Gå til innhold

Hva gjør man når bedriften ikke utbetaler feriepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg jobbet i en liten butikk i fjor. Feriepengene ble lovet i juni i år, men jeg har fortsatt ikke fått pengene. Daglig leder skylder på dårlig økonomi, og at det ikke finnes penger til å utbetale feriepengene. Hva gjør jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begjærer butikken konkurs. Lønnskrav har forrang.

Skrevet

Du har krav på penger fra bedriften. Kontakt først Arbeidstilsynet og forklar situasjonen, de hjelper deg. Hvis bedriften går konkurs før du får pengene dine (pga. den dårlige økonomien), får du uansett feriepengene dine gjennom Lønnsgarantifondet.

Uansett har bedriften ikke anledning til å nekte deg feriepenger, og det er helt forkastelig. Sjefen der burde skjemmes over engang å foreslå noe slikt.

Ikke gi opp, og lykke til!

-misa

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg antar at dette er et forsøk fra bedriftens side på å lure seg unna. Et forsøk som bare er en måte å stoppe på og det er å gjøre som foreslått over her: kontakt arbeidstilsynet.

Pengene er dine, skal være avsatt i regnskapet og lønnssystemet og det å ikke utbetale dem mens man fortsatt driver er tyveri.

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Daglig leder sier at pengene kommer så fort det finnes penger i kassen. Dette er liten familiebedrift, og jeg vet ikke om samvittigheten min strekker seg så langt at jeg tør melde de til arbeidstilsynet. Er det en dum tanke? Hmmm... Det er snakk om ca 10 000, penger som jeg ikke MÅ ha akkurat nå. Men klart, jeg vil jo ha de. Men føler at pengene betyr mer for de enn for meg... Hmmm... Hører selv at jeg er litt dumsnill! Arg!

Gjest Blondie65
Skrevet
Tusen takk alle sammen!

Daglig leder sier at pengene kommer så fort det finnes penger i kassen. Dette er liten familiebedrift, og jeg vet ikke om samvittigheten min strekker seg så langt at jeg tør melde de til arbeidstilsynet. Er det en dum tanke? Hmmm... Det er snakk om ca 10 000, penger som jeg ikke MÅ ha akkurat nå. Men klart, jeg vil jo ha de. Men føler at pengene betyr mer for de enn for meg... Hmmm... Hører selv at jeg er litt dumsnill! Arg!

Hvorfor skal du forstrekke bedriften med rentefri utsettelse med noe du har krav på etter loven? Har du bedre råd enn dem?

Et mer betimelig spørsmål er om du skal omgås dem i fremtiden, blir det da flaut og pinlig, ekkelt og ubehagelig å ha stilt krav?

Kravet ditt er helt berettiget og de har ikke lov å ikke betale ut feriepenger. Hadde de hatt litt vett i skallen så hadde de også avsatt penger til dette på egen konto når de vet at det dessverrer i perioder er litt hånd-til-munn økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...