Gå til innhold

Hvor finner jeg de perfekte leietagere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har det seg slik at jeg disponerer fem leiligheter sentralt i Oslo som jeg selv har pusset opp etter jeg arvet boligen. Dette har vært en vanvittig morsom og utfordrende prosess over de 3 siste årene, og nå, nå er tiden kommet for å leie dem ut.

Så jeg kjørte inn annonser på Hybel.no, Finn.no og diverse aviser, samt at jeg ringte en del folk. Nå har jeg hatt ca. 8 visninger, og stort sett samlige som har dukket opp er "merkelige". Ikke helt den typen jeg ønsker, noe som er rart siden jeg ikke ligger i den laveste prisklassen heller, ikke det at mennesker med "lavt" tak for husleie ikke er normale, men mye av de som dukker opp har sosial-garanti osv, og det er ikke en sjanse jeg kan ta med helt nye leiligheter.

Hva skal man gjøre for å få den perfekte leietager, som er normalt oppegående, jobbende/studerende, ikke haar det altfor store festbehovet og kan normal skikk og bruk?

Jeg vurderer å justere leien ned for heller å få f.eks en småbarnsfamilie eller studenter o.l. inn, er dette en ide? Evt, kutte fra 3 mnd depositum til en måned eller lignende.

Endret av Tårnfalk
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å be om "referanser" fra tidligere utleiere de har leid av?

Skrevet
Hva med å be om "referanser" fra tidligere utleiere de har leid av?

Jo, har gjort det. Endel har faktisk ikke referanser og andre har fra NAV Groruddalen som forteller om hvor herlige de er!

Skrevet

Markedet tar seg ganske godt opp utover i august. Nå i juli er det mange studenter som ikke har begynt å se etter sted å bo - de begynner som regel første halvpart av august.

Det andre du kan tenke på er:

-studenter får i snitt utbetalt 6' i mnd (fra Lånekassen, mer hvis de jobber utenom). Man kan får hybel gjennom OAS/SIO til 2-3000-4000 (++). For å bo i privat leilighet, betaler de fleste litt mer. Hva er inkludert i prisen? Kabeltv? Bredbånd? Oppvarming? Varmt vann? Spesifiser, slik at regnestykket blir tydelig.

-er det store/små leiligheter?

-hvor ligger de? Hvilke kvaliteter har du formidlet i evt annonse? Vi unngår å leie ut til barnefamilier pga slitasje, og fordi vi har "små" leiligheter som gjør at de fleste søker seg ut av området til noe større etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville kanskje vært litt tålmodig utover sommeren, siden det er ganske mange som vil lete etter bolig utover denne tiden?

Skrevet

jeg vil anta prisen er for høy da det kun kommer "merkelige" folk.

studenter kan jo tjene et maksimalbeløp som du vet, og du kan jo kikke på finn for å se hva andre tilsvarende leiligheter tar(størrelse, ikke hvor "oppusset" de er eller ikke).

de du leiter etter har jo ikke verdens beste økonomi, derav at de er på leiemarkedet....

om du ønsker å ha bedre betalt kan du alltids rette deg mot bedriftsmarkedet.

de jeg kjenner som studerer i oslo nå betaler alt fra 3-4500 for å bo i kollektiv, alt ettersom størrelse og beliggenhet/standard.

Skrevet

Gå på finn og se på "søker bolig" seksjonen, da kan heller du kontakte de du mener passer til din leilighet, problem solved! :)

Takket være det endte jeg selv opp med en herlig leilighet på 80kv til 7 lapper i mnd i Oslo. Tok vel 1 dag fra annonsen ble lagt ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Ueland har et godt tips her. Det ville jeg også gjort.

Når det gjelder å gå ned i pris for å få riktige leieboere: Det gjorde vår huseier. Vi leier ei leilighet med tre soverom (har tre store barn), og eieren kunne glatt fått 3-4.000 mer i måneden for leiligheta enn det vi betaler. Kanskje enda mer. Men han har valgt å holde leia lav for å få stabile og gode leietakere som ikke flytter etter et år. Vi har nå bodd her i to år, og har ingen planer om å flytte før vi har muligheten til å kjøpe noe eget. Huseieren er veldig fornøyd med oss, og vi med han.

Skrevet

Bruk en utleimegler. Jeg bruker Areal Eindomsmegling, har ikke hatt noe tull med mine leieboere. De tar ca. 20000 for jobben pr. bolig. Billig forsikring spør du meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefalinger gjennom venner, kolleger og kjente. Annonsering på Finn, der du møter folk, holder visninger og siler ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Gå på finn og se på "søker bolig" seksjonen, da kan heller du kontakte de du mener passer til din leilighet, problem solved! :)

Takket være det endte jeg selv opp med en herlig leilighet på 80kv til 7 lapper i mnd i Oslo. Tok vel 1 dag fra annonsen ble lagt ut.

Det er fantastisk, da!!! :D At du fikk den leiligheten, altså. :D :D :D

Føler meg så glad i dag. :D Hihi. :P

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Da vi skulle leie ut vår selveierleilighet så gikk vi til et seriøst utleiefirma som tok seg av hele utleieavtalen. De henvendte seg i all hovedsak til firmaer og vi fikk verdens roligste jente - og leien betales hver måned av firmaet hun jobber for.

Hadde gjort akkurat det samme hvis jeg skulle leie ut igjen, mye bedre enn å ta seg av det selv.

De tar en måneds leie for jobben - og det var det verd - og vel så det.

Skrevet
Evt, kutte fra 3 mnd depositum til en måned eller lignende.

Jeg anbefaler deg ikke å kutte ned depositumet til å være tilsvarende en måneds husleie.

Uansett hvor grei leietaker kan virke når dere skriver kontrakt kan uforutsette ting skje senere som gjør at leietaker plutselig ikke bryr seg om å betale husleie, da er det greit å ha 3 måneder i depositumskontoen. Det tar mer enn én måned å få en leietaker kastet ut på lovlig vis.

Gjest annemor30
Skrevet
Nå har det seg slik at jeg disponerer fem leiligheter sentralt i Oslo som jeg selv har pusset opp etter jeg arvet boligen. Dette har vært en vanvittig morsom og utfordrende prosess over de 3 siste årene, og nå, nå er tiden kommet for å leie dem ut.

Så jeg kjørte inn annonser på Hybel.no, Finn.no og diverse aviser, samt at jeg ringte en del folk. Nå har jeg hatt ca. 8 visninger, og stort sett samlige som har dukket opp er "merkelige". Ikke helt den typen jeg ønsker, noe som er rart siden jeg ikke ligger i den laveste prisklassen heller, ikke det at mennesker med "lavt" tak for husleie ikke er normale, men mye av de som dukker opp har sosial-garanti osv, og det er ikke en sjanse jeg kan ta med helt nye leiligheter.

Hva skal man gjøre for å få den perfekte leietager, som er normalt oppegående, jobbende/studerende, ikke haar det altfor store festbehovet og kan normal skikk og bruk?

Jeg vurderer å justere leien ned for heller å få f.eks en småbarnsfamilie eller studenter o.l. inn, er dette en ide? Evt, kutte fra 3 mnd depositum til en måned eller lignende.

Leie ut til mennesker med sosialgaranti er vel meget trygt? hvis det skulle være noe så er det sosialen som må ordne opp og de må jo ta tak i det... ved evt ubetalt husleie er du jo garantert å få det tilbake.. slipper forliksråd mm...

Gjest ArneP
Skrevet
Leie ut til mennesker med sosialgaranti er vel meget trygt? hvis det skulle være noe så er det sosialen som må ordne opp og de må jo ta tak i det... ved evt ubetalt husleie er du jo garantert å få det tilbake.. slipper forliksråd mm...

I teorien, men ikke i praksis. I praksis er en slik garanti veldig lite verdt. Kjenner flere som har tapt mye på dette.

Gjest Gjest
Skrevet
I teorien, men ikke i praksis. I praksis er en slik garanti veldig lite verdt. Kjenner flere som har tapt mye på dette.

Eksempler?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner til en situasjon hvor en utleier hadde akseptert sosial garanti, og leietager var vel ikke verdens klareste. Det endte opp med endel skader på leiligheten og 2 måneders ubetalt leie. Kommunen dekket både oppussing og den ubetalte leien uten problem.

Gjest Gjest_Mikkeline_*
Skrevet

Da vi skulle leie ut så henvendte jeg meg til kommunen. De sa imidlertid klart ifra at de aldri leide av private - deres leieforhold gikk kun gjennom utleiefirma.

De fleste seriøse firmaer leier heller ikke av private - så jeg hadde uten tvil henvendt meg til et seriøst utleiefirma om jeg skulle leie ut igjen.

Gjest mindy
Skrevet
Jeg kjenner til en situasjon hvor en utleier hadde akseptert sosial garanti, og leietager var vel ikke verdens klareste. Det endte opp med endel skader på leiligheten og 2 måneders ubetalt leie. Kommunen dekket både oppussing og den ubetalte leien uten problem.

ja nettopp!

jeg for min del blåser i om det er bænkers at jeg får penga mine så lenge vedkommende er en smule gal i hodet.

beklager, men det tenker jeg om varige sosial klienter!

og det ville jeg aldri hatt boende i noe som var mitt.

brått er det heroin- treff der, sprøyter, kriminelle, prostituerte, psykopater og lignende.

nei de vil jeg ikke ha noe med å gjøre..

de kan jo finne på å ødelegge og så nekte også da.. nei ikke fader!

så den sosial- garantienien kan de ta å gå med et annet sted.

Gjest Gjest_fruenge_*
Skrevet

jeg har leid ut leiligheter i en årrrekke, og vil aldri leie ut tild de med sosial garanti, baklager, men slik er det. Hvor jeg leier ut dekker sosialkontoret hvis leien uteblir, ikke hvis det blir gjort hærverk og ødeleggelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...