Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Men det er ikke naturlig for henne og det er hennes bryllup.

Om det ikke er naturlig for henne så er det jo ingen som tvinger henne til å drikke vin til maten.

Er da ingen grunn til at hun skal tvinge andre til å avstå fra ting som de syntes er naturlige vel?

Hva om det ikke var naturlig for henne å spise annet enn etter midnatt, hadde det da vært greit at maten ble servert til midnatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Det vil nok være ganske vanskelig å bestemme hvor mye gjestene skal drikke om det først serveres alkohol. Og det er ikke så rent få som ikke greier seg med ett glass vin eller to til maten, men som alltid drikker seg kanakas når det er tilgang på alkohol. Det fører ofte til scener, grining, oppkast og andre ting man ikke vil ha på bryllupet sitt. Når man vet at man har slike folk blandt gjestene skjønner jeg godt at man ikke vil servere alkohol.

Forøvrig syns jeg ikke man trenger en unnskyldning heller. Jeg er helt uenig i at brudeparet moraliserer eller tvinger sitt syn på andre ved å ha alkoholfritt bryllup. De har da aldri sagt at folk ikke må drikke, bare at denne ene festen er alkoholfri. Syns jammen ikke det er mye forlangt.

Skrevet
Poenget med utdrikkingslaget var rett og slett det at det er jo tydelig at mange velger å drikke når de blir påspandert av sine fremtidige gjester, men når det er snudd på hodet er det uaktuelt. Det sier jo seg selv at et bryllup ikke er stedet for like mye inntak som et utdrikkingslaget.

Men er du nå så skråsikker på at Ts og andre som ikke drikker selv, og som ikke føler seg komfertable med alkohol i menneskene rundt seg, er de samme som velger å drikke når de blir påspandert av sine fremtidige gjester?

jeg tviler meget sterkt på at en person som føler seg ukomfortabel rundt mennesker som drikker, og som har flere tilfeller av alkoholisme i nær familie, og dermed velger å ikke drikke til vanlig, drikker i det hele tatt på utdrikningslag bare fordi det da er andre som spanderer.

Selv drikker jeg ikke, 2 grunner; 1 jeg tåler ikke alkohol lenger og kaster opp etter fire slurker rødvin (f.eks, forskjellig hvor lite jeg tåler av forskjellige typer, men enden er alltid den samme, så jeg velger å la være) 2 jeg har bodd med en alkoholiker og har pga det fått ett litt annet syn på alkohol en jeg hadde før, og ja, jeg kan føle meg ukomfortabel rundt mennesker som drikker som en følge av dette.

Jeg kunne fint valgt ett alkoholfritt bryllup, men dersom jeg noengang gifter meg, så blir det nok ikke alkoholfritt likevel. Uansett hva som serveres på dagen og ikke, kommer jeg IKKE til å drikke på utdrikningslaget! Hvem som betaler alkoholen er da revnende likegyldig, så lenge man i utgangspunktet ikke drikker av diverse årsaker!

Om det ikke er naturlig for henne så er det jo ingen som tvinger henne til å drikke vin til maten.

Er da ingen grunn til at hun skal tvinge andre til å avstå fra ting som de syntes er naturlige vel?

Hva om det ikke var naturlig for henne å spise annet enn etter midnatt, hadde det da vært greit at maten ble servert til midnatt?

hun tvinger da ingen til å avstå fra noe de synes er naturlig, hun ber dem i sitt eget bryllup, og informerer dem i forkant om at det her ikke vil bli servert alkohol. De som da velger å komme, velger jo helt selv å dra på en fest der det ikke vil bli servert alkohol uansett hvor naturlig det ville vært for DEM å servere det.

Skal hun som er bruden ha en vond dag, fordi andre ikke klarer å respektere EN enkelt fest uten alkohol?

Skrevet

Vi hadde ikke alkohol i vårt bryllup :) Det var et koselig bryllup fordet :) Seff noen eldre onkler som ikke er glad i bryllup som ikke likte dette. MEn ellers har jeg hørt mange gode ord om det. Vi haded mange under 18 i vårt bryllup (typisk 10-17 år), og en håndfull babyer. Så hos oss var det bare koselig å droppe alkohol. Selv er jeg ikke avholds, men følte bryllupet ble mer en familiefest uten alkohol enn en voksenfest :)

Gjest cøliakia
Skrevet
Jeg har ikke noe problem med å akseptere et alkoholfritt bryllup nei. Har vært i det og, og jeg hadde ikke noe problem med det. Derimot så jeg hvordan det la en demper på det sosiale med mange ukjente mennesker og slikt, jeg er ikke dum og blind bare fordi jeg ikke drikker så mye.

Jeg ser hvorfor mange ønsker å ta seg et glass vin til maten når det er det som er vanlig i et middagsselskap. Folk drikker jo vin til maten på julaften og.

Det som egentlig er interessant her er hvordan en kommer til avgjørelsen om å unngå alkohol den ene dagen en gjerne må betale for den til mange gjester? Det er jo klart å tydelig her at en gjerne her har mange bortforklaringer for hvorfor en nekter gjestene sine full bevertning. Dog er argumentene av en sånn type at om brudeparene som svarer skulle vært på en spesiell diett så burde også gjestene få servert mat fra samme diett.

I mitt bryllup hadde vi glutenfri mat. Nå skjønner jeg jo at det har vært et fryktelig svik overfor min familie og mine venner og bekjente som jeg først innser nå har nektet full bevertning.. Jeg vil her og nå be om den dypeste unnskyldning for dette skamløse bedrageriet. Håper de noensinne kan tilgi meg!

Seriøst?! Hva de lar gå fritt på gata av "tilfeller"... *rister oppgitt på hodet*

Skrevet

Enkelte her uttaler seg som om det er en menneskerett å få servert alkohol når man blir invitert noe sted. Ja, det er kanskje naturlig for noen å ta seg et glass vin til middagen, men noen er faktisk ikke komfortable rundt alkohol. Det være fordi man har vokst opp med en alkoholiker eller hatt sånne problemer selv.

Jeg syns faktisk ikke det er egoistisk av folk som har sånne aversjoner mot alkohol å droppe alkoholen i bryllupet. Det har jo absolutt ingenting med at man ikke vil betale for alkoholen, men at man vet enkelte vil ta for seg og at det kan ødelegge hele dagen hvis man har problemer med folk som drikker. For å si det sånn, et par tre tusen kroner av en totalkostnad på 80 000 velter ikke akkurat lasset.

Brylluper er jo gjerne familiefester. Jeg syns personlig ikke det er riktig anledning for et realt fyllekalas, dette kan holdes til utdrikningslaget.

Selv hadde både jeg og mannen et alkoholfritt utdrikningslag: han fordi han er avholds og jeg fordi jeg er var på det med folk som drikker pga nær familie med problemer. Jeg klarer rett og slett ikke å kose meg med alkoholen uten at en liten stemme i bakhodet forteller meg hvor mye den jævelskapen har ødelagt for oss.

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Får inntrykk av at man ser på alkohol som en nødvendighet for å takle mange mennesker, og som noe man må få mye av når man er i bryllup. Personlig nyter jeg et glass i godt lag. jeg liker ikke å bli full, og jeg liker heller ikke fulle mennesker. Men i vårt bryllup skal vi ha alkoholservering. det blir noen glass til middagen, kaffe avec og to bonger til hver gjest slik at de selv kan bestemme hva de vil drikke. TRor det er mer en nok, regner ikke med at noen blir altfor fulle, for slik er det rett og slett ikke i vår familie.

grunnen til at vi serverer alkohol, er at jeg og min forlovede setter veldig pris på smaken av en god vin som fremhever smaken i den gode maten. at andre velger å ikke ha alkohol i sitt bryllup er deres valg. personlig ville jeg vel klart å hygge meg uansett, men det kan ikke gjøre opp for brusen jeg eventuelt må drikke til maten.

Det jeg derimot ikke liker, er kommentar fra TS om at det ikke finnes personer som blir hyggeligere av litt alkohol. Jeg har mange venner som sliter med sosial angst, og vi har alle blitt bedre kjent over et glass vin. ikke flatfyll, men litt godt til kvelden. og det har gjort at det har blitt lettere for dem å være ute blant folk. selvom for mye vil føre til mer sosial angst. og ikke kom å si at de har problemer som må ty til alkohol. det er ikke snakk om å ty til det, det er å se at mens noen alltid vil misbruke noe, så finnes det folk som faktisk liker det og takler det.

Skrevet

Jeg synes dette er veldig enkelt, jeg.

TS ønsker ikke alkohol i bryllupet (nå tar jeg det for gitt at dette i så fall er avklart med fremtidig brudgom, siden dette i mine øyne må være BRUDEPARETS avgjørelse, når den dagen kommer). Som gjest respekterer man selvfølgelig rammene som er satt for festen!

Jeg har vært i mange brylluper som har vært vellykket MED alkohol, men det er ikke relevant. TS har god grunn til ikke å ønske alkohol i sitt bryllup, og det må være helt greit. Jeg håper da virkelig at folk kommer fordi de ønsker å være sammen med brudeparet på deres store dag, ikke fordi de ønsker alkohol til maten???

Til TS: Formiddagsbryllup er ofte uten alkohol, kanskje det kunne være et alternativ? Da er det ofte ikke stor og tung middag, og ikke så fokus på drikke til maten, osv.

Skrevet

Oi oi oi, dette er en KG-klassikker dette.

Blir litt sjokkert over at folk ikke tåler, at andre gjør andre valg enn en selv. Synes denne diskusjonen flagrer litt høyt egentlig.

Som gjest har jeg vert i et alkoholfritt bryllup, med servering og slikt har jeg vert bortie maaaaaange bryllup, med ulikt alhoholinntak.

De tankene jeg har om et alkoholfritt bryllup(dette er mine erfaringer og tanker, ditt bryllup eller andre alkoholfrie bryllup kan være veldig annerledes): er at det blir en litt annen stemning over det. Kanskje mer "koselig" enn "fest". Kanskje legger dere opp til litt annet opplegg. Det alkoholfrie bryllupet jeg var i, der var det ikke band og dans, der var det masse masse masse underholdning. Ellers bra middag og hyggelig småprat.

Er så utrolig mange faktorer som spiller inn i forhold til stilen på et bryllup og hvor "vellykket" det blir.

Det aller viktigste er jo at brudeparet er fornøyde og føler seg hjemme i sitt eget bryllup!

Gjest Gjest
Skrevet
Og det er ikke så rent få som ikke greier seg med ett glass vin eller to til maten, men som alltid drikker seg kanakas når det er tilgang på alkohol. Det fører ofte til scener, grining, oppkast og andre ting man ikke vil ha på bryllupet sitt. Når man vet at man har slike folk blandt gjestene skjønner jeg godt at man ikke vil servere alkohol.

Ærlig talt, snakker vi om fjortiser eller snakker vi om voksne mennesker?

Ingen kan tvinge ts til å ha alkohol i bryllupet sitt. Personlig synes jeg imidlertid det høres både slitsomt og upraktisk ut å ha store problemer med å omgås folk som har drukket et par glass vin, men ens egen bryllupsdag er neppe tidspunktet for å begynne å jobbe med seg selv på dette området.

Jeg vil vil dog råde ts til å søke hjelp, vin er kultur og en naturlig del av mye sosialt samvær. Det vil være hemmende, både sosialt og ellers i forhold til de opplevelser livet byr på, å stadig måtte jobbe for å unngå sosiale situasjoner hvor alkohol nytes.

Gjest Gjest
Skrevet

Ha alkohol eller ikke, en velger jo dette selv.

Men vær klar over at det helt normalt å ta seg et glass vin til maten. Ikke gå rundt å tro at det er unormalt å ta seg et glass vin.

Det er heller ikke utelukkende negativt å ha alkohol. Mange mennesker trenger dette for å fungere i sosiale lag. Mange sliter med sosial angst og trenger litt hjelp.

Alle problemer med alkohol, kan gjøres noe med uten å kvitte seg med alkohol. En kan begrense det, en kan nekte enkeltpersoner osv.

En kan selvfølgelig ha et koselig bryllup og en fest uten alkohol. Dog må en jo forstå at gjester kan syntes det er rart om en vanligvis ikke nekter seg et glass vin til maten plutselig har valgt dette bort. Andre gjester kan også føle seg sosialt mistilpasset siden de ikke klarer seg uten.

En må være klar over hva valgene sine innebærer og en bør gjerne være ærlig om at en kanskje gjør det fordi en vil spare pengene på noe en selv ikke er så glad i.

alkohol er ikke nødvendigvis lik fyll.

Gjest Gjest
Skrevet
Ha alkohol eller ikke, en velger jo dette selv.

Men vær klar over at det helt normalt å ta seg et glass vin til maten. Ikke gå rundt å tro at det er unormalt å ta seg et glass vin.

Det er heller ikke utelukkende negativt å ha alkohol. Mange mennesker trenger dette for å fungere i sosiale lag. Mange sliter med sosial angst og trenger litt hjelp.

Alle problemer med alkohol, kan gjøres noe med uten å kvitte seg med alkohol. En kan begrense det, en kan nekte enkeltpersoner osv.

En kan selvfølgelig ha et koselig bryllup og en fest uten alkohol. Dog må en jo forstå at gjester kan syntes det er rart om en vanligvis ikke nekter seg et glass vin til maten plutselig har valgt dette bort. Andre gjester kan også føle seg sosialt mistilpasset siden de ikke klarer seg uten.

En må være klar over hva valgene sine innebærer og en bør gjerne være ærlig om at en kanskje gjør det fordi en vil spare pengene på noe en selv ikke er så glad i.

alkohol er ikke nødvendigvis lik fyll.

For noen er alkohol lik fyll. En alkoholiker vil ha problemer med å holde seg til ett eneste glass. Å nekte én person å drikke alkohol, tar seg veldig, veldig dårlig ut. Det er hårreisende ufint. Det er å stigmatisere en person på det groveste. Hvordan tror du det er for tante Trude om noen går og skjenker i glassene til alle de andre, men når det blir hennes tur får hun beskjed om at "nei, DU får ikke". Tenk så flaut og ydmykende for henne, og så pinlig det blir for de andre gjestene.

Jeg vil heller ha et bryllup hvor alle er edru, enn et bryllup hvor min ene alkoholikertante drikker seg stupfull og ødelegger for både seg selv og alle andre. Så kan de andre gjestene sitte og tenke at jeg er gniten så mye de bare orker. Heller at de tenker det enn at de opplever scener tilsvarende det jeg har opplevd med min tante i andre bryllup. Heldigvis vet alle mine venner at jeg ikke drikker, og at det er alkohoproblemer i familien, så de vil ikke forvente å få alkohol i det hele tatt.

Skrevet

Som arrangør har du din fulle rett til å velge om du vil ha med eller uten alkohol, og jeg skjønner arrgumentene dine. Men. Jeg har hørt et tilfelle som minner om ditt scenario der man har valgt å ha bryllup uten alkohol, pga endel tidligere tørrlagte alkoholikere. det som skjedde i etterkant, var at de tørrlagte følte at de hadde "ødelagt" bryllupet; de følte brudeparet ikke stolte på dem ved å velge å ikke ha alkohol, og dermed ødela kosen med et glass vin til maten.

Husk også at en god vin kan heve et godt måltid veldig og alkohol er overhodet ikke ensbetydende med fyll. Jeg har aldri vært i bryllup der fyll har blitt et problem. Vi har fått servert vin til forrett, hovedrett og en likør til desserten.

Gjest Gjest
Skrevet
Som arrangør har du din fulle rett til å velge om du vil ha med eller uten alkohol, og jeg skjønner arrgumentene dine. Men. Jeg har hørt et tilfelle som minner om ditt scenario der man har valgt å ha bryllup uten alkohol, pga endel tidligere tørrlagte alkoholikere. det som skjedde i etterkant, var at de tørrlagte følte at de hadde "ødelagt" bryllupet; de følte brudeparet ikke stolte på dem ved å velge å ikke ha alkohol, og dermed ødela kosen med et glass vin til maten.

Husk også at en god vin kan heve et godt måltid veldig og alkohol er overhodet ikke ensbetydende med fyll. Jeg har aldri vært i bryllup der fyll har blitt et problem. Vi har fått servert vin til forrett, hovedrett og en likør til desserten.

Det er mange som synes at ketchup setter prikken over i'en når det gjelder mat. Skal det da være obligatorisk med ketchupflasker plassert rundt på bordene også? At noen synes vin hever smaken skal da ikke bety at alle er nødt til å servere vin i sitt eget bryllup. Skal man være nødt til å servere vin i alle andre middagsbesøk også da? Hvorfor er det slik at i sitt eget bryllup har man ikke lov til å velge selv hva man skal servere? Hva med oss som foretrekker Coca Cola til maten? Har vi lov til å mulke om de ikke har det, men serverer oss Farris i stedet?

At du har vært heldig og ikke opplevd fulle gjester betyr ikke at dette aldri forekommer. Jeg har opplevd det, i opptil flere bryllup. Jeg har også opplevd bryllup hvor alkoholserveringen har gått helt fint. Jeg formoder ts kjenner sin egen slekt bedre enn hva vi på KG gjør, og derfor er bedre skikket til å uttale seg om alkoholen kommer til å bli et problem eller ei.

Gjest Gjest
Skrevet
For noen er alkohol lik fyll. En alkoholiker vil ha problemer med å holde seg til ett eneste glass. Å nekte én person å drikke alkohol, tar seg veldig, veldig dårlig ut. Det er hårreisende ufint. Det er å stigmatisere en person på det groveste. Hvordan tror du det er for tante Trude om noen går og skjenker i glassene til alle de andre, men når det blir hennes tur får hun beskjed om at "nei, DU får ikke". Tenk så flaut og ydmykende for henne, og så pinlig det blir for de andre gjestene.

Jeg vil heller ha et bryllup hvor alle er edru, enn et bryllup hvor min ene alkoholikertante drikker seg stupfull og ødelegger for både seg selv og alle andre. Så kan de andre gjestene sitte og tenke at jeg er gniten så mye de bare orker. Heller at de tenker det enn at de opplever scener tilsvarende det jeg har opplevd med min tante i andre bryllup. Heldigvis vet alle mine venner at jeg ikke drikker, og at det er alkohoproblemer i familien, så de vil ikke forvente å få alkohol i det hele tatt.

Løsning: Ikke server alkoholikeren et glass vin til maten. Ikke ha fri bar. Kanskje kan alle drikker med alkohol serveres og da ikke til de som en vet er alkoholikere?

Om din tante blir full uansett og har alvorlige alkoholproblemer burde du kanskje også kreve å kroppsvisitere henne og andre som har alkoholproblemer siden de nok gjerne vet å ordne seg selv med sterkere varer på ei lommelerke eller noe lignende. Og det får det til uansett om du serverer alkohol eller ikke.

Eller rett og slett ikke inviter folk som du er redd for at kommer til å ødelegge dagen deres. Da går dere jo rundt og stresser hele dagen og irriterer dere på grunn av noen dere ikke liker og har problemer med å omgås.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er bedt i et alkoholfritt bryllup i høst, og synes det skal bli spennende å se hvordan de velger å gjennomføre festen. Jeg er trønder fra tjukkeste karsklandet, og vant med fri bar og en skikkelig fest når det er bryllup. Likevel ser jeg ikke negativt på at brudeparet velger å ikke servere alkohol. Det er dessuten veldig naturlig og forventet ettersom min slektning gifter seg inn i en svært religiøs familie.

Jeg gleder meg til bryllupet, og er som sagt spent på hvordan det skal bil. Det er ikke noen hemmelighet at praten går lettere og det blir mer liv med litt alkohol i bildet. Man kan si at det er "synd" at folk ikke kan hygge seg uten alkohol, men det er ikke slik det er. Det blir bare en annen type hygge og samvær.

Vil nok tro at det ikke kommer som noe sjokk på folk dersom ts velger å ikke ha alkohol i bryllupet sitt, de fleste rundt henne vet sannsynligvis om problematikken og respekterer dette.

Men jeg hadde nok stusset dersom en av mine sambygdinger hadde valgt å ha et alkoholfritt bryllup dersom det ikke var av åpenbare grunner. Nettopp fordi det er veldig uvanlig å ha en fest uten å kunne kose seg med vin og øl til maten, cognac til kaffen osv. Det blir ikke en fest, det blir et selskap.

Det blir ikke fest, det blir møte, heter det.

Men fra spøk til alvor, klart trådstarter selv må bestemme om det skal serveres alkohol eller ikke. Føler man seg ikke komfortabel med alkohol, serverer man det ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Løsning: Ikke server alkoholikeren et glass vin til maten. Ikke ha fri bar. Kanskje kan alle drikker med alkohol serveres og da ikke til de som en vet er alkoholikere?

Om din tante blir full uansett og har alvorlige alkoholproblemer burde du kanskje også kreve å kroppsvisitere henne og andre som har alkoholproblemer siden de nok gjerne vet å ordne seg selv med sterkere varer på ei lommelerke eller noe lignende. Og det får det til uansett om du serverer alkohol eller ikke.

Eller rett og slett ikke inviter folk som du er redd for at kommer til å ødelegge dagen deres. Da går dere jo rundt og stresser hele dagen og irriterer dere på grunn av noen dere ikke liker og har problemer med å omgås.

Om du leste innlegget du siterte, hadde du sett at hele det første avsnittet forklarte hvorfor det å nekte én person alkohol er en uaktuell løsning... Hvordan noen i det hele kan finne på å tenke at det er en bedre løsning å ydmyke familiens skapdranker enn å enkelt og greit kutte alkoholen skjønner ikke jeg. At alkohol er så utrolig viktig for enkelte er skremmende.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mange som synes at ketchup setter prikken over i'en når det gjelder mat. Skal det da være obligatorisk med ketchupflasker plassert rundt på bordene også? At noen synes vin hever smaken skal da ikke bety at alle er nødt til å servere vin i sitt eget bryllup. Skal man være nødt til å servere vin i alle andre middagsbesøk også da? Hvorfor er det slik at i sitt eget bryllup har man ikke lov til å velge selv hva man skal servere? Hva med oss som foretrekker Coca Cola til maten? Har vi lov til å mulke om de ikke har det, men serverer oss Farris i stedet?

At du har vært heldig og ikke opplevd fulle gjester betyr ikke at dette aldri forekommer. Jeg har opplevd det, i opptil flere bryllup. Jeg har også opplevd bryllup hvor alkoholserveringen har gått helt fint. Jeg formoder ts kjenner sin egen slekt bedre enn hva vi på KG gjør, og derfor er bedre skikket til å uttale seg om alkoholen kommer til å bli et problem eller ei.

Hva er dette barneskolen? Det er veldig mange argument av typen. "Det er min dag, mitt bryllup så jeg bestemmer". Alvorlig talt vi er vel voksne mennesker her som inviterer til fest og forventer at folk gjerne skal reise halve landet rundt, komme i finstas som de kanskje kjøper nytt av og legger igjen en gave av en viss størrelse (har lest i gavetrådene her at en forventer fra minst 500 og oppover). Vi er vel ikke 10 åringer som forlanger at siden det er ens bursdag så skal en selv få bestemme eller så legger en seg ned på gulvet og sparker og skriker til en får viljen sin? Det må vel være selve definisjonen på en bridezilla dette at en forlanger å få viljen sin på bekostning av skikk og bruk?

Det er lov til å være ærlig om at en velger å kutte kostnaden alkohol er i stedet for å gå tusen runder rundt grøten uten å fortelle noe som helst.

Om en frykter problemer, eller frykter at folk kommer til å drikke for mye, så ta forhåndsregler. Det er faktisk ikke så dumt å gjøre uansett, en skal være passe idiot for å ikke ta sine forhåndsregler og bare la folk forsyne seg av dyre og eldre dråper på ens egen regning.

Gjest Gjest
Skrevet
Om du leste innlegget du siterte, hadde du sett at hele det første avsnittet forklarte hvorfor det å nekte én person alkohol er en uaktuell løsning... Hvordan noen i det hele kan finne på å tenke at det er en bedre løsning å ydmyke familiens skapdranker enn å enkelt og greit kutte alkoholen skjønner ikke jeg. At alkohol er så utrolig viktig for enkelte er skremmende.

Løsning: Ikke inviter tanten din og unngå problemer. Skal du kroppsvisitere henne om du skal ha alkoholfritt bryllup for å forsikre seg om at hun ikke har med seg en lommelerke? Skal du overvåke henne før festen for å forsikre seg om at hun ikke tar seg en slurk et eller annet sted?

Skrevet

Sånn kan man argumentere i det uendelige om det er målet, det vil alltid være noe som vil ha sånn mens andre vil ha sånn og noen vil noe annet igjen. Poenget er at man kan servere alkohol uten at det blir en fyllefest. Og mulig jeg har vært heldig og ikke opplevd fulle gjester, men det betyr vel ikke at det alltid forekommer heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...