Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Tyttebær: Jeg begynner også å få problemer med bekkenet nå, var hos jordmor og fikk låne et bekkenbelte, som skal holde bekkenet sammen, sitter veldig stramt, og man skal ha det på når man går/står. Kanskje det kunne vært noe for deg? Det var nok bra at du ble sykemeldt, så du får noen dager til å ta vare på deg selv! Selvom det er kjedelig ;) God bedring ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tyttebær

Har prøvd bekkenbelte, men det gjorde ingen forskjell egentlig. Syns bare det var forferdelig å gå med! :fnise:

Menmen!

Hvordan ligger dere an i forhold til søknad om fødselspermisjon og foreldrepenger? Jeg har sendt fødselspermisjonssøknad avgårde i dag. Er jo 12+2 til jeg skal ut i permisjon, og arbeidsgiver har vel rett på melding senest 12 uker før. :) Så da fikk jeg krysset av det på listen. Foreldrepenger skal jeg prøve å få tatt om ett par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der minte du meg på noe. Nå som jeg er over 26 uker på vei må jeg få jordmor til å skrive en bekreftelse på termindato slik at jeg kan søke om permisjon til NAV:)

Ang. arbeidsgiveren min har de vært klar over at jeg var gravid siden jeg var 11 uker på vei, og jeg har allerede fått meg vikar, så der er det ikke så mye mer som skal gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg har vært flink og sendte inn søknaden til NAV for en uke siden, men det er fordi jeg skal ta ut permisjon allerede fra midten av desember. Det blir det mest penger av fant jeg ut, og penger må vi jo ha :ler:

Fikk brev fra NAV i går og der sto det at jeg måtte beregne en måneds behandlingstid, så alt i alt går ting mye raskere enn jeg fryktet.

Så nå krysser vi fingrene for at vi får en gunstig utregning! Spennende for meg som har så variabel inntekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sendt noen ting, men forstår jo nå at det er på tide. Vi tenker på å ta ut 46 uker permisjon. Jeg ville egentlig ha 56, men tror det er bedre å ta ut 100% lønn. Får jo 5 uker ferie også.

Forstår ikke helt alt det me de dokumentene og slikt jeg, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Du trenger ikke å forhaste deg, Letme! Du kan ikke søke før du er i uke 26.. Det gjelder NAV i hvertfall. I forhold til jobben din kan det jo være annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å forhaste deg, Letme! Du kan ikke søke før du er i uke 26.. Det gjelder NAV i hvertfall. I forhold til jobben din kan det jo være annerledes..

Aha, det var godt. :) Takk. Da har jeg noen uker på meg enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Tenkte det var på tide å stikke innom i skravletråden nå.. Det er en god gjeng her da :) kooselig !!

Flere som sliter med bekkenet ser jeg :( off, kjedelige greier. Jeg begynner selv å kjenne at det gjør vondt, men jeg klarer meg såvidt på jobb. Prøver å unngå de alle tyngste løftene, men vi er kun 2 på avdeligen så jeg kan ikke forlange at mann nr 2 skal ta alle løft og skift heller :sjenert: (jobber på sykehjem på natten)..

Husarbeidet her hjemme blir aldeles ikke prioritert om dagen :sukk: Hadde STORE planer i dag om å få ryddet skikkelig, men så frøys jeg sånn at jeg krøp under dyna for 2 timer siden.. og selvfølgelig så :sleeping: jeg.. Nå sitter jeg å ser på rotet og bare må manne meg opp. Må jo få frem ltt julestemning her :hjerte:

Nei.. 2 timer til jenta kommer hjem fra skolen... MÅ gjøre noe :husarbeid:

Jeg har vært flink og sendte inn søknaden til NAV for en uke siden, men det er fordi jeg skal ta ut permisjon allerede fra midten av desember. Det blir det mest penger av fant jeg ut, og penger må vi jo ha :ler:

Fikk brev fra NAV i går og der sto det at jeg måtte beregne en måneds behandlingstid, så alt i alt går ting mye raskere enn jeg fryktet.

Så nå krysser vi fingrene for at vi får en gunstig utregning! Spennende for meg som har så variabel inntekt ;)

Vet du hvordan dem regner når man har variabel inntekt ? Når jeg ble gravid så var det sommerferie- etterpå våget jeg ikke jobbe ekstra for jeg var livredd for å miste, igjen :( så jeg ville vente til etter uke 12. Så var jeg skikkelig kvalm og trøtt en periode. Og nå har jeg bare fått et par gode lønninger liksom. FØR jeg ble gravid hadde jeg jo mange ekstravakter...

Trist hvis jeg får dårligere utbetalt fordi jeg har vært dårlig i svangerskapet da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 uker :danse:

Jeg som gikk og ventet og ventet på magen - nå er den her til gagns!

Var på jobb i går da jeg møtte en kollega jeg ikke ser hver dag. Han ser på magen min, og sier "ja nå er det ikke lenge igjen!".

:fnise: Hehe, er 3 mnd igjen enda da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart
Vet du hvordan dem regner når man har variabel inntekt ? Når jeg ble gravid så var det sommerferie- etterpå våget jeg ikke jobbe ekstra for jeg var livredd for å miste, igjen :( så jeg ville vente til etter uke 12. Så var jeg skikkelig kvalm og trøtt en periode. Og nå har jeg bare fått et par gode lønninger liksom. FØR jeg ble gravid hadde jeg jo mange ekstravakter...

Trist hvis jeg får dårligere utbetalt fordi jeg har vært dårlig i svangerskapet da :sjenert:

Så koselig at du stikker innom og hilser på!

Når man har variabel inntekt er det ingen faste regler ift. utregning, men de skal vise skjønn og regne ut på en slik måte at man får den mest reelle inntekten.

Dersom man er sykemeldt, regner de snittet av de seks beste månedene. Men for at dette skal skje, tror jeg man må være sykemeldt når man går ut i permisjon.

Uansett skal man ikke straffes for å ha en variabel inntekt, men det er altså ingen faste utregningsregler. Dersom man blir misførnøyd med utregninga, har man alltids klagemulighet.

Jeg sendte med ti lønnsslipper, og håper veldig på at de regner snittet av disse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi nå ble jeg litt stressa her! Jeg har overhodet ikke tenkt på søknad om permisjon osv. Men jeg kan ikke søke i uke 26? Ok da har jeg litt tid på meg :) Noen her som vet hvordan det fungerer med lånekassa? Man må ha hatt rett til støtte de siste 6 mndr før fødsel, men jeg har bare rett på det fra januar, også har jeg termin i april.

Og når det gjelder søknad til det stedet man skal føde.. det visste jordmora mi ingenting om! Pust ut, pust inn... hehe litt småstressa nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo på spørsmålet selv. Det er ikke 6 mnd fra januar til april :(

Så sant så sant.. jeg bare lurer på om de er så firkanta, men det er de sikkert. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha startet på skolen i august for å få støtte fra lånekassen...jeg har hørt at de tar med de to sommermånedene i beregningen, men det er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke trenger det. Starter du ikke på skole før i januar? Det er noe du kan få av støtte, men det avhenger litt av hvor mye samboeren din tjener.

Dog støtte skal du vel få uansett, men da må du vel kanskje ta eksamen og stå for at det omgjort til stipend? Uff nei, ble jeg usikker... Ville ringt dem jeg! De er ofte veldig behjelpelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær
Og når det gjelder søknad til det stedet man skal føde.. det visste jordmora mi ingenting om! Pust ut, pust inn... hehe litt småstressa nå!

Det kommer VELDIG an på hvor i landet du bor! Jeg trenger ikke søke om fødeplass! Det er vel bare de som skal føde på de største sykehusene på østlandet som trenger det tror jeg! Ahus, Ullevål og sånne sykehus tror jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer VELDIG an på hvor i landet du bor! Jeg trenger ikke søke om fødeplass! Det er vel bare de som skal føde på de største sykehusene på østlandet som trenger det tror jeg! Ahus, Ullevål og sånne sykehus tror jeg! :)

Det tror jeg stemmer. :)

Jeg bor i Oslo, og jeg søkte om fødeplass i uke 6. :overrasket: (Men jeg ombestemte meg etter et par uker, og søkte overførsel til et annet fødested, og fikk plass der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det forresten noen flere som sliter med å finne gode sovestillinger? Jeg synes det gjør vondt i magen nesten uansett hvordan jeg ligger. Det eneste som egentlig funker er å ligge på siden med dyne/pute mellom beina. Jeg lurer på om det er magemusklene som protesterer fordi de strekkes, og at smertene kommer av det. Jeg hadde veldig stramme magemuskler da jeg ble gravid (og har det til en viss grad fortsatt), og smertene kjennes ut som om de kommer nede fra det området der de rette musklene er festet.

De vanlige ligamentsmertene kommer mer som stikk, disse smertene er mer dumpe og vedvarende. (Dårlig forklart, jeg vet, men det er litt vanskelig å beskrive. :fnise:)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt ei natt med soveproblemer jeg, og det var pga at jeg ble vekt av spark hver gang jeg snudd meg over på en side. Gikk greit så lenge jeg sov på ryggen, men faller over på siden når jeg sovner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger greit for tiden (sier ligger og ikke sover, for det er ikke alltid jeg får sove) Bytter på å ligge på høyre og venstre side, og har en pute mellom knærne.

Formen min er bedre enn på leenge! Jeg hadde et veldig enkelt første trimester, men fikk vondt i ryggen i 2.trimester. Nå som jeg nærmer med tredje trimester med stormskritt (1 uke igjen) er jeg i bedre form enn på lenge :rødme:

Har skaffet meg isbrodder til skoene mine også, siden jeg fallt da jeg gikk tur med hundene en morgen det hadde snødd mye. Var kjempeheldig og fikk ikke vondt igjen, men tar ikke sjangsen på at jeg er like heldig neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...