Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Det stemmer at man ikke må vite på forhånd når far skal ha sin permisjon. Det holder at NAV får beskjed 1 mnd i forkant. Husk da også på at fars arbeidsgiver må sende inn skjema på han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 skjema, det ene skal du sende inn (krav om ytelse ved fødsel og adopsjon) og det andre skal arbeidsgiver sende inn (skatte- og -inntektsopplysninger)

Arbeidsgiver må få beskjed av deg om at dette skal sendes inn. Da må arbeidsgiver samtidig få vite når permisjonen din starter og hvilken dekningsgrad du skal benytte (80 eller 100%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Jeg har siden i går ettermiddag hatt menstruasjonsaktige smerter, helt nederst i magen. Hva er dette for noe? Det er ikke så godt å forklare hvordan det kjennes ut, det stikker liksom litt, og er litt ømt, og ja sånn som når jeg har mensen bare ikke fullt så ille. Men nok til at jeg blir ganske redd :( Noen av dere som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være helt normalt, alle mine kynnere er veldig vonde, men det kan og være at du bør ta en tlf til føden for en sjekk. Jeg vet jeg er slik, altså er det ok, men er det nytt for deg så ringer du. Så er du på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være helt normalt, alle mine kynnere er veldig vonde, men det kan og være at du bør ta en tlf til føden for en sjekk. Jeg vet jeg er slik, altså er det ok, men er det nytt for deg så ringer du. Så er du på den sikre siden :)

Takk for svar :) Det har gått over nå, så da ser jeg det ann litt. Kjenner bevegelse ihvertfall, så jeg har roet meg ned litt. Tror ikke det var kynnere, for det var liksom konstant, også var ikke magen hard sånn som de få gangene jeg har hatt kynnere.

Også er jeg vel den som heller tar en telefon for lite... :sjenert: har litt legeskrekk/ sykehusskrekk, i det hele tatt! Men jeg skal på fødselsforberedende kurs i morra, hos jordmora. Kan jo eventuelt ta en prat med henne da hvis hun har noen minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tyttebær
Også er jeg vel den som heller tar en telefon for lite... :sjenert:

Sånn er jeg også! Men det går som regel bra! :)

--

I dag er det bare 3 uker igjen til termin! :hoppe:

Dette har vært en stor milepæl for meg! :) Nå er jeg ikke lenger sykemeldt, men i permisjon, og det betyr at ting går fremover!

Jeg skal treffe vesla innen 5 uker! :hoppe: :rødme: Herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strengt tatt signerer de jo på helsekortet også, så.. Det burde jo holde?

Det burde det, men enkelte kan jo ha opplysninger på helsekortet som de ikke ønsker å dele med andre/NAV. Synes i grunnen det er ganske teit at du må ha en bekreftelse etter 26 uke når det er ul-termin som gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er jeg vel den som heller tar en telefon for lite... :sjenert: har litt legeskrekk/ sykehusskrekk, i det hele tatt! Men jeg skal på fødselsforberedende kurs i morra, hos jordmora. Kan jo eventuelt ta en prat med henne da hvis hun har noen minutter :)

Håper du får tatt en prat med jordmoren!

Jeg tror det er veldig lett å tenke at det er helt sikkert normalt, og det går bra. Og det gjør det jo i de aller fleste tilfeller. Men likevel tror jeg at det er lurt å svelge stoltheten litt og ringe om man er litt usikker. Det verste (eller, beste egentlig) som kan skje er at de sier at det er normalt, og ingenting å bekymre seg for. Jeg mener ikke man skal ringe føden for den minste lille ting altså, men jeg tror ikke man skal være så redd for å ringe heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 3 uker igjen og permisjonsstart tyttebær! :) Jeg synes også det er annerledes nå som jeg har permisjon og ikke er sykemeldt. En mye, mye bedre følelse - nå kan jeg gjøre dette med god samvittighet!

Det burde det, men enkelte kan jo ha opplysninger på helsekortet som de ikke ønsker å dele med andre/NAV. Synes i grunnen det er ganske teit at du må ha en bekreftelse etter 26 uke når det er ul-termin som gjelder uansett.

Absolutt, jeg ville ikke sende kopi av helsekort til Nav, står en del på mitt helsekort som jeg strengt tatt ikke ønsker at hvem som helst skal vite - bedre å bare kunne sende inn bekreftelse på akkurat det de må ha. For meg var det ikke problem å få terminbekreftelse, har jo svangerskapskontroller så ofte.. Ja, burde vel holdt med bekreftelse etter UL, da har man jo kommet ganske langt, men de vil vel unngå å gjøre en innsats for så at det skal gå galt.

Miss moneypenny:

Jeg har aldri ringt føden for noe, og jeg har hatt mye rare og voldsomme vondter. Vegrer meg liksom for å ringe, og blir sånn "se om det går over eller om jeg finner svar på en annen måte". Jeg har også innimellom hatt mensensmerter/stikninger på den måten, men da ofte i sammenheng med kynnere hvor jeg ikke har kunnet slappe helt av. Da går de ofte over til å bli vonde. Men jeg vet ikke hva dette er? Du får spørre jordmoren i morgen, på mitt kurs var det en liten rekke som samlet seg for spørsmål i forhold til deres graviditet i pausen, tror det er helt vanlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skjema på sykehuset idag med terminbekreftelse :) De hadde et eget skjema de pleide å fylle ut som kunne brukes til NAV. Så da har jeg det i orden iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får tatt en prat med jordmoren!

Jeg tror det er veldig lett å tenke at det er helt sikkert normalt, og det går bra. Og det gjør det jo i de aller fleste tilfeller. Men likevel tror jeg at det er lurt å svelge stoltheten litt og ringe om man er litt usikker. Det verste (eller, beste egentlig) som kan skje er at de sier at det er normalt, og ingenting å bekymre seg for. Jeg mener ikke man skal ringe føden for den minste lille ting altså, men jeg tror ikke man skal være så redd for å ringe heller. :)

Det jeg er mest redd for er vel å måtte dra dit, og bli undersøkt. Helt teit, jeg vet! Men sånn er jeg bare. Det er det jeg gruer meg til med tanke på fødsel også, akkurat det å ringe til fødeavdelingen, også dra dit. Å presse ut ungen bekymrer meg ikke det grann :P Merkelig...

Miss moneypenny:

Jeg har aldri ringt føden for noe, og jeg har hatt mye rare og voldsomme vondter. Vegrer meg liksom for å ringe, og blir sånn "se om det går over eller om jeg finner svar på en annen måte". Jeg har også innimellom hatt mensensmerter/stikninger på den måten, men da ofte i sammenheng med kynnere hvor jeg ikke har kunnet slappe helt av. Da går de ofte over til å bli vonde. Men jeg vet ikke hva dette er? Du får spørre jordmoren i morgen, på mitt kurs var det en liten rekke som samlet seg for spørsmål i forhold til deres graviditet i pausen, tror det er helt vanlig.. :)

Godt å høre at det ikke bare er meg som vegrer meg for det! Føler meg en smule rar ;) Nå har jeg lest litt på nett, og funnet ut at det egentlig er ganske vanlig med litt menstruasjonssmerter, så jeg skal prøve å slappe av og se det ann, og ta en prat med jordmora i morra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg gruer meg til med tanke på fødsel også, akkurat det å ringe til fødeavdelingen, også dra dit. Å presse ut ungen bekymrer meg ikke det grann :P Merkelig...

Vet du, jeg må faktisk innrømme at jeg gruer meg til det samme. Det går om og om igjen opp i hodet mitt, "hva si når jeg ringer", "hvordan formulere meg", "hva skjer når jeg kommer dit"... osv osv.. Liker ikke tlf, og er uvant å skulle være "pasient", jeg er vant til å være på andre siden.. Men vi får tenke at vi gruer oss i alle fall ikke til selve fødselen da:) Sånn sett er vi kanskje heldigere enn andre. Og det går så greit, de tar nok styring og de vet hva de skal si og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensmurringer er helt normalt, jeg får de ofte med kvalme :) Det er kroppen som gjør seg klar bare, og evt at hodet fester seg... Jeg har mensmurringer konstant nå, flytter seg fra hofter, til magen og over i korsryggen, ufattelig plagsomt og slitsomt! Antakelig gjør det ikke fødselen enklere, raskere eller at det vil skje snart, det bare er sånn :filer: En graviditet er ikke bare bare, det er ingen sykdom, men det er faktisk ganske vanlig å ha vondt ;) Så lenge man også har bevegelse så er nok alt bare fryd og gammen! (Jeg har hatt både JM-time, UL og gyn. undersøkelse etter at disse mensmurringene kom og da har alt vært helt supert. Tok ikke disse undersøkelsene grunnet mensmurringer altså, bare var tilfeldig ;) )

Æsj, jeg begynner å bli lei av å være gravid nå... Vil ha kroppen min tilbake! Føler jeg snart går på veggen om jeg ikke kan løpe til bussen, bære ting opp 5 etasjer, sove på magen, ikke måtte planlegge turen til butikken, gå langt og raskt og ha et normalt sengeliv igjen :sjenert: Også vil jeg hilse på han i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg må faktisk innrømme at jeg gruer meg til det samme. Det går om og om igjen opp i hodet mitt, "hva si når jeg ringer", "hvordan formulere meg", "hva skjer når jeg kommer dit"... osv osv.. Liker ikke tlf, og er uvant å skulle være "pasient", jeg er vant til å være på andre siden.. Men vi får tenke at vi gruer oss i alle fall ikke til selve fødselen da:) Sånn sett er vi kanskje heldigere enn andre. Og det går så greit, de tar nok styring og de vet hva de skal si og gjøre.

Hehe sier du det! Godt å høre at det ikke bare er meg som tenker sånn! Mamma sier hele tiden at hvis det er noe så skal jeg bare ringe til føden. Men i mine øyne er ikke det bare bare! Men jeg tror kanskje at det kommer ganske naturlig for oss når vannet går, eller vi får rier, osv. Da er vi nok så gira at vi ikke kan få ringt fort nok :P Og ja, vi er jo faktisk ganske heldige som ikke gruer oss til noe verre enn det :)

Mensmurringer er helt normalt, jeg får de ofte med kvalme :) Det er kroppen som gjør seg klar bare, og evt at hodet fester seg... Jeg har mensmurringer konstant nå, flytter seg fra hofter, til magen og over i korsryggen, ufattelig plagsomt og slitsomt! Antakelig gjør det ikke fødselen enklere, raskere eller at det vil skje snart, det bare er sånn :filer: En graviditet er ikke bare bare, det er ingen sykdom, men det er faktisk ganske vanlig å ha vondt ;) Så lenge man også har bevegelse så er nok alt bare fryd og gammen! (Jeg har hatt både JM-time, UL og gyn. undersøkelse etter at disse mensmurringene kom og da har alt vært helt supert. Tok ikke disse undersøkelsene grunnet mensmurringer altså, bare var tilfeldig ;) )

Æsj, jeg begynner å bli lei av å være gravid nå... Vil ha kroppen min tilbake! Føler jeg snart går på veggen om jeg ikke kan løpe til bussen, bære ting opp 5 etasjer, sove på magen, ikke måtte planlegge turen til butikken, gå langt og raskt og ha et normalt sengeliv igjen :sjenert: Også vil jeg hilse på han i magen!

Tusen takk for beroligende svar!! :) Gleder meg til å få kroppen min tilbake jeg også, spesielt å kunne sove! Det er bare en stilling som fungerer for tiden. Men når frøkna kommer til verden blir det jo ikke tid til å sove... da blir det å amme, skifte bleie, og beundre verket mens hun sover :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vogn kjøpt (Emmaljunga Duo Edge med Classic understell). Kommer på lørdag! :tommelsmil:

Det var mao. ingen grunn til å stresse. :fnise:

Det ble litt andre innkjøp også; en sparkebukse i bomull og en ullbody, begge fra Joha. Pluss elastisk bambussjal fra Medley.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogn kjøpt (Emmaljunga Duo Edge med Classic understell). Kommer på lørdag! :tommelsmil:

Det er det understellet med stålkurv? Hvilken farge valgte dere?

Her er det 8 ukers leveringstid på samme vogna, ganske utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mao. ingen grunn til å stresse. :fnise:

Det ble litt andre innkjøp også; en sparkebukse i bomull og en ullbody, begge fra Joha. Pluss elastisk bambussjal fra Medley.

Se det, se det! Grattis med vogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det understellet med stålkurv? Hvilken farge valgte dere?

Her er det 8 ukers leveringstid på samme vogna, ganske utrolig!

Jepp, stålkurv. Hadde på mange måter mest lyst på sportsunderstellet, men etter å ha sammenlignet fjæringen mtp. rallykjøring, fant jeg ut at classic ikke var noe særlig annerledes. Og det med stoffkurven på sportsunderstellet trakk mye ned. :sjenert: Valgte mørkegrå, men jeg synes ikke den er så mørk i fargen, egentlig. :klø:

De hadde vogna inne på en annen butikk i nærheten, så det var derfor det var så kort leveringstid. Men uansett så var det maks seks ukers leveringstid i følge damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...