Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Der fikk halve familien reist på ferie, noen måtte bli igjen fordi ett pass ikkje var gyldig 6 mnd etter hjemkomst. Dette ble selfølgelig ikke oppdaget før alle var i danmark. kjipt?? Forventes det at folk skal vite dette?? Hvorfor settes ikke gyldighetsdatoen 6 mnd før? Det er ikke likt for alle reisemål, men bedre at folk fornyer passet for tidlig enn for sent vel??
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Der fikk halve familien reist på ferie, noen måtte bli igjen fordi ett pass ikkje var gyldig 6 mnd etter hjemkomst. Dette ble selfølgelig ikke oppdaget før alle var i danmark. kjipt?? Forventes det at folk skal vite dette?? Hvorfor settes ikke gyldighetsdatoen 6 mnd før? Det er ikke likt for alle reisemål, men bedre at folk fornyer passet for tidlig enn for sent vel?? Dette stemmer da ikke. Noen land har en regel om at passet skal være gyldig så og så lenge når man ankommer, men det gjelder da ikke Danmark. Er man norsk statsborger, så tjener passet kun som identifikasjon i Schengenlandene. Vi har akkurat vært i London, og to av passene går ut om kortere tid enn 6 mnd - ikke noe problem med det.
Hinata Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Regner med at det er mellomlanding dette er snakk om? Og videre reiser til USA eller noe sånt?
Sunshine Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Skulle dere videre fra Danmark? Jeg vet om flere land som krever lang gyldighet på passene, og dette er nok noe du er pliktig til å sjekke selv på lik linje med informasjon om vaksiner og forsikringer. Dersom du har bestilt pakkereise burde firmaet opplyst om det for å yte god service, men jeg kan ikke tenke meg at de er pålagt det.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 De skulle selvsagt videre. Thailand. Jeg synes at når det står gyldighetsdato i passet, så burde man kunne forholde seg til denne. Man oppsøker ikke info om når passet kan brukes når det står inni liksom.. Det er ikke det at jeg mener noen er pålagt å opplyse om det, men at det kansje burde gjøres noe slik at ikke folk havner i denne knipa?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 De skulle selvsagt videre. Thailand. Jeg synes at når det står gyldighetsdato i passet, så burde man kunne forholde seg til denne. Man oppsøker ikke info om når passet kan brukes når det står inni liksom.. Det er ikke det at jeg mener noen er pålagt å opplyse om det, men at det kansje burde gjøres noe slik at ikke folk havner i denne knipa? Jeg er enig med deg i at det hele virker litt merkelig, all den tid det opereres med en gyldighetsdato, men det er for å sikre seg at man har gyldig pass i den tiden man er i landet i tilfelle det skjer noe som gjør at oppholdet forlenges. Jeg reiser aldri ut av Schengen uten pass som er gyldig lenger enn 6 mnd. (mener dette er godt informert om). Innen Schengen spiller det ingen rolle. Men har de gitt opp å komme til Thailand? Kan de ikke kontakte flyselskapet og legge frem saken, så kanskje det er plass til dem på et annen fly (etter at de har fått ordnet seg nytt pass).
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 Der fikk halve familien reist på ferie, noen måtte bli igjen fordi ett pass ikkje var gyldig 6 mnd etter hjemkomst. Dette ble selfølgelig ikke oppdaget før alle var i danmark. kjipt?? Forventes det at folk skal vite dette?? Hvorfor settes ikke gyldighetsdatoen 6 mnd før? Det er ikke likt for alle reisemål, men bedre at folk fornyer passet for tidlig enn for sent vel?? Hvis du reiser med et reiseselskap som har organisert reisen din, så står det på baksiden av papirene/billettene dine. Det er bare å lese det med liten skrift..... Mener også det står på elektroniske billetter, som du har bestilt på nettet. Les vedlegget.
gard Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Hei Ja, hvis en har reist en del så er det helt vanlig at pass skal ha en gyldighet på 3 mnd eller 6 mnd etter at en kommer hjem. Det å sjekke reglene for innreise bør være en av rutinene når en skal ut å reise til et nytt land. Men ja, det må jo være utrolig kjipt å bli "sendt hjem" fordi passet ikke er oppdatert.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 De er leter etter en løsning enda, på ambassaden. Men det blir vel en ny dyr flybillett da kanskje. stakkars
Sunshine Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Man kan da få midlertidig pass? Eller er ikke det gyldig i Thailand kanskje?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 På alle de reiser jeg har foretatt utenfor Schengen området så har denne regelen stått i klartekst på billettene jeg har mottatt. Jeg forstår derfor ikke at dette kan være en "ukjent" regel.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 Ser ikke noe om dette i mine papirer (skal reise etter om noen dager). Mulig det står i billettene vi henter på flyplassen, men da er det jo litt sent å skaffe nytt pass. Det står at vi må sørge for å ha med gyldig pass, og passet var jo gyldig det i følget datoen i passet. Kanskje jeg skal sjekke om sertifikatet mitt EGENTLIG er gyldig også liksom.. POENGET var bare det at det sier seg selv at noen ikke vil få dette med seg, og at kanskje det burde vert anderledes...
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Ser ikke noe om dette i mine papirer (skal reise etter om noen dager). Mulig det står i billettene vi henter på flyplassen, men da er det jo litt sent å skaffe nytt pass. Det står at vi må sørge for å ha med gyldig pass, og passet var jo gyldig det i følget datoen i passet. Kanskje jeg skal sjekke om sertifikatet mitt EGENTLIG er gyldig også liksom.. POENGET var bare det at det sier seg selv at noen ikke vil få dette med seg, og at kanskje det burde vert anderledes... Hva slags selskap reiser du med? De aller fleste selskap har informasjon om dette på sine hjemmesider, men de jeg reiser med sender denne informasjonen med billettene. Hvis selskapet ikke opplyser om dette noe sted - verken i vedlegg til billetter eller på sine hjemmesider - så ville jeg vurdert å forlange erstatning for de billettene dere mistet.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Men har de gitt opp å komme til Thailand? Kan de ikke kontakte flyselskapet og legge frem saken, så kanskje det er plass til dem på et annen fly (etter at de har fått ordnet seg nytt pass). Det er ikke flyselskapet som bestemmer hvor lenge passet må være gyldig etter hjemkomst, det er det enkelte lands myndigheter. Hvis flyselskapet tar med passasjerer som ikke har gyldig pass i den oppgitte tide, kan de risikere å måtte ta passasjerene med seg tilbake til et landet de flydde fra (her danmark), og det taper selskapet penger på. Og jeg har opplevd at det har skjedd, da manglet ikke vedkommende rett pass, men hadde ikke vaksinasjonskort som bekreftet gulfebervaksine. Hvilket er påkrevet i mange land, men ditt eget ansvar å fine ut av.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #16 Skrevet 18. juli 2009 Jeg synes at når det står gyldighetsdato i passet, så burde man kunne forholde seg til denne. Man oppsøker ikke info om når passet kan brukes når det står inni liksom.. Thailand forholder seg til at nordmenn har opphold i landet i 3 måneder ved ankomst, pluss at en da må vente i 3 måneder til før man evt. kommer tilbake til Thailand. Der kommer passregelen fra. Det er ikke datoen for hjemreise for hver enkelt som avgjør.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #17 Skrevet 18. juli 2009 Nå har de fått utsatt gyldighetsdatoen på passet og reiser etter i morgen, slipper å betale for nye billetter. Det var SAS det! Godt at det ordnet seg.
Gjest Gjest #6 Skrevet 18. juli 2009 #18 Skrevet 18. juli 2009 Det er ikke flyselskapet som bestemmer hvor lenge passet må være gyldig etter hjemkomst, det er det enkelte lands myndigheter. Hvis flyselskapet tar med passasjerer som ikke har gyldig pass i den oppgitte tide, kan de risikere å måtte ta passasjerene med seg tilbake til et landet de flydde fra (her danmark), og det taper selskapet penger på. Og jeg har opplevd at det har skjedd, da manglet ikke vedkommende rett pass, men hadde ikke vaksinasjonskort som bekreftet gulfebervaksine. Hvilket er påkrevet i mange land, men ditt eget ansvar å fine ut av. Beklager, men denne kommentaren til mitt innlegg forstår jeg rett og slett ikke. Jeg sådde en tanke om at flyselskapet kanskje ville være behjelpelig med å få dem nedover med et annet fly etter at gyldig pass var fikset, og som du ser i sitatet under, så er det nettopp det som nå har skjedd. De av som har reist en del vet det meste om hva som lar seg gjøre og hva som ikke lar seg gjøre. At man har bekreftelse på gyldig gul febervaksine når man reiser til land hvor det er påkrevd er en selvfølge, men det har lite med den problematikken i denne tråden å gjøre. Nå har de fått utsatt gyldighetsdatoen på passet og reiser etter i morgen, slipper å betale for nye billetter. Det var SAS det! Godt at det ordnet seg. Flott!! Jeg har hørt om lignende tilfelle før og vet at flyselskapene kan strekke seg langt i sånne tilfeller (var derfor jeg ymtet frempå om det).
The Kitten Skrevet 18. juli 2009 #19 Skrevet 18. juli 2009 Der fikk halve familien reist på ferie, noen måtte bli igjen fordi ett pass ikkje var gyldig 6 mnd etter hjemkomst. Dette ble selfølgelig ikke oppdaget før alle var i danmark. kjipt?? Forventes det at folk skal vite dette?? Hvorfor settes ikke gyldighetsdatoen 6 mnd før? Det er ikke likt for alle reisemål, men bedre at folk fornyer passet for tidlig enn for sent vel?? Ja, i disse dager forventes det at folk skal vite det.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. juli 2009 #20 Skrevet 18. juli 2009 Det er da ikke noe nytt at enkelte land krever at passet er gyldig i 6 mnd etter hjemreise? :klø: Om man leser det med liten skrift i avtalen når man bestiller en reise, så står dette opplyst de aller fleste steder. Har man vett i skallen, så sjekker man da opp hvilke land dette gjelder. At Thailand er et av disse landene, er ikke overraskende, ettersom de f.eks ikke er medlem av Scengen osv. Til deg som sammenlignet med at man ikke sjekker om førerkortet er gått ut på dato: Førerkort regnes uansett ikke gyldig legitimasjon utenfor Norge, så den sammenligningen er håpløs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå