*Pingo* Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Jeg giftet meg for 1/2 år siden, og vil bytte etternavn på gutten vår på 3 år. som ikke har kontakt med sin biologiske far, pga han er ikke interisert... Jeg har ikke gjort noe før nå,for må være forberedt på en kamp som jeg må ha energi til. jeg og barnets biologiske far har delt foreldre ansvar på papiret, og trengs han undeskrift for å bytte etternavn. Jeg ønskeer inderst inne at han bare skal ha det nye etternavnet. pga de har ikke kontakt, verken jul eller bursdags oppmerksomhet, ikke mld eller samvær... men det er jo en ønsketenknig... (nå har han 2 etternavn,mitt gamle og hans) I reglemange står det at hvis det er god grunn, så trengs ikke begge undserskrifter.. men hva er en god grunn?!? noen som har erfaringer?
CeeCee Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 For det første tviler jeg på at det er god nok grunn at han ikke har kontakt med sin far. God nok grunn er vel om faren ikke er tilregnelig og dere må beskytte dere, og bytte navn slik at han ikke kan spore dere opp. Dvs. at dere lever i skjul i frykt for å bli funnet. For det andre: Hvorfor kan ikke du ha ditt gamle navn som mellomnavn, og la barnet ha sin fars som mellomnavn og ditt gamle som etternavn? Slik vet alle at han er slekt i deg, men har fortsatt sin fars navn også. For det tredje:Forstår ikke hvorfor barnet skal ha sin stefars etternavn? Det kan jo føre til store misforståelser og folk vil tro at det er han som er faren. Det kan skape ubehagelige situasjoner for barnet som må oppklare dette for andre. Har du tenkt på det? Hva mener barnet selv (om det er stort nok til å forstå)? Tror nok jeg ville blitt dypt såret dersom min mor hadde fjernet mitt fars navn, og jeg ikke engang fikk hennes. Hadde følt jeg hadde mistet min far helt, på en måte. For det fjerde: Forstår egentlig ikke hvorfor barnet skal skifte etternavn i det hele tatt jeg da, selv om h*n ikke har kontakt med sin biologiske far.
Kiyo Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Har barnefarens familie noe kontakt med deg og barnet? Hvis de ikke har det så ser jeg ikke noen grunn til at barnet skal ha farens etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Dette er noe jeg mener du bør la din sønn ta stilling til når han selv er gammel nok til å velge. Min mor fjernet min fars navn fra mitt av samme grunn som du nevner over, og med det tok hun fra meg det eneste jeg hadde fra min far.
Gjest mor til 12 åring Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Som liten fikk mitt barn sin stefars etternavn i tilegg til mitt...grunnen var samme som hos TS. Hadde en skikkelig "gjennomgang" med barnet for en tid tilbake ang hva hun syntes om det ikke-eksisterende forholdet til bio.far og det faktum at jeg gav henne stefars navn... Mitt barn sa da at det ville være flaut om hun skulle gått rundt med farens navn, noe som bekreftet mine tanker bak navneskiftet... Kan ikke se for meg at det skal være noe mere gøy for andre barn å gå rundt med et etternavn man ikke har "tilhørighet" til enn det ville vert for min datter. Hun sier hun er glad for å slippe å bli konfrontert med spørsmål som: -er du datter/ sønn eller i familie med NN (biologisk far)??? Voksne folk stiller ofte slike ubetenksomme spørsmål.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Hvis dette er et forhold du tror vil vare, så kan det jo hende gutten ønsker å kalle mannen din for pappa etter hvert. Det vil da også aturlig komme opp et spørsmål om han skal adoptere gutten. Kanskje du skal sjekke den muligheten først? Isåfall vil det være naturlig at barnet får hans etternavn.
*Pingo* Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2009 Hvis dette er et forhold du tror vil vare, så kan det jo hende gutten ønsker å kalle mannen din for pappa etter hvert. Det vil da også aturlig komme opp et spørsmål om han skal adoptere gutten. Kanskje du skal sjekke den muligheten først? Isåfall vil det være naturlig at barnet får hans etternavn. Han kaller min mann for far og meg for mor... og vi har lyst at han skal adoptere han.. men alt til sin tid. kan ikke ta alle kamper på en gang.. jeg skifter jo etternavn, og vil at gutten skal følge meg.. at man kan se på etternavnet at vi hører sammen. det er viktig for meg... men spørsmålet er mellomnavnet som han har per i dag.. usikker..
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Navn er en viktig tilhørighet. Hadde jeg vært barnefar så hadde jeg nok satt foten ned. Navn og etternavn har faktisk stor betydning for noen. La barnet ha sine etternavn og ta det heller opp når barnet er eldre og kan ha en selvstendig mening. Dere kan jo ha samme etternavn. At nymannen heter noe annet er vel helt ok. Det er bare fra gammelt av at kvinner skulle gi avkall på etternavnet sitt. Mine barn har faren sitt etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Ergo så heter vi det samme. Alle navnene blir også brukt.
Vingedama Skrevet 20. juli 2009 #9 Skrevet 20. juli 2009 Hvis du absolutt må gjøre noen med etternavnet, så synes jeg du og barnet skal bruke ditt etternavn. Da er det vel ingen som misforstår barnets biologiske opphav??? Det er mye navnkrøll i samfunnet. så du er i alle fall ikke alene.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #10 Skrevet 20. juli 2009 Hvis du absolutt må gjøre noen med etternavnet, så synes jeg du og barnet skal bruke ditt etternavn. Da er det vel ingen som misforstår barnets biologiske opphav??? Det er mye navnkrøll i samfunnet. så du er i alle fall ikke alene. Jeg e helt enig. I tillegg vil jeg gjerne gjøre pingo oppmerksom på at hun nå er i nygift-rus. Hva om forholdet ender om to år, og du har gitt barnet ditt etternavnet til mannen du nå er gift med? Skal du da skifte igjen?. Nei, kutt ut disse vinglete tankene og la barnet ha det navnet han har.
liv Skrevet 20. juli 2009 #11 Skrevet 20. juli 2009 jeg spurte hva som er god grunn på folkeregisteret og det var viss en av personene var f.eks dømt for drap på et annet familiemedlem eller overgrep på barnet. De sa det var kjempe strengt det å bytte navn og det at en ikke har kontakt holder ikke. Du kan sende søknad uten fars navnetrekk og så sender de den videre til far.
*Pingo* Skrevet 20. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. juli 2009 jeg spurte hva som er god grunn på folkeregisteret og det var viss en av personene var f.eks dømt for drap på et annet familiemedlem eller overgrep på barnet. De sa det var kjempe strengt det å bytte navn og det at en ikke har kontakt holder ikke. Du kan sende søknad uten fars navnetrekk og så sender de den videre til far. takk for gode opplysninger
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 Navn er en viktig tilhørighet. Hadde jeg vært barnefar så hadde jeg nok satt foten ned. Navn og etternavn har faktisk stor betydning for noen. Mulig at det har stor betydning for noen, men har det virkelig større betydning enn faktisk kontakt med barnet? Jeg synes det ville være merkelig oppførsel av barnefar å ikke ville ha kontakt, men likevel insistere på at barnet beholder navnet. Dessverre finnes det mange merkelige mennesker der ute...
Kamikatze Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 Det kan du. Sende inn søknad, og se hva som skjer. Men jeg tror det vil bli lettere å få aksept hvis du tar ditt pikenavn som dobbelt etternavnm sammen med din nye mann. Og siden søker om at ungen får farens og ditt pikenavn som dobbeltetternavn. Biologisk far skal betale for barnet sitt i tjue år. Og da er det jo greit at han føler et slektskap til soppen. Vi vet jo ingenting om faren ikke øbsker kontakt, eller om der har blitt skapt et klima hvor dette har blitt umuliggjort? Og er det faren selv som ikke ønsker kontakt, kan jo ett og annet skje i en herremanns liv, i løpet av et tiår eller to, som får ham til å skifte fokus. Dere var jo to om å sette barnet til verden. Og det er ikke sikkert at det er heldig for barns følelse av tilhørighet å skifte identitet hver gang mødrene bytter mannfolk. - Uten å peke i noen bestemt retning, men mot en i mine øyne litt uheldig samfunnstrend.
Nynaeve Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 Om det er at dere har samme etternavn som er viktig, så er det ikke værre enn at alle 3 tar ditt pikenavn ? Om det er din nye manns etternavn det å være, så tror jeg han heller bør adoptere barnet ditt med en gang, eller la hele greia være. Da jeg fikk stefar, ville jeg ikke bytte etternavn eller bli adoptert selv om min biologiske far aldri har vært tilstede. Rett og slett for at navnet mitt er en del av min identitet. Jeg hadde min mors etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå