Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #1 Del Skrevet 18. juli 2009 Bekymrer meg vanligvis lite for milde smerter, men i da har jeg hatt ganske langvarige smerter i brystet, på hjertesiden, men jeg har vansker for å vite om det er hjertet det er vondt i eller ikke. Det er en forsåvidt mild smerte, men jeg kjenner det godt. Er nesten som en veldig mild krampe, noen ganger stikker det litt også. Det som er ekkelt er at jeg i dag også har fått litt smerter i venstre arm. Det stikker litt i den også, og den føles av og til nummen. Synes det er lett ekkelt, for jeg er veldig redd for å få hjertesykdom, så jeg håper jo at jeg bare overdriver. Er bare 16 år, og vet ikke om hjertesykdom i familien, men bør jeg få dette sjekket? Har hatt lignende smertet før, men det har ikke vart så lenge før, og jeg har ikke kjent noe i armen. Nå har jo legekontoret jeg går til stengt i helgen, og åpner ikke før på mandag. Er derfor jeg lurer, og spør her, hvis noen andre skulle ha erfaringer med slikt. Om jeg bør vente og se hva som skjer videre, eller om det kan være alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #2 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg ville oppsøkt hjelp. Krampelignende smerter i brystet som stråler ut mot venstre arm KAN tyde på hjerteproblemer. Bor du alene? Hvis ikke, rådfør deg med familien din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #3 Del Skrevet 18. juli 2009 Nå har jo legekontoret jeg går til stengt i helgen, og åpner ikke før på mandag. Er derfor jeg lurer, og spør her, hvis noen andre skulle ha erfaringer med slikt. Om jeg bør vente og se hva som skjer videre, eller om det kan være alvorlig. Synes du skal ringe legevakta. Så kan de vurdere om du bør dra dit for en undersøkelse. Da blir det i så fall målt blodtrykk og tatt et EKG (klistremerker som man fester elektroder til som måler hjerteaktiviteten). Siden du er så ung er det nok sannsynligvis helt ufarlig, men synes du skal sjekke det uansett. Jeg synes også du skal si ifra til en av foreldrene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #4 Del Skrevet 18. juli 2009 Enig i at du bør få det sjekket. Sannsynligheten er liten for at det er noe alvorlig ettersom du er så ung, men det er jo alltids noen som har en uoppdaget hjertefeil e.l, så ta kontakt med lege eller legevakt. Sånn for å "roe ned" litt, så er ofte smerter i brystet halsbrann, dette kan også gi smerter i venstre arm (og bak skulderen), men ettersom symptomene kan forveksles med hjertesykdom skal du som sagt ta det på alvor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bambus Skrevet 19. juli 2009 #5 Del Skrevet 19. juli 2009 Enig i at du bør få det sjekket. Sannsynligheten er liten for at det er noe alvorlig ettersom du er så ung, men det er jo alltids noen som har en uoppdaget hjertefeil e.l, så ta kontakt med lege eller legevakt. Sånn for å "roe ned" litt, så er ofte smerter i brystet halsbrann, dette kan også gi smerter i venstre arm (og bak skulderen), men ettersom symptomene kan forveksles med hjertesykdom skal du som sagt ta det på alvor Forstår veldig godt din bekymring.... Ville tatt kontakt med lege hvis jeg var deg:) Men jeg selv har hatt akkurat det samme som du forklarer her. Og hos meg var det bare en stiv nakke som gjorde utslaget..... kiropraktor og fysio var tingen... Jeg ble og llitt små redd for dette. Hjalp når jeg fikk vite hva grunnen var. Men som jeg lærte når jeg tok min utdannelse som hjelpepleier, var at det er vanskeligere for oss kvinner å oppdage f.eks hjerteinfarkt for vi får ikke de klassiske symptomene som men gjør... Vi vil gjerne få vondt i rygg eller mage..... Men man kan aldri vite uansett så ta deg en tur til legen du..... Håper alt går bra:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 19. juli 2009 #6 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg håper du får bra veiledning hos legen. Min erfaring er at leger ikke er spesielt forståelsesfulle når det gjelder hypokondri og økt bevissthet rundt hjerterytme og smerte under angstforstyrrelser. Hjerteinfarkt vil det helt sikkert ikke være, fordi det gjør så sinnsykt vondt, at du ville vært på sykehuset nå, og fått morfindrypp. Eneste måten å sikre seg at det ikke er vasospastisk angina med forbigående næringsstoffmangel til hjertet, er ved thallium-scintigrafi av koronararteriene etter dipyramidol-injeksjon. Selv om du måler hjerteenzymer, og de er normale, kan det ikke utelukkes at de ikke var unormale tidligere. Så kan det tenkes at de går inn i spiserøret ditt med både kamera og manometer, for å sjekke om det ikke kan være en reflukssykdom. Eller kanskje spiserørskrampe. Ofte finner da legene små forandringer som de ikke kan forklare helt. F.eks finner leger tilfeldige hvite flekker i hodet på vanlige folk uten problemer som får CT av huet. Eller de finner ST-senkninger på EKG, som sannsynligvis skyldes en grenblokk, men det kan ikke utelukkes helt at det er skyld i smertene. Kanskje vil noen smartinger måle hjernebølger, for å se om du ikke kan ha epilepsi, og hatt en aura. Men mest sannsynlig finner de ingenting. Så finner de kanskje noe som hverken er fugl eller fisk på langtids-hjernebølgemålingen. Ettersom du også kjenner kribling, kan det tenkes at noen smartinger føler at du bør få en MRT av hodet, og av halsvirvlene. Men siden symptomene dine kommer og går, så er det lite sannsynlig at du finner noe der. Også veldig skjelden at MS og prolaps kan skape et lissom-hjerteinfarkt. Til slutt kommer du ut med mer usikkerhet enn du kom inn. Mest sannsynlig er dette noe som sitter i hodet ditt, og det er ikke uvanlig at 16åringer utvikler adjustment disorders. Når enkelte kan fake bevisstløshet, hvorfor skulle ikke hodet ditt kunne fake milde brystsmerter? PS: jeg har gått til legen selv for milde brystsmerter. Jeg har også vært angstforstyrret og er generelt en nevrotisk jævel. Det kom ikke noe godt ut av alle undersøkelsene. Men brystsmertene forsvant da. Lykke til Endret 19. juli 2009 av robotkalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #7 Del Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar Har snakket med min mor, men hun tror at det "sikkert går bra" og at det er ingenting. Hun pleier vanligvis ikke å tro på meg når det gjelder slike ting, at jeg bare er en tenåring som leter etter at noe er galt. Så det er ikke så enkelt. Tror allikevel at jeg vil sjekke hos legen om det er noe, bare for å enten bekrefte eller avkrefte, men er jo redd for at de ikke vil ta meg seriøst der heller. I dag har jeg ikke hatt slike "kramper", men våknet i natt av hjertebank, og jeg kjenner det også litt fremdeles, spesielt når jeg reiser meg. Da kjenner jeg at det dunker i hjertet og hodet. Dette har jeg også kjent før. Men er det noen som vet hvor mye en slik undersøkelse kan koste. Og hva gjør jeg hvis fastlegen har ferie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 19. juli 2009 #8 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) TS, tror egenandelen for et legebesøk er på et par hundrelapper, men etter hva jeg forstår, så dekkes undersøkelser, blodprøver, osv av folketrygden. Det er også noe du kan spørre legen om, eller i hvert fall enkelte leger, uten at de tenker negativt om deg. Leger er jo mennesker de også, så de kan være dømmende, men det er vel ikke så mange alternativer, tenker jeg.Hvis fastlegen har ferie, så tar du det easy og lever videre som normalt. Hvis du får akutt vondt, så drar du til legevakten. Det er lav sannsynlighet for at du kommer til å dø av dette her, og totalt usannsynlig at du får tilbakevendende små infarkter. Endret 19. juli 2009 av Pasha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 19. juli 2009 #9 Del Skrevet 19. juli 2009 Tråden er ryddet i henhold til reglene.Pasha mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rikke Skrevet 24. august 2010 #10 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg er en 15 år gammel jente og har akkurat det samme problemet desverre. Dette har plaget meg i flere år men i det siste har krampende og stikkingen kommet mer og mer. trenger ikke vare mere enn sekunder-minutter, men bekymringene er der fortsatt. moren min sa akkurat d samme til meg når jeg fortalte henne om krampen '' er sikkert ikke noe, går nok bra''. men vurderer alikavell å dra til legen ettervært.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jens Skrevet 2. september 2010 #11 Del Skrevet 2. september 2010 Hei. Jeg er en mann på 26 år, som har krampelignende smerter i brystet. Jeg oppdaget dette igår kveld når jeg lå på sofaen. Når jeg skulle reise meg "hogget" det til i brystet. Utover kvelden kom disse krampene bare mer og mer og i natt kom disse drampene konstant med sekunder av mellomrom. Og kunne vare opptil 30-40 sek. I dag har jeg ikke kjent så mye til det, men har kjent at ved bråe bevegelser at de ligger lattent! Nå på kvelden igjen har jeg hatt noen krampe anfall igjen! Så fort jeg anstrenger meg litt kommer de tilbake. Syns det er bekymrende når dette er så nærme hjertet. Er det noen som vet hva dette kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 2. september 2010 #12 Del Skrevet 2. september 2010 Spør legen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 2. september 2010 #13 Del Skrevet 2. september 2010 Hei. Jeg er en mann på 26 år, som har krampelignende smerter i brystet. Jeg oppdaget dette igår kveld når jeg lå på sofaen. Når jeg skulle reise meg "hogget" det til i brystet. Utover kvelden kom disse krampene bare mer og mer og i natt kom disse drampene konstant med sekunder av mellomrom. Og kunne vare opptil 30-40 sek. I dag har jeg ikke kjent så mye til det, men har kjent at ved bråe bevegelser at de ligger lattent! Nå på kvelden igjen har jeg hatt noen krampe anfall igjen! Så fort jeg anstrenger meg litt kommer de tilbake. Syns det er bekymrende når dette er så nærme hjertet. Er det noen som vet hva dette kan være? Om det varer burde du oppsøke lege. De fleste her inn er amatører. Likevel det kan tenkes at dette er muskulært. Du kan ha ligget skjevt på sofaen eller utsatt noen av ribeina for press. Om du kjenner det når du beveger der så ville jeg kanskje tro det. Grier du å gå opp en trapp fort uten å bli sliten? Gjør du det kan det jo tyde på at det er hjertet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #14 Del Skrevet 3. september 2010 Det kan vel også være luftsmerter? Det hender jeg har drukket cola eller annen brus og får kjempevondt "i hjertet" eller andre steder i kroppen. Det stikker ordentlig. Hvis jeg ikke visste hva det var, hadde jeg vel trodd det var noe alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #15 Del Skrevet 5. september 2010 Det kan være MYE FORSKJELLIG men det kan INGEN her inne svare på!!!!!! Kompisen min hadde samme problemer og han hadde hjertefeil og måtte opereres, så ja, det kan være alt! dere fortjener å bli litt skremt når dere skriver innlegg her og forventer at folk kan forklare hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 5. september 2010 #16 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene dere vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om dere fikk et profesjonelt svar, og det vil dere kun få om dere kontakter lege. Vennlig hilsen ninuska_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg