rox Skrevet 19. juli 2009 #21 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har vært i et bryllup der det var alkohol, men ikke åpen bar. Endte med at folk drakk lite/ingen ting og det var et kjempefint bryllup. Folk pratet godt sammen, satt ute i solen og nøt dagen...spiste kake og danset og tok bilder og pratet om alt og ingenting! Festen sluttet noe tidligere (ca 00.00) men det synes alle var helt greit, dagen var slutt og alle var mette og fornøyde! Brudeparret tok farvel med gjestene på hotellet og gikk så opp til rommet de hadde leid der. Synes det var ganske så perfekt! Dette hørtes utrolig fint ut! Smakfullt, og man serverer alkohol uten å invitere til grisefylla!
estrella Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #22 Skrevet 19. juli 2009 Spiller det noen rolle? Er vel ikke oss her på forumet du skal be? Hvem har sagt det ikke lar seg gjøre? Hvem hinter du til her? De av gjestene dine som har et alkoholproblem, eller de uten? **** Men for all del, klart det ksoter penger å servere gjestene sine alkohol, og det er jo ikke første gang vi ser hvordan enkelte leter etter argumenter for å slippe. Kan du ikke la være å be noen da? Så blir det enda billigere. Alle får gjøre som de vil, men de bør spare seg for patetiske unnskyldninger for å droppe alkohol, er det jeg reagerer mot her. Herregud Unnskyldning? Seriøst? Sitter du der og skriver at jeg bruker det faktum at jeg har en familie med alkoholproblemer som en unnskyldning for at jeg vil spare på kostnadene i bryllupet? Kom igjen. Skjerp deg. For det første så har jeg ikke planer om å gifte meg, jeg lurte bare på hva folks generell oppfattning av alkolholfritt bryllup er, dermed spurte jeg bare her. For det andre så bruker jeg dem ikke som en unnskyldning for å spare på pengene, jeg mener dypt og ærlig at hvis jeg velger å invitere min far over til middag eller andre selskap, så føler jeg faktisk ikke for å servere alkohol. Ikke fordi jeg er redd for han, om han vil drikke seg dritings. Det tror jeg nemlig ikke. Hørt om tørrlagt alkoholikere? Han er nemlig det. Men, jeg føler meg ikke bekvem rundt alkohol pga min oppvekst. Jeg drikker ikke personlig. Og hvorfor skal jeg gidde å punge ut med alkohol til folk, når jeg personlig blir lei meg og trist rundt alkohol? Skal ikke jeg ha det gøy i mitt bryllup? Er det ikke egentlig meg det dreier seg om den dagen?
estrella Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #23 Skrevet 19. juli 2009 Altså det er jo klart en kan ha det moro og utrolig koselig uten alkohol. Men det kommer i mange tilfeller til å gå utover hvor lett praten går, og hvor mye folk tar kontakt med hverandre. Det finnes en mellomting mellom ingenting og fri bar med sprit og øl i mengder så gjestene spyr på hverandre. Jeg må innrømme at jeg reagerer på at folk setter disse to ekstreme opp mot hverandre. Det er ikke noe galt i å få vin til maten, faktisk er det helt vanlig og for mange øker det kvaliteten på hele måltidet og opplevelsen. Dette er ikke det samme som å gi fetter kåre en kasse med øl før middag og si at han skal ta på seg lampeskjermer på hodet. Om en ønsker å begrense inntaket av alkohol kan en eventuelt gi ut bonger for drikken, eller kanskje be bartender om å ikke drive å servere til folk og å passe på at folk ikke blir overstadig beruset. Grunnen til at mange blir snurt er nok også fordi at veldig mange bruker veldig mye penger på reise, klær og gave til brudeparet. Da er det ganske surt å komme til en "fest" hvor alle sitter i hvert sitt hjørne og ser bort på hverandre fordi alle er klin edru, har aldri møtt hverandre før og ønsker ikke å gjøre noe. Brudeparet har det uansett moro, derimot for gjestene kan det bli ganske kjipt uten litt hjelp til å få praten i gang og litt flytende mot. En kan like gjerne være ærlige om at det er slik det er når vi mennesker samles i stedet for å late som om det ikke er slik. Men som sagt en kan ha det moro uten og, men to glass vin hjelper nok veldig på. Men når den mellomtingen ikke er et alternativ for meg? Det er liksom "mitt" bryllup. Jeg mistrives rundt alkohol. Hvorfor skal jeg ha den mellomtingen hvis jeg ikke trives? Men uansett, jeg skal ikke gifte meg i morgen, så det er ikke noe å stresse med. Jeg vet at min nærmeste familie ville vært glad hvis jeg ikke hadde alkohol i brylluppet uansett ; Min far drikker ikke pga probl. Min stemor drikker ikke. Min bror på 18 har valgt å ikke drikke pga pappa. Osv. Kunne hatt ei lang liste, men jeg tror at hvis folk velger å ikke komme i brylluppet pga det ikke er alkohol, vel, da har jeg ikke behov for å dele en slik fantastisk dag med dem.
Elizia Skrevet 19. juli 2009 #24 Skrevet 19. juli 2009 Kommer nok litt an på hva slags type bryllupsfest du kunne ha tenkt deg. Jeg er bondslekt og vant til bryllup der det er hæla i taket og fest ut i de tidlige timer med innleid band osv. Men har selv vært i et mindre bryllup der paret valgte en rolig middag med ca 30 gjester og så kaffe og kaker hjemme etter middagen. Da var festlighetene over kl 23.00 og gjestene var innstilt at bryllupet var alkoholfritt og rolig. Vi kommer til å velge den første typen bryllup siden de fleste av våre venner og bekjente liker en real fest. Vi har også alkoholikere i familien, men dette er godt voksne personer som må ta ansvar for seg selv. Setter de inn i en taxi og får de hjem dersom de tar helt av...Te nker at dette er et valg du selv bør ta, og velger du et alkoholfritt bryllup så er det jo bare å si i fra om det til gjestene dine. Tror ikke bryllupet vil vare ut i de små timer og at folk vil ta helt av på dansegulvet, men sånn er det jo bare desverre.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #25 Skrevet 19. juli 2009 Kjære trådstarter, når det er snakk om DERES bryllup så er det DERES ønsker som skal være i fokus,spør du meg!! Syns du har fått ufortjent kritikk og endel usaklige svar her... Om folk velger å droppe et bryllup pga. det er alkoholfritt eller de syns det er smålig å ikke få servert alkohol, ja-da er det DE som har et problem, spør du meg, ikke brudeparet som har tatt den avgjørelsen! Personlig syns jeg det er en ære å bli bedt i bryllup - fordi det betyr jo at brudeparet ønsker å dele den store dagen sammen med deg! Det må jo bety mye mer enn om en får servert alkohol eller ikke..?!! Dette er brudeparets store dag, og om noen av gjestene "kjeder seg" fordi de ikke har fått servert alkohol, så er ikke det noe å ta hensyn til syns jeg..
Gjest strykebrett Skrevet 20. juli 2009 #26 Skrevet 20. juli 2009 Nå har jeg aldri vært i noe bryllup, men uansett. Om jeg hadde blitt invitert i et alkoholfritt bryllup hadde jeg ikke ofret det en tanke. Jeg synes rett og slett det er litt trist å høre om gjester som syter og klager fordi de ikke får (nok) alkohol i et bryllup. Man er vel i bryllupet for å feire brudeparet? Ikke for å få gratis fyll? Helt enig med deg. Folk med så dårlig oppdragelse at de klager over at de ikke får utdelt alkohol kan la vær å gå i bryllup. Man er der for å feire budeparet. Så kan man drikke en annen dag da hvis man har lyst til det.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #27 Skrevet 20. juli 2009 Her kjenner jeg meg veldig igjen, TS. Har selv hatt en vond oppvekst pga. alkohol, og har i dag valgt å holde meg borte fra alkohol. Lukten av alkohol og det å oppholde seg rundt mennesker er noe jeg har slitt med i mange år. Min kjære har av andre grunner også valgt å leve livet som avholdsperson. Min mor og søster drikker heller ikke av samme grunn som meg. Å servere alkohol i vårt bryllup har ikke en gang vært diskutert, siden det var klart for alle at det var fullstendig utelukket. Om onkel "Per" er snurt fordi han ikke fikk vin til middagen bryr jeg meg rett og slett fint lite om. Denne dagen er for meg og min kjære, og servering av alkohol ville ødelagt dagen fullstendig for meg.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #28 Skrevet 20. juli 2009 Jeg er bedt i et alkoholfritt bryllup i høst, og synes det skal bli spennende å se hvordan de velger å gjennomføre festen. Jeg er trønder fra tjukkeste karsklandet, og vant med fri bar og en skikkelig fest når det er bryllup. Likevel ser jeg ikke negativt på at brudeparet velger å ikke servere alkohol. Det er dessuten veldig naturlig og forventet ettersom min slektning gifter seg inn i en svært religiøs familie. Jeg gleder meg til bryllupet, og er som sagt spent på hvordan det skal bil. Det er ikke noen hemmelighet at praten går lettere og det blir mer liv med litt alkohol i bildet. Man kan si at det er "synd" at folk ikke kan hygge seg uten alkohol, men det er ikke slik det er. Det blir bare en annen type hygge og samvær. Vil nok tro at det ikke kommer som noe sjokk på folk dersom ts velger å ikke ha alkohol i bryllupet sitt, de fleste rundt henne vet sannsynligvis om problematikken og respekterer dette. Men jeg hadde nok stusset dersom en av mine sambygdinger hadde valgt å ha et alkoholfritt bryllup dersom det ikke var av åpenbare grunner. Nettopp fordi det er veldig uvanlig å ha en fest uten å kunne kose seg med vin og øl til maten, cognac til kaffen osv. Det blir ikke en fest, det blir et selskap.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #29 Skrevet 20. juli 2009 1. Alkoholikere/narkomane: de har stort sett ikke noe problem med at folk nyter alkohol. De alkoholikerne jeg har møtt takler helt fint å være sammen med folk som drikker - det finnes selvsagt unntak, og dette vet du best selv om din far og kommende svigerfar er blant disse. Generelt er altså ikke dette noen grunn til å la være å ha alkohol i bryllupet. 2. Du føler deg ukomfortabel rundt folk som drikker og drikker ikke selv. Dette er en selvsagt grunn til å la være å ha alkohol i bryllupet.
Norbertine Skrevet 20. juli 2009 #30 Skrevet 20. juli 2009 (endret) Som nevnt før, tror det skal være mulig å ha noe alkohol i bryllupet uten at det blir et problem for disse du nevnte, forutsatt at de har en viss grad av selvkontroll. Men om du ikke liker å omgås alkohol er det selvfølgelig ikke noe problem å arrangere bryllup uten. Jeg ville overhodet ikke nevnt det med et ord om jeg ble invitert til et alkoholfritt bryllup, om brudeparet ønsker det ville jeg ikke hatt noen problemer med å akseptere at de har sine grunner for det. Men jeg kan dessverre godt se for meg at stemningen blir litt annerledes, folk synes det er vanskelig å snakke med folk de ikke kjenner, danse osv. Man kan jo si at dette er patetisk, at det er de som har et problem osv, men dog, det er uansett et faktum. Jeg ville derfor valgt å arrangere et annerledes bryllup om det skulle være alkoholfritt, kun aller nærmest familie og venner f.eks, og prøvd å gjøre det mer uformelt. Det er mye lettere å få en god stemning uten alkohol med få mennesker, hvor man kjenner mange av dem fra før, enn i et stort formelt selskap. Endret 20. juli 2009 av Gåsemor
Supramundane Skrevet 20. juli 2009 #31 Skrevet 20. juli 2009 Hvis DERE ikke ønsker å ha alkoholservering i DERES bryllup, så kan ingen andre si noe på det. Vi har tatt en del utradisjonelle avgjørelser for vårt bryllup, men jeg forventer at de vi anser som nære nok til å bli bedt ikke bare kommer - men er glade på våre vegne. Hvis mennesker ikke klarer å glede seg over dere på deres dag, med eller uten alkohol, så viser det kanskje at de ikke har noen ting der å gjøre i det hele tatt. Hva er viktigst? Et brudepar som får en fin dag, eller at man får x antall glass vin eller øl? Så lenge man får mat og alternativ drikke har man blitt servert på en flott måte!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. juli 2009 #32 Skrevet 20. juli 2009 Hvis DERE ikke ønsker å ha alkoholservering i DERES bryllup, så kan ingen andre si noe på det. Vi har tatt en del utradisjonelle avgjørelser for vårt bryllup, men jeg forventer at de vi anser som nære nok til å bli bedt ikke bare kommer - men er glade på våre vegne. Hvis mennesker ikke klarer å glede seg over dere på deres dag, med eller uten alkohol, så viser det kanskje at de ikke har noen ting der å gjøre i det hele tatt. Hva er viktigst? Et brudepar som får en fin dag, eller at man får x antall glass vin eller øl? Så lenge man får mat og alternativ drikke har man blitt servert på en flott måte! Det sier jo seg nesten selv at når de fleste inviterer godt over 50 mennesker, og noen nærmere 100 så er det grenser for hvor lenge de kan gå rundt og glede seg over brudeparet. Mange opplever kanskje bare å ta dem i hånden en gang og gratulere og ellers er de helt på egenhånd uten mye å se på eller glede seg over. Selvfølgelig er gjestene der for å feire dere, men gleden over giftemålet foregår gjerne i kirken, og under talene i middagen. Over 80% av tiden er de med andre ord ikke noe særlig annet for dem å gjøre annet enn å konversere med andre gjester, gjerne da ukjente mennesker. Kanskje kjenner de kun brudeparet? De fleste venter seg da gjerne en fest. Er det virkelig egoistisk av gjestene å forvente å ha noe annet å gjøre enn å sitte og glede seg over og beundre brudeparet? Det er ganske utrolig hvordan mange legger opp bryllupet sitt etter seg selv, og gir totalt faen i gjestene sine. En del folk burde jo nærmest skamme seg over hvordan de ser på gjestene sine som statister i deres store flott dag.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #33 Skrevet 20. juli 2009 Er det virkelig egoistisk av gjestene å forvente å ha noe annet å gjøre enn å sitte og glede seg over og beundre brudeparet? Det er ganske utrolig hvordan mange legger opp bryllupet sitt etter seg selv, og gir totalt faen i gjestene sine. En del folk burde jo nærmest skamme seg over hvordan de ser på gjestene sine som statister i deres store flott dag. Å dette "noe annet å gjøre", må være alkoholdrikking? De fleste bryllup pleier vel å ha noen form for underholdning i tillegg til dette. God mat (alkoholfri) drikke, konversasjon, dans, kaker, kaffe osv.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #34 Skrevet 20. juli 2009 Det sier jo seg nesten selv at når de fleste inviterer godt over 50 mennesker, og noen nærmere 100 så er det grenser for hvor lenge de kan gå rundt og glede seg over brudeparet. Mange opplever kanskje bare å ta dem i hånden en gang og gratulere og ellers er de helt på egenhånd uten mye å se på eller glede seg over. Selvfølgelig er gjestene der for å feire dere, men gleden over giftemålet foregår gjerne i kirken, og under talene i middagen. Over 80% av tiden er de med andre ord ikke noe særlig annet for dem å gjøre annet enn å konversere med andre gjester, gjerne da ukjente mennesker. Kanskje kjenner de kun brudeparet? De fleste venter seg da gjerne en fest. Er det virkelig egoistisk av gjestene å forvente å ha noe annet å gjøre enn å sitte og glede seg over og beundre brudeparet? Det er ganske utrolig hvordan mange legger opp bryllupet sitt etter seg selv, og gir totalt faen i gjestene sine. En del folk burde jo nærmest skamme seg over hvordan de ser på gjestene sine som statister i deres store flott dag. Nei, det er slett ikke egoistisk. Men du ER klar over at det er fullt mulig å snakke med andre, danse og more seg i edru tilstand, sant? Jeg klarer det alledles utmerket. Jeg synes det er utrolig merkelig at noen ikke er i stand til å feste og more seg uten å drikke alkohol. Jeg drikker svært sjelden alkohol, fordi jeg faktisk synes det er mer givende å snakke med andre når jeg er edru enn når jeg er full. Man drar ikke i bryllup for å drikke alkohol. Man drar for å feire at noen har giftet seg. Man trenger ikke drikke alkohol for å feire noe. Er man ikke i stand til å ha det moro uten å ha fått alkohol i blodet, har man et problem.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #35 Skrevet 20. juli 2009 Å dette "noe annet å gjøre", må være alkoholdrikking? De fleste bryllup pleier vel å ha noen form for underholdning i tillegg til dette. God mat (alkoholfri) drikke, konversasjon, dans, kaker, kaffe osv. I teorien så burde jo folk glede seg over dans, konversasjon, taler og sanger. Men det er et faktum at disse aktivitetene går mye bedre med litt alkohol innenbords. Det hjelper jo lite med all verdens muligheter for dans og potensielle samtalepartnere når mange trenger et lite spark bak ved hjelp av alkohol. En kan jo selv tenke seg hvor moro det er må være å komme i et bryllup hvor en kjenner få eller ingen bortsett fra brudeparet og hvor de som er litt innadvendt gjerne ikke får gjort annet enn å sitte i ro og drikke kaffe og spise kaker. Virkeligheten er nå engang slik at mange er innadvendte og føler seg ikke komfortabel med det å snakke med fremmede, eller for den saks skyld danse med dem. Men med litt alkohol innenbords pleier det å skje i mye større grad. Men som flere har sagt ovenfor, det er forskjell på smakfull servering hvor en får litt vin til maten og en konjakk til kaffen og å sette frem hjemmebrent på bordet. Alkohol trenger ikke å bety fyll, det trenger ikke engang å bety at folk er noe særlig beruset.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #36 Skrevet 20. juli 2009 Nei, det er slett ikke egoistisk. Men du ER klar over at det er fullt mulig å snakke med andre, danse og more seg i edru tilstand, sant? Jeg klarer det alledles utmerket. Jeg synes det er utrolig merkelig at noen ikke er i stand til å feste og more seg uten å drikke alkohol. Jeg drikker svært sjelden alkohol, fordi jeg faktisk synes det er mer givende å snakke med andre når jeg er edru enn når jeg er full. Man drar ikke i bryllup for å drikke alkohol. Man drar for å feire at noen har giftet seg. Man trenger ikke drikke alkohol for å feire noe. Er man ikke i stand til å ha det moro uten å ha fått alkohol i blodet, har man et problem. Selvfølgelig er det fult mulig. Men faktum er jo at selv om du klarer dette helt fint så trenger flertallet av oss inneslutta mutte og kjedelig nordmenn litt hjelp til å sosialisere oss og å få mot nok til å snakke med noen andre. Sånn er det nå engang bare, at folk velger å ikke akseptere virkeligheten og kommer med rare bortforklaringer syntes jeg er helt merkelig. Jeg kan ikke påstå at biler kjører på venstresiden av veien i Norge bare fordi jeg gjør det og fordi jeg trives med det og syntes det går helt fint. På samme måte kan en ikke påstå at alle mennesker ikke trenger alkohol for å sosialisere med fremmede, ukjente og bekjente en sjeldent har kontakt med bare fordi en selv helt fint klarer seg uten. Jeg er sjeldent sulten, og spiser ikke så mye. Burde jeg da i mitt bryllup servere minimalt med mat og gjerne bare et lite måltid på hele tiden fordi min erfaring er den eneste riktige? Selvfølgelig ikke. Hjelper det om jeg sier at flere i familien har problemer med overspising? Selvfølgelig ikke. Poenget er at alkohol er en helt normal del av en fest for voksne, og et bryllup er en fest for voksne. Mat er også helt naturlig. Men alt kan gjøres med måtehold, en trenger ikke å stelle i stand en fyllefest uten like hvor det ender med politiet bare fordi en serverer et eller to glass vin til maten. Det er ren egoisme å ta valg på vegne av andre fordi en selv ikke deler deres oppfatning. En tvinger faktisk på andre sin egen virkelighet og tar valg basert på egoisme og ikke på hensynet til gjestene som en inviterer til fest når en velger bort noe som er helt normalt fordi en selv ikke ser noe grunn til å ha det. Om en vet det er et flertall av avholdspersoner som kommer så kanskje det kan være greit å ta det bort, men om det bare er bruden og to-tre stykker til av 50 så virker det som om at en velger å sette seg selv, og sine verdier foran andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #37 Skrevet 20. juli 2009 I teorien så burde jo folk glede seg over dans, konversasjon, taler og sanger. Men det er et faktum at disse aktivitetene går mye bedre med litt alkohol innenbords. Det er mulig dette er et faktum for noen mennesker, mens for andre får de festen ødelagt nettopp pga slike som må ha noe innabords for enhver pris.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #38 Skrevet 20. juli 2009 Det er mulig dette er et faktum for noen mennesker, mens for andre får de festen ødelagt nettopp pga slike som må ha noe innabords for enhver pris. Om du får festen ødelagt av at noen tar et glass vin eller to til maten så lurer jeg på hvordan du takler å være blant mennesker til vanlig? Jeg antar at du har veldig få venner, som alle deler ditt standpunkt når det kommer til å være avholds? Eller kanskje du aldri spiser ute med noen, drar på ferie med noen, på besøk til noen og generelt holder deg for deg selv? De som får festen ødelagt av at noen tar et glass vin er uansett i et mindretall i befolkningen. Om ikke bryllupet består av folk som er avholdsfolk og som prøver å konventer alle som ikke er det til å bli det og. Så er disse menneskene i et stor mindretall også i bryllup. Du skjønner vel at det er et digert skille mellom å åpne opp fri bar med et lass av sprit og annet fiks fanteri og å gi et glass vin eller to til maten? Hele diskusjonen er egentlig helt på jordet. Saken koker egentlig ned til at de som inviterer til bryllup mener seg berettiget til å bestemme over andre menneskers standpunkt i forhold til alkohol basert på sine høyst personlige preferanser. Det er i samme gate som om brudeparet var på en diett hvor de bare spiste riskaker og at de derfor kun serverer riskaker til alle i bryllupet sitt og ikke noe annet. En ting er å begrense inntaket til gjestene på grunn av økonomi og fordi en ikke ønsker at det skal bli ukoselig med masse fulle folk. En annen ting er å nekte fordi en selv ikke syntes noe om det. Hva slags vertskap er en egentlig når en skal tvinge gjestene sine til å leve slik som en selv gjør?
Gjest Emera Skrevet 20. juli 2009 #39 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har vært i mange alkoholfrie brylluper. Kjempefine fester, alle som en. Ikke noe problem i det hele tatt!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #40 Skrevet 20. juli 2009 Om du får festen ødelagt av at noen tar et glass vin eller to til maten så lurer jeg på hvordan du takler å være blant mennesker til vanlig? Jeg antar at du har veldig få venner, som alle deler ditt standpunkt når det kommer til å være avholds? Eller kanskje du aldri spiser ute med noen, drar på ferie med noen, på besøk til noen og generelt holder deg for deg selv? Har aldri hatt noen problemer med å finne folk som klarer seg fint uten alkohol. Jeg kan jo like godt lure på hvordan DU takler hverdagen, arbeidslivet osv. i settinger der du ikke kan drikke alkohol? Det blir omtrent like nedlatende som din problemstilling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå