor baconost, men med smuldret stekt bacon på, brunost eller mysost foran prim. Hvis ungene pleier å spise sammen, kan du lage morsomme skiver med pålegg den ene ikke liker, lage smilefjes av garnityr, for eksempel. Og sette et serveringsfat midt på bordet. Hvis de kun får ta en om gangen, blir det fort rift om de morsomme halve skivene, foran de kjedelige vanlige. Bare ikke konfronter leverposteihateren med at han spiser leverpostei. Garnityr kan gjøre maten mer spennende på smak også. Salat, reddikskiver, rødbete, selvplukket syregras, sylteagurker, halve druer. En grovmoset banan kan tilfredstille litt søtbehov, kanskje. Som banos, bare sukkerfri. De som har svarte prikker på skallet er best egnet. Ellers kan du bruke middagsrester. Stekt fisk blir utmerket pålegg når den er kald. Gjerne med majones, om han spiser det, eller blandet med restesaus, og kan ellers brukes istedenfor reker som på rekesmørbrød. Det kan fiskepudding også. Liker han ikke leverpostei, kan det hende han liker jædersylte, hakasteik, svolværpostei eller lofotpostei. Mye ungene ikke liker, er maktkamp. Og blir de sultne, liker de det meste. Ungers smaksløker er rettnok mer følsomme enn voksnes, så de skarpeste og mest markante smakene kan nok oppleves som i meste laget. Kommer de inn etter fysiske utskeielser, sklir det meste ned. Særlig hvis det er litt variert, slik at de finner en eller to halve skiver der med noe de liker på.
Gjest imli Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Kaviar er vel forresten også ganske sunt? prøvde oss på det en gang her, ingen suksess, men prøver igjen snart tenker jeg
linky Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Her går det for det meste i makrell i tomat, leverpostei, gul og brunost.
Elizia Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 I barnehagen fikk sønnen min både smøreost og kaviar da han var 10 mnd. I tillegg kjøttpålegg, ost og leverpostei. Barnehagen er jo opptatt av sunt og næringsrikt kosthold. Det eneste jeg ikke ga han var pålegg m masse sukker som feks Hapå, Banos, Prim, Nugatti og kjøpt syltetøy. Nå har det jo kommet både magrere Prim og syltetøy med lite tilsatt sukker så da kan man jo evt velge det. Selv om "mager" Prim har vel mye sukker i seg da.. Barn må vennes på ulike smaker. Sønnen min som nå er 3 år er veldig kresen og spiser kun hjemmelaget blåbærsyltetøy, kaviar, hvitost og pølse. Likevel har jeg på brødskiva ulike sorter pålegg med et håp om at han etterhvert vil like det også. Blir mye kast av mat pga dette, men vi vil helst at han skal bli altetende...
Ms.Blaise Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Her er makrell i tomat, kaviar, smøreost med skinkesmak og vanlig smør vinnere. Leverpostei og prim vil han bare ha av og til. Vanlig kokt skinke og norvegia er under utprøving.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Barnet mitt på snart 2 år liker bare syltetøy,smøreost og noen ganger prim.Men det er jo mye sukker i det. H.n vil ikke ha kaviar,makrell i tomat,vanlig ost,eller leverpostei..Så det er ikke så lett,noen som har mattips?
Umuriel Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 Min sønn på 20 måneder liker ikke søte pålegg, favoritten over alle favoritter er blåskimmelost. Ellers liker han leverpostei, alle typer ost (både smøreost og annen ost), kjøttpålegg og brødskive med et kjempetynt lag kaviar og et tynt lag majones oppå. Makrell i tomat har han også vært glad i, men det er en stund siden sist han fikk det. Og så liker han omlett på brødskiva.
Honesty Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 Kaviar er vel forresten også ganske sunt? prøvde oss på det en gang her, ingen suksess, men prøver igjen snart tenker jeg Kaviar er ikke spesielt sunt. Det er fullt av salt og sukker.
Minttu Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 *må bare skrive* jeg syns det er veldig fint at dere jobber med å gi barna deres sunn mat! og at dere får de til å prøve det meste. jeg har fått det meste servert så jeg har jo da prøvd mye og derfor liker jeg mye. kjæresten min fikk akkurat hva han ville da han var liten tror jeg, moren prøvde ikke å gi han alt mulig av mat, og han er så utrolig kresen!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 Egg er kjempesunt, det er faktisk et helt måltid i seg selv! Og sammen med kaviar el litt majones og tomat så smaker det jo kjempegodt! (og SÅ usunt er det ikke heller - majones er faktisk sunt i begrensede mengder pga enummettede fettsyrer). Eller skinke kanskje? Reker, røykelaks, peppermakrell - det er jo noe helt annet enn ansjos, som jo er forståelig at barnet er skeptisk til. Leverpostei er sunt, men mye feil fett. Dersom dere bruker det mye kan det være greit å bruke en annen type en den tradisjonelle gule boksen, men man trenger faktisk litt av de mettede fettsyrene også, ikke bare de umettede. Ost er greit, men kjedelig i lengden.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 Datteren min er 1,5 år og får makrell i tomat på brødskiven. Hun elsker det. Hun liker også veldig godt kaviar, men jeg har kuttet det ut for det er for salt, selv for meg som er voksen. Ellers så har vi prim og syltetøy på brødskiven. Banos også. Vi har prøvd med peanøtt smør og leverpostei, men hun vil ikke ha de. Nå er vel ikke akkuratt de siste tingene du nevner sunne ting da, hehe. Var vel det TS var ute etter.
Kamikatze Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Kaviar er ikke spesielt sunt. Det er fullt av salt og sukker. Alt til sitt bruk. Kaviar er mer krydder. Inneholder stort sett samme næring som fisk og egg. Det er selvsagt ikke noe godt med kun kaviar på brødskiva, like lite som kun salt på. Men, ta bort rekene og sitronen, og erstatt den med kaviar på rekesmørbrød. Salte eggesmørbrødene med kaviar, gjerne blandet med majones, for å mildne den for følsomme ganer, og gjerne med hakket persille eller ei hakket pariseragurkskive. Prøv gjerne å lage maten ferdig før ungen involveres, og bruk serveringsfat, sånn at han kan forsyne seg selv. Så slipper trass og maktkamp bestemme menyen. Og hva han ikke velger, kan du spise selv. Igjen. Anpustne og aktive unger sluker hva det skal være. De er for sultne til å forhandle. Endret 20. juli 2009 av Kamikatze
Littlebird Skrevet 20. juli 2009 #16 Skrevet 20. juli 2009 Min sønn på 20 måneder liker ikke søte pålegg, favoritten over alle favoritter er blåskimmelost. Jeg har ikke så veldig greie på kosthold, men er muggost virkelig sundt for barn? Såvidt jeg har forstått er det ikke farlig for voksne, bortsett fra for gravide, (sikkert ikke barn heller), men det er vel ikke så sundt heller..? Jeg har forstått det som at det ikke er så farlig for voksne å spise muggoster, men at det ikke anbefales i store mengder.. Jeg ville ikke gitt det til så unge barn iallfall.. Det er jo ganske mye bakterier i den osten, som kanskje ikke er nødvendige å ha i seg som barn..? Jeg bare lurer jeg? Men har som sagt ikke så greie på dette.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #17 Skrevet 20. juli 2009 Nå er det kun tilsatt jern i Litagoprim, ikke i vanlig prim.
Umuriel Skrevet 20. juli 2009 #18 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har ikke så veldig greie på kosthold, men er muggost virkelig sundt for barn? Såvidt jeg har forstått er det ikke farlig for voksne, bortsett fra for gravide, (sikkert ikke barn heller), men det er vel ikke så sundt heller..? Jeg har forstått det som at det ikke er så farlig for voksne å spise muggoster, men at det ikke anbefales i store mengder.. Jeg ville ikke gitt det til så unge barn iallfall.. Det er jo ganske mye bakterier i den osten, som kanskje ikke er nødvendige å ha i seg som barn..? Jeg bare lurer jeg? Men har som sagt ikke så greie på dette. Jeg har søkt både i matportalen og generelt på nettet, og jeg kan ikke se noen steder der det står at blåskimmelost ikke kan spises av barn. Nå er ikke dette noe han spiser i store mengder uansett, og kanskje derfor er han så glad i det, fordi det ikke er hverdagspålegg. Og jeg vil tippe det er sunnere enn både nugatti, banos og prim. Noe som faktisk derimot ikke er sunt å spise for barn under tre år er rosiner, maks 50 gram i uken ifølge matportalen.
Littlebird Skrevet 20. juli 2009 #19 Skrevet 20. juli 2009 Jøss, det visste jeg ikke om rosiner, det var jo greit å vite! Jeg har trodd at det var supert å bytte ut rosiner med mye annet.. men det er altså ikke så ufarlig som det virker..
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 20. juli 2009 #20 Skrevet 20. juli 2009 rosiner er ikke akkurat det sunneste nei. Jeg prøver å bytte noen av brødmåltidene med f.eks, grønnsakssuppe (laget fra bunnen av), pasta eller hjemmelaget potetmos. Barna mine spiser ikke brød til hvert måltid, men når de gjør det, er favorittene makrell i tomat, kaviar, egg og brunost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå