Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

MIn jente på 2 uker har et fast, hvitt belegg på tunga, har tenkt at det bare er morsmelkbelegg, men så ble jeg redd for at det kunne være sopp...?

Gjest Gjest
Skrevet

Godt mulig dette er sopp ja. Vi var hos legen med min lille i dag for å undersøke han for sopp og da sa legen at det som regel var et hvitt belegg på tungen. Min hadde ikke sopp, var visst bare tannkjøttet som var litt hvitt... Ta en tlf til legen/helsesøster så kan hun/han titte på det. Best å ta det tidlig slik at det ikke utvikler seg, evt. smitter deg...

Gjest No wonder women
Skrevet

Hei, min baby hadde dette. Jeg fikk et godt tips av legen min. Kjøp inn en flaske farris og ha det på tungen rett etter amming. Han anbefalte en liten tøybite og tørke over tungen til babyen men det syntes jeg var vanskelig å få til, så jeg tok en q-tips med farris og raspet over tungen. Etter en stund var det borte.

Gjest Gjest
Skrevet

Min og hadde det en stund, men hos han var det ikke sopp. Om det er sopp så er det ofte hvitt belegg på tannkjøtt og i ganen også! Også pleier man og få veldig vondt i brystvorten når man ammer.

Men som skrevet over så kan man vaske av med farris, men det belegget på tungen er jo ikke noe farlig!

Skrevet

Min hadde også belegg på tungen og det var ikke sopp. Som andre her skriver, så får de ofte belegg i ganen, og man får såre brystvorter.

Skrevet

Min sønn hadde også sånn hvit på tungen, men det var også litt sånn grønn/blått, hehe.. og etter at jeg hadde ammet så svei det og gjorde noe fryktlig vondt.. dro til legen og fant ut at det var sopp.... Fikk noe for det, det gikk fort bort.. :) om barnet bruker smokk har det lettere for å få sopp.. greit å følge litt ekstra med.. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det trenger ikke å være vondt for mor selv om barnet har sopp. Man kan være heldig å ikke blitt smittet enda...

Skrevet

Hvis du opplever stikking i brystene ved/etter amming er det sopp, smør canestenkrem på brystvortene (trenger ikke vaskes bort) og Farris på tunga til babyen.

(Du kan lese om dette på ammehjelpen sine nettsider, skjønner det er skummelt å følge slike råd etter tips på ett forum. Var skeptisk selv jeg...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...