Respect Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Hei, Jeg avsluttet utdanningen min i mai i år. Etter hva jeg har forstått vil ikke Lånekassen begynne å kreve tilbakebetalinger før etter ca 7 måneder. Men vil det lønne seg for meg å betale ned noen tusen før det hvis jeg har mulighet til det? Hvordan gjør jeg evt det?
Annikken Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Om du bør, kan jeg ikke svare på. Men du kan. Gå inn på din side på lanekassen.no, der skal du ha en KID samt kontonummer du kan bruke for å betale inn på lånet. (Kan hende du ikke har fått det ennå i og med at du "offisielt" ikke har begynt å betale. Men KID er det samme som kundenr ditt tror jeg.)
Ueland Skrevet 17. juli 2009 #3 Skrevet 17. juli 2009 Med dagens ubetydelige rente vil du maks spare noen kroner på 20 år på å betale "et par" tusenlapper nå. Kan jo like så greit bare spare det opp til du får første regningen.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #4 Skrevet 18. juli 2009 Jeg foreslår at du leser denne tråden om samme tema.
Gjest regine ii Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Hvis man greier det så er det aldri ulønnsomt å betale ned på lån. Jada, studielånet er et "snilt" lån, i den forstand at man kan få betalingsutsettelser dersom det kniper, og det slettes om man dør. MEN - det er likevel et stort lån! Jeg ville iallfall forsøkt å begynt nedbetalingen så fort som mulig, fordi betaler du nå betaler du avdrag og ikke bare renter. Og når renta er lav blir avdragsdelen av det man betaler større som igjen betyr at lånet blir mindre. Ergo blir det mindre å betale når renta igjen stiger.
Gjest nisse Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Jeg ville nok begynt å betale ned om jeg hadde hatt muligheten til det (selvfølgelig om dette var det eneste lånet jeg hadde, og ingen andre lån med høyere rente). Ingen som vet når renta kan stige igjen, og da er du glad for de pengene du brukte på dette nå :-)
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 Og jeg ville ha prioritert slik: - Andre lån - bufferkonto - BSU - studielån Dvs. at jeg først ville prioritert å betale ned ekstra avdrag på andre lån. Deretter ville jeg spart opp slik at jeg hadde en buffer mot uforutsette utgifter. Så ville jeg spart inn maks beløpet på BSU. Deretter ville jeg betalt ned ekstra på studielånet Eventuelt kan du jo spare opp det du ville betalt i avdrag og renter på studielånet frem til det begynner å forfalle som bufferkonto. Dermed er du i gang og har vendt deg til den nye økonimiske situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Og jeg ville ha prioritert slik: - Andre lån - bufferkonto - BSU - studielån Dvs. at jeg først ville prioritert å betale ned ekstra avdrag på andre lån. Deretter ville jeg spart opp slik at jeg hadde en buffer mot uforutsette utgifter. Så ville jeg spart inn maks beløpet på BSU. Deretter ville jeg betalt ned ekstra på studielånet Eventuelt kan du jo spare opp det du ville betalt i avdrag og renter på studielånet frem til det begynner å forfalle som bufferkonto. Dermed er du i gang og har vendt deg til den nye økonimiske situasjonen. Veldig fornuftig.
MRN Skrevet 18. juli 2009 #9 Skrevet 18. juli 2009 - Andre lån - bufferkonto - BSU - studielån Den rekkefølgen er udiskutabel
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #10 Skrevet 18. juli 2009 Den rekkefølgen er udiskutabel Eg ville ha gjort det slik: Buffer, andre lån, bsu så studielån. Skjer det noe, så har eg en buffer om ikke annet:)
Leifr Skrevet 19. juli 2009 #11 Skrevet 19. juli 2009 Eg ville ha gjort det slik: Buffer, andre lån, bsu så studielån. Skjer det noe, så har eg en buffer om ikke annet:) Ja, det er absolutt greit å ha mulighet til å f.eks. plutselig kjøpe nye hvitevarer for penger man faktisk har. Ellers ville jeg i den angitte situasjonen også prioritert mer langsiktig sparing (i tilegg til BSU) over ekstra nedbetaling på studielånet, dvs. jeg ville i praksis aldri noensinne betalt ned noe ekstra på studielånet. Dette for å samle egenkapital til kjøp av bolig, evt. andre dyre anskaffelser som f.eks. bil. Unntaket ville være hvis jeg var fast bestemt på aldri å kjøpe hverken bolig eller bil.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juli 2009 #12 Skrevet 19. juli 2009 Eg ville ha gjort det slik: Buffer, andre lån, bsu så studielån. Skjer det noe, så har eg en buffer om ikke annet:) Jeg er enig i dette hvis de andre lånene er boliglån. Hvis de andre lånene er dyr forbruksgjeld eller kredittkort så ville jeg betalt ned ekstra på disse før jeg sparte til buffer. Når det gjelder annen sparing - helt enig med Leifr i at annen sparing - f.eks. til bolig/pensjon hadde gått langt foran ekstra nedbetaling på studielån.
Gjest farge Skrevet 19. juli 2009 #13 Skrevet 19. juli 2009 BSU før andre lån! lønnsomt å låne for å spare på bsu så å betale avdrag på lån uten å ha fylt opp bsu blir veldig dumt, så fremt det ikke er snakk om dyre lån.
Leifr Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 Hvis de andre lånene er dyr forbruksgjeld eller kredittkort så ville jeg betalt ned ekstra på disse før jeg sparte til buffer. Ja. Slike lån er det best å aldri ta opp; det nest beste er å kvitte seg med dem så raskt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå