Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til London 4 dager i august, og lander på Gatwick med Norwegian. Har lest litt på diverse tråder her inne om hvordan man lettest kommer inn til sentrum. Vi skal bo ved Bond Street og vet ikke helt hvordan enkleste vei blir for oss. Har lest at vi bør ta tog til Victoria og deretter t-bane til stasjon nærmest hotellet. Noen som har tatt denne ruten tidligere? Og hva er Oystercard? Vil det lønne seg for oss? Siden vi bor rett ved Oxford Street vil jeg tro vi bruker en dag der på shopping, en dag som turist med de røde bussene og en dag på Camden Market og bare rusler rundt i London. Siden vi aldri har vært der tidligere vet jeg ikke hvor mye transport vi må bruke for dette? Tar imot alle tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For deres del tror jeg ikke det lønner seg med oystercard. Jeg er ofte i london og kjøper dette aldri. Det ersom et kredittkort, uten at det blir heeeelt riktig å si. Du fyller kortet med penger og bare piper det inn på stasjoner og busser hvor du reiser. Det trekkes da penger fra kortet og det vil si i fra når det er romt.

1 stk reise for 1 voksen på bane koster ca 5 pund om ikke mer, reiser du mye med bane kan det lønne seg med travelpass som blir et slags dagskort bare de gjelder for 3, 5 eller 12 dager (litt usikker på inndelingen). Dette er ofte dyrt så du MÅvite at du skal reise mye med BANE. Det er sjelent du gjør i London da Buss ofte er like greit og det er billigere. Reise med buss koster 3.50 pund med dagskort. Da kan du kjøre hvor du vil i London. PS. Dagskort i londoner ikke som i norge. De varer frem til midnat, så ikke reis på samme kort dagen etter selv om du kjøpte kortet kl 15.00. :)

Første dagen med shopping tror jeg det er best å bare kjøpe dagskort på bussene, de dekker Oxfordstreed, regents street, piccadilly circus +++etc. uansett regner jeg med at dere vil gå for da dette er raskere rundt om i shopping gatene. Om dere skal ta bussene når dere skal på sightseeing vil jeg tro dagskort til 3.50 stk er ok der og. No more stress.

Camden market brant ned for en stund siden, vet ikke hvordan status er der nå. Om dere er "gale" kan dere gåtil camden, det er en fin rute og man får sett mye. Jeg har gjort det og synes det var hyggelig,man kan sette seg ned å spise lunsj på veien...kanskje ta en tur innom Madame Tussauds.

Når det gjelder reisen fra gatwick tror jeg Norwegian har rett. Tog biletten vil koste tur retur ca 25 pund tror jeg...dårlig husk :)Så kommer subway kost på 5-10 pund.Når dere går av fra bondstreet (ta med gratis kart fra subway stasjonene...de er plassert rundt om kring)...kan dere fintgå til hotellet.

Jeg er ofte i london og det er en fantastisk by! Besøk gjerne de menneskeglade ekornene i Hyde Park og hils de fra meg...(de liker usaltede nøtter og frukt...og kommer gjerne opp på fanget ditt og sitter der). hehe

Skrevet

Kjøper du dagskort så er jeg relativt sikker på at det kan bli lagt inn på et oyster-kort. Oyster er egentlig det samme som Flexus i Oslo, kortet heter det, men man kan ha flere forskjellige typer billetter på kortet. Det er praktisk fordi det tåler mer enn en papirbillett og det kan brukes om igjen neste gang man er i London. På Victoria bør det være en billettluke der de kan hjelpe deg, men vær oppmerksom på at de ansatte i slike billettluker ofte er effektivitet i egen person, slik at det går veldig fort og kan oppfattes som noe uhøflig. Men ikke gå i en slik i rush-trafikken. ;)

Bond Street har en egen tube-stasjon som naturlig nok heter Bond Street. Fra Victoria ville jeg bare tatt en taxi sånn at jeg slapp å orientere meg i offentlig transport-jungelen når jeg egentlig har lyst til å finne hotell og middag. Det er to stopp med tuben fra Victoria til Bond Street, men du må skifte bane midt i. I tillegg foregår det arbeider på tuben akkurat i det strekket, slik at du kan påregne omveier og flere skift av linje. Det går heller ingen direktebuss fra Victoria til Bond Street.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har akkurat vært 4 dager i London! Reiste også med norwegian til gatwick :) Når du kommer på gatwick så er det veldig enkelt å ta tog til victoria. Vi tok southern (ikke-ekspress - billigere) og det kosta 11 pund. På victoria tar du bare banen til nærmeste stasjon ved der du skal bo. En enkeltbillett koster 4 pund. Vi tok banen MYE, og visste på forhånd at vi skulle gjøre det, så vi kjøpe et 3 dagers travelcard. Kostet 18 pund, dvs 6 pund dagen. Når èn tur koster 4 pund lønner det seg kjapt. For øvrig er undergrunnen kjempeenkel, det går som en drøm :D

Skrevet

Da jeg var i London i fem netter i desember i fjor, kom jeg og reisefølget mitt fram til at Oystercard ikke var lønnsomt for oss. Vi reiste stort sett med tuben.

Ang. Camden market er det veldig morsomt der, men stort og folksomt. Mye fint å se, kjøpe og spise, men hold på veska. Personlig syns jeg det var morsommere å handle der enn i Oxford street.

God tur!

Gjest D-shol
Skrevet

Vi var en uke i London nå, og kjøte dagspass til 5 pund hver dag. Vi kjøpte til 2 soner og trengte det egentlig ikke. Tror det ble den billigste løsningen.

Det går an å få kjøpt 3dagerpass på et Travel-kontor i Kongens gate bl.a. Går sikkert av å få kjøpt andre steder også.

Da kan du ta buss og t-bane alt du orker.

Gjest Grafica
Skrevet

Camden market er IKKE brent ned. En del av Camden brant ned, ja men markedet, hovedgaten og Camden Lock lever fortsatt i beste velgående.

Skrevet

Jeg ville kanskje kjøpt Oystercard. Det koster 3£ og gjør alle reiser mye billigere. Og dere kan bruke det både på buss og bane. Fyll det opp med ca 10 pund og se etterhvert hvor mye dere bruker det og om dere må fylle opp mer.

Ta Gatwick Express til Victoria og taxi derfra (taxiholdeplass rett utenfor på andre siden av stasjonen fra der dere kommer inn med Gatwick Express). Det er ikke gøy å rote rundt på tuben med kofferter! Vær også oppmerksom på at Victoria Line nesten aldri går i helgene.

Det var bare en liten del av Camden market som brant ned ... det meste står akkurat som før! Anbefaler også Spitalfields market ved Liverpool Street.

God tur!

Skrevet (endret)

Oyster card funker på alle offentlige transportmidler i London, for turister vil det hovedsaklig bety buss og bane. Prisen på vanlige billetter har gått kraftig opp etter at de innførte OC, så hvis dere ender opp med å bruke offentlig transport en del, vil det nok lønne seg. OC har også en øvre grense for hvor mye man trekkes per dag (mener det er £6-7 for sone 1-2), så du får et slags innebygget dagskort. På den annen side er det litt styr å skaffe seg OC, du må i luke, og jeg tror du må fylle opp med £20 når du får det (var ihvertfall sånn tidligere), så hvis dere kun er der for fire dager og ikke skal tilbake med det første er det kanskje like greit å droppe det. Selv er jeg i London jevnlig, og slenger bare i OC i veska når jeg skal over. Da er det absolutt lønnsomt og praktisk.

Husk også på at London er en stor by, så å rusle rundt i London er noe helt annet enn å rusle rundt i f.eks. Oslo. ;) Offentlig transport er ofte en forutsetning for å få med seg det man har lyst til i løpet av en dag, og tuben går gjerne raskere enn bussen pga trafikkbildet. Men utsikten er ikke helt den samme fra tuben, da. :ler: I tillegg går mange bussruter forbi kjente bygninger og områder, så man kan få med seg litt gratis sightseeing på den måten.

Edit: Her finner du litt info om OC.

Endret av *Joyce*
Gjest Gjest
Skrevet

Som en kommentar til Joyce:

Man kan fylle opp oystercardet med akkurat det beløpet man selv vil hvis man går til ei av lukene. Når man ikke trenger kortet lenger, så går man til ei luke og leverer det inn - da får man tilbake det pengebeløpet som måtte være igjen i kortet + depositumet på 3£.

Er det forresten ikke en øvre grense på 5,80£ pr dag som er maks av hva man blir belastet i sone 1 + 2?

Enkelttur på tuben koster nå 4£ (iallefall i forrige uke ;) ), så skal man bruke buss/tube mer enn en gang så lønner det seg med oystercard.

Skrevet
Som en kommentar til Joyce:

Man kan fylle opp oystercardet med akkurat det beløpet man selv vil hvis man går til ei av lukene. Når man ikke trenger kortet lenger, så går man til ei luke og leverer det inn - da får man tilbake det pengebeløpet som måtte være igjen i kortet + depositumet på 3£.

Er det forresten ikke en øvre grense på 5,80£ pr dag som er maks av hva man blir belastet i sone 1 + 2?

Enkelttur på tuben koster nå 4£ (iallefall i forrige uke ;) ), så skal man bruke buss/tube mer enn en gang så lønner det seg med oystercard.

Åkei, da har de endret siden vi fikk våre for 5-6 år siden. ;)

Forskjell på peak og off-peak på den makssummen, tror jeg. For turister er det sikkert den laveste som er aktuell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...