Gå til innhold

Mars/April 2010

Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Miss moneypenny du trenger ikke uroe deg for vitaminer, babyen tar akkurat det h*n trenger, det er vi som evt får mangel på vitaminer/jern/kalsium. Babyen tar alltid det den trenger, h*n kommer først :) Selvfølgelig lurt å ta vitaminer, og få i seg ekstra mye kalsium, men det er for din egen helse og kropp. Når det gjelder folat er det faktisk ikke så fryktelig viktig for kvinner i Norden å ta det, vi får veldig mye folat gjennom kosthold, det er mye viktigere for kvinner i sørligere strøk.

Da var det sikkert bevegelse! :danse: Så gøy :D

----------------------------------------------------

Idag er jeg halvveis! *strutte med magen sin* :hjerte:

Edit: Tok bort omega 3 jeg, for du har heeelt rett -englefjes-! Så en spiseskje tran er utrolig viktig :)

Når det gjelder omega 3 og omega 6 så skal man egentlig få i seg 1-2 deler av hver, vi i Norge ligger på ca 1-2 deler omega 3 og hele 6-7 deler omega 6. Så hvis man tar noen tips fra steinalderkostholdet så kan man endre litt på det :)

Endret av Serenity88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miss moneypenny du trenger ikke uroe deg for vitaminer, babyen tar akkurat det h*n trenger, det er vi som evt får mangel på vitaminer/omega3/jern/kalsium. Babyen tar alltid det den trenger, h*n kommer først :) Selvfølgelig lurt å ta vitaminer, og omega 3, og få i seg ekstra mye kalsium, men det er for din egen helse og kropp. Når det gjelder folat er det faktisk ikke så fryktelig viktig for kvinner i Norden å ta det, vi får veldig mye folat gjennom kosthold, det er mye viktigere for kvinner i sørligere strøk.

Da var det sikkert bevegelse! :danse: Så gøy :D

----------------------------------------------------

Idag er jeg halvveis! *strutte med magen sin* :hjerte:

Godt å høre! Tok noen til frokosten nå, så fortsetter jeg bare med det da :) Blir jo litt bekymra, skulle veie meg i dag og har bare gått opp en halv kilo.. på 16 uker! Men ja, den tar vel det den trenger :)

Gratulerer så mye med halvveis!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig forsket på sammenheng mellom mors inntak av omega 3 og barnets intelligens, og det er faktisk påvist en sammenheng (jeg fant dessverre ikke selve rapporten) mellom mors inntak av omega-3 under graviditet og barnets intelligens og motoriske evner. Feilbalanse mellom inntak av omega 3 og 6 kan, slik som mangel på omega-3, påvirke dette i negativ retning.

Omega-3 er en essensiell fettsyre; kroppen kan mao ikke produsere denne selv. Det blir derfor litt feil å si at barnet tar det den trenger; vi trenger tilskudd (enten i form av tran el.l. og/eller fet fisk, rapsolje, nøtter) av dette for at barnet skal få tilstrekkelig med essensielle fettsyrer.

Moralen er derfor: Ta tran og spis fet fisk, spesielt når du er gravid. :)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke tatt noen vitaminer etter uke 12. Tok vell strengt tatt ikke før heller, for i de 5 ukene jeg bare kastet opp kom det bare opp igjen med en gang. Orker ikke helt tanken på å ta noe enda, men prøver heller å være flink med det jeg spiser - spesielt i forhold til omega-3. Ikke like bra sikkert, men en liten trøst til meg selv.. så får jeg prøve meg etter hvert!

Var på rutinekontroll hos fastlege på fredag, han trodde ikke på meg da vi sjekket vekt - og gikk grundig til verks for å "reparere" vekten, som viste seg å faktisk vise 1/2 kg for høyt, hehe. Han forstår ikke hvorfor jeg fortsatt har gått ned i vekt. Men som jeg sa til han, bedret kosthold, lavere inntak av mat (klarer ikke de mengder jeg spiste før) og en kjempe travel fysisk jobb gjør vel sitt! Og det kommer nok. Jeg er vel i de ukene man ofte legger på seg mest nå (sett bort i fra vann og slikt), så det kommer vel godt fremover nå. Forstår egentlig ikke hvorfor han VIL at jeg skal legge på meg, har jo nok fra før - og overvekt er ikke akkurat noe bra for barnet. Hm.

1 uke til UL!! Grugleder meg masse!

Kjenner fortsatt ikke noe spark.. jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig forsket på sammenheng mellom mors inntak av omega 3 og barnets intelligens, og det er faktisk påvist en sammenheng (jeg fant dessverre ikke selve rapporten) mellom mors inntak av omega-3 under graviditet og barnets intelligens og motoriske evner. Feilbalanse mellom inntak av omega 3 og 6 kan, slik som mangel på omega-3, påvirke dette i negativ retning.

Omega-3 er en essensiell fettsyre; kroppen kan mao ikke produsere denne selv. Det blir derfor litt feil å si at barnet tar det den trenger; vi trenger tilskudd (enten i form av tran el.l. og/eller fet fisk, rapsolje, nøtter) av dette for at barnet skal få tilstrekkelig med essensielle fettsyrer.

Moralen er derfor: Ta tran og spis fet fisk, spesielt når du er gravid. :)

Rettet opp i innlegget ;) Her er forresten en bra link fra hva jeg vil si er en sikker kilde Omega 3

---------------------------------------

Jeg la ikke på meg før i løpet av uke 19, før det har vekten enten gått litt ned, eller stått helt stille. Nå derimot *sukk* så ikke bekymre dere, bare vær glade den står ganske stille foreløpig, kiloene kommer nok, og så lenge babyen vokser og legger på seg går jo alt som det skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg la heller ikke på meg før rundt uke atten, tror jeg, men nå synes jeg det renner på litt hver dag - noe jeg bare er glad for! I morgen er jeg tjue uker og har til nå lagt på meg ca tre kilo.

Gratulerer meg halvveis, Serenity! :hoppe: Jeg kommer etter så fort jeg bare kan!

Midjen min tok forresten farvel her engang i forrige uke - jeg håper på et gledelig gjensyn til våren en gang :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sover dere andre for tiden?

Jeg har ikke fått sove på flere dager. Ligger bare våken og snur meg urolig rundt og klarer ikke finne sovestilling jeg trives med. Det er ekkelt å ligge på magen også, og jeg har alltid ligget på magen før :kjefte:

I natt var jeg oppe minst 5 ganger. Tørr i munnen og MÅTTE drikke.

Æsj, det er skikkelig kjedelig, natta blir jo så lang også. I tillegg er jeg SKIKKELIG trøtt når klokka tikker mot 10 om kvelden, og da er det ekstra irriterende å ikke klare å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på meg ca to kg (uke 14), men det er ikke så rart med tanke på at treningsmengden og -intensiteten min har gått drastisk ned. Og så har puppene blitt digre! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg sover som bare det! legger jeg meg nedpå kan jeg garantere at jeg sover innen fem minutter, enda jeg akkurat har stått opp. Det eneste er at jeg må opp å tisse hver natt, men det overlever jeg. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover som bare det! legger jeg meg nedpå kan jeg garantere at jeg sover innen fem minutter, enda jeg akkurat har stått opp. Det eneste er at jeg må opp å tisse hver natt, men det overlever jeg. :sove:

Samme her! Kan sove hvor som helst når som helst. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart
Jeg har lagt på meg ca to kg (uke 14), men det er ikke så rart med tanke på at treningsmengden og -intensiteten min har gått drastisk ned. Og så har puppene blitt digre! :overrasket:

Og tro meg, de blir bare større og større :sexy::ler: Mine er helt enorme, men heldigvis er de ikke ømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tro meg, de blir bare større og større :sexy::ler: Mine er helt enorme, men heldigvis er de ikke ømme.

De vokste enormt fort de første ukene, så roet det seg heldigvis ned. Nå er de bare konstant store. I min målestokk, da. :ler:

Og så begynner det faktisk å bli en tydelig kul på magen. Ikke bare oppblåstmage som det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg som den slasken når jeg leser her, jeg slutta med folat'en etter uke 12, og har ikke tatt noen vitaminer siden. Hvorfor skjønner jeg ikke, har skapet fullt. Men jeg vet ikke helt hva som er best å ta heller da. Har triomega woman i skapet, kan jeg ta de eller bør jeg kjøpe noe annet? Vitaminbjørner er godt da, og lett å få i seg :) Kan jeg ta begge deler?

Ellers tror jeg kanskje jeg har kjent spark i dag!? :) kjentes ut som leermus på en måte, varte ikke så lenge, kanskje 2-3 sekunder... håper det var spark, har venta sååå lenge på det!

Vitaminbjørnene er jo for barn, så de har veldig lite vitaminer og slikt i seg. Derfor er det ikke noe problem å ta både dem og vanlige vitaminer:) Men ikke spis hele boksen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puppene mine er litt større dog jeg bruker fortsatt 3 av de samme bh'ene mine, men samboeren mener de er stooore *ler* Jeg målte rett under navlen min jeg isted smart som jeg er, målebåndet viste en meter :dåne: Har vel lagt på meg halvannen kilo, men de har virkelig bare kommet på to uker også da...må være endel vann+baby, alle mine vanlige klær passer, jeans strammer jo i livet, men magen kommer over så plager meg ikke bortsett fra når jeg sitter og magen legger seg over *sukk* Lår, hofter og rumpe er like som alltid, heldigvis, de trenger virkelig ikke bli større :fnise:

Sliter også med å finne en komfortabel liggestilling, må ligge på siden med et ben opp. Kan ikke ligge på magen eller på ryggen, men sove får jeg fint til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover kjempefint, men så har jeg aldri hatt noen søvnproblemer i det hele tatt...

Vekta er en annen sak :( Har lagt på meg nesten 3kg og er bare i uke 14. Men har merket de siste ukene at vekta har vært litt høyere etter helgen, så det kan vel ha noe med godt mat og godis å gjøre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon

Er 16 pluss noe og har nok gått opp fire kg. Jeje, bare 21 igjen da sånn ca. Jeg har gått opp 25 i begge de forrige svangerskapene mine, så det blir vel noe sånt denne gangen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chiffon
Da vet du vel at du går de ned igjen også Chiffon, da hadde ikke jeg vært bekymret heller ;)

Ja, med hard trening og dietter. Eller, 10 av dem har pleid å forsvinne av seg selv, resten må trenes bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med hard trening og dietter. Eller, 10 av dem har pleid å forsvinne av seg selv, resten må trenes bort :)

Hvor lang tid har det pleid å ta for deg å ta av de kiloene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...