Jentepusen Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Får man servert oppskåret frukt og grønnsaker i syden, skal man la være å spise den? For ikke snakke om is-biter....? Spiste oppskåret frukt i Mexico fra en "vognselger" for mange år siden, ble ikke syk da..... Reiser til Tyrkia om 1 uke, greit å vite.....
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 av samme grunn som du ikke bør drikke vann fra springen... isbiter er vann... frukt som ikke renses og salat vaskes i springvann...
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Jeg spiser og drikker alt når jeg er ute om reiser, og har kun blitt syk de to gangene jeg tok vaksine mot å bli syk. Dvs. mat som tydelig har stått lenge i romtemperatur spiser jeg ikke.
gard Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Hei Jeg synes også en bør spise det meste når en er ute på tur ettersom mat er en del av hele kulturopplevelsen. Isbiter kan være farlig dersom de er laget av vann i springen og det ikke skal drikkes...men på de fleste turistplasser som jeg har vært på er de klar over dette og isbitene kommer fra andre kilder...så jeg har hatt isbiter i min Cola i Vietnam, Kambodsja, Thailand etc uten at det har vært noe problem. Frukt som kan skrelles er ikke noe problem mener jeg men det kan være et problem hvis grønnsaker er skyllet med vann fra springen (dersom dette ikke skal drikkes)...men hvis grønnsakene blir stekt eller kokt så tror jeg ikke dette skal være noe problem. Jeg har aldri blitt alvorlig syk på tur av ting jeg har spist men en skal selvfølgelig se situasjonen litt an. Men selv i Norge kan en bli matforgiftet og selv i Norge slurves det med hygienen...ref artikkel http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=563588
Sofie1 Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Dersom man bare reiser til syden ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne spise frukt/grønnsaker. Her er det stort sett veldig greit. Jeg har reist mye og til fjerne strøk. Har stort sett spist det som er av frukt, grønnsaker og kjøpt grillet/stekt mat på gata og har aldri blitt syk. Vann fra springen holder jeg meg som regel borte fra. Nyt ferien!!
Jentepusen Skrevet 19. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2009 Ja mener selv at maten er en viktig del av opplevelsen... Kommer nok til å være noe forsiktig, og passe på at ting er stekt Og det skader jo ikke spørre i baren om hvor isbitene kommer fra :D
The Kitten Skrevet 19. juli 2009 #7 Skrevet 19. juli 2009 Jeg har alltid spist frukt og grønnsaker i utlandet. Jeg tar noen ikke noen andre forholdsregler annet enn å vaske maten før jeg spiser den.
momo Skrevet 19. juli 2009 #8 Skrevet 19. juli 2009 Nå er jeg kommet hjem fra en uke i Tyrkia, spiste frukt og salat hver eneste dag jeg, ble ikke syk. Samme gjør jeg overalt hvor jeg reiser. Aldri blitt syk.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #9 Skrevet 19. juli 2009 Såkalt "syden", altså portugal, spania, italia og hellas er det ikke et problem å spise frukt og grønt. Dette er vanligvis heller ikke et problem i land som Gard nevner, da disse landene er klar over situasjonen og koker vanligvis vannet. Situasjonen er imidlertid defintivt anderledes i land som tyrkia, egypt og india, hvor den hygensike standarden er helt anderledes enn nevnte land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå