Gå til innhold

Matavfall i Bergen

Gjest Gjest_student_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_student_*

jeg har nettopp vært på besøk hos noen i Tønsbergstraktene og de har tømming av matavfall for private husholdninger hver uke - hvorfor i alle dager har ikke vi dette i Bergen?

Jeg var inne på BIR sine sider i sted, og det virker som at den eneste muligheten vi har for å resirkulere bioavfall er å lage en egen kompost ved huset som tømmes en eller to ganger i ÅRET!

Jeg ville aldri hatt en slik en i hagen min, og ikke vil jeg ta på meg å lage en slik kompost heller om jeg hadde kunnet. Vi bor i en blokk (borettslag) og har resirkulering av papir og plast tilknyttet bygget, og jeg syns det er skikkelig dårlig at vi i Bergen ikke har en tilsvarende bra ordning som de har i Tønsberg. Skulle vi bygge vår egen kompostbinge tilhørende blokken vår så måtte vi jo ha 180 L x 6 leiligheter per oppgang (vi har 4 oppganger). Det høres ut som om vi like gjerne kunne bygget en silo tilknyttet blokken... men den ville jo blitt uråd å tømme.

Eller tar jeg feil - har vi en tilsvarende løsning i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Renovasjonsansatt

Nei det finnes ikke en tilsvarende ordning i Bergen.

Det er fordi vi det er et skikkelig og godt forbrenningsanlegg i Bergen som sørger for at matavfallet blir forbrent og gjenvunnet til strøm og fjernvarme.

Med tiden vil det muligens komme et biogassanlegg for matavfall - da vil det også bli særskilt innsamling av dette.

Husk at dersom man velger å be folk sortere ut en avfallssort så må man også ha en god avsetningsmulighet for dette. Det er liten vits å be folk sortere ut dette bare for at det skal gå i en vanvittig stor haug som ingen kan behandle og der behovet for komposten som tas ut er mindre enn mengden som kommer inn. Derfor er det forbrenning for dette i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vi var jo veldig nær for noen år siden da.

Det ble distribuert brune spann med lufting og egne poser til disse, for å samle inn matavfall. Dessverre gikk det rett vest med hele prosjektet, så nå leverer folk papir i de brune dunkene. :klaske:

Var det ikke noe med at man ikke fant et egnet deponeringssted, siden ingen vil være naboer med noe slikt? Det blåste i alle fall litt på toppene etter den runden husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...