Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 (endret) Jeg er alenepappa til ei jente på 16 og en gutt på 14. Min datter, som til 16 er pliktoppfyllende og flink. Ønsker seg mer frihet. Hun vil gjerne få lov til å overnatte hos kjæresten sin, eller at han får overnatte her. Hun argumenter med at hun snart er 17, og om de skal "ha seg" som hun sier, gjør de det uansett, noe hun forsåvidt har rett i. Men jeg er fryktelig usikker på dette, kjæresten hennes er 17, og de har vært sammen i 3 år sånn rundt regnet. Hans mor mener dette er veldig lite greit, mens hans far mener det er helt ok at de får "utfolde seg". Dette er skilte foreldre. Så, jeg er redd for å slippe henne for mye, vil gjerne holde litt tilbake, for om han ikke overnatter her, eller hun der tenker jeg i alle fall i min egen lille boble at det skjer i alle fall ikke! La meg i beste fall få lov å vræe litt naiv! Endret 17. juli 2009 av Tårnfalk
Minttu Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Da jeg var 16 fikk ikke jeg lov til å ligge over hos kjæresten min, jeg ble så klart veldig sur pga dette og som du sier, man kan ha seg uansett. Men, i min situasjon er fyrn 4 år eldre og vi hadde ikke vært sammen så lenge da. I din situasjon har datteren vært sammen med fyrn i 3 år allerede, noe som er ganske bra gjort synes jeg og siden de har vært sammen så lenge syns jeg de kunne fått lov til å ligge over hos hverandre, de kan jo få lov en gang og se hvordan det går? Men det trenger ikke bli noen vane, de trenger ikke ligge over hos hverandre hele tiden, men noen ganger? Jeg er ingen mor dessverre, men måtte bare svare, jeg er ikke mer enn 19 og det er ikke såå lenge siden jeg var 16 og lik din datter
Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2009 Da jeg var 16 fikk ikke jeg lov til å ligge over hos kjæresten min, jeg ble så klart veldig sur pga dette og som du sier, man kan ha seg uansett. Men, i min situasjon er fyrn 4 år eldre og vi hadde ikke vært sammen så lenge da. I din situasjon har datteren vært sammen med fyrn i 3 år allerede, noe som er ganske bra gjort synes jeg og siden de har vært sammen så lenge syns jeg de kunne fått lov til å ligge over hos hverandre, de kan jo få lov en gang og se hvordan det går? Men det trenger ikke bli noen vane, de trenger ikke ligge over hos hverandre hele tiden, men noen ganger? Jeg er ingen mor dessverre, men måtte bare svare, jeg er ikke mer enn 19 og det er ikke såå lenge siden jeg var 16 og lik din datter Takk! Det er godt å vite hvordan dere unge også ser på dette. Jeg må nok tenke en del på dette!
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 Hun er snart 17 og på et øyeblikk er hun 18. Du må nok dessverre innse at hun nå er stor nok til å ta en del valg på tvers av dine ønsker. Det beste du kan gjøre er å være siker på at hun _kan_ forskjellige typer prevensajon, hvordan de virker, hva det hjelper og hjelper ikke mot. Tror det beste er å fotelle henne at du regner med at hun nå er stor nok til å tenke gjennom og ta ansvaret for sine handlinger. samt at du regner med at hun kan forkjsellen på rett og galt.
Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2009 Hun er snart 17 og på et øyeblikk er hun 18. Du må nok dessverre innse at hun nå er stor nok til å ta en del valg på tvers av dine ønsker. Det beste du kan gjøre er å være siker på at hun _kan_ forskjellige typer prevensajon, hvordan de virker, hva det hjelper og hjelper ikke mot. Tror det beste er å fotelle henne at du regner med at hun nå er stor nok til å tenke gjennom og ta ansvaret for sine handlinger. samt at du regner med at hun kan forkjsellen på rett og galt. Du er brutal du, brutal mann! Men takk for innspillet, du har mye rett!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Så, jeg er redd for å slippe henne for mye, vil gjerne holde litt tilbake, for om han ikke overnatter her, eller hun der tenker jeg i alle fall i min egen lille boble at det skjer i alle fall ikke! Hvorfor synes du det er bedre at datteren din har seg i bilen/skauen/hvor de nå enn kan gjemme seg vekk, enn i en behagelig seng i et privat hjem? Hun har sikkert også lyst til å kunne ligge og ha hudkontakt og småprate etter sex, og ikke bare trekke på seg buksene før noen kommer... Hold gutten utenfor hvis du vil ha hjemmet ditt privat, men ikke for å begrense sexlivet deres, for reduksjonen i kvalitet er nok ikke verdt at du får begrenset hyppigheten.
Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. juli 2009 Hvorfor synes du det er bedre at datteren din har seg i bilen/skauen/hvor de nå enn kan gjemme seg vekk, enn i en behagelig seng i et privat hjem? Hun har sikkert også lyst til å kunne ligge og ha hudkontakt og småprate etter sex, og ikke bare trekke på seg buksene før noen kommer... Hold gutten utenfor hvis du vil ha hjemmet ditt privat, men ikke for å begrense sexlivet deres, for reduksjonen i kvalitet er nok ikke verdt at du får begrenset hyppigheten. Egentlig synes jeg det er greit at hun ikke har seg, men når det er sagt, sp har du ett godt poeng. Men er også usikker på hvordan hans mor reagerer iogmed at hun sier så tydelig nei, og at jeg mistenker at faren sier ja for å provosere henne enda mer.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Du vil mest sannsynlig ikke be datteren din på 16 alkohol hjemme fordi hun likevel vi få tak i det ute. Grenser er til for å settes! Man kan ikke bøye seg etter alle barnas ønsker bare fordi de "truer" med å gjøre det andre steder. Da får de gjøre det andre steder og ta konsekvensene, sånn er ivet..hardt og brutalt. Sånn er det også å få barn inn i verden, man kan ikke beskytte de mot alt og alle. jeg ville sagt at hun kan vente til hun ble 17, da er hun hvertfall noe eldre. Hun sier selv at hun snart er 17 så da er det uansett ikke lenge å vente. Dette er nok bare å utsette det uungåelige..hehe, men sett noen grenser. Det vil hun nok sette pris på senere uansett. jeg fikk ikke lov til å overnatte eller ha kjæresten pver før jeg ble litt ove 18 år. Det var regler som ble satt og jeg respekterte de, og har absolutt ikke tatt skade av det, tværti mot! Som bruker sa over, ta en prat med henne om konsekvenser og de valg hun tar i livet.Ikke nødvendig vis om blomster og bier, men si at du setter denne grensen og håper hun kan respektere den litt til slik at også du er komfertabel med hva som skjer. Jeg synes det er helt fair siden hun fortsatt bor hjemme. Hun er nok smart og oppegående, selv om hun kanskje rynker på nesen og blir sinna tror jeg nok hun innerst inne ser din side av saken...om ikke nå så senere. Det er også viktig at begge foreldreparter er enige. Tror jeg nesten mer hadde kviet meg for å si ok til overnatting om jeg visste at moren til kjæresten ikke likte det. Foreldre kan ødelegge mye i et forhold med ting som detter ut i frustrasjon. Man vet aldri hvordan moren vil reagere på å bli overskjørt.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Du vil mest sannsynlig ikke be datteren din på 16 alkohol hjemme fordi hun likevel vi få tak i det ute. Grenser er til for å settes! Alkohol for 16-åringer er ulovlig, men sex er lovlig, og de har vært kjærester i 3 år. Det er lenge. Det er bare egoistisk av foreldre å nekte 16-åringene å ha sex fordi de selv synes det er ubehagelig å tenke på.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Alkohol for 16-åringer er ulovlig, men sex er lovlig, og de har vært kjærester i 3 år. Det er lenge. Det er bare egoistisk av foreldre å nekte 16-åringene å ha sex fordi de selv synes det er ubehagelig å tenke på. Ja, nå tenkte jeg ikke hetl på hva som var lovlig eller ikke..men mer tankegangen om at man skal tillate ting generelt fordi barna truer med å få tak i det/gjøre det andre steder. Han har da heller ikke nektet de å ha sex...mest sannsynig har de hatt sex allerede bare uten hans viten. Regner med at de har vært alene et par ganger ila 3 år. Jeg ser poenget ditt, men litt av rollen man skal ta som foreldre er å sette grenser. Ikke sette grenser bare for å sette grenser, men selc er 16 år VELDIG ungt. Hadde jeg kunne satt ny lov skulle seksuellelavalder vært 18. Men det er bare meg, og en helt annen diskusjon. poenget mitt er at han har rett til å sette grenser på vegne av sin datter fordi hun faktisk ikke er myndig. Det er litt av greia med å ikke være myndig, fordi du på alle områder kanksje ikke er voksen nok til å ta egnevalg. Ved å sette grenser så lyser ikke det bare på selve casen her som angår overnatting, men det betyr at faren setter grenser generelt. Han synes dette ikke er passende og derfor skal hun høre på hva han sier. Selv om han ikke kan unngå at de har sex så bør han heller ikke oppfordre til det. Dette er en diskusjon som har mange sider og mange meninger, og den kan være utrolig vanskelig.
Tårnfalk Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. juli 2009 Det er nok ikke det at der ubehagelig, eller selvsagt er det ubehagelig å tenke på, Men det er egentlig mange faktorer. Hovedårsaken til at nei'et er kommet er at hans mor ikke ønsker dette. Har ikke for vane å overkjøre andre foreldre. På min egen datter er jeg veldig trygg, hun er er ei oppegående jente, som er flink til å ta ansvar hjemme. Så vidt jeg veit (og det er langtifra alt) har hun ikke brutt noen av spillereglene vi kjører med her i huset. Det er rom for takhøyde og det er rom for uenighet, stort sett kommer vi frem til en løsning. På en måte tror jeg hun håper at jeg vil si ja, på betingelse av at begge hans foreldre sier ja, så jeg har vurdert å prate direkte med mora og ikke bare litt kort og overfladisk om det, for å finne ut hva det er som gjør at hun er så sterkt i mot det. Datteren min ønsker nok at jeg på dette området også skal anerkjenne at hun er ansvarlig for alderen, någet hun har måtte bli, da mine barn mistet sin mor i veldig ung alder og har hatt en arbeidende og ikke alltid like tilstedeværende pappa!
Gjest Purple Haze Skrevet 18. juli 2009 #12 Skrevet 18. juli 2009 Jeg tenker som så: ja, klart tenåringer kan ha sex når som helst og hvor som helst, men jeg trenger ikke godta at de har det i mitt hus, eller gjøre det enklere for dem, ved å la dem gjøre det i mitt hus. Hvis du ikke syns det er greit at de overnatter sammen, så setter du ned foten. Det handler om hvilke signaler man sender til barna sine. Samtidig så vet man at de har sex. Det viktigste da, er å undervise dem om prevensjon, uønsket graviditet, sykdommer. Mange ungdommer tror de kan og vet alt, men hvis man graver litt i kunnskapene deres, ser man at det ikke stemmer. Håper dere finner en løsning som alle kan leve med.
liv Skrevet 18. juli 2009 #13 Skrevet 18. juli 2009 Samme hva du gjør så finner de tid tiil sex så sørg for at hun har preventiver tilgjengelig
Gjest loren Skrevet 18. juli 2009 #14 Skrevet 18. juli 2009 Da jeg var 16 bodde jeg allerede på hybel mange mil fra mor og far pga skolegang. Hva jeg gjorde og hvem jeg hadde der hadde foreldrene mine absolutt ingen kontroll på. Bare sånn til sammenligning Jeg forstår tankegangen din, men det er nok på tide å innse at den lille jenta di er på vei til å bli en kvinne. Hun er over den seksuelle lavalderen, og det må man som foreldre bare akseptere som det faktum det er. Forøvrig vil jeg si at det er vesentlig bedre at hun vil ha sin kjæreste gjennom 3 år der, enn at hun har med seg en ny gutt rett som det er.
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. juli 2009 #15 Skrevet 18. juli 2009 Samme hva du gjør så finner de tid tiil sex så sørg for at hun har preventiver tilgjengelig Det er ikke foreldrenes jobb å sørge for dette. For være måte på hva foreldrene skal blande seg borti.
liv Skrevet 18. juli 2009 #16 Skrevet 18. juli 2009 Det er ikke foreldrenes jobb å sørge for dette. For være måte på hva foreldrene skal blande seg borti. Så å spørre om hun trenger legetime så hun kan få p-piller eller lignende er ikke foreldres jobb? Da hadde det sansynligvis blitt mange unge besteforeldre
Gjest loren Skrevet 18. juli 2009 #17 Skrevet 18. juli 2009 Det er ikke foreldrenes jobb å sørge for dette. For være måte på hva foreldrene skal blande seg borti. Når min sønn blir 16 kommer jeg (eller da mest sannsynlig hans far) til å sørge for at han har lett tilgang til kondomer. Anser ikke det som annet enn å oppfordre til å bruke hodet litt. Det viktigste er vel uansett å ha en åpen dialog på det med prevensjon både i fht graviditet og sykdommer.
Mangomadness Skrevet 18. juli 2009 #18 Skrevet 18. juli 2009 Jeg ble sammen med kjæresten min da jeg var 13. Når vi var 14 hadde vi sex for første gang.. Vi fikk lov til å overnatte hos hverandre da vi var 15 år, og vi er fortsatt sammen. Jeg er 16, han blir 17 i august. Hvis dere tror at å hindre dem i å overnatte betyr at dere hindrer dem i å ha sex tar dere veldig feil. Hvis jeg sammenligner de gangene vi har vært sammen på dagtid og de gangene vi har overnattet, tror jeg vi har hatt omtrent dobbelt så mye sex på dagtid. Overnatting var mer koselig, der vi lå og snakket sammen osv. Jeg skjønner at du ikke vil la dem overnatte sammen, men samtidig skjønner jeg det ikke. Er det bedre at de har sex på doen på fester, ute i skogen eller andre steder?
PecanPie Skrevet 18. juli 2009 #19 Skrevet 18. juli 2009 Da jeg var 16 hadde jeg vært sammen med min jevnaldrende i 1-2 år. Mitt størse ønske da var å sove sammen med kjæresten, våkne opp og kunne ligge inntil. Sex var absolutt ikke det jeg tenkte mest på når jeg tenkte på overnatting, det kunne vi jo holde på med hvor som helst, når som helst. Om natten sov vi. Det var mye sinne, tårer, frustrasjon og lite forståelse rundt området for min del. Det har ikke tatt lange tiden (jeg er 20 nå) før jeg ser hvor fornuftige mine foreldre var rundt dette. De fleste av dagens 16-åringer har god kunnskap om prevensjon og seksualitet generelt. Og til de som mente at foreldrene skulle spørre om legetime: En 16-åring kan gå til legen uten at foreldrene vet det, helsesøster og helsestasjoner kan også gi ut resept på prevensjonsmidler. Mine og hans foreldre brukte lang tid på å bestemme sammen at det var greit. De møttes, snakket sammen over et glass vin, først kom de til enighet over et nei, senere et ja. Jeg tror det er viktig at du ikke overkjører hans mor. Snakk med henne som det dere er, foreldre til et kjærestepar. Det virker som om du forstår både hennes og deres barns synspunkter, og at du er litt dratt mellom barken og veden, som de sier La din datter vite at du syns dette er vanskelig (innerst inne vil hun nok forstå dette, selv om det hele er ganske dramatisk på utsiden), og at du ikke vil overkjøre hans mors nei. Forøvrig syns jeg ikke at du bør si noe som "men når du har blitt 17..". Hva er forskjellen på 16 år og 360 dager og 17 år? Dessuten er jo 16-åringer "snart 17" fra den dagen de fyller 16 Stol på deg selv, og stol på at avgjørelsen du tar er den riktige.
Tårnfalk Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #20 Skrevet 18. juli 2009 Takk, Paren! Du skrev en setning som jeg egentlig vet, men trengte å høre. Jeg tror jeg må stole mer på mine egne beslutninger, det har jo fungert hittil, så hvorfor ikke litt til. Det er en aldeles korrekt oppfatning at jeg føler meg mellom barken og veden, det siste jeg vil er å bli ufrivillig involvert i en bitter skilsmisse ved å tillate / ikke tillate noe hennes kjæreste ikke ønsker. Og ja, jeg vet selvsagt at min datter er seksuelt aktiv, det er jo ikke som jeg sitter å passer på dem til alle døgnets tider, men konseptet er om han skal overnatte hos oss (som sikkert blir det mest naturlige, da de er stort sett alltid her) vil jeg at det skal være ok for alle parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå