Gjest husguri Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Jeg kan lite om det å få lån, men slik jeg har hørt skal man være i fast arbeid for å kunne få lån! Gjelder dette alltid eller er det faktisk mulig å få lån selv om en ikke har 100 % fast stilling? Samboeren min og jeg vi leier leilighet til 6000 kr i mnd. Jeg er student med fult studielån og jobber 20 % fast ved siden av + så mye ekstra jeg kan. Jeg har ca 9-11 000 kr i mnd utbetalt. Kjæresten min var student, men nå er han på utkikk etter fulltidsjobb. Han jobber 20 % et sted, men er nesten garantert en 100 % stilling til høsten. Han har snakket mye med sjefen og blitt spurt om han kanskje vil ha den stillingen midlertidig til det blir fast bestemt hvem som får den. Det jeg lurer på er om vi faktisk har mulighet til å ta opp lån nå. Jeg har kikket på en tomannsbolig til 980.000 kr. Ingen husleie da man er eier. Når vi allerede betaler 6000 kr i mnd på husleie der vi leier så vil vi vel klare å betale ned et huslån også. Det store spørsmålet er vel om vi faktisk kan få et lån fra banken. (sparebank1). Slik jeg ser det vil det lønne seg mer for oss å kjøpe enn å leie. De pengene vi leier for er penger vi aldri ser igjen, det er som å blåse de ut i løse luften. Håper dere kan komme med noen fornuftige svar til meg. Jeg har lyst til å reise til banken å spørre denne uken her, men er litt spent så spør her også hva dere tror, mine kvinner
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #2 Skrevet 19. juli 2009 dere vil mest sannsynlig bli bedt om å vente! banken baserer seg IKKE på om, men, hvis og dersom. de forholder seg til den inntekten dere har. man må ikke ha en 100% jobb for å få lån, men 20% blir aaaaaalt for lite. ihvertfall hvis din samboer har en helt grei lønn. de ser jo på hva dere to tjener tilsammen. men du er student og blir nesten sett på som en "økonomisk byrde" enn en som kan bidra så alt for mye. for det er dyrt å være student. (bøker, studielån, studiemateriell, lite jobbing, reise utgifter osv) ingen har sagt at studenter lever fett og har godt med penger. også kommer samboeren din som er usikker på jobben. midlertidige stillinger og usikkerhet er ikke noe banken ønsker å basere seg på. de vil nok helt sikkert be dere om å vente. til du er i full jobb og din samboer har funnet seg noe stabilt.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 19. juli 2009 #3 Skrevet 19. juli 2009 Jeg for min del har stilt som medlåntaker for at sønnen min skulle få seg egen bolig. Hvis jeg ikke hadde gjort det så måtte han ventet i mange år før han hadde hatt råd. Når du har samboer så blir jo saken annerledes - da forventes det at dere klarer dere selv dersom begge skal stå som eiere.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Vi fikk huslån selv om vi begge var studenter fordi mannen hadde deltidsjobb ved siden av og vi hadde jobbet opp en del egenkapital. I tillegg studerte vi emner som nesten garantert ville gi trygge, greit betalte jobber. Banken ville egentlig at vi skulle ha en kausjonist, men gikk bort fra dette etter samtaler med oss, fordi de syns vi virket ryddige og ordentlig. Men jeg ville uansett ha avtalt et møte med banken/flere banker for å høre hvilke forventninger de har før de vil gi dere lån.
liv Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 hva med alle utgiftene i tillegg til lånet? ca 10000 i året i velikehold og like mye i offentlige utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #6 Skrevet 19. juli 2009 Banken min godkjente et lån på 1,2 nå for en mnd siden, jeg jobber i et vikariat som går ut i august, deretter skal jeg over i et nytt vikariat. Men så har jeg en sikker jobb (masse ledige vakter) som gjør at jeg i teorien kan jobbe så mye jeg ønsker (sykepleier). Jeg er alene med et barn. Kjenner flere som tok lån under sykepleie studiet, og de fikk tilsagn grunnet sin utdannelse, og alle hadde en bijobb på ca 20 % fast ved siden av studiet. Hvis samboeren din kan få noe garantibrev fra mulig arbeidsgiver ang den 100 % stillingen, så burde vel deres sjangser være noe større med tanke på lån. Men husk at studiestøtten din, mest sannsynlig ikke vil telle som inntekt, men som utgift (det er tross alt et lån som skal tilbakebetales en gang). Det fikk iallefall jeg beskjed om (studerer itillegg til jobben)
Alison Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg kan lite om det å få lån, men slik jeg har hørt skal man være i fast arbeid for å kunne få lån! Gjelder dette alltid eller er det faktisk mulig å få lån selv om en ikke har 100 % fast stilling? Samboeren min og jeg vi leier leilighet til 6000 kr i mnd. Jeg er student med fult studielån og jobber 20 % fast ved siden av + så mye ekstra jeg kan. Jeg har ca 9-11 000 kr i mnd utbetalt. Kjæresten min var student, men nå er han på utkikk etter fulltidsjobb. Han jobber 20 % et sted, men er nesten garantert en 100 % stilling til høsten. Han har snakket mye med sjefen og blitt spurt om han kanskje vil ha den stillingen midlertidig til det blir fast bestemt hvem som får den. Det jeg lurer på er om vi faktisk har mulighet til å ta opp lån nå. Jeg har kikket på en tomannsbolig til 980.000 kr. Ingen husleie da man er eier. Når vi allerede betaler 6000 kr i mnd på husleie der vi leier så vil vi vel klare å betale ned et huslån også. Det store spørsmålet er vel om vi faktisk kan få et lån fra banken. (sparebank1). Slik jeg ser det vil det lønne seg mer for oss å kjøpe enn å leie. De pengene vi leier for er penger vi aldri ser igjen, det er som å blåse de ut i løse luften. Håper dere kan komme med noen fornuftige svar til meg. Jeg har lyst til å reise til banken å spørre denne uken her, men er litt spent så spør her også hva dere tror, mine kvinner Jeg mener at det er en litt for usikker situasjon for dere å ta opp lån nå. Det at kjæresten din nesten er garantert 100 % jobb fra høsten er ikke bra nok. Får han derimot en kontrakt på at han vil få 100% jobb stiller det seg anderledes. I noen banker kan de ta med studielånet som inntekt (og selvfølgelig også som gjeld) når en er student. Nå skriver du ikke noe om dere har egenkapital. De fleste bankene krever at dere stiller med 10 % egenkapital + at dere må dekke omkostningene. Det er risikabelt for banken (og for kunden) å låne 100 %. Hvis en er student og den andre ikke har fått fast 100 % jobb vil det være enda større risiko med å låne ut 100 %. Har dere klart å spare opp en god del egenkapital er det noe større sjangs for å få lån. Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder om dere får lån eller ei. -Hva slags utdanning dere har. -Hvor lett/vanskelig det vil være å få jobb etter endt utdanning. -Hvor mye oppsparte midler dere har, og om dette er noe dere har spart opp selv eller noe dere har fått i arv eller lignende (har dere spart opp selv er det mye mer positivt enn om dere har fått pengene. Det sier også mye mer om deres betalingsvilje og evne). -Hvor mye gjeld dere har, og hva slags type gjeld. - Hvor mye inntekt dere har i dag. Lånet skal betales med dagens lønn. Jeg vil anbefale dere å vente med å søke om lån til i hvertfall en av dere har fått full fast jobb. Endret 19. juli 2009 av Alison
Gjest ts Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Hmmm! Har lest mye på nettet og ser at en del studenter faktisk har fått lån, og har kunne brukt studielånet som en del av inntekten. Har tenkt en del på startlån i husbanken også. Denne uken her må jeg ta meg en tur dit å snakke med dem. Kanskje det kan gå.. Hvis vi får noen til å stille som kausjonist på en del av lånsummen så kanskje det hjelper.. Vi har lite i egenkapital.
Alison Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Hvis vi får noen til å stille som kausjonist på en del av lånsummen så kanskje det hjelper.. Vi har lite i egenkapital. Hvis dere har både lite egenkapital, den ene er student og den andre ikke har fått kontrakt på full jobb, kan det bli vanskelig å få lån. Økonomien deres er alt for usikker, men noe sikkert svar får dere først etter dere har snakket med banken.
Tusselabb Skrevet 19. juli 2009 #10 Skrevet 19. juli 2009 Hvis dere får lån kan det kanskje bli litt trangt økonomisk? Spesielt hvis det viser seg at samboeren din ikke får jobb med en gang likevel. Jeg ville ventet litt, det er jo ikke krise og leie bolig en liten stund til, men det er selvfølgelig opp til dere.
Alison Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 Hvis dere får lån kan det kanskje bli litt trangt økonomisk? Spesielt hvis det viser seg at samboeren din ikke får jobb med en gang likevel. Jeg ville ventet litt, det er jo ikke krise og leie bolig en liten stund til, men det er selvfølgelig opp til dere. Siden ts ikke har noe særlig EK vil jeg tro at de heller ikke har noen buffer. En uforutsett regning kan komme til å lage store problemer. Når en eier bolig vil det også være en del ekstra kostnader som en ikke hadde da en kun leide. Det er også viktig å ta høyde for at lånerenten kommer til å gå opp, og det er slett ikke utenkelig at vi ser en oppgang allerede til høsten.
ViljaH Skrevet 20. juli 2009 #12 Skrevet 20. juli 2009 Det kommer an på hvilken utdannelse man har tatt. Og på hvordan markeds-situasjonen er for banken. Bankene er nå mer forsiktige med å kaste penger etter folk. Før kunne man få boliglån basert på en god utdannelse (nyutdannet lege uten fast jobb. f.eks) fordi banken anså risikoen for liten for at personen ikke ville få jobb.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2009 #13 Skrevet 21. juli 2009 Ser du har fått svar om at noen har fått lån med studielånet sitt beregnet som inntekt. Jeg har snakket med noen banker, og de har sagt at studielån ikke regnes som inntekt, du får ikke lån på et lån. Det viser at dere rett og slett må snakke med banken deres, det finnes ikke fasitsvar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå