Fun Light Skrevet 18. juli 2009 #1 Skrevet 18. juli 2009 Hvordan er dette blitt til for dere? Er det besteforeldrene til barnet som selv har ytret ønske om hva de ønsker å bli kalt, eller går det i arv fra forrige generasjon eller er det noe helt annet som ligger bak? Min mor har foreløpig bare to barnebarn, men jeg er nestemann ut med neste "pulje". Min søster og mor lagde i sin tid en avtale om mommo, noe jeg ikke kjenner begrunnelsen for. Jeg syns personlig dette høres veldig gammeldags ut og ville foretrukket noe annet, men siden jeg ikke var først ute med å få barn kan jeg kanskje ikke annet enn å føye meg etter det kallenavnet som allerede er bestemt, eller?
Pasha Skrevet 18. juli 2009 #2 Skrevet 18. juli 2009 Besteforeldrene fikk bestemme hva de ville hete før barnet ble født, men det er opp til barnet hva de egentlig vil kalle dem. Datteren min har f.eks laget kallenavn på bestefedrene, det samme navnet (begge to ville være bestefar), mens til bestemødrene har hun ikke sagt så mye enda
Gjest imli Skrevet 18. juli 2009 #3 Skrevet 18. juli 2009 Ofte blir det vel til hva barnebarna selv sier. Vi lot besteforeldrene selv bestemme hva de ville bli kalt, så får vi se om barnebarna er enige Her er mannens mor farmor, og mine foreldre mor og far. Jeg kalte alle mine besteforeldre for bestemor og bestefar, men vokste opp med kun en bestemor, resten døde da jeg var veldig liten.
Umuriel Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Titlene har kommet av seg selv, vi har ikke avtalt med noen hva de ønsker å bli kalt. Foreldrene mine omtaler seg selv som mor og far, mens farmoren kaller seg både farmor og bestemor.
Knøttet Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Mannens foreldre er farmor og farfar, mens mine foreldre er bestemor og bestefar. Dette var det vi som foreldre som valgte, fordi gutten er bare 1 år og kan ikke bestemme det selv enda. Hva han vil kalle de når han blir stor nok er selvsagt opp til han selv. Både mannen og jeg er vant til ikke kalle noen av besteforeldrene for mormor og morfar, vi har begge hatt farmor, farfar, bestemor og bestefar, og da ble det mer naturlig for både oss og guttens besteforeldre å bli kalt farmor, farfar, bestemor og bestefar.
Gjest Flode Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Da min bror fikk barn valgte besteforeldrene selv hva de ville kalles, men på bestemoren lagde førstemann sitt eget navn som vi syntes var veldig søtt, så vi forsterket opp dette og førte det videre på de andre barnebarna, og nå kaller t.o.m barna i barnehagen henne for det...
Minttu Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 Jeg har alltid kalt bestefedrene for bestefar og moren til pappa kaller jeg bestemor mens moren til mamma kaller jeg mommo hvorfor vet jeg ikke, men det har bare blitt slik Jeg har alltid kalt det, helt av meg selv. Begge søskenbarna mine og broren min kaller mommo for bestemor, så jeg har ikke blirr påvirket av noen.
The Kitten Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Hvordan er dette blitt til for dere? Er det besteforeldrene til barnet som selv har ytret ønske om hva de ønsker å bli kalt, eller går det i arv fra forrige generasjon eller er det noe helt annet som ligger bak? Min mor har foreløpig bare to barnebarn, men jeg er nestemann ut med neste "pulje". Min søster og mor lagde i sin tid en avtale om mommo, noe jeg ikke kjenner begrunnelsen for. Jeg syns personlig dette høres veldig gammeldags ut og ville foretrukket noe annet, men siden jeg ikke var først ute med å få barn kan jeg kanskje ikke annet enn å føye meg etter det kallenavnet som allerede er bestemt, eller? I min familie har det ikke vært vanlig med kallenavn faktisk. Vi sier farmor, farfar, mormor og morfar. Skjønt vi har bare kontakt med farmor da...
Cuba Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 Selv har vi bare kalt våre mormor, morfar, farmor og farfar. Barna til samboeren kaller hans foreldre bestemor og bestefar og regner med barnet vårt kommer til å gjøre det samme. Mine foreldre regner jeg med kommer til å bli mormor og morfar
Gjest annemor30 Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Hvordan er dette blitt til for dere? Er det besteforeldrene til barnet som selv har ytret ønske om hva de ønsker å bli kalt, eller går det i arv fra forrige generasjon eller er det noe helt annet som ligger bak? Min mor har foreløpig bare to barnebarn, men jeg er nestemann ut med neste "pulje". Min søster og mor lagde i sin tid en avtale om mommo, noe jeg ikke kjenner begrunnelsen for. Jeg syns personlig dette høres veldig gammeldags ut og ville foretrukket noe annet, men siden jeg ikke var først ute med å få barn kan jeg kanskje ikke annet enn å føye meg etter det kallenavnet som allerede er bestemt, eller? Vi som foreldre ønsket at far siden var farmor og farfar, min side bestemor og bestefar slik vi foreldrene var vant til fra vi var små.. farmor og farfar slo krøll på seg så vi har ikke kontakt i det hele tatt... skjedd mye som gjør det da... ike bare titlene;-)
Jane F. Skrevet 18. juli 2009 #11 Skrevet 18. juli 2009 Jeg liker(vil at) de skal hete mormor og morfar/ farmor og farfar. Liker egentlig ikke klangen av bestemor/bestefar. Egentlig synes jeg at det er helt opp til barnet eller besteforeldrene hva som blir kallenavnet. Det eneste som er sikkert er at barna kommer sikkert til å kalle mine besteforeldre for Mimmi og Faffaf for det gjør nemlig jeg fortsatt i en alder av 20 år Og kommer ikke til jeg til å slutte med heller. Det eneste som er litt forvirrende er at jeg bruker mimmi og faffaf på begge besteforeldreparene, så noe forvirring dukker opp:P For de som lurer er grunnen til "Faffaf" at jeg ikke kunne si "R" den første tiden:P og ettersom begge bestemødrene ble mimmi, så ble morfar til faffaf der også. Men når sant skal sies er det fortsatt noen få år til jeg planlegger å bli gravid så da kan jeg jo ha endret mening. Men 4 mimmier blir vel litt for mye ?
Littlebird Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 Her får besteforeldrene bestemme selv. Da blir ikke alle kallenavnene helt A4, men jeg syns det er ok.. når min pappa syns å bli kalt Besten høres ut som en 90-åring og ikke har lyst til det har ikke jeg tenkt å lære barna det.. Da er det mye hyggeligere at han får lov å hete Bestefar syns jeg. Osv.
FangeLiv Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 Her får besteforeldrene bestemme selv. Da blir ikke alle kallenavnene helt A4, men jeg syns det er ok.. når min pappa syns å bli kalt Besten høres ut som en 90-åring og ikke har lyst til det har ikke jeg tenkt å lære barna det.. Da er det mye hyggeligere at han får lov å hete Bestefar syns jeg. Osv. Helt samme her.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. juli 2009 #14 Skrevet 19. juli 2009 Min ene bestemor var både farmor og mimmi, og ingen av barna tok feil. De hun var farmor for var hun farmor, og der hun var mormor ble det brukt mimmi. Hvorfor det ble sånn har jeg ingen som helst anelse om :klø: Min niese kaller begge besteforeldreparene for bestemor/bestefar, men hvis det skulle kunne oppstå misforståelse bruker hun fornavnet deres etter, eller evt hvor de bor. Hun er veldig flink til å skjønne når hun må skille, og når det er greit å bare bruke bestemor/bestefar. Det samme gjelder forøvrig også tante, enten bare tante eller tante med navn bak! Etter det jeg har opplevd, så vil jeg si at det er lite sannsynlig at barn blir forvirret av at flere blir kalt ved samme navn.
Skrållan Skrevet 19. juli 2009 #15 Skrevet 19. juli 2009 Her har besteforeldrene selv bestemt hva de skal kalles. Mine foreldre er mormor og bestefar (pappa hadde så lyst til å bli kalt bestefar, men mamma syntes bestemor hørtes så gammelt ut! ), men jenta vår kaller pappan min for Bæss, litt lettere å si det Foreldrene til sambo vil kalles gommo og goffa. Selv er jeg vant til at foreldrene på morsiden min kaltes mormor og morfar, men da vi var yngre kalte vi dem mimmi og bæsse. Besteforeldrene på farsiden var bestemor og bestefar.
Izolde Skrevet 19. juli 2009 #16 Skrevet 19. juli 2009 Det mest naturlige er vel at besteforeldrene selv velger hva de ønsker å bli kalt.
Tink Skrevet 19. juli 2009 #17 Skrevet 19. juli 2009 Jeg hadde veldig lyst at mine barn skulle kalle besteforeldrene på den ene siden bestemor og bestefar, men besteforeldrene syns det hørtes alt for gammelt ut... Så vi har mormor og morfar, farmor og farfar til hun eldste. Hu yngste har mormor og morfar pluss utenlandske kallenavn på faren sin side(de er utenlandske).
*Joyce* Skrevet 19. juli 2009 #18 Skrevet 19. juli 2009 Her har besteforeldrene valgt selv, mine foreldre er bestemor og bestefar, mens mannens er besten og besta. Men det kan jo hende lillejenta finner på egne navn til dem etterhvert, da. Jeg kaller pappas foreldre bestemor og bestefar, mens mammas mor var utenlandsk og hadde kallenavn på sitt språk, og mammas far døde før jeg ble født.
Molly80 Skrevet 20. juli 2009 #19 Skrevet 20. juli 2009 For oss er det naturlig at mine svigerforeldre blir bestemor og bestefar, for de allerede kalles det av to barnebarn. Jeg er vant til mormor og morfar samt farmor og farfar, så det blir nok mormor og morfar... MEN det som blir en ekstra utfordring er jo at foreldrene mine har gifta seg på nytt.. så det blir to sett med mormor og morfar..
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #20 Skrevet 20. juli 2009 Mine foreldre er allerede bestemor og bestefar for mine nieser, derfor syns jeg det er naturlig at barnet vårt kaller de det samme. Nå ønsker visst foreldrene til mannen å bli kalt det også, men det syns jeg ikke noe om selv, fordi det bare skaper forvirring med doble sett med samme kallenavn. De bor også veldig tett, så jeg ser for meg bare rot. Moren til mannen vil IKKE bli kalt farmor, så vi får se om vi finner en annen løsning de kan leve med. En ting er i alle fall sikkert, det er i bunn og grunn opp til barnet selv når det kommer til stykket, så vi får se da hva barnet velger når det blir født og begynner å snakke....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå