Gå til innhold

Kan eg spare på BSU konto?

Anbefalte innlegg

Gjest tyttebær
Skrevet

Prøver å lese på "reglane" for BSU, men er ikkje alltid like lett å skjønne, så da går ballen videre til dere kjære KG-brukere!

Eg og samboeren min bur i hans hus. Dette er eit han har eigd i snart 10 år, og vil alltid vera hans. (No veit ikkje eg reglane når me gifter oss og sånn, men om alt skal delast på 2, skal fortsatt huset vera hans særeige). Det vil sei at eg aldri kjem til å eige huset, men planen er å bu her! ;)

Det eg då lurer på er: Kan eg spare på BSU konto til den dagen me skal pusse opp i huset? F.eks om me vil pusse opp kjøkkenet for 150000, kan eg då bruke mine BSUpenger på det? Eller går det ikkje, sidan eg ikkje eig huset?

Håper dere skjønte spørsmålet mitt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Prøver å lese på "reglane" for BSU, men er ikkje alltid like lett å skjønne, så da går ballen videre til dere kjære KG-brukere!

Eg og samboeren min bur i hans hus. Dette er eit han har eigd i snart 10 år, og vil alltid vera hans. (No veit ikkje eg reglane når me gifter oss og sånn, men om alt skal delast på 2, skal fortsatt huset vera hans særeige). Det vil sei at eg aldri kjem til å eige huset, men planen er å bu her! ;)

Det eg då lurer på er: Kan eg spare på BSU konto til den dagen me skal pusse opp i huset? F.eks om me vil pusse opp kjøkkenet for 150000, kan eg då bruke mine BSUpenger på det? Eller går det ikkje, sidan eg ikkje eig huset?

Håper dere skjønte spørsmålet mitt! :)

Nei. Du må være eier av boligen BSU-pengene skal gå til. BSU-pengene kan heller ikke benyttes til oppussing.

Skrevet

Da må du i så fall ta opp boliglån for å pusse opp, og betale ned det med BSU-kontoen, men du får vel ikke lån med pant i et hus du ikke eier. BSU skal brukes til nedbetaling av boliglån.

Skrevet (endret)
Da må du i så fall ta opp boliglån for å pusse opp, og betale ned det med BSU-kontoen, men du får vel ikke lån med pant i et hus du ikke eier. BSU skal brukes til nedbetaling av boliglån.

Det er mulig å få lån med pant i bolig du ikke eier, men selvfølgelig ikke uten at boligeier godkjenner det (blir da kausjonist). Men ts har ikke mulighet til å bruke BSU-kontoen siden h*n ikke er boligeier.

Ts, du bør uansett være forsiktig med å investerer i boligen til samboer så lenge du ikke får en eierandel. Det du investerer i boligen hans vil øke verdien på boligen. Blir det brudd mellom dere vil han sitte igjen med denne verdiøkningen mens du ikke har noe.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet

Bruke penger på noe du ikke eier - uten å få noe igjen? Hørtes ikke særlig lurt ut...

Skrevet

Nei, du skal ikke bruke penger til vedlikehold/oppussing som vil øke verdien på huset. Dersom det blir brudd, eller han selger huset, tilfaller jo alle verdier ham, selv om det er du som har betalt dem...

Gjest tyttebær
Skrevet

Dette handler ikkje om mine eller hans verdier. Kva med den nye bilen til 300 000 han har kjøpt og betalt, i mitt navn? Ved eit brudd er den min! Uten at eg har betalt ei krone for den. Og det er ikkje det dette handler om. Spørsmålet mitt var om eg kan bruke min BSU-konto til å pusse opp f.eks. kjøkkenet i huset... Kan ikkje folk svare på spørsmålet? Ellers la være.

Gjest tyttebær
Skrevet
Har svart på spørsmålet.

Veit! Og takk for det! Du hjalp meg godt på veg!

Gjest Gjest
Skrevet

Svaret ditt Noli er nokså svakt og gir rom for feiltolking, så skjønner ikke helt hva du godter deg sånn for.

Det er mulig å ta opp lån med pant i bolig man ikke eier. Men i forhold til BSU-reglene så må man eie boligen for å kunne løse ut BSU-en, det holder ikke at man har lån med pant i boligen. Så det du skriver sier egentlig ingenting.

Skrevet

Du brukte ikke ordet "kun", men jeg tror det er andre ting du kan bruke pengene på enn boliglånet.

Men svaret til TS er uansett nei og litt offtopic måtte det selvsagt bli :)

Skrevet

Ganske sikker på at du kan spare på bsu og bruke pengene når du har spart opp beløpet til å kjøpe deg inn med en andel i huset. Da blir du sittende med en eierandel og beløpet du betaler kan jo samboeren bruke på hva han vil, for eksempel oppussing.

Skrevet

Jeg har akkurat samme "problemet". Bor hos mnin samboer, som eier huset. Men tror ikke han har særeie på det, dvs at jeg kan kjøpe meg inn etter hvert. Men da blir det jo en liten sum i forhold til hva huset er verdt! Hvis vi evt blir skilt etter hvert da, skal han da gi meg de pengene jeg har lagt inn i huset da? Altså kanskje 150 000 kr..

Eller kan jeg f.eks kjøpe en hytte for pengene, og at den da er min?

Skrevet

Jeg har akkurat samme "problemet". Bor hos mnin samboer, som eier huset. Men tror ikke han har særeie på det, dvs at jeg kan kjøpe meg inn etter hvert. Men da blir det jo en liten sum i forhold til hva huset er verdt! Hvis vi evt blir skilt etter hvert da, skal han da gi meg de pengene jeg har lagt inn i huset da? Altså kanskje 150 000 kr..

Eller kan jeg f.eks kjøpe en hytte for pengene, og at den da er min?

Skrevet
Du brukte ikke ordet "kun", men jeg tror det er andre ting du kan bruke pengene på enn boliglånet.

Her står alle vilkårene for BSU-kontoen.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare et lite hint...

RING TIL BANKEN DIN!

Jizes, er ikke verre. Trenger ikke bitche for noe så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...