Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg ikke gifte meg, jeg bare lurer på dette.

Min pappa er alkoholiker, min ene tante (søstera til pappa) har drikkeproblemer og hvis det blir slik at jeg gifter meg med den personen jeg håper jeg skal gifte meg med, så er faren der eksnarkoman(mangen herrens år siden han ble rusfri, men still...skal ikke røre alkohol osv) og jeg drikker ikke.

Så det mest logiske for meg er dermed alkoholfritt bryllup. Er dette noe som blir uglesett eller ville folk ha godtatt det uten problem?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet
Nå skal jeg ikke gifte meg, jeg bare lurer på dette.

Min pappa er alkoholiker, min ene tante (søstera til pappa) har drikkeproblemer og hvis det blir slik at jeg gifter meg med den personen jeg håper jeg skal gifte meg med, så er faren der eksnarkoman(mangen herrens år siden han ble rusfri, men still...skal ikke røre alkohol osv) og jeg drikker ikke.

Så det mest logiske for meg er dermed alkoholfritt bryllup. Er dette noe som blir uglesett eller ville folk ha godtatt det uten problem?

Var i alkoholfritt bryllup nylig. Kan trygt si at mangelen på alkohol satte en demper på hele bryllupet. Mange som snakket mellom seg selv klaget også veldig på dette. Selv folk i 80 åra reagerte når de hørte at det ikke engang var et glass vin til maten. Faren til brudgommen snakket også om det i negative ordlag.

Men så skal det sies at det var ikke noe alkoholproblemer hos noen av gjestene der. Er det alkoholproblemer så kan det jo løses ved å nekte personen for mye servering og si i fra til de som serverer om det. Alkoholikere får alltid tak i det de trenger uansett om det blir servert eller ikke.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Med tanke på hvor mye rusproblemer dere tydeligvis har hatt i familien, så er det de som eventuelt blir sure for at dere ikke har alkoholservering som har problemer.

HVis alkohol vil kunne føre til at bryllupet blir en katastrofe, så er det bedre å droppe alkoholen enn å risikere katastrofe.

Skrevet
Var i alkoholfritt bryllup nylig. Kan trygt si at mangelen på alkohol satte en demper på hele bryllupet. Mange som snakket mellom seg selv klaget også veldig på dette. Selv folk i 80 åra reagerte når de hørte at det ikke engang var et glass vin til maten. Faren til brudgommen snakket også om det i negative ordlag.

Men så skal det sies at det var ikke noe alkoholproblemer hos noen av gjestene der. Er det alkoholproblemer så kan det jo løses ved å nekte personen for mye servering og si i fra til de som serverer om det. Alkoholikere får alltid tak i det de trenger uansett om det blir servert eller ikke.

Med tanke på hvor mye rusproblemer dere tydeligvis har hatt i familien, så er det de som eventuelt blir sure for at dere ikke har alkoholservering som har problemer.

HVis alkohol vil kunne føre til at bryllupet blir en katastrofe, så er det bedre å droppe alkoholen enn å risikere katastrofe.

Nå er alle tørrlagte, men personlig, så føler jeg ikke at en må ta frem alkoholen av den grunn. Det er ikke nødvendig å friste dem. Tross alt, når de var rusavhengige var rusen deres største kjærlighet, bokstavlig talt.

Jeg drikker ikke og føler meg ikke vel rundt folk som drikker.

Jeg føler heller ikke at de burde være nødvendig med alkohol for å ha et fint bryllup? Kan folk ikke kose seg uten alkohol idag, eller er samfunnet så avhengig av å drikke alkohol for å ha det gøy? I et bryllup burde det ikke være alkoholen som trekker gjestene.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg føler heller ikke at de burde være nødvendig med alkohol for å ha et fint bryllup? Kan folk ikke kose seg uten alkohol idag, eller er samfunnet så avhengig av å drikke alkohol for å ha det gøy? I et bryllup burde det ikke være alkoholen som trekker gjestene.

Ser jo ut som om du har bestemt deg, så da forstår jeg ikke hvorfor du spør her.

Det vil nok være mange som reagerer negativt på et alkoholfritt bryllup, men det får du jo bare tåle.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Det alkoholfrie bryllupet jeg var i var helt klart koselig og det var også av og til moro. Men det ble ikke mye samtaler blant folk som ikke alt kjente hverandre, få rørte seg ut på dansegulvet. Noe som etterhvert ble pinlig da brudeparets første dans varte i en evighet og de prøvde av og til forgjeves å få andre til å komme ut også å danse. Samtlige som bodde i nærheten rømte også lokalet så fort brudeparet hadde dratt.

Et glass vin eller to løsner på tungebåndet og får innesluttede nordmenn til å åpne seg litt. En kan gjerne håpe og tro at alt skal bli bra uten, og det blir jo gjerne også veldig bra og koselig. Men at sosiale situasjoner med mange ukjente mennesker i en høytidelig setting ofte krever litt smøring må en bare akseptere. Det er bare sånn.

Men du kan helt klart ha et koselig og flott bryllup uten alkohol også.

Skrevet
Ser jo ut som om du har bestemt deg, så da forstår jeg ikke hvorfor du spør her.

Det vil nok være mange som reagerer negativt på et alkoholfritt bryllup, men det får du jo bare tåle.

Jepp, det stemmer, jeg spurte bare her for å høre hva folk egentlig tenker.

Desverre virker det som de tenker det jeg forventa.

Det alkoholfrie bryllupet jeg var i var helt klart koselig og det var også av og til moro. Men det ble ikke mye samtaler blant folk som ikke alt kjente hverandre, få rørte seg ut på dansegulvet. Noe som etterhvert ble pinlig da brudeparets første dans varte i en evighet og de prøvde av og til forgjeves å få andre til å komme ut også å danse. Samtlige som bodde i nærheten rømte også lokalet så fort brudeparet hadde dratt.

Et glass vin eller to løsner på tungebåndet og får innesluttede nordmenn til å åpne seg litt. En kan gjerne håpe og tro at alt skal bli bra uten, og det blir jo gjerne også veldig bra og koselig. Men at sosiale situasjoner med mange ukjente mennesker i en høytidelig setting ofte krever litt smøring må en bare akseptere. Det er bare sånn.

Men du kan helt klart ha et koselig og flott bryllup uten alkohol også.

Det er litt trist at folk ikke klarer å ha det gøy og prate med hverandre uten alkohol.

Håper jeg får et bra bryllup, den dagen det skjer og ikke et tragisk greie bare fordi de må holde seg edru.

• Hjerte 1
Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt kan du ha alkohofritt bryllup! Folk som ikke kan ha en fin kveld uten alkohol har virkelig et problem. Du får heller skrive det i invitasjonen, så kan de som virkelig synes det er uhørt heller bli hjemme. Personlig har jeg aldri opplevd at alkohol gjør stemningen bedre noe som helst sted. I hvert fall ikke for de som ikke drikker. Håper du får en kjempefin alkoholfri bryllupsdag :)

Gjest GRudy
Skrevet

Vi hadde ikke engang et alkoholfritt bryllup og folk reagerte...

Vi serverte vin til maten og til kakeserveringen, men det var helt klart ikke nok for folk flest.

Folk søyt og klagde over hvor fælt det var - fire glass vin, bare? Kjipe folk var vi, som ikke ville gjøre noe for gjestene våre. En av de ville vite hvor mye brudekjolen min kosta, for vi måtte jo ha brukt noe bråta mye på et eller annet siden vi var så kjipe på alkoholen. :(

Bare søk opp tråder her hvor folk spør om det er ille gærent å ikke ha fri bar, så skal du se hvor viktig alkoholen er for folk.

Det rare er at de bryllupene (riktignok bare fire) jeg har vært i hvor det har vært fri bar så har det i alle fall ikke vært noe fin stemning. Fulle folk overalt, og hemninger som forsvinner. :S

Det folk husker best fra bryllupet til venninna mi var at forlovern til mannen hennes drakk for mye og spydde, og at dama hans dro hjem med en annen fyr. Flotte minner, ja.

Skrevet
Vi hadde ikke engang et alkoholfritt bryllup og folk reagerte...

Vi serverte vin til maten og til kakeserveringen, men det var helt klart ikke nok for folk flest.

Folk søyt og klagde over hvor fælt det var - fire glass vin, bare? Kjipe folk var vi, som ikke ville gjøre noe for gjestene våre. En av de ville vite hvor mye brudekjolen min kosta, for vi måtte jo ha brukt noe bråta mye på et eller annet siden vi var så kjipe på alkoholen. :(

Bare søk opp tråder her hvor folk spør om det er ille gærent å ikke ha fri bar, så skal du se hvor viktig alkoholen er for folk.

Det rare er at de bryllupene (riktignok bare fire) jeg har vært i hvor det har vært fri bar så har det i alle fall ikke vært noe fin stemning. Fulle folk overalt, og hemninger som forsvinner. :S

Det folk husker best fra bryllupet til venninna mi var at forlovern til mannen hennes drakk for mye og spydde, og at dama hans dro hjem med en annen fyr. Flotte minner, ja.

Det er slike ting som gjør meg enda mer "besatt" på å ikke servere alkohol når jeg skal gifte meg. Nr 1, jeg trives jo ikke rundt alkohol, skal ikke det ha noen innvirkning for mitt (eller vårt :gjeiper: ) bryllup? Nr 2, jeg har kun opplevd dritt når det kommer til hva alkoholen gjør med mennesker. Jeg vil helst ha et koselig bryllup, når man først skal bruke masse penger på det.

Så får vi heller skrive det i invitasjonen som det ble sagt her. De som ikke kommer av den grunn er m.a.o ikke noe poeng å ha der heller da!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Uansett grunn synes jeg det er helt ok å ikke ha alkohol i bryllupet, særlig om du har familiemedlemmer som sliter med rusproblemer fra før.

Jeg har også alkohollikere i familien, men som er tørrlagte...alikevel bestemmer vi oss for å ha et godt utvalgav også gode ikke-alkoholholdige drikker.

En av grunnene til at vi vurdete å ikke ha alkohol var minnene dette kunne vekke for de som hadde opplevd "first hand" hvordan det er å ha en alkoholliker i nære familie. Bryllup er en festdag for å feire et par, ikke en dag for å feire promille..hehe.

Uansett synes jeg du bør gå for den typen du vil føle deg mest vell med...ikke hva andre synes.

Vi valgte å ha alkohol til slutt fordi vi synes det er hyggelig å kunne be gjestene på noe godt å drikke utenom brus, kaffe og te. Men det er et valg vi har tatt til vårt bryllup, og er er nødvendigvis ikke den beste løsningen for alle.

Jeg har vært i et bryllup der det var alkohol, men ikke åpen bar. Endte med at folk drakk lite/ingen ting og det var et kjempefint bryllup. Folk pratet godt sammen, satt ute i solen og nøt dagen...spiste kake og danset og tok bilder og pratet om alt og ingenting! Festen sluttet noe tidligere (ca 00.00) men det synes alle var helt greit, dagen var slutt og alle var mette og fornøyde! Brudeparret tok farvel med gjestene på hotellet og gikk så opp til rommet de hadde leid der. Synes det var ganske så perfekt! :jepp:

Endret av Cæmis
Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som et bryllup jeg var i hvor det ble servert rundhåndede mengder med karsk m.m :ler: Dvs, folk snakket nok sammen etter hvert, men det var ikke så mange som forsto hva som ble sagt eller husket hvem de hadde snakket med.

Ellers er jeg vant til at alkohol hører med, men ikke at det er hovedsaken ved hele festen. Og det kan det jo fort bli dersom flere av gjestene har rusproblemer eller tidligere rusproblemer. Så jeg ville hatt stor forståelse for at man velger alkoholfritt med den bakgrunnen du har (og om folk har andre grunner så er det også greit).

Gjest Gjest
Skrevet
Jepp, det stemmer, jeg spurte bare her for å høre hva folk egentlig tenker. bare fordi de må holde seg edru.

Spiller det noen rolle? Er vel ikke oss her på forumet du skal be?

Det er litt trist at folk ikke klarer å ha det gøy og prate med hverandre uten alkohol.

Hvem har sagt det ikke lar seg gjøre?

Håper jeg får et bra bryllup, den dagen det skjer og ikke et tragisk greie bare fordi de må holde seg edru.

Hvem hinter du til her? De av gjestene dine som har et alkoholproblem, eller de uten?

Men for all del, klart det ksoter penger å servere gjestene sine alkohol, og det er jo ikke første gang vi ser hvordan enkelte leter etter argumenter for å slippe. Kan du ikke la være å be noen da? Så blir det enda billigere.

Skrevet

Nå har jeg aldri vært i noe bryllup, men uansett. Om jeg hadde blitt invitert i et alkoholfritt bryllup hadde jeg ikke ofret det en tanke. Jeg synes rett og slett det er litt trist å høre om gjester som syter og klager fordi de ikke får (nok) alkohol i et bryllup. Man er vel i bryllupet for å feire brudeparet? Ikke for å få gratis fyll?

• Hjerte 1
Skrevet
Men for all del, klart det ksoter penger å servere gjestene sine alkohol, og det er jo ikke første gang vi ser hvordan enkelte leter etter argumenter for å slippe. Kan du ikke la være å be noen da? Så blir det enda billigere.

Eh, for et svar. Det gjør da vel ingenting å ha et bryllup uten alkohol. Jeg ville satt mer pris på god mat og godt selskap enn alkohol.

• Hjerte 1
Gjest Gjest
Skrevet
Eh, for et svar. Det gjør da vel ingenting å ha et bryllup uten alkohol. Jeg ville satt mer pris på god mat og godt selskap enn alkohol.

Alle får gjøre som de vil, men de bør spare seg for patetiske unnskyldninger for å droppe alkohol, er det jeg reagerer mot her.

Skrevet

Jeg tror ikke helt du skjønner problemstillingen.

Vi vurderte lenge et alkoholfritt bryllup av lignende grunner som TS. Vi testet til og med alkoholfrie viner, for å finne noe godt til middagen (fant ingen god rød, men god hvit var ikke noe problem).

Det ble allikevel til at vi serverte noe alkohol: vi hadde vin til maten, boblevann til velkomsten og avec til kaffen (baileys, whiskey, cognac). Ølen holdt vi oss derimot langt unna.

Vi hadde et veldig trivelig selskap, men det var aldri noe hæla-i-taket party (noe som i og for seg ikke var helt natulig, med stor overvekt av tanter og onkler og andre eldre familiemedlemmer blant gjestene). Når det gjaldt de som gjorde at vi vurderte alkofritt bryllup i utgangspunktet: en dukket ikke opp, en holdt seg på matta og en gjorde akkurat det vi forventet.

Jeg syns du, TS, skal gjøre som du selv ønsker. Å si at folk ikke har det hyggelig uten alkohol syns jeg blir for dumt. Også at man skal varsle på forhånd at det ikke serveres alkohol... det er jo ikke derfor folk kommer.

Det går også an å droppe den åpne baren, og feks kun servere vin til maten hvis man er redd for surmuling og kjip stemning. Kan du snakke med de som har alkoholproblemer eller eventuelt familiemedlemmer som kjenner disse godt?

Uansett hva det blir til, lykke til :) Det går nok bedre enn du frykter.

Skrevet
Alle får gjøre som de vil, men de bør spare seg for patetiske unnskyldninger for å droppe alkohol, er det jeg reagerer mot her.

Hvilke patetiske unnskyldninger?

• Hjerte 1
Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Altså det er jo klart en kan ha det moro og utrolig koselig uten alkohol. Men det kommer i mange tilfeller til å gå utover hvor lett praten går, og hvor mye folk tar kontakt med hverandre.

Det finnes en mellomting mellom ingenting og fri bar med sprit og øl i mengder så gjestene spyr på hverandre. Jeg må innrømme at jeg reagerer på at folk setter disse to ekstreme opp mot hverandre.

Det er ikke noe galt i å få vin til maten, faktisk er det helt vanlig og for mange øker det kvaliteten på hele måltidet og opplevelsen. Dette er ikke det samme som å gi fetter kåre en kasse med øl før middag og si at han skal ta på seg lampeskjermer på hodet.

Om en ønsker å begrense inntaket av alkohol kan en eventuelt gi ut bonger for drikken, eller kanskje be bartender om å ikke drive å servere til folk og å passe på at folk ikke blir overstadig beruset.

Grunnen til at mange blir snurt er nok også fordi at veldig mange bruker veldig mye penger på reise, klær og gave til brudeparet. Da er det ganske surt å komme til en "fest" hvor alle sitter i hvert sitt hjørne og ser bort på hverandre fordi alle er klin edru, har aldri møtt hverandre før og ønsker ikke å gjøre noe. Brudeparet har det uansett moro, derimot for gjestene kan det bli ganske kjipt uten litt hjelp til å få praten i gang og litt flytende mot.

En kan like gjerne være ærlige om at det er slik det er når vi mennesker samles i stedet for å late som om det ikke er slik. Men som sagt en kan ha det moro uten og, men to glass vin hjelper nok veldig på.

Gjest Gjest
Skrevet
Altså det er jo klart en kan ha det moro og utrolig koselig uten alkohol. Men det kommer i mange tilfeller til å gå utover hvor lett praten går, og hvor mye folk tar kontakt med hverandre.

Grunnen til at mange blir snurt er nok også fordi at veldig mange bruker veldig mye penger på reise, klær og gave til brudeparet. Da er det ganske surt å komme til en "fest" hvor alle sitter i hvert sitt hjørne og ser bort på hverandre fordi alle er klin edru, har aldri møtt hverandre før og ønsker ikke å gjøre noe. Brudeparet har det uansett moro, derimot for gjestene kan det bli ganske kjipt uten litt hjelp til å få praten i gang og litt flytende mot.

Tror det ovenfor har masse med innstillingen til folk. Jeg har vært i mange bryllup uten alkohol, og det har vært like gøy, om ikke bedre uten. Er man innstilt på å bli kjent med folk uten alkohol går dette like fint. Jeg føler det er en tilgjort greie at man må ha alkohol for å bli kjent med folk.

Vi hadde heller ikke alkohol i vårt bryllup. Dette fordi ingen av oss er noe spesielt glad i alkohol, og jeg har mange slektninger som ikke drikker. vi angrer ikke på det.

Håper TS gjør som de vil. Det er brudeparet som bestemmer, og jeg syns det er smålig om folk er snurt fordi de ikke får alkohol!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...