Luna_82 Skrevet 16. januar 2010 #961 Del Skrevet 16. januar 2010 Her er det samboer som ønsket seg tøybleier, men jeg setter ned foten. Leste i en av gravidbøkene mine at både tøybleier og engangsbleier forurenset ca lika mye, og da ser jeg ikke vitsen i å skulle kjøpe inn masse dyre tøybleier som må vaskes Leste det jeg også, så vi blir ikke å satse på tøybleier. Blir nok litt for mye arbeid, og med babyer blir det nok å gjøre utansett. Må jo ha litt tid til å kose oss innimellom også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 16. januar 2010 #962 Del Skrevet 16. januar 2010 Om tøybleier og papirbleier forurenser like mye eller ikke avhenger av flere ting: - Bruk av tørketrommel på tøybleier - Tørketid i tørketrommel om man bruker det (det er stor forskjell i tørketid på de ulike bleiene) - Om man kjører kokvask eller 60 graders vask - Om det er søppelforbrenningsanlegg i kommunen tilkoblet et fjern/nærvarmenett (da blir papirbleier litt mindre mmiljøfiendtlig, men de er ikke noe optimalt brensel pga. høy fuktighet) - Hva tøybleiene er laget av (bambus, hamp, økologisk bomull er mer miljøvennlig enn vanlig bomull) - Hvor mange barn som etterhvert bruker tøybleiene, og om man evt. selger dem videre - Om man kjøper tøybleier brukt - Om papirbleiene er miljømerket eller ikke Flere ting som har noe å si med andre ord, så det er helt feil å påstå at tøybleier alltid er mer miljøvennlig, eller at det vil være like forurensende med tøybleier som papirbleier. Det som uansett viser seg er at barn som bruker tøybleier har en tendens til å bli tørre fortere. For oss er dét, i tillegg til miljøaspektet og økonomi, en viktig faktor. Om vi finner ut at tøybleier er noe for oss, kommer vi til å bruke dem på evt. flere barn som kommer også. Litt info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Ea- Skrevet 16. januar 2010 #963 Del Skrevet 16. januar 2010 Det som uansett viser seg er at barn som bruker tøybleier har en tendens til å bli tørre fortere. For oss er dét, i tillegg til miljøaspektet og økonomi, en viktig faktor. Om vi finner ut at tøybleier er noe for oss, kommer vi til å bruke dem på evt. flere barn som kommer også. Syns det er supert at man tenker miljøvennlig og alt det der, men det er greit å vite at det ofte ikke er særlig velkomment med tøybleier i barnehagen. Det blir mye merarbeid for personalet samt at det ikke er praktisk på turer og lignende. Det er ikke særlig hygienisk heller i barnehagen. Jobber selv i bhg og har desverre måttet si i fra til forelder rundt tøybleier og up&go bleier. De einer seg rett og slett ikke i bhg. ___________________________________________ Ellers blir formen min bare værre og værre. Har vært i lag i dag, men det blir nok siste opplegget jeg deltar i før fødsel. Det var et rent helvete Spennende å se om jeg i det heletatt orker å stelle i stand noe til sønnens 2 års dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 16. januar 2010 #964 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg klarer faktisk ikke å se at det skal bli så mye verre for barnehagen. I stedet for å kaste bleia må de putte den i en pose. Noe annet er jo ikke annerledes? Minstemann sluttet med bleier når han var to, jeg satser på at nestemann også gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Ea- Skrevet 16. januar 2010 #965 Del Skrevet 16. januar 2010 Jo, jo, det er jo bare å putte det i en pose.... En bleie full av bæsj... Hvor skal den oppbevares da, hvis ungen bæsjet kl 7? Hengende på plassen til ungen i gangen? Nei det går desverre ikke, og i de bhg jeg har jobbet er det ikke vanlig å ha bæsjebleier liggende. De kastes rett ut i søpla for å bevare en viss behagelig lukt på jobben vår Nei, jeg vil i alle fall ikke ha noe å gjøre med tøybleier på jobb, har veldig mye annet jeg vil tilrettelegge for før det i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 17. januar 2010 #966 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) En tøybleie skal ha et innlegg av f.eks rispapir. Dette løftes ut av bleien sammen med bæsjen og skylles ned i toalettet, evt kastes sammen med papirbleiene. Man oppbevarer mao. ikke en bleie full av bæsj. Videre må jo selvfølgelig den brukte tøybleien oppbevares, og her synes jeg det er en selvfølge at foreldrene stiller med egnet oppbevaringssystem. En liten bøtte med lokk, eller en tøybleiepose (som er lik den man har hjemme for å oppbevare brukte tøybleier i) er tette, og om hver enkelt bleie legges i en liten pose før den legges i dunken skal ikke dette lukte noe særlig. Videre fordrer det jo også at foreldrene stiller med lettvindte typer tøybleier og at man har lagt inn rispapir og evt. innlegg på forhånd. Evt. bruker alt-i-ett-bleier som er veldig like engangsbleier, med unntak av at man må ha rispapir inni bleien for å lempe ut avføringen. Endret 17. januar 2010 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
letme Skrevet 18. januar 2010 #967 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg skal begynne med brettebleier som allerede ble brukt på meg og min bror (så det blir billig det), og så har jeg kjøpt 31 Popolini formsydde bleier på finn.no til 1000kr som vi kommer til å bruke etter ca 4 måneder. Jeg har ikke brukt tøybleier før, men satser på at jeg trives med det. Min viktigste grunn til å bruke tøybleier er prisen. Så langt har jeg altså brukt totalt 1000kr på bleier. Og de bleiene jeg nå har kan jeg bruke helt frem til barnet er ferdig med bleier. Det blir sagt at et barn fra fødsel til 3 år (vanlig tid med papirbleier) koster 10000-20000kr i bleier. Og dersom man da skal ha mer enn ett barn så blir det fort en del penger. Da er jeg mer fornøyd med å bruke kanskje 3000kr totalt på alle de jeg bestemmer meg for å ha. For det eneste jeg kommer til å trenge er rispapir til å legge i bleiene:) Jeg er overbevist:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renesmee Skrevet 19. januar 2010 #968 Del Skrevet 19. januar 2010 Uff, jeg "sliter" med MYE kynnere for tiden. Det starter på ettermiddagen, og så går det i ett sett helt til jeg legger meg. Magen strammer seg og slapper av konstant- Innimellom får jeg pauser på en halvtimes tid før det er i gang igjen. Skikkelig slitsomt, selv om det ikke gjør direkte vondt. Burde jeg bekymre meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tyttebær Skrevet 19. januar 2010 #969 Del Skrevet 19. januar 2010 Mye kynnere her også, men jeg bekymrer meg ikke! Regner bare med at kroppen forbereder seg til fødsel om en stund! --- Jeg og mannen lå på sofaen i går kveld og såg på en film! Mannen sovnet, var helt utkjørt etter att jeg hadde ligget å vridd meg i sengen den natten! Han hadde nesten ikke sovet, stakkar! Ihvertfall så begynte plutselig en baby å gråte på filmen, og han våknet av lyden, hoppet opp i sofaen og spurte om ambulansen var på vei? Jeg måtte le litt da! Ikke vet jeg hva han tenkte, men jeg beroliget han med at lillejenta fortsatt var trygt i magen! Betryggende at han våkner av babygråt ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Ea- Skrevet 19. januar 2010 #970 Del Skrevet 19. januar 2010 Har visst svangerskapsdepresjon jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tyttebær Skrevet 19. januar 2010 #971 Del Skrevet 19. januar 2010 Har visst svangerskapsdepresjon jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 19. januar 2010 #972 Del Skrevet 19. januar 2010 Har visst svangerskapsdepresjon jeg..... Uff, det er ikke noe kjekt. Håper du får ekstra oppfølging både nå og etter fødselen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 19. januar 2010 #973 Del Skrevet 19. januar 2010 Ihvertfall så begynte plutselig en baby å gråte på filmen, og han våknet av lyden, hoppet opp i sofaen og spurte om ambulansen var på vei? Jeg måtte le litt da! Ikke vet jeg hva han tenkte, men jeg beroliget han med at lillejenta fortsatt var trygt i magen! Betryggende at han våkner av babygråt ihvertfall Hahaha søt mann du har da Har visst svangerskapsdepresjon jeg..... Huff da!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 19. januar 2010 #974 Del Skrevet 19. januar 2010 Har visst svangerskapsdepresjon jeg..... Håper du blir tatt ekstra godt vare på av alle rundt deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renesmee Skrevet 21. januar 2010 #975 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg var på sykehuset i dag for slik glukosebelasting-ting . Noe så utrolig kjedelig! Det verste var at jeg ikke fikk lov å drikke noe eller spise fra midnatt og til jeg var ferdig på sykehuset. Jeg er ofte mye tørst om nettene, og det var grusomt å ikke kunne ta seg litt vann. Ble litt irritert da han som tok prøven sa at det ikke hadde gjort noe om jeg hadde drukket LITT i løpet av natta, så lenge jeg ikke bælja i meg en halvliter - DET kunne jordmora fortalt meg da.. hun sa jeg bare fikk lov å skylle munnen, ikke svelge noe Ble positivt overrasket siden jeg fikk lov å sitte/ligge i en god stol på et eget rom de 2 timene jeg måtte vente på å få tatt prøve nr 2. Er spent på resultatet i morgen. Jeg ble testet fordi min far har diabetes type 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tyttebær Skrevet 21. januar 2010 #976 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg var på sykehuset i dag for slik glukosebelasting-ting . Noe så utrolig kjedelig! Det verste var at jeg ikke fikk lov å drikke noe eller spise fra midnatt og til jeg var ferdig på sykehuset. Jeg er ofte mye tørst om nettene, og det var grusomt å ikke kunne ta seg litt vann. Ble litt irritert da han som tok prøven sa at det ikke hadde gjort noe om jeg hadde drukket LITT i løpet av natta, så lenge jeg ikke bælja i meg en halvliter - DET kunne jordmora fortalt meg da.. hun sa jeg bare fikk lov å skylle munnen, ikke svelge noe Ble positivt overrasket siden jeg fikk lov å sitte/ligge i en god stol på et eget rom de 2 timene jeg måtte vente på å få tatt prøve nr 2. Er spent på resultatet i morgen. Jeg ble testet fordi min far har diabetes type 1 Kjedelig opplegg! Jeg fikk også beskjed av jordmor at jeg ikke fikk gjøre noe mer enn å pusse tenner og skylle munnen! Endte med at jeg spiste masse, og drakk flere liter vann kvelden før, og måtte opp på do hele natten! Hadde vært greiere med den infoen om at man kan drikke vann på forhånd! Luxus med eget rom da! Jeg reknet med jeg måtte vente på venterommet på legekontoret, men fikk faktisk lov til å dra hjem! Måtte bare ta det litt med ro, og ikke stresse sånn at målingen skulle bli bra! Så jeg tok meg en hvil på sofaen hjemme mens jeg så film og var tilbake to timer senere for ny prøve! Mine var heldigvis fine også! Testet pga høy BMI! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simba80 Skrevet 22. januar 2010 #977 Del Skrevet 22. januar 2010 noen som har begynt å kjøpe amme-topp og bh? Klarer ikke å gå med vanlig bh lenger, gjør så vondt øverst på magen! Har kjøpt to amme-singletter på Lindex og har ullinnlegg i dem. Så fant jeg en bra bh på Cubus. Men vanskelig å vite hvor stort man skal kjøpe da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 22. januar 2010 #978 Del Skrevet 22. januar 2010 noen som har begynt å kjøpe amme-topp og bh? Klarer ikke å gå med vanlig bh lenger, gjør så vondt øverst på magen! Har kjøpt to amme-singletter på Lindex og har ullinnlegg i dem. Så fant jeg en bra bh på Cubus. Men vanskelig å vite hvor stort man skal kjøpe da... Ei venninne av meg sa kjøp 2 str større enn det du bruker, men det er vel individuelt fra person til person sikkert! Jeg har ikke kjøpt enda, det er en av de tingene jeg utsetter siden jeg ikke har peiling hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 22. januar 2010 #979 Del Skrevet 22. januar 2010 Kjøpt en ammebh, som føltes litt for stor ut når jeg prøvde den forrige uke, arver også noen ammetopper/gensere så det har jeg ikke sett på enda. Tenkte å ha med bh'en til å ha på etter fødselen, går heller ut og shopper litt etter noen få dager slik at det blir riktig str Puppene mine har ikke vokst noe særlig, bortsett fra bittelitt helt i begynnelsen av graviditeten, men man vet jo ikke hva som skjer etterhvert. Er nå høygravid! Føler meg ikke så stor og tung, andpusten har jeg vært siden før jul Bekkenløsningen har nå kommet for fullt, men har lite å klage over da det først har plaget meg den siste uken! Håper dere får en super helg Nå er det ikke lenge til vi begynner å føde :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 22. januar 2010 #980 Del Skrevet 22. januar 2010 Puppene mine har ikke vokst noe særlig, bortsett fra bittelitt helt i begynnelsen av graviditeten, men man vet jo ikke hva som skjer etterhvert. Heldiggris! Jeg har gått opp fra 75D til 75G, og nå begynner G-cup å bli for lite også. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe meg en amme-BH eller to nå mens jeg er gravid, og så kjøpe nye om det blir nødvendig eter fødsel. Jeg ser for meg at puppene blir litt mer slunkne utover ammeperioden, og da får jeg sikkert bruk for amme-BH i mindre størrelse. Kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå