Gå til innhold

Mars/April 2010


Gjest Roxie Hart

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg katta om hvor mye jeg legger på meg :)

Jeg slanka meg 8 kg rett før jeg ble gravid, og har gått opp disse og litt til :fnise: Men det skal sies at jeg aldri har vært mer fornøyd med kroppen min enn akkurat nå, og det er jo det som er viktig. De ekstra kiloene skal av igjen før neste svangerskap!

Å, denne uken har vært super så langt. I går var jeg og svigermor og kjøpte vogn! En ett år gammel veldig pent brukt Simo kombivogn. Ble helt forelsket i den! Tror fargen heter khaki (iallefall litt mørk beige).

Og i dag dro jeg rett til babybutikken fra jobb og gikk bananas. Skulle bestille Maxi cosi bilstol tenkte jeg, for det var bursdagsgaven min fra samboer at jeg skulle få en slik. I tillegg lovte han senere at jeg kunne få med base, men jeg hadde egentlig gått bort ifra det. Men mannen på butikken klarte å overtale meg, så da ble det stol med base til 2990. Og jeg stoppet ikke der :fnise: Jeg hadde en tilgodelapp på 599 , og så fikk jeg 500 kroner til overs siden svigermor satte over 3500 til vognkjøp og vi fant en til 3000 istedet. Så da måtte jeg bare kjøpe et nydelig trekk de akkurat hadde fått inn til bagen på simo kombivogna. Trekket var mykt og pent og jeg ble helt forelsket. Tilgodelappen kom godt med til å betale for voksiposen til 1499 :rødme:

Vi har alt vi trenger av klær, tepper, håndduker og vaskekluter. I tillegg vet jeg at det ligger en leandervugge under treet i år! Og seng skal vi få av foreldrene mine.

Jeg trodde egentlig vi skulle bli ruinert på kjøp av babyutstyr, men vi har verdens snilleste foreldre begge to som har gitt oss ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da Letme!! :klemmer: hvorfor kjip? jeg skal til jordmor til mandagen, og hun er... vel.... noe for seg selv :( Føler ikke at jeg kan stole på henne. Pga henne har jeg jo ikke noen fødeplass.

-----------

Jeg har konstant vondt i øvre del av magen, det verker skikkelig når jeg går, og jeg er dårlig i magen hele tiden. Har hatt det sånn en mnd nå. Så slo det meg plutselig istad, at kanskje det kan komme av ekstrem irritasjon og mye stress? Har hatt svogeren min i huset i et halvt år, og er ofte lynende forbanna på han for at han ikke rydder etter seg osv. kvier meg for å gå til legen pga magen, var der jo for tre uker siden pga bekkenløsning, så var jeg der tre uker eller noe før det med spørsmål om svineinfluensavaksine, og noen uker før det igjen fordi jeg trodde det var på tide med kontroll. Så jeg føler at jeg plager den stakkars dama!

-----------

Også syns jeg at det begynner å lukte skikkelig vondt av meg!! (nedentil). Dusjer jo ofte, og er en hygienisk person. Men det virker ikke sånn... føler meg ekkel! Mye klaging idag, sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre om inkjøpene dine Renesmee :) Nå ble jeg faktisk i bedre humør! Gleder meg til jeg skal gå bananas og kjøpe hele verden til lille trollet mitt :rødme:

Også glemte jeg å kommentere vekta di Letme, men jeg tror virkelig ikke du har noe å bekymre deg om altså :) Jeg har ei venninne som gikk opp 43 kg, så jeg syns 7 er meget beskjedent :P Og normalen iløpet av et svangerskap er vel på rundt 10-20 eller? Også er jo alle forskjellige.. du er helt sikkert kjempefin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge vekta har jeg lagt på meg 7 kilo allerede. Nå begynner jeg å bli stressa. Jeg føler meg fantastisk, men regner jo med at det er en del mer vekt som skal på her før jeg slutter å vokse. Burde jeg være bekymra?

Var hos jordmor i dag og hadde en kjipt opplevelse. Hun var bare vanskelig og kjip... Bleh.

Lagt på meg 7 kg jeg og, 28 uker på vei. Ingen som har spurt meg om vekt utenom fastlegen som jeg tilfeldigvis var innom pga noe annet. Men han reagerte ikke på vekten, noe jeg hadde trodde han kanskje skulle gjøre i og med at jeg hadde en BMI rett over grensen før svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på meg 4-5 kg (uke 22); jeg er litt usikker på startvekten. Men jeg har nok mistet litt muskelmasse, så den reelle vektoppgangen er jeg ikke sikker på.

Jeg vil ikke opp enormt mye i vekt, men så lenge det er et sted mellom 8 og 16 kg synes jeg det er ok. (Da regner jeg ikke med evt. vannvekt som skulle kunne komme på slutten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Vekten her er akkurat slik den var den dagen jeg fant ut jeg var gravid! :)

Da jeg ble gravid hadde jeg gått ned 15 kg på ett halvt år, så gikk jeg ned 3-4 kg til de første ukene av graviditeten, men de har kommet på igjen nå! :)

Så er egentlig veldig fornøyd! Nå skal det sies at jeg sikkert bør være litt forsiktig med en BMI på 37 :flau:

Skal ha glukosebelastning i morgen (noen andre som har hatt det forresten), for å se at jeg ikke utvikler svangerskapsdiabetes!

Jeg kan aldri tenke meg det, da jeg har fått ett ekstremt sunt kosthold etter at jeg ble gravid! Har bare lyst på sunn mat! (Kanskje fordi jeg var så godt i gang før jeg ble gravid?!)

Det eneste jeg har av snop i hus er en sjokolade-advents-kalender, men det er ett tiltak å spise sjokoladen, jeg syns det er bedre med en gulrot, så kalenderen har jeg vel ikke åpnet siden 2.desember :fnise:

Miss Moneypenny: tror ikke legen din syns du plager henne! Det trodde jeg at jeg gjorde med min lege! Men hun sier at hun er her for å hjelpe! :)

Nå har jeg telefonkontakt med henne hver uke om hvordan ting går i forhold til bekkenplagene og jobb! :) I tilegg har hun kommet på kontoret på kveldstid for å prate om jeg har hatt behov for det! :)

Det tilbudet får man kanskje ikke når man bor midt i byen, men her - langt ute på bygda - kommer legen på kontoret før du får sagt kake :fnise:

Så ta så mye kontakt med legen din som du vil! :) Hun blir nok bare glad for å hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sluppet glukosebelastning ennå, men det ble nevnt av første legen jeg har hos på svangerskapspoliklinikken at det skulle tas senere siden jeg har større risiko for svangerskapsdiabetes pga medisiner jeg går på. Men alle urinprøver og blodsukkermålinger hos endokrinolog har vært bra, så kanskje jeg slipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Jeg vet ikke! Er ikke så inne på sånne ting! :)

Vet bare at jeg skal ta blodprøver med to timers mellomrom ;):fnise:

De sa det var anbefalt for alle med BMI over 30 (?), så da bestemte jeg meg bare for å gjøre det, så jeg er sikker på at det ikke er noe svangerskapsdiabetes på gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke engang å tenke på min BMI :fnise: men så flink du er som spiser så sunt! skulle ønske jeg kunne si det samme, her går det i mest usunne ting, fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da Letme!! :klemmer: hvorfor kjip? jeg skal til jordmor til mandagen, og hun er... vel.... noe for seg selv :( Føler ikke at jeg kan stole på henne. Pga henne har jeg jo ikke noen fødeplass.

-----------

Jeg har konstant vondt i øvre del av magen, det verker skikkelig når jeg går, og jeg er dårlig i magen hele tiden.

-----------

Også syns jeg at det begynner å lukte skikkelig vondt av meg!! (nedentil). Dusjer jo ofte, og er en hygienisk person. Men det virker ikke sånn... føler meg ekkel! Mye klaging idag, sorry!

Hun var bare kjip og jeg synes at hun gav dårlige råd egentlig. Hun ble irritert når hun fant ut at jeg ikke hadde tatt vaksinen, så da fikk jeg kjeft i 15 minutter for det. Hva er det jordmoren din gjør? Hvorfor får du ikke automatisk fødested? Det får jeg. Jeg må ikke gjøre noe som helst jeg.

Jeg vurderer å ikke gå til jordmor noe mer, for jeg får ikke noe ut av det. Ble bare lei meg og stressa av hele situasjonen hos henne.

-----

Kom deg til legen med den magen din. Legen kan ikke kaste deg ut. Du kan jo i alle fall ringe. Det kan være alvorlig. Og det er snart jul, og da er det ingen lege.

----

Kan du ha fått deg en soppinfeksjon? Det kan være greit å bli kvitt dersom det er det. Få tak i Canesten eller gå til legen og få det sjekket. Ikke noe kjekt å gå rundt og lukte slik - man føler seg plutselig vanvittig lite tiltrekkende da ja. :)

Også glemte jeg å kommentere vekta di Letme, men jeg tror virkelig ikke du har noe å bekymre deg om altså :) Jeg har ei venninne som gikk opp 43 kg, så jeg syns 7 er meget beskjedent :P Og normalen iløpet av et svangerskap er vel på rundt 10-20 eller? Også er jo alle forskjellige.. du er helt sikkert kjempefin :)

Jeg har aldri følt meg bedre enn jeg gjør nå, men man begynner jo å lure når men legger på seg så mye så fort. Jeg vet at det er mange som legger på seg mye mer, men jeg vil ikke være en av dem. Jeg har lavt stoffskifte utenom og vekten er ikke enkel å holde nede til vanlig. Jeg har vært veldig flink i det siste, men så ble jeg jo gravid før jeg fikk gått ned de kiloene jeg ville. Men det er lite jeg kan gjøre. Så jeg tror bare at jeg skal være fornøyd slik jeg er og så håpe at jeg klarer å miste det etter svangerskapet - hvis ikke så kan jeg lage det til et problem. Men så lenge jeg føler meg bra og elsker det jeg ser i speilet så må jeg holde munn:P hihi.

Lagt på meg 7 kg jeg og, 28 uker på vei. Ingen som har spurt meg om vekt utenom fastlegen som jeg tilfeldigvis var innom pga noe annet. Men han reagerte ikke på vekten, noe jeg hadde trodde han kanskje skulle gjøre i og med at jeg hadde en BMI rett over grensen før svangerskapet...

Du har jo vært flink som ikke har lagt på deg mye. Men jeg har forstått nå at alle legger på seg forskjellig. Noen får det plutselig, andre får det over tid. Og jeg har en del vann i kroppen som også tydeligvis veier, så jeg slutter å tenke på det jeg tror jeg:)

Jeg har lagt på meg 4-5 kg (uke 22); jeg er litt usikker på startvekten. Men jeg har nok mistet litt muskelmasse, så den reelle vektoppgangen er jeg ikke sikker på.

Jeg vil ikke opp enormt mye i vekt, men så lenge det er et sted mellom 8 og 16 kg synes jeg det er ok. (Da regner jeg ikke med evt. vannvekt som skulle kunne komme på slutten.)

Helt enig. Jeg skal ikke klage om jeg ligger mellom 12-17 kilo egentlig. Men det er uvant å legge på seg slik som dette. Så det er vel bare det som er tingen. Men vekten er en fiende. :P Så lenge jeg liker det jeg ser så er det ikke noe stress:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg skal ikke klage om jeg ligger mellom 12-17 kilo egentlig. Men det er uvant å legge på seg slik som dette. Så det er vel bare det som er tingen. Men vekten er en fiende. :P Så lenge jeg liker det jeg ser så er det ikke noe stress:)

Så fint å lese! :)

Jeg synes også det er vanskelig å se vektnåla bevege seg oppover, men har heldigvis fått et mer avslappet forhold til det nå. For å være ærlig synes jeg de første 10-12 ukene var verst; jeg så at kroppen endret seg fra å være veltrent til litt mindre veltrent, og jeg følte meg egentlig bare dvask. Etterhvert som magen har kommet synes jeg det er mye greiere.

Jeg spiser nok dessverre mindre sunt som gravid enn hva jeg gjorde før. Jeg hadde et veldig sunt kosthold før, men nå er jeg nok litt mer slepphendt. :sjenert::fnise:

Er det forresten flere som sliter litt med å spise laks og ørret? Jeg er veldig glad i det i utgangspunktet, men jeg fikser det bare ikke nå. Røkt og i sushi er fortsatt nam, men i stekt utgave... :spy: Det er noe med det varme fiskefettet. Tran er ikke noe problem å ta, men laks brekker jeg meg av. Veldig irriterende, det blir mye mindre fiskespising på meg av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bare slutter å gå på vekten så går det jo egentlig greit. Men så er det jo litt greit å ha litt kontroll også. Det er jo ikke så mye vi kan gjøre når vi legger på oss uansett da, men greit å vite hvor mye det er snakk om kanskje. Det er jo ikke bare enkelt å ikke gå på vekten heller:)

Det er mye greiere å legge på seg når det er en mage som viser, hihi. Jeg hadde veldig kort tid med dvaskhet, så jeg følte meg heldig der. Dette er en fantastisk tid, så jeg tror bare jeg skal slappe av og nyte det. Så får jeg leie inn deg som personlig trener etterpå, Englefjes:P

Jeg spiser også mindre sunt nå, men kun i perioder. Plutselig så er jeg sukkersyk som bare det, men så stopper det igjen. Hihi:)

Jeg klarer ikke fiskefett. huff og huff. Spiser veldig lite fisk, for jeg orker ikke følelsen av det i munnen og de rare smakene som kommer. hihi. Bedre med omega 3 piller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker fisk for tiden jeg, problemet jeg har er at jeg ikke kan spise for mye av den røde fisken (1 gang i uken) :( Tran derimot får jeg ikke ned...

Miss moneypenny og letme: Er ikke noe godt å ha en jordmor man ikke føler seg trygg eller komfortabel hos. Bor dere på små steder? Det er jo mulig å bytte jordmor! Evt. bare gå til fastlegen.

Var forresten på yoga for gravide igår! Utrolig gøy og deilig! Anbefales virkelig. Om dere ikke har yogakurs i område ville jeg sjekket youtube ol for å se etter videoer med øvelser. Aldri hatt det så godt :) Vi gjorde en øvelse som skal "minne" om rier (strekker på baksiden av låret), lå i den i noen få minutter og skulle fokusere på smerten og kun puste rolig med nesen. Fikk også en øvelse mot tett nese og kramper i leggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var forresten på yoga for gravide igår! Utrolig gøy og deilig! Anbefales virkelig. Om dere ikke har yogakurs i område ville jeg sjekket youtube ol for å se etter videoer med øvelser. Aldri hatt det så godt :) Vi gjorde en øvelse som skal "minne" om rier (strekker på baksiden av låret), lå i den i noen få minutter og skulle fokusere på smerten og kun puste rolig med nesen. Fikk også en øvelse mot tett nese og kramper i leggen ;)

Jeg var på gravidyoga forrige uke (denne ukens time ble avlyst pga. sykdom), og synes det var utrolig kjedelig. :sjenert: Jeg ser helt klart verdien mtp avspenning (som er hovedgrunnen til at jeg meldte meg på), men treingsmessig var det ikke min greie. Men jeg skal gå ut kurset, og om jeg føler at jeg har utbytte av det kan det hende jeg går på et mer fødselsforberedende yogakurs etterpå.

Edit: Jeg trodde forøvrig det var to ganger i uken med ørret og laks man skal begrense seg til?

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serenity88: Jeg bor i Stavanger, så vil ikke kalle det et lite sted. :) Men det er jo jordmortjenesten det er snakk om. Det kan jo være det er jeg som er problemet, og at jeg ikke føler meg komfortabel med de folkene som jobber der. Jeg vurderer virkelig å bare gå til fastlegen fra nå av. Heller få meg en time til jordmor om jeg føler at jeg har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på gravidyoga forrige uke (denne ukens time ble avlyst pga. sykdom), og synes det var utrolig kjedelig. :sjenert: Jeg ser helt klart verdien mtp avspenning (som er hovedgrunnen til at jeg meldte meg på), men treingsmessig var det ikke min greie. Men jeg skal gå ut kurset, og om jeg føler at jeg har utbytte av det kan det hende jeg går på et mer fødselsforberedende yogakurs etterpå.

Edit: Jeg trodde forøvrig det var to ganger i uken med ørret og laks man skal begrense seg til?

Hm, trodde det var en gang, men leste nå at det er to ganger de operer med, men holder meg til ca 1. gang i uken med fet fisk + makrell i tomat ;)

Treningsmessig får ikke jeg heller så mye ut av yogaen, selv om jeg nok etter jul vil få det, begynner å bli ganske stor nå ( er en hau med vanlig øvelser jeg ikke kan gjøre fordi magen er i veien)! Jeg går jo på det med fødselsforberedende, og skal også ta med samboeren på siste kursdag (3 uker før termin) :) Men jeg kan godt forstå at hvis man ikke er like langt på vei så blir det litt kjedelig og lite utfordrende ;)

Serenity88: Jeg bor i Stavanger, så vil ikke kalle det et lite sted. :) Men det er jo jordmortjenesten det er snakk om. Det kan jo være det er jeg som er problemet, og at jeg ikke føler meg komfortabel med de folkene som jobber der. Jeg vurderer virkelig å bare gå til fastlegen fra nå av. Heller få meg en time til jordmor om jeg føler at jeg har spørsmål.

Har en venninne som fødte for 2år siden, og hun likte ikke jordmoren sin så hun gikk kun til fastlegen :) Tror det fungerte veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har utslett - røde prikker/nupper på kroppen som klør og svir? Blir gal! Hatt på beina lenge, men nå på mage og til og med ansikt. Svangerskapskløe? Allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har fått halstbrann? "gulpa" 3 ganger i går kveld :sjenert: Skikkelig ekkelt............

Jeg også! Brenner og smaker vondt.. æsj! Mye ekkelt med graviditet. Merker at det blir sterkere. Hun begynner jo virkelig å ta plass inni der nå! Har vokst så enormt de siste ukene, føler meg virkelig høygravid - tenk at jeg skal bli større? Hjelp! Ellers klør og svir jeg som en gal på magen, så strekkmerkene er vel virkelig på vei. Helt logisk, alt er jo i spenn - og min minste bekymring. Har så mange fra før at det skal jeg takle.. Noen som har fått?

Den lille har allerede begynt å holde meg våken på nettene, spiller trommer på blæren min og enkelte netter går jeg på do 20 ganger, og får null søvn. Hun blir stille på morgenkvisten og da kan jeg endelig få sove. Rakkerunge!!

Tenk at vi er kommet så langt dere! Jeg gleder meg sånn til hun kommer, og til å ikke være gravid lenger! Håper dere har det bra og får en flott jul med struttende mager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg rimelig diger nå, men har googla etter magebilder uke 30 og ser at jeg ikke er større enn andre. Men fy søren så stor jeg skal bli før jeg kommer til termin!

Jeg har troa på at jeg skal slippe unna strekkmerker :) Mora mi fikk ikke et eneste ett på magen under sine svangerskap. Og så smører jeg / massererer med bodybutter morgen og kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...