Gjest ts Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 jeg skriver vell mest her fordi jeg ikke kan prate med noen andre om det! venninna mi har en fortid med stoff enda hun bare er 21 år gammel, så hun begynte tidlig. da hun var 17-18 ble hun gravid og sluttet med stoff. hun har også vært på avrusning 2 ganger, den siste gangen mens hun gikk gravid. hun har heller ikke rørt tyngre stoffer etter ungen kom, "bare" hasj som hun har røyket på kveldstid. hun har også hatt perioder hvor hun har kuttet ut det også. men så har det vært tøft for henne en periode nå, sønnen hennes fyllte 2 år for litt siden og barnefaren er et kapitell for seg selv! ja det er mye som spiller inn, og det toppet seg for henne. hun følte at nå gikk det gærent og taklet det ikke mere, hun begynte med tyngre stoffer og tok steget og gikk til nav og fortalte at hun har begynt med stoffer og ville gi fra seg sønnen så han slipper og se moren sånn. så sønnen er hos besteforeldrene som er veldig flinke med han og alltid har stillt opp, og han skal være der ett år. mens venninna mi er fullstendig innstillt på å dra på avrusning, hun er motivert og innser at nok er nok! og alt dette har skjedd de siste 3-4 ukene...så jeg er veldig stolt av at hun har tatt tak så tidlig. hun er ei veldig reflektert jente med innsikt og veldig opptatt av at sønnen skal ha det bra og er også veldig flink med han. så jeg er veldig stolt av hun! men samtidig veldig lei meg på hennes vegne...hun ville ikke snakke om sønnen når jeg var på besøk hos henne ikveld. hun har gått ned i vekt på de få ukene fordi hun ikke spiser mer enn en yoghurt per dag også! jeg dømmer henne ikke og orker ikke komme med moral preken til henne, for hun vet godt at det er feil og at hun ikke har godt av det. det har desverre vært hennes måte og takle vanskelige ting på, og hun vet det er feil! det er nettopp derfor hun gjør noe med det nå! noen som har noe erfaring med det samme? hva kan jeg gjøre for hun? noen tips eller råd? er vondt og se at hun er så langt nede nå!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Beklager at jeg ikke har noen råd til deg, men jeg vil bare si at hun er veldig heldig som har deg som venn.
estrella Skrevet 18. juli 2009 #3 Skrevet 18. juli 2009 Hvor er hun på avrusning? Må si at jeg har positive erfaringer fra Minnesota-modellen, Vangseter i Hamar bruker blant annet den modellen. Har en pappa som har vært der. Lykke til, til venninna de. Hun er ung og kan definitivt få et bedre liv!
Gjest Ts Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 "Beklager at jeg ikke har noen råd til deg, men jeg vil bare si at hun er veldig heldig som har deg som venn." takk for det "Hvor er hun på avrusning? Må si at jeg har positive erfaringer fra Minnesota-modellen, Vangseter i Hamar bruker blant annet den modellen. Har en pappa som har vært der. Lykke til, til venninna de. Hun er ung og kan definitivt få et bedre liv!" hun skal på fossum, tror det ligger på Hamar. ja jeg vet hun vil klare det, hun er såppas innstillt og hun har en sønn hun elsker over alt på jord som hun gjør det for. det er bedre at hun gir i fra seg han nå som han er så ung og ikke kommer til og huske noe eller ihvertfall minimalt, enn at det hadde gått et år eller flere før hun tar tak i det og han vil minnes ting.
estrella Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 "Beklager at jeg ikke har noen råd til deg, men jeg vil bare si at hun er veldig heldig som har deg som venn." takk for det "Hvor er hun på avrusning? Må si at jeg har positive erfaringer fra Minnesota-modellen, Vangseter i Hamar bruker blant annet den modellen. Har en pappa som har vært der. Lykke til, til venninna de. Hun er ung og kan definitivt få et bedre liv!" hun skal på fossum, tror det ligger på Hamar. ja jeg vet hun vil klare det, hun er såppas innstillt og hun har en sønn hun elsker over alt på jord som hun gjør det for. det er bedre at hun gir i fra seg han nå som han er så ung og ikke kommer til og huske noe eller ihvertfall minimalt, enn at det hadde gått et år eller flere før hun tar tak i det og han vil minnes ting. Fossum tror jeg er veldig bra! De har jo helst ungdom fra 16 til 25 år såvidt jeg vet! Så jeg tror at sjansene for at hun lykkes er ganske bra, med tanke på at de har et bra opplegg, samt hun ønsker det! Men alfa og omega for at hun skal lykkes vil være de nærmeste rundt henne. Pappa sa at familieuken (jeg vet ikke om det finnes på fossum?) var den beste uken gjennom hele opplegget. Ødeleggendes uke, men jævlig bra visst nok. Ærlighet og sannhet. Kommunikasjon. Gjennom de tre tinga tror jeg hun vil få det til. Selv om det kan komme tilbakefall (som ikke skal bli uglesett, men hjelpes gjennom..mange reiser tilbake til avrusningsstedet for ei lita stund, for å komme seg tilbake "in right track"), så håper jeg for din venninne at hun vil få det til!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Venninna di har nå to store utfordringer å ta fatt på: Den ene er å bli rusfri. Den andre er å bli sterk nok til å kunne takle livets utfordringer/motgang uten å ty til rusmidler. Det siste er en forutsetning for at det ikke skal være behov for det første flere ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå