Gjest Gjest_sunshine_* Skrevet 19. juli 2009 #1 Skrevet 19. juli 2009 Jeg så filmen natt til idag, og jeg må si at det er noe av det jævligste jeg har sett. Jeg reagerte sterkt på blandt annet forsvarets ekspertvitne, veterinæren som påsto at å henge en gris levende mens en gjeng idiotiske hillbillys sto rundt og lo, ikke var dyreplageri i det hele tatt. Heller ikke å kaste grisunger flere meter mens de hylte av redsel. Det som også fanget oppmerksomheten min sterkt, var når eier av gården Ken Wiles satt å sa i vitneboksen at griseoppdrett var livet hans og den eneste inntektskilden han hadde. Og at han aldri ville bedrive dyreplageri eller andre ting som kunne ødelegge levebrødet sitt. Hvorfor var det da ingen som argumenterte mot han, ved å si at når han da har så mange griser i elendig tilstand og så mange grisunger som bare blir "forkasta" (løfta etter beina eller øra og slengt gjentatte ganger i gulvet eller veggen, hylende, til de dør) Så kunne jo alle se at han ga faen. Hadde grisene fått mat, og hadde de hatt det reint rundt seg og god plass, ville jo mange flere overlevd. Jeg er veldig opptatt av dyrs velferd. Når jeg så denne filmen så klarte jeg ikke stoppe tårene, og jeg husker jeg tenkte " finnes det egentlig en gud" (og jeg er ikke engang kristen) Filmen endte med frikjennelse av gårdseieren og den ene ansatta. Mens sønnen som iallefall på filmen sto for det verste av dyreplageriet fikk en bot på 250 dollar, et års "overvåking" og måtte delta på kurs hvor han skulle lære om transport av dyr. Er det bare meg som reagerer på hvordan verden er ? Kjenner meg kvalm.
Tabris Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 Jeg ser ikke slike filmer, jeg klarer ikke. Men det er noen år siden jeg sluttet å spise industrikjøtt. Motargumentene er vel ofte at slike filmer viser forhold fra andre land enn Norge, men griser har det ikke særlig bra her heller.
Gjest Frosk Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Har ikke sett den, og tviler på at jeg orker, egentlig. Noen klipp på youtube fra filmen: http://www.youtube.com/user/DeathonaFactoryFarm Som Tabris sier, standard motargumenter er at "i Norge har dyrene det så bra, så" - særlig.
bente_i Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har heller ikke sett filmen, men dyrs rettigheter er noe som opptar meg veldig. Vet ikke om jeg hadde klart å se den, da jeg blir fysisk uvell, og får vond inni meg i mange dager etter å ha sett slike grusomme filmklipp man finner på youtube osv.
cilja Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har ikke sett denne filmen, og kommer heller ikke til å gjøre det. Da jeg var ca 17 år så jeg et program på TV angående dyretransport i Europa. Jeg fikk ikke sove på 14 dager og jeg tenker forsatt på det jeg så av og til (nå er jeg i 30 årene). Programmet jeg så, handlet om dyr (gris, sau og ku) som fraktes lange distanser levende for å være så fersk som mulig når de slaktes. Felles for dyrene er at de er avlet som matdyr og derfor er tunge og dårlige til beins. En okse hadde brukket et bein i hofta og kunne ikke gå (fra båt til trailer). En mann hadde en stav med strømstøt i, og begynte å sette strømstøt i oksen på ulike plasser for å få den opp og gå. Oksen rautet noe helt grusomt, og kavet fryktelig for å prøve å komme seg unna. Til slutt satte mannen strøm i testiklene til oksen, men den klarte forsatt ikke å komme seg opp. Jeg husker ikke hvordan det hele endte med den stakkars oksen. Helt forferdelig!
Gjest sunshineTS Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Jeg klarer egentlig ikke å se sånn filmer jeg heller, sliter selv med "fri willy" og "den lange reisen "(?) Men det var bare ette eller annet som sa meg at jeg måtte se den, jeg spiser jo kjøtt og hvor hyklersk er ikke det å overse hvor kjøttet faktisk kommer fra ? I en sekvens i filmen ser du at sønnen tar en liten grisunge opp og sier "denne er altfor tynn", han andre ansatt tar tak i den holder den inntil seg og stryker litt på den og sier "jeg vil ha han som mitt kjæledyr" (grisungen ligger helt rolig i armene hans) også tar sønnen den tilbake igjen brutalt, etter øra, sier "jeg hater, haaater griser" og slenger den så hardt han kan i veggen. deretter kaster han den i en bøtte. han andre sier " er den død?" sønnen sier " nei, la den ligge der å blø ihjel, jeg hater griser" oxo ler de og går fra den hardt skada grisungen i den lille bøtta. Jeg har hatt mareritt inatt om denne grisefarmen. Det er det sykeste, kvalmeste jeg noen gang har sett og hjertet mitt er helt knust.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Jeg så bare det klippet fra youtube... Det er jo helt grusomt!!! Så utrolig hjerteskjærende å høre babygrisene skrike av redsel og smerte!
Gjest Frosk Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Men det var bare ette eller annet som sa meg at jeg måtte se den, jeg spiser jo kjøtt og hvor hyklersk er ikke det å overse hvor kjøttet faktisk kommer fra ? Det syns jeg er en veldig bra holdning. Jeg er overbevist om at kyllingkjøttsalget her i landet hadde stupt dersom folk hadde hatt mer detaljert kunnskap om hvordan kylling (og egg) produseres. Gris er også blant dyrene som har det verst. Men cluet er vel at veldig mange ikke vil vite - å være en bevisst forbruker er selvfølgelig litt mer "krevende" og litt mindre lettvint... kjøpe økologisk og vilt, spise mer vegetarisk osv. Mange syns så klart at det er enklere å ikke vite (eller å ikke tenke på det), og å fortsette å kjøpe industrikjøtt til tross for at det er et resultat av dyremishandling.
Gjest Frosk Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 Eg trur prisen har ein del å sei. Folk lukker øynene for hvordan kjøttet er produsert, siden det er billig? Helt sikkert - men det må jo gå an å ha mer enn én tanke i hodet om gangen. I Norge bruker vi en veldig liten del av lønnen vår på mat - det er vel litt typisk norsk å tenke mer på pris enn på kvalitet når det gjelder matvarer. De fleste nordmenn spiser uansett altfor mye kjøtt (for mye både med tanke på egen helse og med tanke på miljø, klima og ressurser) - en fin løsning er å spise mindre kjøtt og heller kjøpe økologisk / vilt / kvalitetsvarer som er produsert på en litt mer dyrevennlig måte. Eller aller helst å spise mer vegetarisk, selvsagt
Gjest Cipheria Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 Folk lukker øynene for hvordan kjøttet er produsert, siden det er billig? Derfor foreldra mine kjøper det i alle fall ... Men eg har ikkje inntrykk av at dei har så mykje pengar heller. Trur kanskje at eg, som student, har meir sparepengar enn det dei har. Og eg veit sjølv at det følast som sløsing når eg vel eit produkt som er nokre kroner dyrare enn eit tilsvarande. Men eg veit og at mor mi syns det er mykje styr med vegetarmat, ja. Du har nok rett i det du skriver. Broren min er vegetarianar, og mor mi syns det er så stress å lage mat når han kjem heim i helgane. (Han gidd sjølvsagt ikkje lage mat, verkar som om han er like lite interessert i å lære oppskrifter som ho er =|). Eg syns sjølv det er vanskeleg å lage vegetarmat. Men så syns eg det er vanskeleg å lage mat med ein gong der er fleire enn enn 5 ingrediensar. Brukar leite etter bra vegetarkokebøker når eg er på bokbutikkar, men har hittil ikkje funne ei som har lette og billige oppskrifter. (Er eigentleg litt vanskeleg å finne ei bra bok for kjøttetarar og). Så er det jo noko med det at det er særdeles lite tofu og den slags her på bygda. Eller vareutval, om du vil. Vart visst litt subjektivt dette her. Jaja, var ikkje meint som eit argument akkurat.
Tabris Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 Vegetarmat trenger slett ikke være vanskeligere enn kjøttmiddager. Ikke trenger du tofu eller soyaprodukter heller. F.eks kan du kutte opp løk, paprika, squash og gulrøtter, frese det på pannen med noen grønnsaker og blande i enten en ferdig-kjøpt pasta saus eller lage en selv og koke noe spaghetti til. Rotgrønnsaker som poteter, kålrabi og gulrøtter sammen med løk og purre lager en god grønnsakssuppe, lapskaus eller pytt-i-panne. Litt andre typer grønnsaker som paprika, løk, ananas, minimais og bønnespirer passer godt til risretter osv.
Gjest Frosk Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 Er enig i at det ikke er så mange skikkelig gode vegetarkokebøker på markedet - når utenlandske kokebøker oversettes til norsk har man ofte det problemet at mange av ingrediensene er vanskelige å få tak i i norske butikker (som jo ikke akkurat er kjent for å ha godt utvalg!). Jeg har forresten skrevet om en del ulike vegetarkokebøker her. Men neida, vegetarmat er vel ikke vanskelig - som Tabris sier, man trenger jo slett ikke soya og tofu og denslags. Jeg er vegetarianer og bruker tofu svæææært sjelden - stort sett bare når jeg lager sjokolademousse med myk (silken) tofu Jeg bruker mye bønner, linser og kikerter - og så mye ulike grønnsaker, frukt, bær, kornprodukter, frø, nøtter... Supplerer med litt soya iblant. Kjøper det aller meste i vanlige matbutikker, men må innom helsekost / innvandrerbutikk for mer "sære" bønnetyper, f.eks. (I vanlige matbutikker får man gjerne bare tak i kidneybønner, og evt kikerter / svarte bønner om man er skikkelig heldig!) Noen vegetariske middagsretter som jeg vil si er ganske så ukompliserte: minestronesuppe, chili sin carne, kikertcurry, kikert- og tomatsuppe, løkpai...
Gjest Cipheria Skrevet 19. juli 2009 #14 Skrevet 19. juli 2009 Vanskelegare enn kjøtmat skal eg ikkje hevde at det er. Men eg syns at mykje kjøtmat er vanskeleg og. Trur problemet er at eg ikkje anar kva mange av ingrediensane er for noko. Går jo an å spørje på butikken, sjølvsagt. Har bladd i den "vidunderlig vegetarmat"- boka, men den har ganske mange ingrediensar eg aldri har høyrt om. I tillegg blir eg nøydt å kjøpe ein heil boks med -krydder- når eg treng berre ei teskei til retten. Eg har pasta- boka i den serien, sleit med ingrediensproblemet der og. Trur eg skal prøve "den store vegetarkokeboken", sidan den har rettar merkte med stjerner. Passar for ei kjøkkenkløne, tenkjer eg Elles har eg søkt ein del på nettet for å finne oppskrifter, men det var visst ikkje så variert som eg hadde rekna med. Men no trur eg tråden spora litt av. Takk for tips, i alle fall.
bente_i Skrevet 19. juli 2009 #15 Skrevet 19. juli 2009 Men det var bare ette eller annet som sa meg at jeg måtte se den, jeg spiser jo kjøtt og hvor hyklersk er ikke det å overse hvor kjøttet faktisk kommer fra ? Jeg er enig med Frosk: veldig bra holdning. Jeg tenkte samme tanken selv for ca. et halvt år siden, og nå spiser jeg nesten bare vegetarmat. Jeg har enda et lite stykke igjen, da jeg spiser bittelitt fisk og egg, og en del melk/melkeprodukter. Å kutte ut kjøtt gikk helt fint, men melk og melkeprodukter tror jeg blir den vanskelige biten: De utgjør en stor og del av kostholdet mitt i dag, og jeg er ikke særlig begeistret for soyamelk I en sekvens i filmen ser du at sønnen tar en liten grisunge opp og sier "denne er altfor tynn", han andre ansatt tar tak i den holder den inntil seg og stryker litt på den og sier "jeg vil ha han som mitt kjæledyr" (grisungen ligger helt rolig i armene hans) også tar sønnen den tilbake igjen brutalt, etter øra, sier "jeg hater, haaater griser" og slenger den så hardt han kan i veggen. deretter kaster han den i en bøtte. han andre sier " er den død?" sønnen sier " nei, la den ligge der å blø ihjel, jeg hater griser" oxo ler de og går fra den hardt skada grisungen i den lille bøtta. Helt klart en film jeg ikke kan se, jeg kommer til å bli deprimert... Heldigvis tror jeg ikke det er normen rundt omkring på gårder, men jeg ser uansett på industrialisert husdyrhold som dyremishandling. Egentlig synes jeg det er litt synd at "alle" dokumentarer tar for seg skrekkeksemplene. Det er klart at de må avsløres også, men jeg savner en dokumentar som viser standaren i husdyrhold, og som på en saklig måte klarer å vise hvorfor dette er dyremishandling. Noen som vet av noe sånt?
bente_i Skrevet 19. juli 2009 #16 Skrevet 19. juli 2009 Og appropo kokebøker med vegetar mat: Jeg kjøpte meg en bok med blanke sider, også klipper jeg ut og limer inn, eventuelt skriver inn, oppskrifter jeg har prøvd og som jeg liker. Så slipper jeg å bruke masse penger på en bok hvor jeg bruker kanskje tre av ti oppskrifter. Frosk sin matblogg er forresten genial
Gjest milkyway Skrevet 20. juli 2009 #17 Skrevet 20. juli 2009 Er dette en dokumentar, eller en spillefilm(eller hva nå enn det kalles)? Høres uansett ut som noe jeg ikke ønsker å se, for slike ting driver meg til et aggresjonsnivå jeg helst ikke vil opp på. Rett og slett drapstendenser. Så jeg holder meg til å ikke røre kjøtt, fisk etc, alt som har hatt puls. Jeg vet det ikke er nok. Men siden dette er kvinneguiden; I tillegg til å ikke støtte denne helvetes industrien, smaker vegetarianere bedre nedentil også Motivert til å forandre livsstil? Ho hoi! people = shit
Gjest bonden Skrevet 20. juli 2009 #18 Skrevet 20. juli 2009 så det lille klippet på youtube, og det holder lenge for min del, blir dårlig av slikt. så utrolig glad for at jeg har kjøtt, egg og melk fra dyr som jeg vet har det godt. som har det godt hele livet, og blir behandlet pent på slakteriet. Og heldigvis bor jeg bare 3 mil fra slakteriet, så slipper å bekymre meg over transport og.
Gjest Frosk Skrevet 21. juli 2009 #19 Skrevet 21. juli 2009 ... Heldigvis tror jeg ikke det er normen rundt omkring på gårder, men jeg ser uansett på industrialisert husdyrhold som dyremishandling. Egentlig synes jeg det er litt synd at "alle" dokumentarer tar for seg skrekkeksemplene. Det er klart at de må avsløres også, men jeg savner en dokumentar som viser standaren i husdyrhold, og som på en saklig måte klarer å vise hvorfor dette er dyremishandling. Noen som vet av noe sånt? Veldig enig. Når det bare er skrekkeksemplene som vises, er det så klart enkelt å tenke at "jaja, fryktelige greier men sånn er det heldigvis ikke her. Hva skal vi ha til middag i dag, grillet kylling? Tilbud på Rimi." Ønsker meg en god dokumentar om normalforholdene i norsk egg- og kyllingproduksjon, fortrinnsvis sendt på nrk OG tv2 en fredagskveld klokken 20:30.
Tabris Skrevet 21. juli 2009 #20 Skrevet 21. juli 2009 Helt enig. Og jeg synes det er nesten overraskende stille i media om forholdene husdyrene lever under, når man tar i betraktning alle andre kontroversielle temaer som det blir sendt dokumentarer om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå