Gå til innhold

tenåringer og leggetid hos stefamilien

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

vi har et trangt hus med 2 små barn. har planlagt å flytte til et større hus om 2 år.

fungerer greit så lenge vi er bare fire. men når sønnen til mannen min kommer, må han sove på rommet til det ene barnet. vi alle pleier å legge oss rundt elleve/halv tolv, også i ferien og helgene, pga minste barnet, som vekker oss tidlig uansett.

jeg tenkte at han kankje kunne være på stuen og stille se litt på tv eller bruke dataen hvis han vil. men mannen min mener at han også skal legge seg elleve.

vanskelig situasjon for alle. mannen min kan heller ikke være oppe lenger med han, fordi da vekker man resten av huset pluss at jeg ikke ønsker at han da sover lenge neste dag og jeg må styre alt alene med de små.

vi har gjort det sånn at han er oppe med han lenge en kveld eller ute, jeg er oppe med sønnen en kveld el ute da og noene ganger passer sønnen mens vi to er ute.

er dette greit for han sønnen da? han er 13 nå. virker litt sur noen ganger pga det. men vi vet ikke om det er pga puberteten eller pga manglende plass eller tidlig leggetid.

dumt at en tenåring ikke kan ha noe alenetid og rom, men vi har rett og slett ikke råd til større hus før om to år.

han er her stort sett bare ca fem uker i året, delt opp.

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde latt ham ha stua med tv, dvd og data etter at dere har lagt dere. Så lenge han ikke forstyrrer så har det ingen betydning. Om dere blir forstyrret av lav tv-lyd så er det deres problem faktisk. Med mange mennesker i et hus så må man tåle litt. Akkurat som at han må tåle at småsøsken er oppe grytidlig.

Han har ferie. Ikke hans "feil" at dere har småbarn og ikke rom nok til alle. Han trenger ikke og ønsker nok heller ikke at dere voksne skal sitte oppe med ham. Han trenger litt privatliv.

Om dere er redd for at han sover for lenge utover dagen så gjør en avtale om at f.eks. kl. 12 så blir han vekket.

Fortsetter dere i samme leia så ender det med en tenåring som ikke vil komme. Det er kanskje ikke det dere ønsker?

Gjest regine ii
Skrevet

Og jeg skjønner ikke problemet med at også stebarnet legger seg i 11-12 tiden.... Hvorfor MÅ han være oppe kjempesent? Bare fordi det liksom "skal" være sånn fordi han er ung tenåring?

JEg hadde forventet at han innrettet seg etter forholdene der han er - uten å lage noe mer dikkedarier ut av det hele.

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Og jeg skjønner ikke problemet med at også stebarnet legger seg i 11-12 tiden.... Hvorfor MÅ han være oppe kjempesent? Bare fordi det liksom "skal" være sånn fordi han er ung tenåring?

JEg hadde forventet at han innrettet seg etter forholdene der han er - uten å lage noe mer dikkedarier ut av det hele.

Og da må faren være klar over at han skyver sønnen fra seg, har sett flere slike eksempler.

Gjest regine ii
Skrevet
Og da må faren være klar over at han skyver sønnen fra seg, har sett flere slike eksempler.

Fordi også far stiller krav og har forventninger til sitt barns oppførsel?

det skjønner jeg ikke. Det er jo bare å snakke med ungen og forklare hvordan og hvorfor ting er som de er. I min erfaring er det faktisk sånn at unger og tenåringer syns det er helt ok å bli gitt retningslinjer, de syns det er greit at noen andre bestemmer (dette selv om de ofte protesterer, sånn litt for syns skyld).

Gjest Gjest
Skrevet

Er det virkelig vanlig å la barn/ungdom sitte på dataen halve natta? Ser noen anbefaler å la han gjøre det, og har sett tilsvarende i andre tråder.

Hos oss får 15-åringen selv bestemme leggetid i sommerferien, men h*n må opp hver dag kl. 12. Og det er ikke noe internett etter midnatt.

Er det virkelig så uvanlig å ha slike regler og grenser hjemme som jeg får inntrykk av på KG?

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet
Er det virkelig vanlig å la barn/ungdom sitte på dataen halve natta? Ser noen anbefaler å la han gjøre det, og har sett tilsvarende i andre tråder.

Hos oss får 15-åringen selv bestemme leggetid i sommerferien, men h*n må opp hver dag kl. 12. Og det er ikke noe internett etter midnatt.

Er det virkelig så uvanlig å ha slike regler og grenser hjemme som jeg får inntrykk av på KG?

Jeg har ihvertfall aldri hatt sånne regler for guttene mine. Ferien har alltid vært spesiell - da fikk de friheter de ikke hadde til vanlig.

Mine regler har vært at de fikk komme seg hjem før jeg la meg og at det skulle være rolig i huset.

Hvorfor i all verden får ikke 15-åringen bruke internett etter midnatt?

Gjest Gjest
Skrevet

11-12 tiden er ikke tidlig for en 13 åring spør du meg ;)

er selv 15 og jeg og mine venner legger oss rundt 11 i hverdagen og kanskje i 1-2 tiden i helga, og vi er ikke noe spesielt "englebarn".

I en alder av 13 synes jeg han skal få legge seg klokken 12 :)

Skrevet

Min sønn på 14 år er til min store fortvilelse mye lengre oppe enn meg nå i ferien. Vi har avtalt at han legger seg senest kl 02, og jeg vekker han 12. Det funker bra.

Jeg er enig med de som skriver at dere skyver gutten fra dere med å være kjempestreng. Det kommer ingenting godt ut av det.

Gjest balla
Skrevet

NEi gud forby at han skulle lære seg å ta hensyn til sine søsken eller andre mennesker for den skyld!

Synes det er en nyttig ting at mine/dine familier tenker: At noens behov alltid skal gå foran noens ønsker.

Hvis tenåringen ødelegger for noens søvn behov synes jeg ikke det blir riktig at hans ønske om å sitte oppe om natta får størst tyngde.

Hvis han derimot klarer å være stille slik at ingen blir plaget er det ikke et problem.

Det vil også være mest gunstig for tenåringen å ha blide og uthvilte omsorgspersoner.

Skrevet

min datter på seksten får være opp til halv tolv nå i ferien. her er det jeg som bestemmer, ikke hun. hun gjør som hun får beskjed om, sånn er det bare. en trettenåring behøver ikke være oppe til tolv. ikke til halv tolv heller.

Gjest Gjest_Mikkeline_*
Skrevet
min datter på seksten får være opp til halv tolv nå i ferien. her er det jeg som bestemmer, ikke hun. hun gjør som hun får beskjed om, sånn er det bare. en trettenåring behøver ikke være oppe til tolv. ikke til halv tolv heller.

MÅ 16-åringen din i seng halv tolv i ferien? Hehehe .. hjelpe meg for et regime.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Oi! Når jeg var 16 så styrte jeg innetidene mine i feriene selv, jeg. Og jeg styrte ihvertfall leggetiden min selv. Halv 12 var ca klokkeslett jeg la meg i ukedagene når jeg skulle på skolen. I helger og ferier ble det vesentlig senere, noe som var helt ok for foreldrene mine. De hadde riktignok noen klare kjøreregler, men innetider så de rett og slett ikke poenget med lenger. (Og takke pokker for det!)

Skrevet

ja huff stakkars jente som må legge seg og sove når alle vi andre gjør det.....

Gjest Gjest_Mikkeline_*
Skrevet
ja huff stakkars jente som må legge seg og sove når alle vi andre gjør det.....

Vennene hennes da?

Skrevet

er ikke så mye venner her, vi er jo på ferie ;)

vi bor alle sammen inne på et lite hotellrom, skal hun få sitte oppe bare fordi hun er seksten? forresten sover hun akkurat nå, snorker så det durer i veggene, vi har kjørt langt med bil ;)

Gjest kjekk
Skrevet

Du er jo tydligvis det!?? Jenta må i seng halv 12, mens pappaen sitter på et forum for kvinner til langt på natt, og det på et hotellrom i ferien..;) Sært...

Skrevet
Du er jo tydligvis det!?? Jenta må i seng halv 12, mens pappaen sitter på et forum for kvinner til langt på natt, og det på et hotellrom i ferien..;) Sært...

:skratte:

Sorry, men det her var dagens beste.

Skrevet

Jeg synes det virker som om mange glemmer at ungdomstiden handler om å gradvis bli vant med å bestemme over seg selv, lære å ta ansvar for seg selv og bli kjent med seg selv.

Og jeg regner med at dette lille barnet ikke legge seg 23, så når dere kan sitte oppe til da uten å vekke barnet, hvorfor ikke lenger? Og en tenåring trenger ikke å kunne stå opp samtidig som et lite barn, hvorfor kan ikke barnet lære at når storebror sover må barna leke i et annet rom? F.eks. stuen eller rommet til det andre barnet.

Er enig med de som sier at man bør avtale en tid for vekking, men synes ungdomer i den alderen må få prøve seg på å styre leggetidene selv.

Skrevet
vi bor alle sammen inne på et lite hotellrom, skal hun få sitte oppe bare fordi hun er seksten?

16 år og må sove på samme rom som foreldrene i ferien... Hurra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...