Gå til innhold

Pus som ikke vasker seg godt nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene katten vi har tatt vare på, er ikke så flink å vaske seg etter hun har vært på do. Hva skla man gjøre med det? Hun har nå vært er i 2 dager og du både ser og lukter hva som er bak der... Prøvde å ha henne i dusjen i stad, men funket dårlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Den ene katten vi har tatt vare på, er ikke så flink å vaske seg etter hun har vært på do. Hva skla man gjøre med det? Hun har nå vært er i 2 dager og du både ser og lukter hva som er bak der... Prøvde å ha henne i dusjen i stad, men funket dårlig.

Er det en ung katt er det mulig at det blir bedre med tiden. Du kan kanskje prøve med en fuktig klut/våtserviett uten parfyme og tørke av henne, men det er nok ikke enkelt å lære henne til å bli mer renslig.

Hvor flink en katt blir til å vaske seg har ofte sammenheng med om kattemoren har lært dem godt opp til dette eller ikke. Men som sagt: yngre katter blir ofte mer renslige etterhvert som de blir eldre.

Skrevet

Denne katten er full voksen. Men har prøvd å vaske henne i dusjen bakfra, men fikk bare bort noe. Kan vi barbere henne der det er verst?? Hun har veldig mye hår der.

Skrevet

jeg ville nok klipt henne litt hvis det blir hengende igjen i pelsen. vi gjorde det med hunden vår. katter liker ikke å være møkkete. :)

Skrevet

Hvis katten er langhåret er det nok sånn sett et ganske vanlig problem.

Har den vært gatekatt eller noe lignende kan den ha gitt opp med å vaske seg, fordi den ikke kommer til "bunns".

Når bæsj og slikt størkner er det ikke så lett for pus å vaske det bort. Jeg ville anbefale å barbere, kanskje få time hos veterinæren for å få det gjort.

Jeg har også sett at overvektige langhårete katter ikke vasker seg bak rett og slett fordi de ikke kommer til...

Kanskje hvis katten får en nybarbert stump, vil det være lettere å få rutinen på å vaske seg igjen?

Du kan også eventuellt spørre en veterinør om hva problemet evt kan være.

Gjest Glør
Skrevet

Hvis problemet er at ting henger igjen ville jeg tatt saksa og klippet det vekk. Men hvis hun ikke vasker seg i det hele tatt kan det være tegn på mistrivsel eller sykdom, så da ville jeg tatt en tur til dyrlegen.

Gjest Raggy
Skrevet

Katter blir ofte flinkere til å stelle seg etter at de er kasterert. Kanskje det er ide så slipper du sånt griseri!

Jeg må klippe puddelen min i baken ellers sitter det igjen avføring i pelsen så klipping er nok lurt.

Skrevet

Jeg tror det har mye med saken å gjøre at hun nylig har kommet til dere.

Jeg pleier å si at når katten begynner å vaske seg grundig så har den slått seg til ro i sitt nye hjem.

Den gjør seg ganske sårbar når den holder på å vaske seg, både p.g.a stillingen, og også fordi de ikke kan ha full oppmerksomhet på event. andre "farer", så når den begynner med full "rundvask" så kjenner den seg trygg. Og det kan ta lang tid hos noen katter.

Jeg synes ikke det høres noe særlig ut å begynne å ta henne til veterinæren og barbere henne så tidlig. Det blir enda et stressmoment for henne. Jeg ville ha latt henne få ro, så tror jeg det kommer seg med tiden. Og gjør det det ikke, så kan du heller ta henne til veterinæren da. :)

Skrevet

Takk for svar! Har sett at hun vasker seg mye mer nå, er bare at det blir sittende fast i halen og noen hår rundt. Fikk dusjet bort noe i dag, så håper at det går seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...