Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #41 Skrevet 20. juli 2009 Her fremstilles det som om at fordi et flertall i befolkningen drikker alkohol, så vil et flertall bli sure om de ikke får alkohol i et bryllup. Det stemmer selvsagt ikke med virkeligheten. Det er vel de færreste av de som drikker som får kvelden sin spolert om de bare får alkoholfri drikke i et bryllup. Jeg nekter å tro at folk går rundt og surver for at de ikke fikk alkohol. Kanskje de får kjøtt til middag og ville hatt fisk isteden, eller omvendt, men de aller færreste blir grinete av den grunn.
Isabel Skrevet 20. juli 2009 #42 Skrevet 20. juli 2009 Vi skal ha et alkoholfritt bryllup.. Rett og slett fordi en av oss er avholds, og familie og venner har ulikt syn på dette.. For meg er det ikke et tap at vi ikke har akohol. Er bare glad vi er sikret at alle husker dagen vår
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #43 Skrevet 20. juli 2009 Har aldri hatt noen problemer med å finne folk som klarer seg fint uten alkohol. Jeg kan jo like godt lure på hvordan DU takler hverdagen, arbeidslivet osv. i settinger der du ikke kan drikke alkohol? Det blir omtrent like nedlatende som din problemstilling. Om du skal snu problemstillingen så må den jo faktisk bli hvordan jeg klarer å omgås folk som ikke drikker alkohol. Ikke hvordan jeg klarer meg uten alkohol. Jeg har ikke sagt noe sted at jeg trenger alkohol, jeg sier at veldig mange andre forventer det og føler det er greit til mat og lignende. Faktisk så rører jeg nesten ikke alkohol. Jeg drikker sjeldent og blir det servert vin hadde jeg heller drukket noe annet. Jeg klarer meg også fint uten alkohol og har ikke noe problem med å være i et bryllup uten alkohol. Jeg er da gjerne en av dem som har det moro uansett og snakker med mange. Men til tross for det, så klarer jeg virkelig å se hvordan virkeligheten er i stedet for å konstruere meg en eller annen merkelig forestilling om hvordan den er basert på mine egne høyst personlige preferanser.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #44 Skrevet 20. juli 2009 Her fremstilles det som om at fordi et flertall i befolkningen drikker alkohol, så vil et flertall bli sure om de ikke får alkohol i et bryllup. Det stemmer selvsagt ikke med virkeligheten. Det er vel de færreste av de som drikker som får kvelden sin spolert om de bare får alkoholfri drikke i et bryllup. Jeg nekter å tro at folk går rundt og surver for at de ikke fikk alkohol. Kanskje de får kjøtt til middag og ville hatt fisk isteden, eller omvendt, men de aller færreste blir grinete av den grunn. Tviler seriøst på om noen blir sure. Noen blir kanskje litt skuffet. Saken her er jo det som er allmennkunnskap; at alkohol kan brukes som smøring i et rustent sosialt maskineri. Det har det jo vært i flere tusen år, selv Jesus sørget for å få servert vin i et bryllup! Enhver står jo fritt til å ha sitt bryllup som de vil. Men om da gjestene går tidlig, kjeder seg, ikke snakker sammen eller noe så må en klare å ta innover seg at det er faktisk ikke noe galt med gjestene at de ikke oppfører seg like sosialt som de vanligvis gjør på en fest med en øl eller to innabords eller i et lite lag med felles venner. Det er rett og slett noe galt med hvordan vertskapet har lagt opp sin egen fest, sånn er det bare. Det er ikke gjestenes ansvar å få kvelden til å bli en suksess, det er vertskapets.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #45 Skrevet 20. juli 2009 Jeg klarer meg også fint uten alkohol og har ikke noe problem med å være i et bryllup uten alkohol. Jeg er da gjerne en av dem som har det moro uansett og snakker med mange. Da tilhører du sannsynligvis et stort flertall som ikke vil ha noe problem med å akseptere et alkoholfritt bryllup. De som virkelig synes det er et problem for en kveld når det er det brudeparet ønsker, bør gå i seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #46 Skrevet 20. juli 2009 Men om da gjestene går tidlig, kjeder seg, ikke snakker sammen eller noe så må en klare å ta innover seg at det er faktisk ikke noe galt med gjestene at de ikke oppfører seg like sosialt som de vanligvis gjør på en fest med en øl eller to innabords eller i et lite lag med felles venner. Det er rett og slett noe galt med hvordan vertskapet har lagt opp sin egen fest, sånn er det bare. Det er ikke gjestenes ansvar å få kvelden til å bli en suksess, det er vertskapets. Hvem er de egentlig, alle disse menneskene som blir så mye bedre selskap av å få noe øl eller sprit innabords? Jeg har i hvert fall ikke møtt dem. Jeg har møtt folk som er like hyggelige som vanlig når de har drukket, og de som ikke er det. Men jeg har aldri noensinne møtt et menneske som har blitt triveligere å omgås av å drikke alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #47 Skrevet 20. juli 2009 Hvem er de egentlig, alle disse menneskene som blir så mye bedre selskap av å få noe øl eller sprit innabords? Jeg har i hvert fall ikke møtt dem. Jeg har møtt folk som er like hyggelige som vanlig når de har drukket, og de som ikke er det. Men jeg har aldri noensinne møtt et menneske som har blitt triveligere å omgås av å drikke alkohol. Det er noe alvorlig rart med dette at når det er snakk om alkohol i et bryllup så er alkohol noe som ingen noen gang vil bekjenne seg at de har hatt noe kjennskap til. Spesielt om det er en selv som må stå for den. Merkelig er det siden nordmenn et slikt folkeslag at en nærmest løper til tax-freen så fort en har vært utenfor landegrensene og har du vært ute og flydd uten å tatt med kvoten så lurer folk på om du er avholds og om det er noe galt med deg. Jeg mistenker rett og slett de fleste for å bare være et dårlig vertskap og noe gniere som ikke ønsker å legge ut penger på alkohol for gjestene sine. Jeg antar at ingen i denne tråden tar seg et glass vin til maten om de spiser mat ute? Har aldri gått på byen og tatt seg et glass vin eller en øl? Og alle gjestene er på samme måten selvfølgelig?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #48 Skrevet 20. juli 2009 Da tilhører du sannsynligvis et stort flertall som ikke vil ha noe problem med å akseptere et alkoholfritt bryllup. De som virkelig synes det er et problem for en kveld når det er det brudeparet ønsker, bør gå i seg selv. Jeg har ikke noe problem med å akseptere et alkoholfritt bryllup nei. Har vært i det og, og jeg hadde ikke noe problem med det. Derimot så jeg hvordan det la en demper på det sosiale med mange ukjente mennesker og slikt, jeg er ikke dum og blind bare fordi jeg ikke drikker så mye. Jeg ser hvorfor mange ønsker å ta seg et glass vin til maten når det er det som er vanlig i et middagsselskap. Folk drikker jo vin til maten på julaften og. Det som egentlig er interessant her er hvordan en kommer til avgjørelsen om å unngå alkohol den ene dagen en gjerne må betale for den til mange gjester? Det er jo klart å tydelig her at en gjerne her har mange bortforklaringer for hvorfor en nekter gjestene sine full bevertning. Dog er argumentene av en sånn type at om brudeparene som svarer skulle vært på en spesiell diett så burde også gjestene få servert mat fra samme diett.
aline Skrevet 20. juli 2009 #49 Skrevet 20. juli 2009 Det kommer nok litt an på hvem gjestene dine er, og hva de er vant til når det gjelder fest. Selv er jeg oppvokst i en totalt avholdsfamilie, på både morssiden og farssiden, så jeg har vært i maaaaaaaaaaaange feiringer av forskjellig type, helt uten alkohol. Og det har vært skravling, dansing og festing til tidlige morgentimer. Folk har pratet lett med hverandre, også de som ikke var familie og som faktisk ikke var avholdsmennekser. Nå er det vel ingen i min generasjon som er avholds tror jeg, og jeg er ikke avholds selv heller, selv om jeg ikke drikker, men nå er jeg i ett aktivt dansemiljø, og pga dansen drikkes det så godt som aldri. Så fremdeles møter jeg en hel hærskare av voksne, både unge voksne og eldre voksne, som fester, danser, prater med fremmede og sosialiserer med nye og kjente til langt ut i de tidlig morgentimer, helt uten at det trengs alkohol. At de i andre anledninger fint kan både nyte alkohol og drikke seg snydens, gjøre likevel at vi ikke har noen problemer verken med å bli kjent med nye mennesker, danse eller sosialisere uten å måtte ha alkohol innabors. Så for min del hadde det ikke vært noe ramaskrik om det var bedt til alkoholfritt bryllup, men jeg ser jo også at det finnes maaaaange som ikke ville trivdes i det, rett og slett fordi de er VANT til å bruke alkoholen (om en bare ett glass vin i hånda) som oppvarmer for tungebåndet. om noen mener du er egoistisk ved å legge opp din og din kjæres bryllupsfeiring på en måte som vil gjøre dagen komfertabel for dere, så drit i dem!!! Det er lov til å ta avgjørelser for hvordan man ønsker festen skal være, uten at dette betyr at du bestemmer hvordan andre mennesker skal like å feste. Har noen problemer med å ikke få drikke, så vet de det i forkant og kan velge at deres standpunkt om alkohol for sosialisering er viktigere en å komme i deres bryllup. Jeg ville tenkt mitt om det, for å være ærlig! Spesiellt siden nære venner og familie antagelig bør kjenne til grunnen til at du velger alkoholfritt.
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 20. juli 2009 #50 Skrevet 20. juli 2009 Jeg ville ikke hatt noe som helst problem med alkoholfritt bryllup. Har vært i tre bryllup, og to av dem var alkoholfrie. I de sistnevnte bryllupene var brudeparene kristne. Alle bryllupene var flotte.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #51 Skrevet 20. juli 2009 Nå er det vel ingen i min generasjon som er avholds tror jeg, Hvilken generasjon er det egentlig du tilhører?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #52 Skrevet 20. juli 2009 Jeg ville ikke hatt noe som helst problem med alkoholfritt bryllup. Har vært i tre bryllup, og to av dem var alkoholfrie. I de sistnevnte bryllupene var brudeparene kristne. Alle bryllupene var flotte. Jeg kristen, og har mange kristne venner og ingen av de er avholds. Så det å være kristen har ikke noe med å ha et alkoholfritt bryllup å gjøre. Vår herre sørget jo for vin i et bryllup.
Gjest kveldspreik Skrevet 20. juli 2009 #53 Skrevet 20. juli 2009 Har ikke lest hele tråden, men vil bare si at jeg har aldri vært i et bryllup med alkohol. Og jeg har vært i mange bryllup. Det er vanvittig at folk trenger å (be)ruse seg for å feire livet og kjærligheten. Da har vi tapt noe veldig verdifullt ved livet.
aline Skrevet 20. juli 2009 #54 Skrevet 20. juli 2009 Hvilken generasjon er det egentlig du tilhører? Når jeg forteller at min familie hovedsakelig er totalavholds, men ikke min generasjon, hvilken del av det er du trenger forklaring på?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #55 Skrevet 20. juli 2009 Vi hadde bryllup uten alkohol! Mannen min og jeg er ikke avholds, men drikker ikke så mye så da tenkte vi egentlig at det var like greit.. Vi informerte ikke gjestene spesifikt om det, men tror ingen ble skuffet, det virket som alle hadde det hyggelig hvert fall (ellers var de gode skuespillere alle sammen
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #56 Skrevet 20. juli 2009 Har ikke lest hele tråden, men vil bare si at jeg har aldri vært i et bryllup med alkohol. Og jeg har vært i mange bryllup. Det er vanvittig at folk trenger å (be)ruse seg for å feire livet og kjærligheten. Da har vi tapt noe veldig verdifullt ved livet. Svært så svulstig. Vi nordmenn må da ha tapt noe helt enormt med tanke på helgefyll og alle som tar seg et glass vin til maten må jo være helt følelsemessig ødelagt innvendig de da? Det er noe merkelig det at en gjerne drikker og nyer alkohol i mange andre anledninger men en velger det bort i brylluper hvor det selvfølgelig blir en stor utgift. Forresten er ikke nødvendigvis de fleste i bryllup for å feire livet og kjærligheten opp og ned i mente. Mange er der kun fordi de ble invitert og det blir for frekt å takke nei til invitasjonene. De bruker gjerne masse penger på overnatting, transport, klær og gave for å opprettholde en sosialforpliktelse. Da er det moro å bli servert riskaker på grunn av brudeparets overbevisning om at all mat bør være riskaker. Og få vann og brus fordi brudeparet som vanligvis ikke sier nei til et glass vin eller en øl akkurat den dagen velger å ikke legge ut ei krone på noen flasker vin. For akkurat den dagen da de skal betale er de selvfølgelig avholds. Visst du var i utdrikkingslaget i forveien og så bruden eller brudgommen helle i seg for penger du betalte sammen med de andre som var der så lurer du jo også gjerne også på disse plutselig endringene i prioriteringene til brudeparet så fort de betaler.
Cæmis Skrevet 20. juli 2009 #57 Skrevet 20. juli 2009 Nå er det ofte forskjell på utdrikningslag og bryllup....hint, det ligger i navnet. Ja, det er mange som velger å være "avholds" pga muligheten med å spare penger, men det er også mange som går middelveien ved å gi bonger til gjestene , og etter det får folk kjøpe selv. Det er helt fair. Hvorfor skulle ikke det være ok? Tror ikke gjestene har lidd gjennom festen for det? Og om noen ønsker ha alkoholfritt bryllup så er vel det deres sag. Ja, hva om de faktisk ser på dette som en kost de ikke er vellige til å ta? Hva så? Hvor er den store skaden skjedd? De fleste oppegående familier vil ikke ha noe problem med det, og de fleste normale mennesker ser poenget. Jeg velger å tro at de fleste par som velger å droppe alkohol på grunnlag av økonomi ikke BARE har spart inn der, men også på mange andre stedet i bryllupsplanleggingen. Det er i bunn og grunn ingens sak, da ingen blir tvunget til å takke ja til en invitasjon om man er redd for at man ikke fpr servert nok alkohol. Hyggelig blir det jo uansett, ellers har man lite sosial intelligens. En løsning er jo forøvrig å styrte ned en vodkaflaske før man drar...
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #58 Skrevet 20. juli 2009 Ingen her har sagt at alkohol= fri bar, eller ren flatfyll. Et eller to glass vin til maten er ikke det samme som fri bar. Det er bare de som på død og liv skal forsvare å ikke bruke penger på noen flasker med vin som drar det mellom det ene ekstreme og det andre ekstreme. En kan jo gjerne gi gjestene mulighet til å kjøpe egen vin om en ikke har råd. Jeg har ikke noe i mot at folk ikke har råd, men da får en si det da ( i denne tråden og andre lignende ikke i invitasjonen til bryllupet som folk her sikkert ville trodd jeg mente ). Poenget med utdrikkingslaget var rett og slett det at det er jo tydelig at mange velger å drikke når de blir påspandert av sine fremtidige gjester, men når det er snudd på hodet er det uaktuelt. Det sier jo seg selv at et bryllup ikke er stedet for like mye inntak som et utdrikkingslaget.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #59 Skrevet 20. juli 2009 Det er litt trist at folk ikke klarer å ha det gøy og prate med hverandre uten alkohol. Mens jeg synes det er litt trist at du sier dette + at du ikke føler deg vel i selskap med folk som nyter alkohol. Jeg forstår du er påvirket av at folk rundt deg ikke har hatt kontroll på alkoholinntaket, men for mange er et glass rødvin til maten like naturlig som brød til suppa.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #60 Skrevet 20. juli 2009 Mens jeg synes det er litt trist at du sier dette + at du ikke føler deg vel i selskap med folk som nyter alkohol. Jeg forstår du er påvirket av at folk rundt deg ikke har hatt kontroll på alkoholinntaket, men for mange er et glass rødvin til maten like naturlig som brød til suppa. Men det er ikke naturlig for henne og det er hennes bryllup.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå