Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Jeg er en jente på 19 som tenker på å skaffe meg hund. Har aldri hatt en tidligere, men ekskjæresten min, som jeg bodde med ca et år, hadde hund. Trives godt med hunder, men det er jo forskjell på å bo med en og å oppdra en helt alene. Jeg skal flytte til en leilighet til høsten der utleier godtar husdyr. Men hva må jeg tenke på? Er det mulig å oppdra envalp når jeg er alene om ansvaret? Blir veldig glad for alle svar!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Var jeg deg, så ville jeg ventet. Du har aldri hatt egen hund selv, og en valp trenger oppmerksomhet 24/7 de første ukene. Du skal bo alene og hva når du skal jobbe? På skole? Hunden skal ikke være alene i mange timene hver dag. Du blir veldig bundet av å ha hund i tillegg, det er mye arbeid og ganske dyrt. Selv er jeg 20, har hatt to egne hunder tidligere, og nå adoptert en omplasseringshund. Bor med en samboer og allerede nå merker jeg hvor mye arbeid det er å bare være to om en hund, og ikke en hel familie. Har allerede vært hos dyrlegen med henne, hun har hatt løs mage og øyebetennelse. Det er altså ikke billig. Du må ha forsikring og god hundemat. Mat fra matvarebutikken inneholder ikke nok viktige fettsyrer, så hvis du skal ha en liten/medium hund, må du regne minst 500 kr i mnd på hundemat. Det er kjekt å ha hund, men var jeg deg ville jeg fått meg katt eller eventuelt fikset en "låne"-hund for å få dekket behovet i første omgang:) Lykke til!
Gjest gjest- silje Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Jeg forstår ikke helt hvorfor alle er så negative til at unge folk skal ha hund? Du må jo først av alt tenke rase? Hvor stort aktivitetsbehov rasen har (veeldig viktig)! Hvor stor hund du har plass til Hvilken tid det passer å få hunden? Den trenger jo en del tening den første tiden, som trening på å være hjemme alene, burtrening, dotrening osv Hvilken sort hund som passer til deg, brukshund, selskapshund? Utgifter, altid ha penger på sparekonto, i tilfelle noe akutt skulle skje Hvem kunne passet hunden hvis du måtte reise bort, eller måtte på sjukehus? Hva hvis du får barn, hadde du fremdeles hatt (tatt deg) tid til hunden? Trener du hunden rett, kan den være hjemme opptil 8t, men det beste er jo å ha barnevakt (hundevakt) da. Hvis du skulle ha flyttet senere, ville du da gjort alt for å få tatt med deg hunden, tilogmed flytte hjem for en periode, eller tatt den enkleste utvei og omplassert den? Jeg ventet selv 4år før jeg følte at vi hadde tid til å ha hund, og at alt passet, men når jeg tenker over det nå, så hadde vi hatt tid og mulighet for lenge siden! Det er ikke så mye styr med en hund, så lenge man velger rett rase som passer for en, og man er innstillt på å beholde bikkja uansett hva som skulle skje!
bergensjenta83 Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 viktigste er jo at du har tid,penger og kjærlighet nå og 10-15 år fremover til en hund Lykketil!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Jeg er ikke negativ til at unge folk skal få hund, men når man er alene og skal oppdra en hund og har null erfaring, annet enn en ekskjæreste som hadde en, så vil jeg ikke påstå at det danner det beste grunnlaget for anskaffelse. En arbeidsdag varer som regel i 8 timer, så skal man ha reisetid i tillegg, bruker man en time til og fra jobb med buss, er hunden hjemme alene i 10 timer. Det er på grensen til dyremishandling. Heldigvis har de fleste kortere reisetid enn dette, men ta feks min samboer, han har den tiden til og fra jobb, hver dag, mens jeg selv kun er borte maks 5 timer, når jeg er på høyskolen. Så er det den økonomiske biten, det er dyrt å ha hund. Har en 19 åring de ressursene som trengs? Eller er kanskje prioriteringene å først få spart opp til bil og bolig? Det er mye som skal tenkes over.
Gjest gjest- silje Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Jeg er ikke negativ til at unge folk skal få hund, men når man er alene og skal oppdra en hund og har null erfaring, annet enn en ekskjæreste som hadde en, så vil jeg ikke påstå at det danner det beste grunnlaget for anskaffelse. En arbeidsdag varer som regel i 8 timer, så skal man ha reisetid i tillegg, bruker man en time til og fra jobb med buss, er hunden hjemme alene i 10 timer. Det er på grensen til dyremishandling. Heldigvis har de fleste kortere reisetid enn dette, men ta feks min samboer, han har den tiden til og fra jobb, hver dag, mens jeg selv kun er borte maks 5 timer, når jeg er på høyskolen. Så er det den økonomiske biten, det er dyrt å ha hund. Har en 19 åring de ressursene som trengs? Eller er kanskje prioriteringene å først få spart opp til bil og bolig? Det er mye som skal tenkes over. Det er nettopp det, hva prioriterer denne 19 åringen? Hvilken jobb har hun? Hvor lang reisetid har hun? Hvor mye penger har hun til å spare? Dette vet ikke du, men allikevel anbefaler du henne å vente, uten å vite noe som helst! Hun kommer å spør på kg om hva hun må tenke på, da er det vel bedre å gi henne råd i hva det innebærer å ha en hund, en å bare si at hun må vente? Og i tillegg å bare komme med de negative tingene som det altid vil være med å ha en hund! Hun vel finne ut selv om hun har tid og mulighet?
Gjest Lamia Lenis Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Var jeg deg, så ville jeg ventet. Du har aldri hatt egen hund selv, og en valp trenger oppmerksomhet 24/7 de første ukene. Du skal bo alene og hva når du skal jobbe? På skole? Hunden skal ikke være alene i mange timene hver dag. Du blir veldig bundet av å ha hund i tillegg, det er mye arbeid og ganske dyrt. Er mange som er alene med hund, og det trenger selvfølgelig ikke være noe problem, så lenge man har en rase som man klarer. Og man kan såklart skaffe seg en hund på egen hånd, selv om man ikke har hatt hund før. En gang må jo være den første, hva? Men jeg anbefaler å ta et kurs eller to. Hunder kan fint være alene noen timer om dagen. Ja, det er en del arbeid med en hund, og man blir bundet, men det er jo noe av det som er fint med å ha hund. Og spesielt når man er alene. Selv er jeg 20, har hatt to egne hunder tidligere, og nå adoptert en omplasseringshund. Bor med en samboer og allerede nå merker jeg hvor mye arbeid det er å bare være to om en hund, og ikke en hel familie. Har allerede vært hos dyrlegen med henne, hun har hatt løs mage og øyebetennelse. Det er altså ikke billig. Du må ha forsikring og god hundemat. Mat fra matvarebutikken inneholder ikke nok viktige fettsyrer, så hvis du skal ha en liten/medium hund, må du regne minst 500 kr i mnd på hundemat. Det er kjekt å ha hund, men var jeg deg ville jeg fått meg katt eller eventuelt fikset en "låne"-hund for å få dekket behovet i første omgang:) Lykke til! Ja, forsikring er viktig. Jeg har også fått bruk for den, da min hund kuttet opp poten sin og måtte på dyrlegevakta på en søndag. (Såklart skjer slike ting når det er dyrest å dra til dyrlegen :gjeiper: ). Jeg synes du har tatt litt hardt i når du sier det koster 500 kroner for hundemat i måneden. Jeg bruker laaangt mindre enn det, og min hund spiser Royal Canin og Hill's. Men jeg kan være enig i at det kan være lurt å låne en hund i et par uker først, bare for å se hvordan det er
Gjest Purple Haze Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Det viktigste å tenke på når man skal skaffe seg hund, er om man har tid til den. Spesielt viktig å tenke på dette når man er alene. Jeg bor alene og har hund. Hunden er alene mens jeg er på jobb, hver dag. Om kveldene må jeg være hjemme med hunden, for jeg kan jo ikke la henne være alene hele døgnet heller. Hvis jeg ikke kan ta henne med meg, er jeg hjemme. Stort sett hver kveld. Er du klar for det? Du må også tenke på at det koster penger å ha hund. Den skal ha mat, forsikres, veterinærutgifter, utstyr m.m. Må du reise vekk uten å kunne ta med hunden, må du betale for kennelopphold. Hunden trenger også mosjon, stell, aktivisering og dressur. Det er artig, men også tidkrevende og tålmodighetskrevende. Hvis du er klar for alt dette, skaff deg hund. Men tenk nøye over det, en hund skal ikke være et impulskjøp. Og bruk tid på å finne en rase som passer deg og din livsstil. Ikke kjøp hund bare fordi du syns den er fin.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Jeg fikk min første hund da jeg var 21. Jeg har aldri vært en veldig party-jente og var i fast forhold og var derfor klar for å være mye hjemme. En voksen hund skal ikke være alene mer enn 5-8 timer om dagen, den skal gå gode turer med. man blir 100% avhengig i forhold til å kunne skaffe barnevakt om du vil på ferie, kennel er ikke alltid optimalt og er ofte veldig dyrt. Jeg skaffet meg valp da jeg hadde 2 mnd sommerferie (gikk på skole) og det fiungerte kjempe fint! Da hadde jeg mulighet til å passe på valpen hver dag i 2 mnd, og når skolen begynte var jeg ofte bare borte 3 - 5 timer om dagen. Nå er hunden min snart 5 og jeg har blirr vant med å tilpasse meg den.Men det erikke bare bare å leve livet med en hund som sitter hjemmeog venter på mat,kos og aktivisering. Tenk deg nøye om! De sier at hundeeiere raskt ofte blir gode foreldre...det sier litt om ansvaret som følger med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå