Gjest Gjest_Hilda_* Skrevet 23. juli 2009 #101 Skrevet 23. juli 2009 I Norge har man en tradisjon for å måtte unnskylde seg om en ikke drikker, eller ikke serverer alkohol. Det er helt vanlig å måtte forsvare seg for å ikke innta alkohol. Det kan jo høres helt utrolig ut, men om du ikke har tatt et standpunkt om å være avholds og ikke drikker eller har drikke så vil du bli spurt og folk vil grave. Du vil bli spurt opp og ned i mente av bekjente og andre om hvorfor du ikke drikker akkurat da, hvorfor er det ikke drikke? Folk kommer til å mase og grave, og de kommer ikke til å gi seg, så enkelt er det bare. Alle som vanligvis drikker, og som velger å ikke ta seg et glass eller servere har mest sannsynlig opplevd dette. Det er sånn nordmenn er, og det er utrolig trist at det er sånn, men det er nå sånn. Da er det jo selvfølgelig greit å alt ha en unnskyldning klar og å legge skylden på noen andre så slipper en alt dette styret med gravende og spørrende venner som lurer og lurer. Det er jo selvfølgelig tante/onkel alkoholiker sin feil, "men ikke si det til noen". Nå begynner det å gå opp for meg at jeg må ha en veldig snål og uvanlig familie Ingen her ville løfta et øyebryn om det var eller ikke var alkoholservering i bryllupet. Ingen som er avholds, mormor drikker ikke fordi da får hun lyst til å røyke, men ellers tar folk seg et glass av og til når det passer seg sånn. Ingen som har alkoholproblemer heller så vidt jeg vet.. Men vi skal ha alkoholfritt bryllup. Alle barnedåpene, barneselskapene og konfirmasjonene har vært alkoholfire. Og det føles like naturlig at bryllupet er det, spesielt fordi det skal være en del barn der. Hvis noen syns det er kjipt av oss så får de la være å komme.. Eller, det får de ikke sjansen til for det er såpass naturlig for oss at vi har ikke gått ut og informert spesielt: NB ALKOHOLFRITT!!!! på innbydelsene
Cæmis Skrevet 23. juli 2009 #102 Skrevet 23. juli 2009 (endret) Dette er et tema som folk brenner like mye for hver gang det blir tatt opp...og det er stort dett ganske interessant hver gang Jeg er like forbauset hver gang over de som reagerer så sterkt på a et bryllup ikke har alkoholservering. Grunnene kan være mange, men eneste "ekte" grunnen er jo så klart at brudeparret er gjerrige Hva så om brudeparret har valgt å være sparsomme (som jeg vil kalle det...og kanksje faktisk FORNUFTIGE) ved å ikke ha alkohol eller åpen bar...? So what? Er det kriminelt at de har valgt å bruke mer penger på seg selv enn på hver enkelt av gjestene? Jeg vil si at det er mer fornuftig å bruke 10-15000 kr ekstra på reise ennfor å gi 65 gjester fri alkohol.Call me crazy, men jeg tror fakitsk de fleste av mine venner og familie ville sagt seg helt enig. Tror fatisk de fleste vil bli paffe når de ser at vi har åpen bar... Gjestene har nok ikke lidd noen nød mens de har vært der uansett. Jeg er sikker på at folk fårnok med mat og drikke ellers! Endret 23. juli 2009 av Cæmis
Gjest Gjest_Hilda_* Skrevet 23. juli 2009 #103 Skrevet 23. juli 2009 Dessuten, det er ingen av gjestene som ikke har et medlem av familien eller noen de kjenner godt tilstede. Ikke skal vi ha sanger (grøss og gru!) eller leker heller. Vi skal ha en liten familiefest med masse god mat i fantastiske omgivelser. Men det er vel "galt" å ikke servere alkohol for det tenker jeg.. Skremmende hvor avhengige nordmenn er av rusmidler for å fungere normalt...
Gjest Bond Skrevet 23. juli 2009 #104 Skrevet 23. juli 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Bond, mod
Jade Skrevet 23. juli 2009 #105 Skrevet 23. juli 2009 Vi hadde alkohol i bryllupet vårt. Ingen ble synlig fulle, og det var fin stemning hele kvelden. Går gjerne i alkoholfrie brylluper. Har vært i både både konfirmasjoner, dåpsfeiringer og bursdager uten alkohol. Det var fin stemning uansett. Og jeg koste meg. Klart man kan nekte alkoholikere alkohol selv om de andre får. Hallo!?
Gjest strykebrett Skrevet 23. juli 2009 #106 Skrevet 23. juli 2009 Klart man kan nekte alkoholikere alkohol selv om de andre får. Hallo!? Hvordan skal egentlig det foregå? Skal man gi servitørene beskjed om at den personen ikke skal få? Vet ikke om min hovmester ville gått med på å nekte en voksen person servering dersom vedkommende ikke var synlig beruset. Hva skulle servitøren evt ha sagt når personen bestiller en øl? "sorry, brudeparet har sagt at du ikke skal få.."?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #107 Skrevet 24. juli 2009 Ennhver står jo fritt til å velge hva en selv vil i sitt eget bryllup. Men da får en stå for sitt eget valg og ikke legge skylden på andre gjester for valgene sine. En må også ta innover seg enkelte ting som kan skje, og som er mer enn sannsynlig at skjer: 1. Gjestene kan bli noe innesluttet og vegre seg mot å delta fult ut. Ikke alle blir med på leker, aktiviteter, synger eller gir taler like lett uten et glass vin. 2. Gjestene kommer til å spekulere i hvorfor det ikke ble servert alkohol. Om brudeparet er avholds gir jo svaret seg selv, men om det er slik at brudeparet vanligvis drikker da vil det bli spekulert i forskjellige ting: Rykter om alkoholikerslektningen som ble brukt som unnskyldning, rykter om økonomi, osv. 3. Noen kan også finne på å klage, og kanskje til og med forlate selskapet tidligere fordi selskapet ikke lever opp til forventningene deres. En kan jo gjerne kalle dem idioter så mye en bare orker, det endrer ikke det faktum at det kan skje. osv. På den andre siden må en ta innover seg ting om en vil ha alkohol. 1. Det kommer til å kreve mer forbredelser om en ikke ønsker totalt frislipp av alkohol. 2. Det kan bli scener, folk kan bli overstadig beruset og fulle. Spesielt om det er fri bar. 3. Det kommer til å koste dyrt. For begge sider blir det jo sikkert enda mer å liste opp. Men det er ikke gjestene sin feil alt som skjer på noen av alternativet. Det meste løses ved planleggingen. Synes det der var en flott oppsummering, og er helt enig.
Jade Skrevet 24. juli 2009 #108 Skrevet 24. juli 2009 Hvordan skal egentlig det foregå? Skal man gi servitørene beskjed om at den personen ikke skal få? Vet ikke om min hovmester ville gått med på å nekte en voksen person servering dersom vedkommende ikke var synlig beruset. Hva skulle servitøren evt ha sagt når personen bestiller en øl? "sorry, brudeparet har sagt at du ikke skal få.."? Nei, jeg vet ikke hvordan det skulle blitt gjennomført for å være helt ærlig. Men hadde vedkommende drukket, så hadde det blitt på hue og rævva ut! Vedkommende har ødelagt et barneselskap før. Skal han drikke, så får han gjøre det en annen dag. Vedkommende var fullt klar over at det ikke ble tålerert at han drakk. Og han var også omgitt av familiemedlemmer som ville reagert om han hadde bedt om vin i glasset.
estrella Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #109 Skrevet 24. juli 2009 Oi oi! Masse svar! Orka ikke lese alt som folk har skrevet, men svarer noen Ingen her har sagt at alkohol= fri bar, eller ren flatfyll. Et eller to glass vin til maten er ikke det samme som fri bar. Det er bare de som på død og liv skal forsvare å ikke bruke penger på noen flasker med vin som drar det mellom det ene ekstreme og det andre ekstreme. En kan jo gjerne gi gjestene mulighet til å kjøpe egen vin om en ikke har råd. Jeg har ikke noe i mot at folk ikke har råd, men da får en si det da ( i denne tråden og andre lignende ikke i invitasjonen til bryllupet som folk her sikkert ville trodd jeg mente ). Poenget med utdrikkingslaget var rett og slett det at det er jo tydelig at mange velger å drikke når de blir påspandert av sine fremtidige gjester, men når det er snudd på hodet er det uaktuelt. Det sier jo seg selv at et bryllup ikke er stedet for like mye inntak som et utdrikkingslaget. Hvis jeg blir bedt i utdrikningslag, hvor det serveres alkohol hadde ikke jeg drukket, til tross for at noen andre betaler. Hvorfor skal jeg "drikke andre sine penger" når jeg ikke vil drikke? Mens jeg synes det er litt trist at du sier dette + at du ikke føler deg vel i selskap med folk som nyter alkohol. Jeg forstår du er påvirket av at folk rundt deg ikke har hatt kontroll på alkoholinntaket, men for mange er et glass rødvin til maten like naturlig som brød til suppa. Jeg klarer helt fint å være rundt alkohol. Er titt og ofte på fest og har ingen problemer med det, men jeg forstår ikke hvorfor jeg må servere alkohol i mitt bryllup, når jeg selv ikke drikker og ikke orker det stresset med alkohol i bildet. Meget mulig at et glass rødvin til maten er like naturlig som brød til suppa, men det får være deres sak, i deres hjem. Om det ikke er naturlig for henne så er det jo ingen som tvinger henne til å drikke vin til maten. Er da ingen grunn til at hun skal tvinge andre til å avstå fra ting som de syntes er naturlige vel? Hva om det ikke var naturlig for henne å spise annet enn etter midnatt, hadde det da vært greit at maten ble servert til midnatt? Jeg tvinger ingen til å være avholds. Min kjære drikker, men hun prøver ikke å få meg til å drikke av den grunn. Jeg stopper heller ikke henne(vel, når hun begynner å havne under pianoet så kan det hende at jeg stikker avgårde med spritflaska ). Ærlig talt, snakker vi om fjortiser eller snakker vi om voksne mennesker? Ingen kan tvinge ts til å ha alkohol i bryllupet sitt. Personlig synes jeg imidlertid det høres både slitsomt og upraktisk ut å ha store problemer med å omgås folk som har drukket et par glass vin, men ens egen bryllupsdag er neppe tidspunktet for å begynne å jobbe med seg selv på dette området. Jeg vil vil dog råde ts til å søke hjelp, vin er kultur og en naturlig del av mye sosialt samvær. Det vil være hemmende, både sosialt og ellers i forhold til de opplevelser livet byr på, å stadig måtte jobbe for å unngå sosiale situasjoner hvor alkohol nytes. Store problemer har jeg ikke med alkohol. Jeg velger bare alkoholen bort fra mitt liv. Om vin er kultur og en naturlig del av mye sosialt samvær, ja, ok, men jeg klarer fint å drikke et glass vann i samme sammenheng. Det hemmer meg absolutt ikke. Jeg prøver heller ikke å unngå sosiale situasjoner hvor alkohol nytes, men igjen, jeg er ikke den som spør om å dra ut på byen..
Komu Skrevet 27. juni 2010 #110 Skrevet 27. juni 2010 Vi skal ha et alkoholfritt bryllup sannsynligvis. Dette fordi mange av gjestene ikke drikker alkohol og da blir det rett og slett for snodig. Vi som brudepar drikker alkohol- men våre familier er så ulike fra før, at vi ønsker å "fjerne et kulturskille" i forhold til alkohol i bryllupet. Det er forferdelig synd om folk er så avhengig av alkohol i bryllup/fester at de ikke takler en sammenkomst uten. Jeg har vært i mange selskap uten alkohol og det er som regel en fantastisk stemning! Dette er folk som ikke drikker alkohol til vanlig og jeg mistenker jo at dette kan ha en sammenheng. De er sosiale og utadvente uansett! Det kan virke som om folk som er vant til alkohol i selskaper og sosiale sammenhenger ikke takler å være sosiale og konversere uten promille. Dette er synd!! Et bryllup er for brudeparet og ikke for gjestene. Om gjester er så ufine at de reagerer på det, synes jeg brudeparet kan sparke dem bak! Om det er det brudeparet ønsker så får gjestene respektere det og heller gå på et pratekurs.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #111 Skrevet 27. juni 2010 Dere som velger alkoholfritt bryllup bør faktisk informere om det på forhånd. Jeg er nemlig vant til at det er alkohol i bryllup. Da ordner jeg meg med transport og ev. overnatting. Dersom jeg visste på forhånd at det ble alkoholfritt så kunne jeg bare ha kjørt selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #112 Skrevet 27. juni 2010 Vi skal ha et alkoholfritt bryllup sannsynligvis. Dette fordi mange av gjestene ikke drikker alkohol og da blir det rett og slett for snodig. Vi som brudepar drikker alkohol- men våre familier er så ulike fra før, at vi ønsker å "fjerne et kulturskille" i forhold til alkohol i bryllupet. Det er forferdelig synd om folk er så avhengig av alkohol i bryllup/fester at de ikke takler en sammenkomst uten. Jeg har vært i mange selskap uten alkohol og det er som regel en fantastisk stemning! Dette er folk som ikke drikker alkohol til vanlig og jeg mistenker jo at dette kan ha en sammenheng. De er sosiale og utadvente uansett! Det kan virke som om folk som er vant til alkohol i selskaper og sosiale sammenhenger ikke takler å være sosiale og konversere uten promille. Dette er synd!! Et bryllup er for brudeparet og ikke for gjestene. Om gjester er så ufine at de reagerer på det, synes jeg brudeparet kan sparke dem bak! Om det er det brudeparet ønsker så får gjestene respektere det og heller gå på et pratekurs. Om bryllupet ditt skal ta så lite hensyn som mulig til gjestene din og de skal bare innfinne seg og oppføre seg slik du på forhånd har planlagt fordi alt handler om deg, så bør du vurdere om kanskje det kan være lurt å la gjestene slippe å komme i det hele tatt så det kan kun handle om deg. Om du velger bort alkohol i bryllupet så må du faktisk stå inne for konsekvensen av det valget og ikke legge skylden på gjestenes reaksjon og oppførsel som følge av manglende promille. Det er du som har valgt å gjøre det sånn, og da må du stå for det.
Fluffe Skrevet 27. juni 2010 #113 Skrevet 27. juni 2010 Hvis gjester ikke kommer forde de ikke får alkohol eller de kommer med kommentarer pga manglende alkohol, så er de VIRKELIG IKKE verdt å be. Det er brudeparets dag og de som betaler! Man kan jo evt lage en heidundranes fest uka før eller noe hvis man vil bli kjent
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #114 Skrevet 27. juni 2010 Hvis gjester ikke kommer forde de ikke får alkohol eller de kommer med kommentarer pga manglende alkohol, så er de VIRKELIG IKKE verdt å be. Det er brudeparets dag og de som betaler! Man kan jo evt lage en heidundranes fest uka før eller noe hvis man vil bli kjent Hvordan skal gjester ikke komme om det ikke blir servert alkohol? Er det plutselig blitt normalt å annonsere om alkoholsituasjonen i invitasjonen? Om gjestene mellom seg selv finner det rart at det ikke er alkohol og snakker om det mellom seg, er det virkelig så gale? Noen gjester vil kanskje finne på å snakke om brudeparets tidligere kjærester, om fargen på skoene til toastmasteren og alt mulig, hva er det som gjør det så mye jævligere at de slenger litt om at det er merkelig at det vanligvis så vindrikkende brudeparet i dag har valgt å være avholds enn at de slenger om at bruden går med hvit når hun klart har hatt mange sexpartnere før brudgommen? Skal gjestene reise til stedet en uke på forhånd (om de må reise) for å så ta med egen drikke og gå på fest? Latterlig! Til syvende og sist er det brudeparets handling og valg om å ha, eller ikke ha, alkohol. Denne handlingen vil føre til en reaksjon fra gjestene, som uavhengig av hva brudeparet velger vil kunne være positiv og negativ. Om en tror at det blir negativt å ikke velge A og heller gå for B så må en faktisk akseptere at gjestene reagerer på valget en har gjort, og ta det på egen kappe.
Fluffe Skrevet 27. juni 2010 #115 Skrevet 27. juni 2010 Hvordan skal gjester ikke komme om det ikke blir servert alkohol? Er det plutselig blitt normalt å annonsere om alkoholsituasjonen i invitasjonen? Om gjestene mellom seg selv finner det rart at det ikke er alkohol og snakker om det mellom seg, er det virkelig så gale? Noen gjester vil kanskje finne på å snakke om brudeparets tidligere kjærester, om fargen på skoene til toastmasteren og alt mulig, hva er det som gjør det så mye jævligere at de slenger litt om at det er merkelig at det vanligvis så vindrikkende brudeparet i dag har valgt å være avholds enn at de slenger om at bruden går med hvit når hun klart har hatt mange sexpartnere før brudgommen? Skal gjestene reise til stedet en uke på forhånd (om de må reise) for å så ta med egen drikke og gå på fest? Latterlig! Til syvende og sist er det brudeparets handling og valg om å ha, eller ikke ha, alkohol. Denne handlingen vil føre til en reaksjon fra gjestene, som uavhengig av hva brudeparet velger vil kunne være positiv og negativ. Om en tror at det blir negativt å ikke velge A og heller gå for B så må en faktisk akseptere at gjestene reagerer på valget en har gjort, og ta det på egen kappe. gjestene må akseptere brudeparets valg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #116 Skrevet 27. juni 2010 gjestene må akseptere brudeparets valg! Hva mener du egentlig med det? Skal de ikke si hva de mener mellom hverandre? Type "Det er en diger rosa elefant i rommet, men ikke si noe til noen om det"? Skal de takke og hylle brudeparet uansett hva de velger å gjøre? "Så flott at dere fikk 8 trente hjorter med forgylte revirer til å dra den første Volkswagen boble som noen gang ble laget drapert i det tredje rikets farger fra kirken til lokalet" Eller har gjestene lov til å ha egne meninger, egne handlingsmønster og egne tanker og samtaler mellom seg? Gjestene aksepterer uansett å bli utsatt for hva brudeparet gjør, fordi de møter opp i bryllupet. Om de møter opp, og finner det uakseptabelt (drit kjedelig, eller bare for merkelig) så må de få lov til å forlate festen ved første anledning om det er hva som er best for deres del.
Barcelone Skrevet 28. juni 2010 #117 Skrevet 28. juni 2010 Lurer på hvorfor folk er så opptatt av denne alkoholen? Min erfarfaring tilsier at nordmenn ikke greier å ha det moro uten å ha fått i seg litt av den. Det er en utrolig dårlig uvane! Synes det er flott jeg når folk velger å kutte ut alkoholen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #118 Skrevet 28. juni 2010 Lurer på hvorfor folk er så opptatt av denne alkoholen? Min erfarfaring tilsier at nordmenn ikke greier å ha det moro uten å ha fått i seg litt av den. Det er en utrolig dårlig uvane! Synes det er flott jeg når folk velger å kutte ut alkoholen. Det er de fleste sin erfaring. Samtidig syntes de fleste bruder som velger bort alkoholen at det er helt merkelig at ikke alle gjestene deres plutselig ønsker å føye seg etter voksenopplæringen brudeparet plutselig har bestemt seg for å gjennomføre akkurat denne ene dagen. Det lite sannsynlig at folk omstiller seg totalt til en fest uten alkohol bare fordi at brudeparet har ment at de skal de gjøre når de faktisk er vant til et glass vin til maten i de fleste sammenkomster. Når en vet at konsekvensen av å velge bort alkohol (som oftest av økonomiske grunner med en eller annen "alkoholikerslektning" som vikarierende motiv) er at nordmenn ikke klarer å ha de moro, og at de blir mer innesluttet og stutte og kjedelige, så bør en alvorlig talt ikke klage på gjestene sine, men heller akseptere at en valgte denne løsningen og alt som følger den.
Barcelone Skrevet 28. juni 2010 #119 Skrevet 28. juni 2010 Jeg tror at folk vil tø opp utover kvelden uansett jeg. Når de lære hverandre å kjenne. Det er jo en gledens dag! Og med talerog musikk så tror jeg ikke det vil bli noe problem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #120 Skrevet 28. juni 2010 Jeg tror at folk vil tø opp utover kvelden uansett jeg. Når de lære hverandre å kjenne. Det er jo en gledens dag! Og med talerog musikk så tror jeg ikke det vil bli noe problem. Du tror det, men du vet at de fleste forventer et glass vin til maten, at de er vant til å sosialisere med alkohol. Jeg syntes at de som ønsker å drive voksenopplæring om å kose seg uten alkohol, heller kan bruke hver helg hele året til akkurat dette. En kan invitere folk over og ikke servere alkohol og nekte dem å ta med seg alkohol og finne på ting sammen, mye bedre om en ønsker å lære seg å leve uten alkohol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå