Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2003 #1 Skrevet 3. august 2003 Jeg har selv mange hundre sanger på PC'n min, lastet ned gratis fra internett. Kjapt og enkelt - noen sekunder, og du har hva som helst av musikk på 0,0... Har ikke hatt noe særlig med skrupler på dette området. Så leste jeg en artikkel av Unni Wilhelmsen. Kom på denne artikkelen igjen da jeg leste tråden "Lene Marlin" her inne på dette forumet, - om alle som likte den siste låten hennes "You Weren't There" så godt, og skulle forte seg å laste den ned... Er dette riktig? I artikkelen om Wilhelmsen, fikk hun uttrykt hvor personlig hennes musikk er, og hvor mye arbeid og sjel det ligger bak. Hun bruker seg selv i jobben, og trenger, som alle oss andre, også noe å leve av. Er det da riktig å bare laste ned gratis materiale - fordi muligheten finnes? Er det så mye å betale 200 kr. for en plate som artisten har brukt måneder og år på å lage for å få best mulig? Hvis man ser det i forhold til 4 pils for eksempel... Jeg har jo selv innrømt at jeg har massevis av artister på PC. Lastet gratis ned. Jeg vil heretter prøve å kjøpe platene til de artistene jeg mener legger sjel i arbeidet (dette utelukker Britney Spears & co...), og fortsette å laste ned "pling-pling"-musikken (i den grad jeg hører på dette, da). Men - hva mener dere?
Gjest Candyfloss Skrevet 3. august 2003 #2 Skrevet 3. august 2003 Jeg skal kjøpe cd'en til Lene Marlin! Jeg er helt enig med deg. Det blir for dumt at vi roser dem opp i skyene - "sååå bra!", også laster vi GRATIS ned. Virkelige artister burde sponses! :D
Ruby Skrevet 3. august 2003 #3 Skrevet 3. august 2003 Jeg er skyldig i nedlastning av masse musikk på nett, men må innrømme at det er mest av artister som jeg ikke gidder å kjøpe et helt album av.... Sånne som har et par bra hiter og ikke mer. Album som er bra kjøper jeg gjerne, som Metallica's siste album, det måtte jo inn i samlingen, og det samme gjelder mange andre artister som Lynyrd Skynyrd, Alanis, Melissa Etheridge, Unni W., og en hel haug andre.
Gjest lurven Skrevet 3. august 2003 #4 Skrevet 3. august 2003 det er jo nplateselskapene som får det meste av pengene da det koster kansje 10 kr å lage selve cden men selvfølgelig er det også mye annet arbeid som ligger bak men jeg synes 200 kr er altfor mye for en cd
Crazee Skrevet 3. august 2003 #5 Skrevet 3. august 2003 Er litt ulike tankar som surrar rundt i hjernen: Prisen på ein CD er gnerelt sett for dyrt, synest eg. (Veit ikkje korleis det er her til lands, men i USA har musikkindustrien igjen blitt anklaga for ulovleg prissamarbeid for å halda prisane oppe...) Å kjøpa CDar av artistar ein likar - gjerne i tillegg til nedlasta musikk - det er bra. Og fornuftig. Og noko fleire artistar har oppdaga at folk som lastar ned musikk gratis faktisk gjer, fordi dei blir oppdaga av fleire. Janis Ian har eit par artiklar om det (www.janisian.com trur eg det var) - og tilbyr og musikk for gratis nedlasting. Ho fann ut at ho tjener på det. Litt logisk, eigentleg - lettare å prøva ein ukjent artist ved å laste ned litt gratis og høyre, i motsetning til å betale rundt 200 for noko du ikkje veit om du likar. Berre det å plukke opp ein tilfeldig CD eller ti for å spørja om du kan få høyra på det - det er meir tungvindt i det minste. Om du kjem på å prøva. Eg lurte på om eg skulle kjøpa den siste CDen til Bertine Zetlitz - heilt til eg oppdaga at ho ikkje hadde gitt ut noko ny CD. Det som er til salgs er ein sånn kopibeskytta CD-liknande dingsboms som kanskje eller kanskje ikkje vil fungere der eg har lyst å spela den. Og slikt noko giddar eg ikkje kjøpa. (Kan ikkje klaga til plateselskapet om at han ikkje virkar sidan eg ikkje har prøvd - men kanskje eg skulle senda ein mail og spørja om dei vil gi ut ein CD med ho? Hmmm...)
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 3. august 2003 #6 Skrevet 3. august 2003 De kopibeskyttede CD'ene har laget mye krøll for meg, er ikke alle spillerne mine som aksepterer dem. CD'er er egentlig ikke så dyrt, i alle fall ikke om du handler via Platekompaniet.
Gjest Juicy Skrevet 3. august 2003 #7 Skrevet 3. august 2003 Jeg kjøper for det meste de cd`ene jeg skal ha. Da er jeg ikke avhengig av PC`n for å spille musikk jeg liker! Og det er viktig for meg, siden jeg ikke har mp3-spiller. Har bare Discman. Det kan godt være at jeg laster ned litt musikk fra en plate jeg er nysgjerrig på, og hvis jeg liker musikken, så kjøper jeg plata ved neste anledning. Sletter da de musikkfilene, som tar mye plass på datan. Dessuten er det noe eget med å ha en plate, et cover og en stor cd-samling som man kan velge og vrake i uten å engang måtte tenke på å skru på pcn først. Har nå avinnstallert musikknedlastingsprogrammet mitt. Gjør det heretter på den "gamle og hederlige" måten!
Amber Skrevet 5. august 2003 #8 Skrevet 5. august 2003 må innrømme at det er mest av artister som jeg ikke gidder å kjøpe et helt album av.... Sånne som har et par bra hiter og ikke mer. Er litt enig her. Jeg har og masse musikk jeg har lastet ned. Rett og slett for at jeg gidder ikke bruke penger på en cd der jeg liker to tre sanger. Jeg har ikke økonomi til å handle masse musikk. Så kynisk er jeg, at har jeg muligheten, så gjør jeg det. Dette får de ikke stanset uansett. Men kommer det et album der jeg liker det meste ( No Doubt's nyeste fks, og Madonna osv) så kjøper jeg. Jeg bruker mye såkalt pling plong musikk i jobben som instruktør, og får å kunne fornye meg ofte, er jeg helt avhengig av å laste ned. Til manges glede faktisk...
Gjest Kira Skrevet 5. august 2003 #9 Skrevet 5. august 2003 Er det artister jeg "liker" ordentlig, kjøper jeg CD-en. Og som noen andre også sier her, er det bare et par sanger på CD-en jeg liker, laster jeg de heller ned. Og som WildThing også sier - handler man gjennom platekompaniet får du en CD til en billig penge. Hysj hysj hadde jo gått opp fra 189,- til 219,- for CD-ene sine, og når Platekompaniet er _rett_ ved siden av Hysj hysj butikken borti her, handler jeg heller på Platekompaniet, der jeg kan få den samme CD-en til 150,-. Jada ... Mulig jeg er sparsom.
Jinx Skrevet 5. august 2003 #11 Skrevet 5. august 2003 Er det artister jeg "liker" ordentlig' date=' kjøper jeg CD-en. Og som noen andre også sier her, er det bare et par sanger på CD-en jeg liker, laster jeg de heller ned.[/quote'] Jepp... Kjøper albumet til Lene Marlin jeg også.. Dessuten er jeg flink til å støtte artister jeg liker
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2003 #12 Skrevet 5. august 2003 Jeg synes egentlig det er helt OK å laste ned sanger av talentløse artister, jeg. Vet dette kan diskuteres, men ta f.eks. all den florlette "pop-technoen" - jeg hører ikke på det selv, men hadde jeg ønsket meg èn av disse låtene, hadde jeg helt klart lastet ned uten snev av dårlig samvittighet. Musikk som er laget for å kun tjene penger, og ikke for musikkens skyld, der er jeg litt egoistisk selv. Det er, på en måte, artistenes "sjel" jeg gjerne betaler for å få et innblikk i...
Crazee Skrevet 5. august 2003 #13 Skrevet 5. august 2003 Av og til er einaste måten å få tak i musikk på å laste ned frå nettet; enten det no er utanlandske artistar ingen har høyrt om her, eller eldre musikk. (Eller begge delar ;-)) Og dessutan er det jo fleire stadar du kan lasta ned musikk heilt gratis og heilt lovleg, i garantert god kvalitet. (Slikt som kan lastast ned frå P2P-nettverk kan me jo vera uheldige med.) Er du villig til å betala for musikken (noko ganske mange er) så er det enno fleire plassar. Lastar ned med godt samvet eg, no og då. Og låner på biblioteket - veldig smart, det. Les forresten denne artikkelen - og sjølv om den tek for seg USA, så er det interessant. Og her i landet er det (enno) ikkje ulovleg å lasta ned musikk.(Å dela med andre over internett stiller seg litt annaleis.)
Gjest Zirine Skrevet 5. august 2003 #14 Skrevet 5. august 2003 Jeg laster ned mye musikk, men jeg kjøper også mye musikk. Det jeg liker ønsker jeg å ha orginalt. Så jeg kjøper faktisk MER cd'er nå enn før.
Crazee Skrevet 5. august 2003 #15 Skrevet 5. august 2003 Jeg laster ned mye musikk, men jeg kjøper også mye musikk. Det jeg liker ønsker jeg å ha orginalt. Så jeg kjøper faktisk MER cd'er nå enn før. Jammen det er noko alle veit skjer - bortsett frå plateselskapa, då. ;-)
VesleBråka Skrevet 6. august 2003 #16 Skrevet 6. august 2003 Hva med musikk-klubbene da? Artistene eller ivertfall plateselskapet går jo med på å selge cd'er der for en slikk og ingenting, og de cd'ene har jo ofte like mye sjel i seg? Jeg tenker f.eks på BMG music som har ca. kjøp 1 cd så får du 10.. er det bedre butikk for artisten? Hvis jeg har ørtogfjørti medlemsskap i BMG da? Tror de må fikse slike lekkasjer først. Jeg laster ned en del musikk, og så kjøper jeg slike jeg vil ha i samlingen min. Rett nok unngår jeg en del feilkjøp. Men jeg har mer tror på å selge musikk over nettet eller å betale for å melde seg inn i klubb f.eks. Prince har såvidt jeg har forstått sluttet å gi ut cd'er, han har en musikklubb man betaler medlemsskap i, og så sender han ut musikken til de som er interessert. Og han produserer så mye at man får en sang i uka eller noe.. Da lager han jo et fenomen og en kult samtidig, og klarer slik å få betaling av sitt publikum. Det er seff en dårlig idé for døgnfluer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå