Gå til innhold

Romaniere som tigger...

Fremhevede innlegg

Skrevet

På Jazz-festivalen i Molde i dag opplever jeg følgende:

På parkeringsplassen like bortenfor politistasjonen, vinker og roper to damer med store rosebuketter i favnen,- "farvell" til sine menn og barn som sitter igjen i varebilen.

Begge damene, med klassisk utsende/ påkledning slik vi er kjent med å se Romanifolket som tiggere.

Jeg tenkte: "skal de selge roser til festivaldeltagere en lørdags formiddag?? Ingen er vel så dumme at de kjøper en rose....som de helt sikkert kan kjøpe til "halve" prisen på blomsterbutikkene".

Senere, i Storgaten ser jeg den eldste av damene hvordan hun "jobber".

Rett foran meg gikk en mann sammen med sin datter på 8-10 år. (Jeg antar at det var hans datter...det såg slik ut for meg).

Damen strekker ut en rose til de samtidig som hun smiler vennlig og sier noen vennlige ord.

De stopper og tar imot rosen, og sier "tusen takk". I samme sekund trekker hun lynraskt opp et håndskevet kort hvor det står noe lignende: "Jeg er fattig og fra Romania....jeg trenger penger til mine barn"....osv

Jeg rakk ikke å lese mer av teksten.

Mannen stusset litt, å ville gi rosen tilbake. Men da begynte hun å argumentere. Hun henvendte seg til dattra hans...."Jeg har en datter på din alder....vi har ikke penger til at hun får gå på skole" osv...

Hun la hånden sin på skulderen til pappaen mens hun snakket ufortrødent videre om sin og sine barns vanskelige situasjon.

Dattra såg opp fortvilt opp på faren.....faren var fanget i en felle.

Han hadde nå flere rundt seg som "fulgte" med på dette noe aggresive "rose-salget"......blant andre meg.

Det var stinnt av folk i gata i dag.

Han ga henne rosen tilbake å sa at de dessverre ikke har noen kontanter å gi.....så dro han dattra med seg i raskt tempo videre med et bekymret og stresset utseende.

Jeg har undret meg etterpå. Er det virkelig ingen mulighet å bli kvitt disse aggresive tiggerne/ selgerne.

Er det ingen fra hverken kommune eller politi som kan bortvise disse fra gaten?

Er det ikke slik at det må foreligge en godkjennelse fra kommunen om du skal drive gatesalg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og irriterer meg over disse roseselgerne. Folk som sitter stille og rolig og tigger penger er en ting, men mange av disse roseselgerne er rett og slett aggressive. Så en gang en sak hvor to eldre damer ble pushet på roser av disse selgerne, og plutselig sto det 5 av dem og omringet de to gamle damene. Et par mannfolk som kom forbi fikk jaget bort rosefolka, og fulgte damene et stykke vekk slik at de fikk kommet seg unna. Etter dette har jeg mistet veldig respekten for de romenske tiggerne generelt... :kjefte:

Gjest Gjest
Skrevet

Var akkurat i Tønsberg på festival, det var det flere roseselgerer. Jeg er så ond at når de har kommet helt nærme meg så skriker jeg BØØ. Barnslig ja, men jeg slipper MAS.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser dem overalt i Bergen. De kom på døren min hjemme, ubehagelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at ikke myndigheter lager lovverk som stopper denne tiggingen, og dernest at politiet ikke gjør noe.

Det er plagsomt emd roseselgere og Romfolk som maser og skråler om "barnas skolegang"...pengene de får går til alt annet enn barnas skolegang (som forøvrig er gratis i dette landet).

Skrevet

Jeg opplever tiggingen som utidig og velger å ikke gi noe til dem. Problemet er umulig å løse så lenge mange syns synd på dem og gir, jeg er enig i at en lovendring må til.

Skrevet

Jeg er helt enig i det som blir skrevet her : dette er et problem ! Bakgrunnen for problemet med tigging oppstod i 2006 da deler av løsgjengerloven ble opphevet. Da var det fritt frem for tiggerne. Iflg. Norges justisminister så skal man nå håndheve loven på følgende måte : – Å fjerne tigging er ikke, og skal ikke være, et prioritert område for politiet. De griper inn om tiggere utfører kriminelle handlinger, altså truende adferd, eller «plagsom» tigging som går under ordensforstyrrelse. Noe mer kan ikke politiet gjøre. Hjemlene finnes i straffeloven, sier Storberget. M.a.o må vel vi da (publikum) gi politiet varsel om eller anmelde plagsomme tiggere, men det er allikevel ikke på politiets prioriteringsliste. Det som synes merkelig kanskje er at det ikke har oppstått noen "protestkampanje" f.eks. på Facebook for å fjerne tiggerne, men folk er heller veldig opptatt av hva innholdet er på en pizza Grandiosa........hmmm. Det er valg til høsten, oppfordringen fra FRP og Høyre er å fjerne alle tiggerne fra gata. I Oslo så er byrådsleder Lae også innstilt på en opprydningsaksjon. Det er ikke slik at vi, innbyggerne i Norge, ikke vil oppholde oss i det offentlige rom (et spesielt strøk, eller gate) fordi vi føler tiggerne er plagsomme. Dette er definitivt en politisk sak som politikerne må rydde opp i, men det hadde hjulpet med en eller annen form for kampanje......(er ikke på Facebook selv)..

Skrevet

Det finnes da Facebookgrupper som tar for seg denne problematikken, opptil flere stykker faktisk. Og det er vel litt av problemet, for folk sprer seg utover alle disse smågruppene i stedet for å gå sammen om en gruppe. Så vidt jeg kan se ved et raskt søk er den største gruppa Vi som ikke gir penger til utenlandske tiggere, med rett under 1900 medlemmer.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi trenger ingen lovendring dersom vi faktisk slutter å gi.

Ikke søren om de får ei krone av meg. Heller ikke de narkomane som er norske. Støtter heller Kirkens Bymisjon direkte eller kjøper =Oslo

Gjest Lancelotte
Skrevet

Ja, disse roseselgerne er skumle. Hadde en på døren for et par år tilbake. Jeg var syk og åpnet opp med bare et teppe rundt meg. Han gav meg rosen, og skulle etterhvert ha penger for den. Jeg fant ingen penger hjemme, så jeg ga rosen tilbake og sa beklager. Mannen spurte om å låne toalettet, og med dårlig samvittighet å litt skepsis slapp jeg ham inn. Han prøvde å kysse meg på halsen, mens jeg stivnet av skrekk å peket på toalettet. Jeg gjemte meg inn på rommet, men han gikk ikke.. han sto bare i gangen og ventet. Til slutt ringte naboen på å spurte om å få låne et egg(de hadde fått med seg at han gikk inn i leiligheten). Først da gikk ham. Etter dette vifter jeg dem bare bort med hånden og sier "Såååri, nååo mååneey".. De irriterer meg :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet

JA TIL Å FORBY TIGGERE sier nå jeg!

Er så drittlei disse utlendingene som driver organisert tigging at jeg blir kvalm av det!

Skrevet

Jeg er så dritt lei disse romenerne med disse rosene at jeg kunne spy.. Å gå ned karl-johan er rett og slett slitsomt noen ganger, for du blir stoppet minst fem ganger hver eneste gang du går der.. De er aggresive, de gir seg ikke og de er overalt til en hver tid.. Jeg kan godt gi til de norske som sitter rolig, selv om jeg vet hva pengene går til, men romenerne kommer ikke til å få en krone av meg..

Gjest Marlo
Skrevet

På slottsfjellfestivalen hadde vi heldigvis bare romenere som plukket flasker og bokser for å pante dem og ingen som tigget.

Da gjör dem iallefall noe nytte og ikke plager gjestene

Skrevet

De er et problem her i byen og.

En ting er at de selger roser, men nå har de også begynt å tilby "gull" på gata.

Det kom ei dame til meg på gata med slikt, og jeg bad henne rett og slett om å ryke og reise.

Kanksje ikke så pent, men....

Gjest Marlo
Skrevet
Var akkurat i Tønsberg på festival, det var det flere roseselgerer. Jeg er så ond at når de har kommet helt nærme meg så skriker jeg BØØ. Barnslig ja, men jeg slipper MAS.

Jobber selv med/på denne festivalen, og har ikke sett noen "roseselgere", men om du opplevde dem så er du jo nödt for å si ifra til ledelsen (ikke frivillige fjortiser), slik at vi får skysset dem ned fra fjellet i det minste

Gjest Transemann 35
Skrevet

Jeg gir alldri til tiggere. Om alle gjorde som meg vil dem snart forsvinne

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ho ho :ler:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Ja, disse roseselgerne er skumle. Hadde en på døren for et par år tilbake. Jeg var syk og åpnet opp med bare et teppe rundt meg. Han gav meg rosen, og skulle etterhvert ha penger for den. Jeg fant ingen penger hjemme, så jeg ga rosen tilbake og sa beklager. Mannen spurte om å låne toalettet, og med dårlig samvittighet å litt skepsis slapp jeg ham inn. Han prøvde å kysse meg på halsen, mens jeg stivnet av skrekk å peket på toalettet. Jeg gjemte meg inn på rommet, men han gikk ikke.. han sto bare i gangen og ventet. Til slutt ringte naboen på å spurte om å få låne et egg(de hadde fått med seg at han gikk inn i leiligheten). Først da gikk ham. Etter dette vifter jeg dem bare bort med hånden og sier "Såååri, nååo mååneey".. De irriterer meg :frustrert:

Uff, for en ekkel historie :tristbla: Så godt at du har naboer som følger med!

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber selv med/på denne festivalen, og har ikke sett noen "roseselgere", men om du opplevde dem så er du jo nödt for å si ifra til ledelsen (ikke frivillige fjortiser), slik at vi får skysset dem ned fra fjellet i det minste

Så ingen på selve festivalen men i sentrum på natta. Kanskje feil av meg å nevne festivalen da, beklager det.

Gjest Marlo
Skrevet
Så ingen på selve festivalen men i sentrum på natta. Kanskje feil av meg å nevne festivalen da, beklager det.

Ah men det var jo bra, for vi var ganske strenge på å pröve å holde dem utenfor.

Men vi tillot de som gikk der for å plukke pantegods da

Tönsberg sentrum har blitt et slags mekka for alle tiggere - spesiellt i helgene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...