Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har vert der? Snuser litt på å reise dit. Noen som vet hvordan en best kommer seg fra flyplassen til byen?

Og hvordan man kommer seg til konsentrasjonsleirene fra byen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har vert der? Snuser litt på å reise dit. Noen som vet hvordan en best kommer seg fra flyplassen til byen?

Begynner å bli en liten stund siden jeg var der, så husker ikke noe detaljer om steder og sånn, men det gikk mange busser til overalt i Krakow fra flyplassen, og det var lett å finne riktig buss.

Samme med leirene, er egne busser som kjører til disse. Husker ikke hvor de er, men burde absolutt ikke være vanskelig å finne, kan nok spørre hvem som helst der ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Saltgruvene er også flotte å få med seg :)

Skrevet
Begynner å bli en liten stund siden jeg var der, så husker ikke noe detaljer om steder og sånn, men det gikk mange busser til overalt i Krakow fra flyplassen, og det var lett å finne riktig buss.

Samme med leirene, er egne busser som kjører til disse. Husker ikke hvor de er, men burde absolutt ikke være vanskelig å finne, kan nok spørre hvem som helst der ;)

Bussene går fra stasjonen som ligger rett utenfor gamlebyen.

Ellers er det jo bare å spørre på hotellet hvor man skal bo. Vi fikk ihvertfall kjempegod hjelp på vårt hotell.

Skrevet
Saltgruvene er også flotte å få med seg :)

Ja de er ganske spektakulære!!

Dit går det også buss. Men ta lokalbussen. Vi fikk tilbud av en fyr (det er mange som holder til rundt stasjonen som prøver å praje turister) om at han kunne kjøre oss og fikse billett inn for oss (som om det var så vanskelig). Til sammen skulle han ha dobbelt så mye per person som det viste seg at det totalt kostet for oss å dra dit med buss og betale billett inn.

Kjempeenkelt å ta buss ut dit. Bussholdeplass rett nedenfor inngangen til Saltgruvene.

Skrevet

Jeg var i Krakow i fjor vår. Fra flyplassen tok vi toget inn til byen (kostet "ingenting")

MANGE selger turer til Auswitch/Birkenau (kostet ca 400.- pr pers). Og jeg for min del vil anbefale en slik arrangert tur. Her får du dyktige guider. På bussturen fra Krakow ble det vist en film om krigen, jødeforfølgelsen og konsentrasjonsleieren. Lærerrikt.

Ellers vil jeg anbefale Kazimeiers (jødedistriket), Wahwelhøyden (med katedralen).

Skrevet
Jeg var i Krakow i fjor vår. Fra flyplassen tok vi toget inn til byen (kostet "ingenting")

MANGE selger turer til Auswitch/Birkenau (kostet ca 400.- pr pers). Og jeg for min del vil anbefale en slik arrangert tur. Her får du dyktige guider. På bussturen fra Krakow ble det vist en film om krigen, jødeforfølgelsen og konsentrasjonsleieren. Lærerrikt.

Ellers vil jeg anbefale Kazimeiers (jødedistriket), Wahwelhøyden (med katedralen).

nå var vi der for bare noen uker siden, og vi hadde med egen bil. vet at de fleste som jobber i resepsjonen på ulike hotell mer enn gjerne vil hjelpe dere med å finne transport. var endel busser som kjørte, og en taxi koster sikkert ikke all verden.

vi var ikke innom Saltgruvene, bare de 2 konsentrasjonsleirene. vi gikk for oss selv, og det var gratis inngang begge steder. kun parkeringen på Auscwitz kostet litt (ikke mye!)

ellers så er Krakow en utrolig flott by! billig mat, hyggelige mennesker, mye å se/gjøre og du kan finne hotell ganske nære som koster mindre enn her hjemme i Norge. Vi sov litt utenfor selve hovedsentrum, men tok bare noen min inn til selve sentrum

Skrevet

Jeg låner tråden, istedetfor å lage en ny om det samme emnet.

Jeg reiser til Krakow om en uke, og blir en uke. Syv magiske dager og netter. Jeg har vært der før, men på en skoletur, så det er ikke helt det samme. Jeg reiser med min bedre halvdel denne gang.

Noen som har noen tips utenfor selve løypen? Gjerne noe som ikke er typisk turist? Det kan være hva som helst. Fint, koselig, gøy, spennende eller romantisk.

Jeg tar også imot tips hva angår spisesteder og lignende.

Skrevet

Oppsøk en av katedralene for middnattsmesse. Vi "ramlet over" en i vår jakt etter en bestemt restaurant. Spesiell opplevelse, kirka var så full at det sto mange utenfor.

Stort utvalg i flotte restauranter. Vi prøvde både russisk, polsk og restauranter i Michelinklasse Den russiske Virkelig luksus I michelinklasse.

Operaen! Med litt flaks finner dere en oppsetning i den gamle operaen (de fikk ny i fjor). Hvitt, gull og røde løpere over alt. Fantastiske takmalerier. Unn deg de få zlotyene ekstra det koster å kjøpe seg opp til egen ballkong.

Bruk beina! Gå rundt i gatene på måfå. (Ha med deg en lapp med hotellnavnet- går du deg vill får du alltids fikset en taxi).

PS: For andre gode tips: Denne guiden er super

Skrevet (endret)

Har skrevet dette i en tidligere tråd. Det dukker titt og ofte opp tråder med spørsmål om Krakow. Det er en kjempefin by. Noen år siden vi var der nå men jeg reiser gjerne tilbake:

Gode restauranter (som alle ligger i gamlebyen hvor vi bodde:

Chimera - (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt i en salatbar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte (dvs. de lokalene som er innerst) Kjempegod service og ikke dyrt!

Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) en italiensk restaurant. Bl.a. nydelig pizza. Perfekt lunch-sted (spiste der flere ganger). Billig. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe.

Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger! (det er glasstak over bakgården så det går også an å sitte der i dårlig vær)

Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også.

Ellers er det jo mye rav-smykker å få kjøpt. Alt fra dyrere smykker i gullsmedbutikker til billigere varianter i hallen nede på torget.

Forøvrig er dette mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget).

Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent.

http://www.salt-mine.pl/home.php?action=&a...language=2&

Denne siden var forøvrig til stor hjelp for oss:

http://www.cracow-life.com/

Endret av Lizzee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...