Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Er interessert i hva andre mener om følgende problemstilling: To polske håndverkere har tilbudt seg å pusse opp huset vårt. De er, som så mange andre, her i sommer for å tjene gode penger. Jobber svart. Det de vil tjene på en ukes jobb hos oss, tilsvarer mange månedslønner i Polen. Et norsk firma skal ha ti ganger så mye for den samme jobben. De har også polske håndverkere som jobber for seg, men størstedelen av pengene går til sjefen i firmaet. Dette gjøres selvfølgelig på den rette måten med tanke på skatt og avgifter. Hvem ville dere brukt?
Supramundane Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Du glemmer en faktor i regnestykket ditt: Hva som skjer dersom noe går galt under oppussingen. Firmaet kan stilles ansvarlig, siden dere har dokumentasjon. De som arbeider svart kan dere ikke "ta" på så veldig mye..
lulle Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Jeg har veldig god erfaring med polsk arbeidskraft. Hvis de er seriøse tar de jobben veldig alvorlig og er kjempeflinke. De er jo avhengig av å gjøre en god jobb for å få nye jobber. Har bare positive erfaringer:-)
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Ikke bare har man noen å klage på dersom noe går galt om man hvelger hvitt, men dersom man velger svart undergraver man også de velferdsordningene vi har i Norge. Som stadig blir dyrere og stadig trenger flere penger. Jeg mener skatt av diverse art - som går til sykepenger, sykehus, sosialkontor osv. Bruker alle svart arbeidskraft kommer det ikke inn nok skattepenger til å fortsette disse ordningene. Og så må du tenke på samvittigheten din. De som jobber der, er de 100% ærlige? De har ingen bakmenn som tar 90% av lønna deres? Når man har vurdret svart vs. hvitt og bestemt seg for hvitt har jeg kjempegod erfaring med noen mannfolk fra litauen som jobbet her. De var nøye, hyggelige (uten å snakke et ord norsk), arbeidssomme og takknemlige. Men jeg synes nå synd i dem allikevel. Ingen hadde fullt sett tenner. Flere av dem så ut til å ha vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå