boomerang Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Svogeren min har bestemt seg for å være uvenner med oss, men han har glemt å si det til oss... så invitasjonen til bryllupet ble glatt oversett. Vi har opplevd tidligere at de ikke har sagt fra i forbindelse med dåpen, så vi satte han på lista. Har ikke akkurat daglig kontakt kan man si. Dumt, vi burde jo spurt med det samme SUdatoen hadde gått, men man regner jo med at søsken kommer, eller jeg på jordet nå? Anyway - i dag, en uke før bryllupet - får vi vite det tilfeldigvis av søstern til mannen min. Og samtidig fikk vi beskjed om at vi/han kunne gjort en del annerledes opp igjennom... Kunne de ikke sagt det tydeligere?? Vi sitter nå her som to spørsmålstegn, og vet ikke om vi skal le eller gråte.
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Nå har jeg lest innlegget tre ganger og sitter her som et spørsmålstegn.
mariab Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Nå har jeg lest innlegget tre ganger og sitter her som et spørsmålstegn. +1
Myrthel Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Nå har jeg lest innlegget tre ganger og sitter her som et spørsmålstegn. Må slenge meg på denne.... Jeg begriper rett og slett ikke hva du skriver....
Supramundane Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Du er skuffet fordi svogeren ikke har tenkt å komme i bryllupet, og ikke har gitt beskjed? Hvis jeg forstår deg rett så er jo det kjipt, men ikke la det ødelegge dette for dere!
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 jeg skjønte det i hvertfall. Synes han burde ha sagt i fra tidligere. Selv om dere ikke snakkes daglig så er det normalt vil jeg tro av så nærme familie å be avbud om de ikkeønsker å stille... Men nå er kanksje bare noen mennesker slik at de slår seg vrange...så det er ikke noe å bry seg om! trist å ikke ha de på dagen, men dere kan vel si at han er hjertelig velkommen om han skulle ombestemme seg, også får han bare stille om han vil.
kaprifolen Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 (endret) Dæven.. Tro raldri det har vært så mange svar på en tråd hvor alle er enige.... edit: ser jo nå at de to over meg skrev samtidig som meg, da.. Endret 17. juli 2009 av kaprifolen
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 jeg skjønte det i hvertfall. kan du forklare, for jeg er seriøst lost.
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Nå har jeg lest innlegget tre ganger og sitter her som et spørsmålstegn. Samme her. Jeg er vel treg kanskje, men forstår ikke problemet.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Nå har jeg lest innlegget tre ganger og sitter her som et spørsmålstegn. +1 Må slenge meg på denne.... Jeg begriper rett og slett ikke hva du skriver.... kan du forklare, for jeg er seriøst lost. Altså: Ts og hennes tilkommende mann har sendt ut invitasjoner til bryllupet sitt med info om en dato for når siste svarfrist er (su= svar utbedes). Svogeren til ts svarte ikke til fristen (ikke etter heller). En uke før bryllupet, så forteller brudgommens søster at svogeren er uvenner med brudeparet, men det vet ikke brudeparet noe om fordi svogeren har glemt å fortelle dem om det. Oppgjennom årene har det vært en del gnisninger mellom brudeparet og svogeren, men brudeparet har visst ikke helt forstått hva det har gått ut på. Så nå vet de ikke helt hva de skal tro. Forståelig nå?
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Altså: Ts og hennes tilkommende mann har sendt ut invitasjoner til bryllupet sitt med info om en dato for når siste svarfrist er (su= svar utbedes). Svogeren til ts svarte ikke til fristen (ikke etter heller). En uke før bryllupet, så forteller brudgommens søster at svogeren er uvenner med brudeparet, men det vet ikke brudeparet noe om fordi svogeren har glemt å fortelle dem om det. Oppgjennom årene har det vært en del gnisninger mellom brudeparet og svogeren, men brudeparet har visst ikke helt forstått hva det har gått ut på. Så nå vet de ikke helt hva de skal tro. Forståelig nå? Mye bedre formulert ja. Så er jo spørsmålet om hva som burde vert gjort annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Så er jo spørsmålet om hva som burde vert gjort annerledes. Tror vi ts vil ha svar på det?
Kamikatze Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 (endret) Ettersom færre og færre i dag beveger seg nevneverdig i stivsnippede selskaper, er forkortelsen SU og begrepet Svar utbedes som fremmedord å regne. Det er trekvart hundreår siden det var en vanlig selskapsform å sende skriftlig invitasjon til alle slags festlige sammenkomster. Derfor bør det heller i våre dager stå svarfrist, eller bedre: Vi må ha svar på denne invitasjonen senest... Når svar uteblir innen fristen, betyr det at svaret er nei. Folk som har lyst til å komme, men som ikke kan gi svar innen fristen pga usikkerhet omkring fri fra jobb etc, svarer selvsagt dette innen fristen, og avtaler en ny frist, om det lar seg gjøre. Gammel skikk og bruk var olje i det sosiale maskineri. Den sørget for at folk visste hva som ble forventet av fremtreden og opptreden i ulike situasjoner, slik at alt forløp uanstrengt og knirkefritt. SU var vanlig i invitasjoner, og invitasjoner var også vanlig. Med litt sosial omgang, vanket der kanskje invitasjon til lysthuset en ukeslutt, og to tre middagsinvitasjoner den samme helga. Det var mer privatfest og mindre uteliv dengang. Og kneipene var ansett som lugubre simple litt tvilsomme steder. Når vi i dag bruker uttrykk som var dagligdags dengang, men som er fremmedord i dag, gjør vi ting litt vanskeligere, ikke lettere og smidigere. SU - Svar Unødvendig. Endret 18. juli 2009 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Åhh Kamikatze, kan du ikke invitere meg til lysthuset ditt? :rødme: Jeg tar på meg småblomstrete sommerkjole og stråhatt. ps. gjør ikke noe om lysthuset ikke er ditt, bare jug i vei så tror jeg på alt.
Gjest brutal_mann Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Tror vi ts vil ha svar på det? Egentlig ikke, for da er plutselig selvkritikk høyaktuelt.
boomerang Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2009 Egentlig ikke, for da er plutselig selvkritikk høyaktuelt. Beklager om formuleringen bar preg av et øyeblikks sinne og frustrasjon. Og vi kan i aller høyeste grad ta selvkritikk - det har jeg inegn problemer med. Problemet er vel heller at vi aner ikke hva vi skulle gjort annerledes. Min svoger og hans tilkommende er fullt klar over hva SU betyr - det er aldeles ikke noe problem - de bare gidder ikke. Og klart at man kan skrive SU på en annen måte - men her er det vel heller det at de ikke gidder. Men greit - skal ikke dra denne lenger, var som sagt bare frustrasjon:)
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #17 Skrevet 18. juli 2009 Min svoger og hans tilkommende er fullt klar over hva SU betyr - det er aldeles ikke noe problem - de bare gidder ikke. Javel? Hvorfor har du da valgt den overskriften på tråden?
Myrthel Skrevet 18. juli 2009 #18 Skrevet 18. juli 2009 (endret) Svogeren min har bestemt seg for å være uvenner med oss, men han har glemt å si det til oss... så invitasjonen til bryllupet ble glatt oversett. Vi har opplevd tidligere at de ikke har sagt fra i forbindelse med dåpen, så vi satte han på lista. Har ikke akkurat daglig kontakt kan man si. Dumt, vi burde jo spurt med det samme SUdatoen hadde gått, men man regner jo med at søsken kommer, eller jeg på jordet nå? Anyway - i dag, en uke før bryllupet - får vi vite det tilfeldigvis av søstern til mannen min. Og samtidig fikk vi beskjed om at vi/han kunne gjort en del annerledes opp igjennom... Vi sitter nå her som to spørsmålstegn, og vet ikke om vi skal le eller gråte. Vil bare forklare at det ikke var Su jeg ikke forsto i innlegget. Det brukes jo tilogmed i innbydelser til barnebursdager, så det burde være en kjent forkortelse. Jeg stiller spørsmål til: Vi har op. plevd tidligere at de ikke har sagt fra i forbindelse med dåpen, så vi satte han på lista. Hvorfor sette opp personer som ikke ønsker å komme? Regn heller et uteblitt svar som nei, det ville iallefall jeg gjort. Har ikke akkurat daglig kontakt kan man si. Dumt, vi burde jo spurt med det samme SUdatoen hadde gått, men man regner jo med at søsken kommer, eller jeg på jordet nå? Hvorfor svarer ikke søsteren din da? Er hun også uvenner med deg? Hvorfor mener du at svaret skal komme fra svogeren? Anyway - i dag, en uke før bryllupet - får vi vite det tilfeldigvis av søstern til mannen min Vite at de ikke kommer? Og samtidig fikk vi beskjed om at vi/han kunne gjort en del annerledes opp igjennom... Hvem mener at dere skulle gjort det anderledes. (jeg forstår at det var søsteren til mannen din som ga deg den beskjeden, men var det hennes mening, eller ga hun dere en beskjed fra andre) Endret 18. juli 2009 av Myrthel
lilleGrethe Skrevet 18. juli 2009 #19 Skrevet 18. juli 2009 Jeg tror forvirrelsen for mange var at det ikke sto svart på hvitt at de ikke kommer i bryllupet.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #20 Skrevet 18. juli 2009 (endret) Jeg tror uansett jeg ville snakket med søsteren til din mann for å være sikker på at også hun mener for alvor at hun ikke vil komme i brylluppet. Det er jo synd hvis hun mener noe annet men ikke får en sjanse å komme pga en dominerende mann (?). Endret 18. juli 2009 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå