Gjest Gjest_student_* Skrevet 18. juli 2009 #1 Del Skrevet 18. juli 2009 jeg har nettopp vært på besøk hos noen i Tønsbergstraktene og de har tømming av matavfall for private husholdninger hver uke - hvorfor i alle dager har ikke vi dette i Bergen? Jeg var inne på BIR sine sider i sted, og det virker som at den eneste muligheten vi har for å resirkulere bioavfall er å lage en egen kompost ved huset som tømmes en eller to ganger i ÅRET! Jeg ville aldri hatt en slik en i hagen min, og ikke vil jeg ta på meg å lage en slik kompost heller om jeg hadde kunnet. Vi bor i en blokk (borettslag) og har resirkulering av papir og plast tilknyttet bygget, og jeg syns det er skikkelig dårlig at vi i Bergen ikke har en tilsvarende bra ordning som de har i Tønsberg. Skulle vi bygge vår egen kompostbinge tilhørende blokken vår så måtte vi jo ha 180 L x 6 leiligheter per oppgang (vi har 4 oppganger). Det høres ut som om vi like gjerne kunne bygget en silo tilknyttet blokken... men den ville jo blitt uråd å tømme. Eller tar jeg feil - har vi en tilsvarende løsning i Bergen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renovasjonsansatt Skrevet 18. juli 2009 #2 Del Skrevet 18. juli 2009 Nei det finnes ikke en tilsvarende ordning i Bergen. Det er fordi vi det er et skikkelig og godt forbrenningsanlegg i Bergen som sørger for at matavfallet blir forbrent og gjenvunnet til strøm og fjernvarme. Med tiden vil det muligens komme et biogassanlegg for matavfall - da vil det også bli særskilt innsamling av dette. Husk at dersom man velger å be folk sortere ut en avfallssort så må man også ha en god avsetningsmulighet for dette. Det er liten vits å be folk sortere ut dette bare for at det skal gå i en vanvittig stor haug som ingen kan behandle og der behovet for komposten som tas ut er mindre enn mengden som kommer inn. Derfor er det forbrenning for dette i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 31. august 2009 #3 Del Skrevet 31. august 2009 Vi var jo veldig nær for noen år siden da. Det ble distribuert brune spann med lufting og egne poser til disse, for å samle inn matavfall. Dessverre gikk det rett vest med hele prosjektet, så nå leverer folk papir i de brune dunkene. Var det ikke noe med at man ikke fant et egnet deponeringssted, siden ingen vil være naboer med noe slikt? Det blåste i alle fall litt på toppene etter den runden husker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liisemor Skrevet 3. oktober 2009 #4 Del Skrevet 3. oktober 2009 Ettersom jeg vet, så er det ikke noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå