Shalis Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Hei! 14.August drar jg og sammboer til Paris. Gleder oss vilt, men siden vi bare skal være der i 5 dager vil jeg prøve å finne ut mest mulig om hva vi skal gjøre når vi er der. Har googlet en del, men får opp det vanlige om eifeltårnet og forskjellige museer. Jeg er mer inntr i hvor man kan shoppe (billig) og om det er noen festivaler/konserter osv man bør gå på. Så, er det noen her som sitter med noen tips så er det bare å komme med de! :D
Lipstick Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 (endret) Jeg var i Paris for ca en uke siden. Vi hadde så mange planer før vi reiste ned, men ting tar tid der nede, så ikke forvent at du skal rekke over alt. Selv så vi Eiffeltårnet, stod i en laaaang kø for å kjøpe billett og komme inn, men det var definitivt verdt det, utsikten var nydelig! Så var vi på Champs Elysees med planer om å shoppe, men seriøst, Paris er en sykt dyr by, og selv om det er salg, synes jeg det er i overkant dyrt. Så ikke forvent deg for mye hvis du ikke drar ned med en kiste full av penger. Vi gikk jo til og med ned i Avenue Montaigne og så på alle designerbutikkene, men kjøpte såklart ingenting. Oppe i Champs Elysees er det flere butikker for de med vanlig inntekt - og garantert er det også det i andre gater i Paris, vi rakk bare ikke over alt. Utrolig mange fancy butikker og vinudsutstillinger var det i alle fall. Jeg anbefaler deg å ta en tur til bydelen Montmartre. Basilikaen Sacre Coeur er utrolig vakker, og utsikten over byen der oppe fra er nesten uslåelig (bare Eiffeltårnet som topper det). Det er gratis å komme inn i kirken. Ellers er Montmartre en trivelig bydel med litt bohemsk preg, du kan få tak i masse kunst der. Hele atmosfæren var topp! Vi var der om kvelden da. Benytt deg av Metroen! Det er billig, raskt og utrolig enkelt. Koster 1.25 euro for en enkeltbillett, og da kan du bytte linje så mange ganger du vil. Finnes sikkert dagskort også som gjør det billigere, men vi kjøpte kun enkeltbilletter. Vi skulle også besøke Le Louvre. Men museumet var stengt den dagen (14.juli) på grunn av nasjonaldagen. Var uansett utenfor og så glasspyramiden og minitriumfbuen. Det er veldig fint der også! Paris er full av historiske, flotte byggverk. Vi så Invalides, Triumfbuen og Ecole Millitaire (?), for å nevne noen. Hadde vi vært der lenger, ville vi også sett Pompedousenteret, dette bygget er på en måte vrengt innenfra og ut, ser visst ganske stilig ut. Notre Dame og Saint Chapelle er også verdt å få med seg, visstnok. Disse ligger i nærheten av hverandre. God tur til vakre Paris! Kos deg!!! Og spør gjerne om det er noe du lurer på, kan hende jeg kan hjelpe deg. Endret 22. juli 2009 av Lipstick
MissStiles Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Jeg var i Paris forrige uke. 6 dager. Vi rakk ganske mye på de dagene synes jeg. Vi fikk sett det meste av severdigheter: eiffeltårnet, triumfbuen, notre dame, Le Louvre, Sacre Coeur, Saint Chapelle, Pantheon ++ Vi tok også turen til Versaille. Det kan jeg absolutt anbefale men hold av en hel dag til Versaille. Som sagt før, det er dyrt i Paris, både klær, mat, drikke osv. Jeg shoppet ikke noe særlig i Paris. Jeg kan også anbefale Montmartre. Utrolig koselig del av byen. Mange cafeer og restauranter. Men pass på at det er litt forskjell på cafè, bistro, restaurant osv. Fordi man får ikke like mye mat overalt. Både når det gjelder Le Louvre, Versaille og Eiffeltårnet, vær forberedt på å stå i kø!! Vær tidlig ute!! Det finnes som sagt en del kirker i byen men det lønner seg å få med seg alle sammen. De er fine på hver sin måte og har alle hver sin historie. Når det gjaldt restauranter, så spiste vi som regel i nærheten av Operaen. Der var det flere gater med en haug med restauranter, både kjente (Pizza Hut, Hard Rock Cafè) og ukjente restaurantkjeder. Gled deg! Jeg likte Paris kjempegodt og vil gjerne tilbake!!!
Idnar Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Vi reiser mest sansynlig til Paris i september i tre dager (desverre ikke lenger ) Eiffeltårnet MÅ vi få med oss. Men så finnes det jo så mange andre kjente turistattraksjoner!!! Har innsett at tre dager ikke er nok til å rekke over alle, men hvilken bør vi absolutt velge? Jeg har alltid hatt veldig lyst til å gå i Disney world Men hørte akkurat at det er veldig oppskrytt.. Bør vi konsentrere oss om alt som er å se i Paris eller er disney world også verdt et besøk?? Sorry for at jeg kupper tråden din ts...
MissStiles Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Jeg har alltid hatt veldig lyst til å gå i Disney world Men hørte akkurat at det er veldig oppskrytt.. Bør vi konsentrere oss om alt som er å se i Paris eller er disney world også verdt et besøk?? Vi tok oss tid til å ta turen til disneyland men når man har 3 dager og hvis du/dere ikke har vært der før så anbefaler jeg heller å få med seg severdighetene i paris først.
lavendeldrøm Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Hei, Jeg vil anbefale å ta det litt med ro og heller gå rundt og titte litt. Det er utrolig flott det også. Er det fint vær så kan en tur med kanal(turist)båten anbefales. Noen ting må man jo bare få med seg, men jeg synes som regel turen er best med minst mulig stress og mas Billig shopping er vel heller ikke byen så kjent for. Men La Fayette etc er jo moro å ha fått med seg da, enten det blir shopping eller ei Det er en utrolig koselig by. Vi har vært der to ganger og storkost oss begge gangene. Ha en strålende tur!
Morea Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Enig med de som sier ta det med ro. I sentrum av Paris er det fine ting å se overalt. Men Louvre ville jeg ha fått med meg. Det er imidlertid så enormt at dere bør velge ut hvilke epoker dere vil se, og drite i resten. Metroen er også en opplevelse i seg selv og supereffektiv. Liker Montmartre, og også Marais (ikke langt fra Notre Dame). Nær Pantheon er det noen små smale gater og torg hvor det er veldig fint. Mye folk og livlig. Billig og bra shopping har jeg ikke sett mye av. Da vil jeg heller kjøpe en fiiiin ting på Lafayette.
Monarabb Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Jeg kom hjem fra Paris på onsdag og det var min 5 tur til byen. Jeg anbefaller å få med seg eiffeltårnet, sacre cour, gå ned champs elysse, louvre (ikke gå inn uten at du vet spesifikt hva du vil se, det er stooort!! men veldig vakkert på utsiden! så verdt en tur for å kikke) Utenom det så anbefaller jeg å rusle rundt i montmarte, veldig nydelig sted! Kos dere på fortauskafeer og nyt atmosfæren. Når det gjelder shopping er det mye bra i Les Halles området. Både billige sko, kjøpesenter og kjedebutikker. Litt mer spesielle butikker ¨må du inn i sidegatene for å finne!
mia83 Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 Jeg og ei venninne var i Paris i 4 dager (3 netter). Vi var oppe i Eiffeltårnet, i Triumphbuen og Notre Dame. Ellers gikk vi mest og ruslet litt rundt. Vi var på Hard Rock Cafe og Starbucks og på Champs Elysees. De har en Disneybutikk der som jeg gledet meg veldig til å gå i, men jeg ble skuffet over den. Lite utvalg og ikke særlig rimelig. Da er den i NY mye bedre. Ellers anbefaler jeg crepes fra gatebodene. Tynne pannekaker som du kan få med mye forskjellig på. Det var kjempegodt med varme crepes med sukker på
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Gå litt øst for Notre Dame, der er det shoppingsentre med rimelige butikker og hyggelige caféer og restauranter. Jeg fikk kjøpt meg to fantastiske selskapskjoler til kr. 500,- pr. stk.! I vest er alt dyrt, fra hoteller til butikker. Så det er ikke rart at alle tror at det er dyrt i Paris, som bare har vært ved Champs Elysées. Ikke så langt fra Notre Dame er det også et kunstsenter som har en kjempefin utsikt, bare ta rulletrappene helt til toppen så er det like bra som fra toppen av Notre Dame - og helt gratis, uten å stå i kø. Ta en tur med en kanalbåt om kvelden, når alle lyktene er tent og se Eiffeltårnet opplyst. Jeg syntes forøvrig at området ved Sacre Coeur/Montmartre var oppskrytt og ikke verdt å reise til (du må ta metroen et stykke). Paris er kjempestort, så prøv å ta buss, metro og taxi så ikke dere går dere i hjel. Og kos dere, ta kaffe og pannekaker, god mat er det overalt. Og husk å hilse på folk, takke og si hadet (helst på fransk), så får dere god service.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå